PDA

View Full Version : even voorstellen



frisian
24 juni 2009, 21:23
Hallo, ben Dirk, ben over de vijftig, altijd als een gemis gevoeld dat ik geen muziek instrument kan bespelen. Ben een enorme fan van Neil Young (ouwe hap), dus gitaar spelen lijkt me fantastisch. Heb sinds kort een nieuwe Apple met daarop GarageBand. Ben wat aan het rommelen met een oude gitaar die volgens mij uit de kijkshop komt, maar waarachtig het lukt om wat akkoorden te spelen, waardoor je steeds enthousiaster wordt. Ben bijna door de periode ''zere vingertoppen'' heen. lees op dit forum ook dat de ene gitaar lichter speelt dan de andere wat betekend dat.


grotejes

Harry
25 juni 2009, 09:49
hoi Dirk, knap dat je dit opgepakt hebt en dat je door het zere-vingers-stadium heen bent! En welkom hier!

Superstick
25 juni 2009, 09:58
Hallo, ben Dirk, ben over de vijftig, altijd als een gemis gevoeld dat ik geen muziek instrument kan bespelen. Ben een enorme fan van Neil Young (ouwe hap), dus gitaar spelen lijkt me fantastisch. Heb sinds kort een nieuwe Apple met daarop GarageBand. Ben wat aan het rommelen met een oude gitaar die volgens mij uit de kijkshop komt, maar waarachtig het lukt om wat akkoorden te spelen, waardoor je steeds enthousiaster wordt. Ben bijna door de periode ''zere vingertoppen'' heen. lees op dit forum ook dat de ene gitaar lichter speelt dan de andere wat betekend dat.


grotejes

Tja, vooral de actie op een gitaar kan erg veel uitmaken (dus de afstand tussen de snaren en de hals). Wanneer deze afstand kleiner is, is er over het algemeen minder 'kracht' nodig om de snaren in te drukken. En, zeker voor beginners, kan dit erg veel schelen.

frisian
25 juni 2009, 10:30
Ik heb geen idee hoe het zit met de ''actie'' van mijn ''kijkshop'' gitaar, wordt dit uitgedrukt bijv miliemeters ?? Welke gitaar (en) hebben eenactie waardoor hij gemakelijk speelt,

Mijn complimenten voor deze Site en de adviezen die in dit forum gegeven worden, mooi om te lezen hoe enthousiast mensen zijn, denk ook als je een beetje kunt spelen dat het ''verslavend'' werkt, heb ook filmpjes gezien op deze site waar door ''leden'' gespeeld werd. JALOERS!!

hoop het vol te houden

vrgr
Dirk

hole
25 juni 2009, 11:00
Hey Dirk,

echt :ok: respect dat je gitaarspelen nog hebt opgepakt op 'latere leeftijd' (nee, niet oud, gewoon oudere jongere, toch?), enne ome Neil rockt ook nog de pan uit!

Wat hierboven al gezegd is: vooral bij beginnersgitaren is er veel troep. Speelt niet licht, ontstemd vaak etc etc. Mijn tip is: als je echt wilt doorzetten en er plezier aan beleefd: schaf een nieuwe (andere) gitaar aan. Met een budget van ongeveer 250 kom je al een heel eind, en zijn er zeker goeie startgitaren te vinden (maar waarschijnlijk niet bij de Kijkshop). Veel is hierover te vinden op dit forum..en misschien heeft Forumlid Wietse (http://www.wietsesguitars.nl/pagina245.html) nog wel iets voor je. volgens mij zit hij geografisch wel in jouw buurt.

Nog een tip voor de beginnend gitarist: JustinGuitar (http://www.justinguitar.com). Boordevol tips, trucs, gratis lessen etc etc.

Veel plezier met gitaarspelen en op dit forum. Hopelijk kunnen we iets van je leren :D

Edit: Misschien was het al duidelijk, maar de onderstreepte dingen hierboven zijn linkjes.

snaarplukker
25 juni 2009, 21:01
Edit: Misschien was het al duidelijk, maar de onderstreepte dingen hierboven zijn linkjes.
Verrek hé, je kan er met je muis op klikken.;)
Nou Dirk welkom hier, dan ben ik niet de enige 50+er die wat later aan deze verslaving is begonnen.;)

frisian
26 juni 2009, 10:55
Hoi snaarplukker,

Wordt het echt een verslaving ?? Probeer me via garageband de eerste beginselen aan te leren, moet nu (volgens les 2) overpakken tussen het C akkoord en G akkoord. Het lijkt wel of mijn ringvinger en middelvinger een eigen leven leiden en niet willen doen wat de baas zegt. Zal wel een kwestie zijn van veel oefenen of zijn er ervaren gitaristen die tips hebben
ben benieuwd !!!

Neals
26 juni 2009, 12:02
Hoi snaarplukker,

Wordt het echt een verslaving ?? Probeer me via garageband de eerste beginselen aan te leren, moet nu (volgens les 2) overpakken tussen het C akkoord en G akkoord. Het lijkt wel of mijn ringvinger en middelvinger een eigen leven leiden en niet willen doen wat de baas zegt. Zal wel een kwestie zijn van veel oefenen of zijn er ervaren gitaristen die tips hebben
ben benieuwd !!!

Als ervaren gitarist heb ik de tip: veel oefenen!

Veel plezier op het forum en met je nieuw verworven hobbie!

speulmenneke
26 juni 2009, 19:09
Hoi frisian,

Welkom op het forum. Oefen ze!!

snaarplukker
28 juni 2009, 00:48
Hoi snaarplukker,

Wordt het echt een verslaving ?? Probeer me via garageband de eerste beginselen aan te leren, moet nu (volgens les 2) overpakken tussen het C akkoord en G akkoord. Het lijkt wel of mijn ringvinger en middelvinger een eigen leven leiden en niet willen doen wat de baas zegt. Zal wel een kwestie zijn van veel oefenen of zijn er ervaren gitaristen die tips hebben
ben benieuwd !!!
Ja echt wel. Ik begon ook op een cheapo starter stratje, omgebouwd tot een Fender CS (maar dan uit mijn eigen shop). In de tussentijd een Ibanez superstrat bijgekocht omdat mijn vingers begonnen te jeuken toen dat stratje uit mekaar lag, en nu is er een Les Paul model onderweg. Het vervelende is dat ik nu nog moet leren spelen, maar het vordert wel.;)