PDA

View Full Version : Shadows



Altijd leuk
24 juni 2009, 21:00
Wat is toch die specifieke Shadows-sound.

Fender - Vox - en een bak galm?

Ik krijg het effect maar niet goed op mijn Gt6.

Gr AL:noob::noob::strat::strat:

barno
24 juni 2009, 21:08
ik denk dat Marvin Fenderamps gebruikte, en wel zeker een of andere band echo.

Kakihara
24 juni 2009, 21:11
Meazza echomatic of iets in die aard, toch ?
En vox volgens mij, Barno, geen Fender :)

barno
24 juni 2009, 21:23
okee, I guess I'd better google first like you all do :)
(maar zou Hank echt nooit op fender amps gespeeld hebben ? echt nooit? :seriousf:

Kakihara
24 juni 2009, 21:30
okee, I guess I'd better google first like you all do :)
(maar zou Hank echt nooit op fender amps gespeeld hebben ? echt nooit? :seriousf:


According to Hank Marvin:

"Vox was one of the first companies to get onto artists and groups so they could promote their amplifiers. In fact, I tried Fender amplifiers first, but preferred the sound of the Vox with the Strat, because I think it was more of a raw sound. The Fender amplifier, to my ear sounded a little too smooth with a Strat, and I seemed to get more guts out of a Vox."


Hij heeft er dus wel degelijk op gespeeld :)

Rutger Molenberghs
24 juni 2009, 22:00
Als ik iets van de Shadows over mijn pod 2 speel, dan selecteer ik de Vox ac15 met wat reverb, delay, gain rond 10u, bass en mid op 12u en treble rond 2u.
Geen idee of Hank ooit over een ac15 gespeeld heeft, maar mijn oren vinden die versterker (nu ja, de moddeling versie) het meest geschikt.

bastiaanvanbeek
25 juni 2009, 07:39
de shadows gebruikte deze gitaren:

http://www.burnsguitars.com/

ze hebben er zelfs een signature van

hier heeft Brian May dus z'n idee vandaan voor zn eigen gitaar

kenx
25 juni 2009, 07:41
Hij heeft die inderdaad gebruikt, maar niet zo lang... Hij speelde jaren op een fender strat fiësta red, met aangepaste pups natuurlijk. Die gitaar die jij liet zien, hebben ze geloof ik enkel op gespeeld in hun 'beginperiode'.

denis.hermans
25 juni 2009, 08:08
Heb gisteren in de muziekwinkel nog een boek met partituren van de shadows vastgehad. Daar stond in dat Hank Marvin over een VOX AC 30TB speelde.

Gitaar is idd. een (rode) strat met zwevende tremolo.


Denis

Nicks
25 juni 2009, 08:13
zoek eens naar de Tape echo van Watkins, het effect wat zo kenmerkend is voor het geluid van the shadows

episua
25 juni 2009, 10:19
Volgens mij gebruikten de Shadows eerst de AC15. Toen vroegen ze aan Vox of ze niet ongeveer dezelfde versterker met meer wattage konden maken. O.a. door die reden kwam Vox met de AC30. Ze hadden al fender gitaren toen ze ook op Burns gingen spelen. Een goede (hedendaags) pedaal voor Shadows echo is de Boss RE-20 (een reissue van de roland space echo re201).

E-J
25 juni 2009, 12:15
'50s/'60s Strat (beetje dun klinkend, vrij veel hoog), Vox AC30, een tape echo en je bent klaar :)

De gitaar en de echo zijn het belangrijkste... ik heb zelf een Electro Harmonix Memory Man en daar kom je toch erg dicht in de buurt van zo'n band echo...

EuroCinema
25 juni 2009, 13:51
Mijn pa is een grote Hank B. fan en komt verdomd dicht bij die sound. De truc zit 'm technisch in een tape(achtig klinkende) delay, maar vooral in hoe Marvin de kenmerken daarvan benut. De korte, gemute noten voor een lekkere slapback, de buigingen van de tremolo-arm voor iets melancholisch, spookachtigs. Het is dus niet alleen een kwestie van pedaaltje aan en gaan, maar van echt met die echo leren spelen.

ten24Virgil
26 juni 2009, 21:03
Hij heeft die inderdaad gebruikt, maar niet zo lang... Hij speelde jaren op een fender strat fiësta red, met aangepaste pups natuurlijk. Die gitaar die jij liet zien, hebben ze geloof ik enkel op gespeeld in hun 'beginperiode'.

Hier speelde ze een aantal jaar geleden nog steeds op tijdens optredens. Wisselden af met de strats.

gr. Virgil.

bert k
26 juni 2009, 21:44
Ik gebruik een Line6 Echo park, een modeling delay met een behoorlijke imitatie van een tape echo. Er zat in die ouwe echomachines altijd een bak vervorming waar je eng van werd, en de Line6 doet dat best netjes.

The Crash Cowboy
26 juni 2009, 23:35
Hank speelde ALTIJD met de tremolopook tussen pink en ringvinger. Daarmee kleurde hij al zijn tonen. Welke line up je ook gebruikt, als je de tremolo niet gebruikt klink je NOOIt als Hank Marvin !

Pepe
26 juni 2009, 23:56
Tussen 2 bands door heb ik een blauwe maandag HanK B gespeeld in een van de vele honderden Shadows bandjes die nog steeds Parochiehuizen, Gymnastieklokalen en Pasar Malams bevolken.
Eerste mistake. Ik kwam met een sunburst strat. Dat moest en zou rood zijn. Vervolgens werd mij haarfijn uitgelegd dat elke nummer een eigen delay had. Nou ben ik niet zo van de naspelerij maar de nootjes worden gewogen in die contreien, oh jawel.

Afijn. Als je wat research doet kom je erachter dat Vox geendorsed werd, er zeker wel op AC 30 werd gespeeld maar in de studio veel op een Fender amp. Voor sommige nummers een Gretsch Chet Atkins. Het "bekende" geluidje is te doen met een reissue strat, niet te dun, niet te vet en precies de goeie mix van staal en pingpong ballen geluid, mijn omschrijving. Een silverface Fender of Vox AC, het kan beiden. Met een echo op een lange delay pak je de meeste soundjes wel. Een tip van iemand die zijn leven aan dat geluid wijdde: een lang gitaar snoer wat de hoge tonen uit de gitaar een beetje dempt en dat er weer indraaien met de amp.
Ja, het gaat ver. Voor veel ouwe knakker die met de Shadows zijn opgegroeid is het een soort religie.