PDA

View Full Version : hoe klassieke gitaar uitversterken?



humbucker
24 juni 2009, 20:20
Ik moet over een week of 2 op de receptie van de gouden bruiloft van de grootouders van mijn vriendin een paar akkoestische nummertjes spelen. Nu zit ik echter met het probleem hoe ik dit moet versterken. Er is ong. 300 man aanwezig, dus spelen zonder versterking is echt geen optie. Ik heb zelf geen akoestische gitaar amp, enkel een Vox AC15 en een Marshall JTM60.

Nu heb ik daarstraks even met mijn oude gitaarleraar gebeld, de boel even uitgelegd, en hij dacht dat het wel zou moeten gaan door een microfoon voor de gitaar te hangen, deze naar een mengpaneeltje en dan van dit mengpaneeltje gewoon in de gitaarinput van een van de versterkers (Ik denk dat ik de JTM pak want dat is een 2*12, dus wat meer spreiding). Vervolgens alles opzetten met het volume dicht en dan het volume lichtjes aan opdrijven.

Gaat dit zo, of is er een betere/andere (goedkope) oplossing?

Het gaat trouwens om een klassieke gitaar (nylonsnaar) zonder enige ingebouwde preamp o.i.d.

Groeten

Eko
25 juni 2009, 15:43
Heb je geen muziekzaak in de buurt ( of kennis) waar je een electro-acoustische kunt lenen? Alle oplossingen die een beetje werken kosten , denk ik , geld en voor 1 optreden is dat zonde.

humbucker
25 juni 2009, 15:48
Ik kan eens rondhoren maar weet niet of iemand een elektro-akkoestische heeft. Zou het niet gaan met die microfoon-->mengpaneel-->gitaarinput amp? Dat zou in ieder geval een gratis oplossing zijn :)

caliban
25 juni 2009, 15:49
Ik moet over een week of 2 op de receptie van de gouden bruiloft van de grootouders van mijn vriendin een paar akkoestische nummertjes spelen. Nu zit ik echter met het probleem hoe ik dit moet versterken. Er is ong. 300 man aanwezig, dus spelen zonder versterking is echt geen optie. Ik heb zelf geen akoestische gitaar amp, enkel een Vox AC15 en een Marshall JTM60.

Nu heb ik daarstraks even met mijn oude gitaarleraar gebeld, de boel even uitgelegd, en hij dacht dat het wel zou moeten gaan door een microfoon voor de gitaar te hangen, deze naar een mengpaneeltje en dan van dit mengpaneeltje gewoon in de gitaarinput van een van de versterkers (Ik denk dat ik de JTM pak want dat is een 2*12, dus wat meer spreiding). Vervolgens alles opzetten met het volume dicht en dan het volume lichtjes aan opdrijven.

Gaat dit zo, of is er een betere/andere (goedkope) oplossing?

Het gaat trouwens om een klassieke gitaar (nylonsnaar) zonder enige ingebouwde preamp o.i.d.

Groeten

Staat er in die zaal geen klein PA-systeem? Dan kun je daarop microfoon en mengpaneel aansluiten.

J-sus Rulez
25 juni 2009, 15:49
Het zou zo eventueel wel gaan, maar dan heb je wel een goede microfoon nodig, en je zou die natuurlijk zeer goed moeten plaatsen voor optimale versterking...

caliban
25 juni 2009, 15:51
Heeft je gitaarversterker een FX loop? Want indien je langs een mengpaneel wil werken, is het signaal voorversterkt, dus zou er niet meer door de voorversterker van je amp moeten (denk ik). Dus zou je de output van het mengpaneel in de fx-return van je versterker kunnen steken.

humbucker
25 juni 2009, 15:52
yep fx loop zit erop.

Het is trouwens buiten te doen, dus geen zaal...

caliban
25 juni 2009, 15:56
Het lijkt me niet slecht om het dan te doen zoals ik net zei. De preamp (zijnde mengtafel) nogmaals door de gitaar preamp gooien, gaat waarschijnlijk vies oversturen. De microfoon recht in de versterker, moet lukken, maar een gitaarpreamp is niet specifiek gemaakt om een microfoon te versterken, dus laat staan een microfoon clean te versterken?

humbucker
25 juni 2009, 19:43
ja dat dacht ik ook al. Van het weekend ga'k het eens uittesten.

Zit je op kot in Leuven trouwens?

caliban
25 juni 2009, 20:45
Zit je op kot in Leuven trouwens?

Ja ze, gij ook? Ik zit op de Charles Deberiotstraat (de straat van het park en de PDS aula :-), veel mensen kennen de straat goed genoeg maar hebben geen idee hoe ze heet).

Ik ben trouwens geen honderd percent zeker over de juistheid van deze manier om uw gitaar te versterken, dus als andere mensen tips hebben.

Nitefly7
26 juni 2009, 10:01
je hebt ook zgn. 'inhangmicrofoons' (het type dat soms ook bij een stemapparaat zit), welke je in het klankgat kunt hangen..

een (zang)microfoon die je richt op een plek TUSSEN klankgat en brug, en deze vervolgens over de PA laten lopen (het is een huwelijk, dus er zal vast een DJ met PA zijn, toch?).. is ook een goede optie (maar moeilijk te richten, soms feedback-gevoelig..)

anders kun je deze combinatie (gewoon een Shure SM57 of 58, of zo'n Fame dingetje) ook over een 'actieve (podium)monitor' laten lopen (deze is te huren bij een PA bedrijf ofzo..) die in feite een kleine PA is (dingen als Mackie SRM-serie, JBL-eon of Behringer blabla..)

makkelijkste zou gewoon het huren van een electro-akoestische zijn.. !

mengpaneeltje naar gitaarversterker zou ik zelf niet doen, klinkt m.i. niet zo lekker.. los van het feit dat je mengpaneel niet echt lekker over de input van je amp zou gaan (tenzij je van mengpaneel de fx-return in gaat..!) je zou het zelf eens kunnen proberen, amp op clean, en dan goed met de eq spelen.. (als je fx-return gebruikt hoef je je je natuurlijk geen zorgen te maken over de eq/preamp..) een gitaarversterker/speaker is nooit full-range, maar heeft een bepaald 'midden' dat niet zo lekker klinkt voor full-range instrumenten als een akoestische gitaar...

als het echt niet lukt, zou ik gewoon een heel clean, beetje donker geluid met je electrische gitaar kiezen..!


Ik moet over een week of 2 op de receptie van de gouden bruiloft van de grootouders van mijn vriendin een paar akkoestische nummertjes spelen. Nu zit ik echter met het probleem hoe ik dit moet versterken. Er is ong. 300 man aanwezig, dus spelen zonder versterking is echt geen optie. Ik heb zelf geen akoestische gitaar amp, enkel een Vox AC15 en een Marshall JTM60.

Nu heb ik daarstraks even met mijn oude gitaarleraar gebeld, de boel even uitgelegd, en hij dacht dat het wel zou moeten gaan door een microfoon voor de gitaar te hangen, deze naar een mengpaneeltje en dan van dit mengpaneeltje gewoon in de gitaarinput van een van de versterkers (Ik denk dat ik de JTM pak want dat is een 2*12, dus wat meer spreiding). Vervolgens alles opzetten met het volume dicht en dan het volume lichtjes aan opdrijven.

Gaat dit zo, of is er een betere/andere (goedkope) oplossing?

Het gaat trouwens om een klassieke gitaar (nylonsnaar) zonder enige ingebouwde preamp o.i.d.

Groeten

humbucker
26 juni 2009, 17:49
Ja ze, gij ook? Ik zit op de Charles Deberiotstraat (de straat van het park en de PDS aula :-), veel mensen kennen de straat goed genoeg maar hebben geen idee hoe ze heet).


Ik kom volgend jaar naar ginder (na 3 jaar diepenbeek), net in diepenbeek geweest om mijne uitslag te gaan halen --> geslaagd :D. Volgend jaar zit ik in de Maria-Theresiastraat (straat schuin links als je uit t station komt, vlak langs de pizzeria en bakker!)

@ Nitefly, bedankt voor de uitleg. Ga het eens proberen in de fx return. Moest het echt nergens naar klinken zal het inderdaad elektrisch worden.

Het is trouwens geen huwelijk, maar een gouden bruiloft (50 jaar getrouwd). Dus de muziek moet een beetje aangepast zijn aan het publiek ;)

caliban
26 juni 2009, 18:13
Ik kom volgend jaar naar ginder (na 3 jaar diepenbeek), net in diepenbeek geweest om mijne uitslag te gaan halen --> geslaagd :D. Volgend jaar zit ik in de Maria-Theresiastraat (straat schuin links als je uit t station komt, vlak langs de pizzeria en bakker!)



Chill, de pizza riva bedoelt ge heel waarschijnlijk. Volgend jaar dikke pinten pakken man! En beetje gitaar spelen op kot.

humbucker
26 juni 2009, 19:14
Chill, de pizza riva bedoelt ge heel waarschijnlijk. Volgend jaar dikke pinten pakken man! En beetje gitaar spelen op kot.

Doen we!

+10te....