PDA

View Full Version : Bugera versterker?



Trecion
24 juni 2009, 19:47
Hoi,
Ik ben op zoek naar een nieuwe versterker om mijn Roland Cube 15x eindelijk eens te vervangen. Het liefste zou ik een peavey 6505 of 5150 kopen maar deze zijn nogal prijzig. Nu kwam ik de Bugera 6262 tegen en wat ik er van gehoord hebt geeft deze een geluid dat aardig in de buurt komt van de peavey 6505 en hij kost maar de helft van een 6505. Heeft iemand ervaring met deze versterkers?

De sound die ik wil bereiken is ongeveer Killswitch Engage en Devil Wears Prade maar ook metallica.

Mijn gitaren zijn een Epiphone les Pal Standard plus en een cheap Amuse beginners gitaartje die niet meer weet hoe het daglicht uitziet.

Mijn Budget is ongeveer 500 euro voor de Head voor het geval jullie me mssn andere versterkers kunnen aanraden :P

Alvast bedankt en rock on :punk:

macwilliams
24 juni 2009, 19:51
KLIKkerdeklik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91417&highlight=bugera)

caliban
24 juni 2009, 19:54
De verhalen over de Bugera's verschillen. Ze lijken qua schema waarschijnlijk identiek op 5150's, dus het geluid zal er sowieso op lijken. Nu gebruikt Bugera (nog) goedkopere componenten dan Peavey, waardoor dit eventueel wel effect kan hebben op de sound. En hij is gewoon goedkoper gebouwd, waardoor hij rapper stuk kan gaan. Dat laatste zou voor mezelf de enige reden zijn om er geen te kopen. Je kan natuurlijk ook geluk hebben en een exemplaar hebben dat niet stuk gaat, of hem telkens terug naar de winkel brengen, telkens laten maken of telkens een nieuwe krijgen.

Trecion
24 juni 2009, 20:11
hangt ervan af hoevaak ze kapotgaan en wat de reparatie kosten zijn . want een 6505 kost al gouw het dubbele. kwua geluid zit het wel goed :P mssn nog een tubescreamer ervoor maar dan is het wel genoeg :P

caliban
24 juni 2009, 20:18
hangt ervan af hoevaak ze kapotgaan en wat de reparatie kosten zijn . want een 6505 kost al gouw het dubbele. kwua geluid zit het wel goed :P mssn nog een tubescreamer ervoor maar dan is het wel genoeg :P

Tubescreamer :crazyhappy:, du bist gain-krank :p

Trecion
24 juni 2009, 20:25
Haha ik hou gewoon van een stevig geluid :P

caliban
24 juni 2009, 20:32
Stevig geluid, zwerm bijen. Groot verschil. Geloof me, ik ben bezeten van veel gain, maar er zijn grenzen. Een rectifier boosten is gewoonweg nodig. Een 5150 boosten dan moet de gain op 0.5 staan?

Trecion
24 juni 2009, 20:35
haha, mja hangt er daarom ook vanaf hoe die klinkt als je er zelf op speelt dan wanneer je naar youtube kijkt/luisterd. ik denk dat ik binnekort maar eens dagje naar musicstore ga om hem te teste :P kan ik hem meteen vergelijke met de 6505

Eomer
24 juni 2009, 22:25
Qua sound zit het wel aardig ja met die Bugera. Laatst hadden we een voorprogramma waarvan een van die gitaristen ook zo'n 6262 had. Ik moet zeggen dat da ding zeker nie verkeerd klonk, al haalt ie 't niet bij m'n 6505.
Wat wel minder is aan zo'n 6262 is z'n enorme plastic look...alle knoppen en het front zijn van chroomkleurig plastic.

Ennuh...Caliban drukt zich nog zachtjes uit dat een Tubescreamer ervoor een zwerm bijen oplevert, ik zou zelf zeggen een hele dikke berg stront...Man, in de bandmix sta ik qua gain met m'n 6505 op maximaal 12 uur en da blaast écht als een tiet!

P.s. Als je toch gaat testen zou ik zeker ook eens 'n Peavey Valveking checken. Onze tweede gitarist heeft er een en da ding klinkt verdomd lekker! Qua prijs is ie ongeveer gelijk aan die Bugera...

Trecion
25 juni 2009, 10:32
oke zal ik zeker doen. Wat zou het beste als ik de optie zou hebben tussen een tweede hands peavey 6505 (of 5150) of een nieuwe bugera 6262 (of mssn dan die valveking)?

cazmodean
25 juni 2009, 11:39
Ik heb een 5150 en ben laatst met een gitarist van een andere band meegeweest om te kijken naar de 6505 top. Wat mij betreft zijn deze bakken onverslaanbaar, bruut geluid, meer vermogen dan je nodig hebt en retesimpel in te stellen. We hebben ook de Valveking getest, maar ik vond persoonlijk dat deze de directheid van de 5150/6505 miste, maar misschien een kwestie van smaak. Daarnaast vond ik het enorm irritant dat de Valveking op alle volumes bleef rondzingen, ondanks dat we meters naast de box stonden. Ik denk persoonlijk dat ik niet snel zal overstappen naar een andere buizentop, zeker niet nu ik em kan gebruiken in combinatie met mijn onlangs aangeschafte Boss GT8.

Henri H
25 juni 2009, 12:05
Je zou ook 's kunnen kijken/zoeken naar een JCM 800 combo.
Deze zitten qua prijs misschien net iets boven je budget, maar dan heb je wel een "echte" amp.
Tubescreamer erbij, voila! :rockon:

Het is wel een nadeel dat ze relatief moeilijk te vinden zijn en erg zwaar zijn.
Misschien ééntje met 1 x 12" speaker?!

x.a.d
25 juni 2009, 14:15
Bugera is toch behringer...? moet ik nog meer zeggen of zegt dat genoeg...

Eomer
25 juni 2009, 15:49
oke zal ik zeker doen. Wat zou het beste als ik de optie zou hebben tussen een tweede hands peavey 6505 (of 5150) of een nieuwe bugera 6262 (of mssn dan die valveking)?

Persoonlijk zou ik dan altijd kiezen voor een tweedehands 6505 (of 5150), maar ik ben bang dat die lastig te vinden zijn in jouw prijsklasse...

caliban
25 juni 2009, 15:54
Bugera is toch behringer...? moet ik nog meer zeggen of zegt dat genoeg...

BUGERA WORDT ENKEL INGEVOERD DOOR BEHRINGER. Sorry om te 'schreeuwen', maar ten eerste is de uitspraak "want het is behringer" op zich dikke zever, en nee ik verdedig noch behringer noch bugera aangaande kwaliteit of niet.

Trecion
25 juni 2009, 18:08
Mja als een 6505 of 5150 men beste optie is ga ik gewoon paar weekjes extra werken. maar dan zal er wel ene redelijk goedkoop cabinet onder moeten. doet dit af voor de kwaliteit of is dat nog altijd beter dan een bugera/valveking. Ik zoek eigenlijk iets dat ik de komende 20 jaar ofzo niet meer hoef te vervangen (op de buizen na dan).

PS: ik vondt net een tweedehands Marshall TSL 100 voor 800. is dit ook interessant in de metal categorie? ik ben nogal een noob op amp gebied :P

Neals
25 juni 2009, 18:46
Voor metal vind ik een TSL niet heel erg geslaagd. Probeer eens een JCM 900 SL-X. DE Highgainbak van marshall.

Henri H
25 juni 2009, 18:50
Probeer die TSL gewoon 's zou ik zeggen, er zijn legio metal gitaristen die er wel mee uit de voeten kunnen, al dan niet met booster.

Betreft het een combo of een head?

Eomer
25 juni 2009, 18:56
Tja, wil je voor kwaliteit gaan dan zal je bereid moeten zijn te willen investeren. Een goeie amp met een frot kabinet gaat dan niet werken. Voor een behoorlijke kabinet ben je tweedehands toch gauw 'n 400,- euro kwijt.

Verder blijft het een kwestie van zoveel mogelijk uitproberen en vervolgens de amp kiezen die het beste bij je past.
Als je wilt kun je ook een Marshall behoorlijk metal laten klinken, bijvoorbeeld een JCM 800 met een Tubescreamer ervoor. Een TSL wordt wat lastiger. Dit alles blijft uiteraard een kwestie van smaak en voor mij is dat de sound van een 6505(5150).

Anyway, om je horizon nog wat verder te verbreden zou je ook eens kunnen kijken naar een Engl Fireball, die zijn nieuw wat goedkoper dan een 6505 en daar zou je tweedehands voor een leuk bedrag moeten kunnen aankomen.

Henri H
25 juni 2009, 19:03
€400,- voor een kabinet is behoorlijk aan de prijs hoor.
Voor een 4x12 ben je dat wel ongeveer kwijt, maar een 2x12 1936 Marshall cab doet het eerst ook prima, kan je later nog 's kijken naar een 4x12.

Eomer
25 juni 2009, 19:09
€400,- voor een kabinet is behoorlijk aan de prijs hoor.
Voor een 4x12 ben je dat wel ongeveer kwijt, maar een 2x12 1936 Marshall cab doet het eerst ook prima, kan je later nog 's kijken naar een 4x12.

You're right! Helemaal niet aan een 2x12 gedacht...

Negative K3 fan
25 juni 2009, 19:27
Mja als een 6505 of 5150 men beste optie is ga ik gewoon paar weekjes extra werken. maar dan zal er wel ene redelijk goedkoop cabinet onder moeten. doet dit af voor de kwaliteit of is dat nog altijd beter dan een bugera/valveking.

Ik wil even zeggen dat ik het hier sterk mee oneens ben, tenminste, als het over sound gaat. In dit geval geldt het in het bijzonder, je kunt beter wat meer geld uit geven en de kast kopen die jij het lekkerst vindt klinken (en dat hoeft zeker niet de duurste te zijn), dan besparen op de cab om een net wat duurdere amp te kopen.

Als je gaat praten over betrouwbaarheid is het een ander verhaal, ik kan namelijk niks zeggen over de betrouwbaarheid van Bugera's.

Trecion
25 juni 2009, 23:04
Als ik er een goedkope cab onder gooi dan zal ik die sowieso een keer upgrade mits de oude me niet helemaal bevalt.

Trecion
26 juni 2009, 09:47
Wat is trouwens een goed en betaalbare Cab voor metal voor op bijvoorbeeld de bugera 6262? liefst 4x12 of 2x12. budget zo rond de 300 400. het liefst zo goedkoop mogelijk. tweedehand sis ook een optie :P De optie om de speakers te vervangen is er ook nog.

Henri H
26 juni 2009, 10:08
Een 2x12 1936 kastje van Marshall bevat meestal de standaard G12T-75 speakers.
Deze worden niet door iedereen erg gewaardeerd, maar voor metal zijn ze wel geschikt, klinken wat "schelligjes".
Deze kast kost 2e hands tussen de €175,- en de €250,- afhankelijk v.d. staat.
Je hebt ook de V30 uitvoering hiervan, die kost meestal wat meer maar zijn moeilijker te vinden.

Ik heb in Duitsland (Musik-Produktiv) ook 's de Framus 2x12 met V30's getest, die klonk erg goed.
Kost nieuw rond de €370,- dacht ik.
Hij ziet er alleen niet uit vind ik....

Trecion
26 juni 2009, 10:34
De looks kun je nog altijd aanpassen met airbrushe ofzo lijkt me?

Zou dit bijvoorbeeld een redelijke cab kunnen zijn? http://www.musicstore.com/nl_NL/EUR/Fame-Eco-Line-GN412A-Cabinet-/art-GIT0010477-000

Henri H
26 juni 2009, 10:38
Tuurlijk :ok:

dennis_rhcp
27 juni 2009, 12:32
Zou de cabinet van bugera goed zijn?
kent iemand de bugera speakers?
is hij beter dan de harley benton cabs?

Als ik de filmpjes hoor op de website van bugera, dan klinkt het zeer behoorlijk!

Trecion
27 juni 2009, 12:35
De bugera cabs schenen wat minder te zijn van wat ik gehoord heb maar heb er zelf ook geen ervaring mee.


BTW: kan zo'n bulgera wel gespeeld wordne op een slaapkamer? xD

@dennis als we hetzelfde filmpje hebben bekeken dan zit er een marshall cab onder?

iWishmaster
27 juni 2009, 12:47
Je vind een 5150 head vet, maar te duur? Koop de combo!!! Voor 600-700 koop je al een 5150 combo, dus nog even sparen en je hebt een geweldige amp! Kun je er later nog een cabinet onder zetten mocht je dat willen. Of wil je echt perse een head? Enige reden daarvoor zou zijn dat de combo echt niet te sjouwen is, maar hij klinkt wel super en is erg waardevast!

signsofzodiac
27 juni 2009, 12:48
Zelf niet bespeeld, maar op de Messe in Frankfurt klonken de Bugera cabs echt wel acceptabel onder de verschillende Bugera-heads.

Trecion
27 juni 2009, 13:26
@ wishmaster,

Ik ben zo'n combo nog nergens tegen gekomen en volgens mij hebben die ook geen effectloop ofwel?

Jimwoud
27 juni 2009, 14:03
Ze hebben wel een fx loop, en ze komen wel geregeld voorbij 2dehands. Gewoon op alle sites af en toe zoeken.

Trecion
27 juni 2009, 19:26
is een peavey 6505 (5150) of zo'n bugera 6262 wel te doen voor op een slaapkamer?

caliban
27 juni 2009, 19:30
Alles is in principe wel te doen op een slaapkamer, je moet gewoon zien of je wel een lampenversterker nodig hebt als je niet in een band speelt, of niet in een grotere ruimte gaat spelen. Heb je een band, of plan je van in de toekomst met een band te beginnen?

signsofzodiac
27 juni 2009, 19:32
Het gaat natuurlijk nooit zo klinken als op hoog volume, maar voor een beetje aanrommelen thuis is het prima te doen. Het nadeel van een buizenamp... Het wattage zegt daarbij overigens niet zo gek veel qua volume, het verschil tussen 50 en 100 watt is maar 3dB of zo.

Trecion
27 juni 2009, 19:45
Ik zit nu nog niet in een band maar dat ben ik wel van plan. Het probleem alleen is dat wanneer ik nu w8 met een amp kopen ik pas over 4 jaar mssn weer een nieuwe kan kope vanwege men studie. tegen die tijd wil ik tog wel een band hebben :P