PDA

View Full Version : Help?



ak87
24 juni 2009, 18:34
Ik speel nu 2 maandjes gitaar en k heb wat toonladders geleerd, en k probeer daar beetje mee te improviseren vooral blues maar k wil is een paar dingen weten wat ik nergens kan vinden.
Want ik zag buddy guy improviseren zonder akkoorden progressie of beat erachter.En hij deed wat lossen noten combineren met akkoorden maar k weet niet zo goed wat kan en wat niet.K weet dat je mineur en major kan combineren om het intressant te maken.Maar welke akkoorden.Bijv k speel in A mineur pentatonic welke akkoorden kan k gebruiken alleen A akkoorden of I/IV/V akkoorden.En kan ik ook van key veranderen tussendoor en zo ja waar moet ik opletten.

terrasbeest
24 juni 2009, 19:27
Ik speel nu 2 maandjes gitaar en k heb wat toonladders geleerd, en k probeer daar beetje mee te improviseren vooral blues maar k wil is een paar dingen weten wat ik nergens kan vinden.
Want ik zag buddy guy improviseren zonder akkoorden progressie of beat erachter.En hij deed wat lossen noten combineren met akkoorden maar k weet niet zo goed wat kan en wat niet.K weet dat je mineur en major kan combineren om het intressant te maken.Maar welke akkoorden.Bijv k speel in A mineur pentatonic welke akkoorden kan k gebruiken alleen A akkoorden of I/IV/V akkoorden.En kan ik ook van key veranderen tussendoor en zo ja waar moet ik opletten.

Ken je je toonladders ?

ak87
24 juni 2009, 20:10
Ik ken pentatonische toonladders en mineur en major normaal

ak87
24 juni 2009, 20:16
En k snap ook wel hoe het is opgebouwd met intervallen enzo maar kan k dan In de Key of A alle noten gebruiken die in de A major toonladder staan en die akkoorden kan ik ook gebruiken of?

Jeroensnake
24 juni 2009, 20:22
Schrijf het eens voor jezelf uit. Dan kan soms erg verhelderend werken.

Welke tonen zitten er in de Key of A?
Welke tonen zitten er in de A major toonladder?
Welke akkoorden had je in gedachte, en uit welke tonen bestaan die?

terrasbeest
24 juni 2009, 22:34
En k snap ook wel hoe het is opgebouwd met intervallen enzo maar kan k dan In de Key of A alle noten gebruiken die in de A major toonladder staan en die akkoorden kan ik ook gebruiken of?

OK; Je snapt het verband niet tussen een toonladder en akkoorden.
Dat is de basis, dat moet je absoluut leren.
De pentatonische toonladder wordt afgeleid van de ' gewone' majeur toonladder, voor een goed begrip begin je daarmee. Het is trouwens daarmee dat je het meest vertrouwd bent.

Neem de toonladder in C Majeur :

C D E F G A B die herhaalt zich weer C D E F G A B en nog eens tot je niet verder meer kunt op je gitaar.De MELODIE herken je vast.

Die zelfde toonladder ( dus dezelfde noten ) kan je ook spelen beginnend op eender welke van bovenstaande noten.

Dus D E F G A B C herbegint hoger D E F G A B C enz.
E F G A B C D E F G A B C D enz
F G A B C D E F G A B C D E enz.
G.........
A ........
B ........ ( de ....... vul je zelf aan ).

Je zal merken dat als je dezelfde toonladder speelt, maar beginnend op een andere toon, je door het spel van de intervallen, een heel andere melodie speelt .

Op elk van die begintonen kan je nu akkoorden gaan bouwen, waardoor je de toonladder C D E F G A B in akkoorden zal kunnen spelen ipv van in enkele noten. Het is zeer belangrijk dat je dit begrijpt omdat een goed begrip daar van afhangt.

Je zegt dat je weet hoe die intervallen werken.

Dus kun je bovenstaande oefening ook maken in de andere Majeur toonladders. ( dat zijn er in totaal 12 , elk beginnend op 7 verschillende tonen. ) Op den duur zul je dat vlot kunnen, dus er is geen reden voor paniek.

Probeer bovenstaande oefening bvb met de toonladder van F Majeur.
De intervallen blijven dezelfde (= de melodie die je speelt is dezelfde ) .

Dus :

F G A Bb C D E.
G A Bb C D E F
A Bb C D E F G
Bb C D enz, enz.

Je zal opmerken dat er een verschil is als je begint te spelen op F in te toonladder van F Majeur, dit anders verloopt dan beginnen op F in de toonlader in C Majeur : er zit een andere noot in.

Ik denk dat je hier even mee aan de slag moet, voor je verder gaat met de rest, de pentatonische toonladders en de akkoorden.

Veel plezier.

Probeer ook maar met CD's mee te spelen, ook als je niet begrijpt hoe de vork aan de steel zit theoretisch, zal je daar wat van opsteken.
Hou er wel rekening mee, dat jouw favoriete song, misschien niet zo makkelijk is, en dat het niet lukt.

-=JEROEN=-
25 juni 2009, 08:41
Ik denk dat je vooral wat meer geduld moet hebben.

Kijk ook hier eens naar: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=85297

ak87
25 juni 2009, 17:42
Bedankt voor de reacties k ben er wat wijzer van geworden en ga gelijk aan de slag:p