PDA

View Full Version : Volume versterker varieert



Guitarik
24 juni 2009, 16:22
Ik heb een probleem. Het volume van mijn versterker varieert tijdens het spelen. Het gaat van hard naar zachter, naar hard naar zachter, etc. Het is geen heel snelle wisseling. Ik denk fases van ongeveer een halve tot 1 minuut. Iemand een idee waar dat aan kan liggen?

Ik gebruik:
-telecaster>vox wah (bypass in dit geval)>mxr compressor (bypass in dit geval)> MIAudio Crunchbox (aan) > Boss DD20 (bypass)> London City Hornet 50W (buizen).

Alles aangesloten op een geaard stopcontact. De wah, comp en crunchbox zijn met een onespot aangesloten.


Ik heb nog een andere vraag die hier verder niet veel mee te maken heeft. Mijn versterker heeft twee ingangen. Bij de ene staat 'high', bij de ander staat 'low'. Ik steek mn gitaar altijd in de high, omdat ik er vanuit ging dat de een voor gitaar en de ander voor bas is. Maar nu vraag ik me af: is dat wel zo?

Bernardduur
24 juni 2009, 16:28
Doet ie het ook als je de effecten er niet tussenstopt?

VanMeekeren
24 juni 2009, 16:29
De inputs High en Low maken geen onderscheid tussen gitaar en bas, maar tussen sc/hb's meende ik.

Komt erop neer dat de ene wat meer scheur heeft van nature dan de andere.

Van Meekeren

(En ja, ik ben me ervan bewust dat ik dingen niet handig/goed kan uitleggen. Mijn mentor op de havo heeft me dat meerde malen verteld xD)

Guitarik
24 juni 2009, 16:35
Doet ie het ook als je de effecten er niet tussenstopt?

Heb het net nog eens geprobeerd, weer met effecten maar allemaal bypass. Volume bleef constant. Daarna nog een keer met de crunchbox aan en het volume bleef nu ook constant. Vreemd. Kan het wellicht ook iets met andere apparatuur te maken hebben. Ik heb mijn pc op ongeveer anderhalve meter van mn versterker staan. Qua voeding zijn ze wel gescheiden, maar misschien iets met magnetisme? Ik ben natuurkundig niet zo'n ster dus ik doe maar een gok.



Wat betreft de high/low vraag: welke zou de scheur dan moeten zijn. De high lijkt me...

CatchDude
24 juni 2009, 16:44
High (gain)= scheur, low (gain)= cleaner.

Vwb. de volume schommelingen: ik vrees dat dat een kwestie van determineren wordt. Eerst proberen met gitaar -> kabel -> amp, en vervolgens een voor een pedaaltjes er bij.

Ook handig om even te checken: zijn je kabels/jacks nog in orde? Als de faulty zijn, kan het best zijn dat tijdens het spelen de kabels bewegen en schommelen en daardoor voor volumedips zorgen, al zou dat over het algemeen gepaard gaan met kraken.

Als je tijdens het proberen weer merkt dat je volume gaat schommelen, laat dan alles staan zoals het is, maar doe dan de kabel die in je versterker gaat van High naar Low (of andersom) en kijk of het dan nog voorkomt. Zo nee, doe de kabel weer terug en kijk of het nog steeds over dat kanaal voorkomt. Als je verschil merkt tussen het hi en low kanaal qua volume schommelingen, dan ligt het voor de hand dat je het in je versterker moet zoeken...

Ome Keith
24 juni 2009, 17:19
Ik heb het laatst ook gehad met effecten in de loop:

- Gammel voedingsapparaat dat aan de grens van zijn vermogen zat en bloedheet werd
- Daarnaast heb ik een digitaal effect waarvan het signaal qua volume instort naarmate er
meer modulatie en delay gevraagd werd; de combinatie met een voeding die aan de grens
zat, was een recipe for disaster

Erikt
24 juni 2009, 19:10
Als je het dan helemaal niet kunt vinden, zouden het ook nog je buisjes kunnen zijn.

Humedo
25 juni 2009, 10:54
Heb het net nog eens geprobeerd, weer met effecten maar allemaal bypass. Volume bleef constant. Even ter info, voor het testen niet de effecten bypass zetten, maar echt fysiek er tussenuit halen, zoals Catchdude (en ook Bernardduur eigenlijk) al opmerkt. Ook in bypass loopt het signaal meestal nog door allerlei electronische circuits.

Guitarik
26 juni 2009, 16:23
Ik bedenk mij nu dat er een recente wijziging is in mijn setup. Ik heb voortaan nieuwe tussenkabeltjes. In plaats van brakke cheap-ass kabels, zit er nu een coax-kabel in met van die pluggen die je zelf vast kan maken. Ik heb 3 van die kabels. Twee waren al gemonteerd de laatste heb ik zelf in elkaar gezet. Ik ben nu niet thuis, maar ik zal eens checken of het probleem daar misschien in zit.

Guitarik
16 september 2009, 12:18
Ik heb gemerkt dat met nagenoeg dezelfde setup op een andere versterker het probleem zich niet voordoet. Enige verschil is dat ik mijn delay in de effectloop had zitten en thuis heb ik die voor de versterker hangen (en dus een andere versterker).

Zou het dan toch de versterker zijn?

nico verduin
16 september 2009, 13:00
Ik heb gemerkt dat met nagenoeg dezelfde setup op een andere versterker het probleem zich niet voordoet. Enige verschil is dat ik mijn delay in de effectloop had zitten en thuis heb ik die voor de versterker hangen (en dus een andere versterker).

Zou het dan toch de versterker zijn?Beetje tegenstrijdig als je zegt dat als je alles in de bypass zet het weg is... ? Zoals al eerder is aangegeven. Eerst alles in de keten eruit halen en naar een basis opstelling van de amp gaan. Heb je dan geen problemen (ook af en toe met de kabels bewegen), dan zit het hem in een van de effecten of de kabels daartussen. Daarna stap voor stap weer opbouwen.

Simon Hans
17 september 2009, 11:02
Dit soort problemen komt ook vaak door vervuiling van jacks en inputs. Advies: maak ééns in de zoveel weken al je aansluitingen schoon met een (niet agressief) contact spray. Aggressieve contact spray herken je aan het feit dat ze direct na aanbrengen weer verwijderd moet worden. De juiste contact spray verdampt gewoon. Spuit al je inputs (amp en kick boxes) met de spray, en doe dan de jacks een paar keer erin en eruit. Eventueel herhalen. Je kunt ook isopropyl alcohol gebruiken (van de apotheker, koop er dan een injectie naald bij). Voordeel is dat IPA niets achterlat, wat een gewone contactspray wel doet (om contact te verbeteren, maar tegelijk ook bron voor herhaalde vervuiling.:makeup:

Simon

Guitarik
18 september 2009, 10:43
Dit soort problemen komt ook vaak door vervuiling van jacks en inputs. Advies: maak ééns in de zoveel weken al je aansluitingen schoon met een (niet agressief) contact spray. Aggressieve contact spray herken je aan het feit dat ze direct na aanbrengen weer verwijderd moet worden. De juiste contact spray verdampt gewoon. Spuit al je inputs (amp en kick boxes) met de spray, en doe dan de jacks een paar keer erin en eruit. Eventueel herhalen. Je kunt ook isopropyl alcohol gebruiken (van de apotheker, koop er dan een injectie naald bij). Voordeel is dat IPA niets achterlat, wat een gewone contactspray wel doet (om contact te verbeteren, maar tegelijk ook bron voor herhaalde vervuiling.:makeup:

Simon


Oke bedankt. Heb ik nog nooit gedaan dus misschien is dat sowieso eens een idee.