PDA

View Full Version : Moer van trustrod draait los, wie weet raad.



ajsterk
24 juni 2009, 16:18
Beste bouwers,
Heb een strat bouwpakket gemaakt. Nu alles klaar is (lakken) en in elkaar zit loop ik bij het afstellen tegen het volgende probleem.
De hals is te recht en ik had last van fretbuz. Dus de trusrod tegen de klok in draaien zodra de hals holler gaat staan. Helaas gebeurt er niks met de hals maar ondertussen draai ik de afstelmoer gewoon los. Wie weet hier een oplossing voor. Ik heb al gezocht in dit forum maar kon niet een oplossing vinden nog. Heb zelf zitten denken om de moer met prof. secondenlijm vast te zetten maar heeft dat dan wel effect.
Als iemand een oplossing weet, heel graag.
Voorlopig heb ik de actie wat hoger gezet om het buzzen tegen te gaan maar dat speelt weer niet echt lekker.

groet Albert,

RoelTM
24 juni 2009, 16:22
De hals is te recht en ik had last van fretbuz.
Eeeh... :dontgeti: Te recht???

Ik denk dat dit een kwestie van actie verhogen is, zoals je al hebt gedaan.

Ojah, over die truss rod: waarschijnlijk heb jij er een die je maar één kant op kunt draaien. Om de hals holler én boller te kunnen zetten heb je een Dual action Truss Rod (http://www.guitarsupplies.nl/N_frame.html?http://www.guitarsupplies.nl/Dual-action-trussrod-430mm--N_art_573.php) nodig.

barno
24 juni 2009, 16:27
hals moet normaal ietsie hol staan idd, maar dat doet ie normaal vanzelf door de trekkracht van de snaren. weet niet welke trussrod erin zit. als het een dubbel actie tr is, kan je 'm in de twee richting verstellen, indien single, kan je enkel "tegengas" geven tegen de trekkracht van de snaren.

mss helpt het om een setje dikkere snaren op te leggen.

ajsterk
24 juni 2009, 16:46
hals moet normaal ietsie hol staan idd, maar dat doet ie normaal vanzelf door de trekkracht van de snaren. weet niet welke trussrod erin zit. als het een dubbel actie tr is, kan je 'm in de twee richting verstellen, indien single, kan je enkel "tegengas" geven tegen de trekkracht van de snaren.

mss helpt het om een setje dikkere snaren op te leggen.

Ik denk dat er een single trusrod in zit dan. Ook omdat ik de moer er fysiek af heb gedraaid. ( en dat ging soepel ). Er zit nu een .10 setje op, ik zal er een .11 setje op gaan zetten. Hoelang heeft dat nodig? Dat de hals meegeeft en hol genoeg gaat staan?
Dank voor je tip.

Groet Albert

RoelTM
24 juni 2009, 16:51
Volgens mij moet je de gitaar een uurtje of 2 laten staan. Als ie dan te krom is snaarspanning eraf, heel iets bijdraaien (max 10 'minuten' hoor ik vaak), snaren aandraaien en dan weer een uurtje ofzo wachten.

gengar
24 juni 2009, 22:28
als er helemaal geen relief in de hals zit zou ik ook proberen om deze er in te krijgen door een setje dikkere snaren er op te zetten. Setje 11 of 12 er op en dan gewoon laten staan totdat het goed is. Hoe lang is niet te zeggen, er zijn geen twee halzen die hetzelfde zijn en hout is nou eenmaal een materiaal dat blijft werken dus je zult gewoon moeten kijken hoe de hals reageert, en daarop aanpassen...

Gearjunkie
28 juni 2009, 21:50
De hals is te recht en ik had last van fretbuz. Dus de trusrod tegen de klok in draaien zodra de hals holler gaat staan.

Ik vrees dat jouw analyse niet klopt. Fretbuzz kan meerdere oorzaken hebben die niet altijd tot de halspen te herleiden zijn.

no 1 hops
29 juni 2009, 07:51
mocht het nu met dikkere snaren niet lukken is er nog een optie om de relief te forceren.
maar dat is echt als al het andere niet werkt.

Farether
29 juni 2009, 08:52
wat heb je eigenlijk voor bouwpakket gehaald?
Zoiets lijkt me ook leuk om te doen, en is makkelijk om te beginnen,
maar ik vraag me af of de kwaliteit nog een beetje redelijk is?

FreeGee
29 juni 2009, 09:05
Zonder snaarspanning staat jouw hals iets bol (achterover)? Met snaren precies recht?
Zoals al door anderen beschreven kun je de hals niet hol krijgen met een enkel werkende halspen.
Wil je geen dikkere snaren maar wel een iets holle hals?
Je kunt dit realiseren door de fretten opnieuw te vlakken; eerst stel je de hals onder spanning met de halspen, waardoor de hals iets bol (achterover) staat. Dit moet maar een fractie zijn!
Je vlakt de fretten nu. Als je nu de halspen lost is de hals recht, maar de fretten zijn iets hol.
(Dit is overigens door sommige bouwers de aanbevolen methode.)

no 1 hops
29 juni 2009, 14:41
Zonder snaarspanning staat jouw hals iets bol (achterover)? Met snaren precies recht?
Zoals al door anderen beschreven kun je de hals niet hol krijgen met een enkel werkende halspen.
Wil je geen dikkere snaren maar wel een iets holle hals?
Je kunt dit realiseren door de fretten opnieuw te vlakken; eerst stel je de hals onder spanning met de halspen, waardoor de hals iets bol (achterover) staat. Dit moet maar een fractie zijn!
Je vlakt de fretten nu. Als je nu de halspen lost is de hals recht, maar de fretten zijn iets hol.
(Dit is overigens door sommige bouwers de aanbevolen methode.)sorry dat ik het zeggen moet maar ik denk dat dit totaal niks met vlakken te maken heeft.

als de hals een zgn backbow heeft vanwege de frets dan moeten of de fretslots breder of de fret 'tang' kleiner zijn dan die er nu inzitten.
dus als je het via de frets wilt doen dan zul je een gehele refret moeten doen.

hier dat waar ik het over had
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/halsprobleem.jpg

maar in dit specifieke geval moet het dus andersom als dat het op de afbeelding staat.
trek hem ietsje overdreven naar een relief en draai daarna de trussrod aan. als de hals dan in overdreven relief blijft staan hoef je de trussrod alleen maar los te draaien.

wel is het zo dat dit voor eigen risico is want je moet het natuurlijk met beleid doen

niekb
29 juni 2009, 15:40
sorry dat ik het zeggen moet maar ik denk dat dit totaal niks met vlakken te maken heeft.



Beetje veel werk, de methode die Freegee omschrijft werkt wel degelijk.
Zeker op een bouwpakethals is het de moeite niet waard om te herfretten.

Door het vlakken zijn de fretjes in het midden minder hoog waardoor er een holling ontstaat.

ajsterk
30 juni 2009, 08:27
Beste Bouwers en meedenkers,

Heb de methode met dikkere .11 snaren geprobeerd. Ondanks de brug vastgezet is ging die meegeven dus daar ben ik mee gestopt. De methode van fretten vlakken ga ik overwegen maar dan moet ik investeren (geen probleem) maar weegt die op tegen de kosten van het bouwpakket.. 79,95 in Dordrecht bij The House of Music. De werkwijze van No1 Hops ga ik heel voorzichtig proberen. Ik neem aan dat de moer weer gewoon aangedraaid moet worden.
Foto's van dit project staan op: http://picasaweb.google.com/ajsterk/Project2#

Groet Albert,

Rinze
30 juni 2009, 08:37
Kijk even op mijn site voor een handleiding voor het correct afstellen van je gitaar, of google even op "Don Hofstee", ook daar kun je goeie informatie vinden. Als je niet weet (theoretisch) wat je doet en hoe het allemaal samenhangt dan doe je maar wat vrees ik. Dat de brug omhoog komt is volkomen normaal met zwaardere snaren en dat corrigeer je door de veren aan de achterkant van het tremoloblok strakker te spannen.

Een Strat moet met een .010 setje prima af te stellen zijn, als dat niet lukt dan is er iets niet in orde met de hals. Wat precies is eigenlijk alleen in de praktijk goed vast te stellen, op afstand ligt dat lastig. Meten is weten, in dit soort gevallen.

ajsterk
30 juni 2009, 08:46
Kijk even op mijn site voor een handleiding voor het correct afstellen van je gitaar, of google even op "Don Hofstee", ook daar kun je goeie informatie vinden. Als je niet weet (theoretisch) wat je doet en hoe het allemaal samenhangt dan doe je maar wat vrees ik. Dat de brug omhoog komt is volkomen normaal met zwaardere snaren en dat corrigeer je door de veren aan de achterkant van het tremoloblok strakker te spannen.

Een Strat moet met een .010 setje prima af te stellen zijn, als dat niet lukt dan is er iets niet in orde met de hals. Wat precies is eigenlijk alleen in de praktijk goed vast te stellen, op afstand ligt dat lastig. Meten is weten, in dit soort gevallen.

Hallo Rinze,
Je site staat al enige tijd in m'n favorieten. Ik had de veren aan de achterkant al op z'n straks gezet en desondanks ging de brug toch nog omhoog. Ik heb verder geen risico genomen. Ik heb inmiddels ook al contact opgenomen met de winkelier.
groet,
Albert

Rinze
30 juni 2009, 09:04
Ah. Hoeveel veren zitten er in?

ajsterk
30 juni 2009, 09:05
Het standaard aantal 3, ik kan er twee bij kunnen zetten natuurlijk.

Albert,

Rinze
30 juni 2009, 09:12
Dat zou ik eerst proberen, hoewel het met drie in principe ook zou moeten lukken. Hangt ook van de veren af, daar zit nog wel eens wat verschil in qua lengte en trekkracht.

no 1 hops
30 juni 2009, 12:50
misschien is het beter dat je gewoon naar de winkel terug gaat en een hals vraagt die wel normaal bruikbaar is.
lijkt mij meer als logisch dat die eis niet onterecht gevonden word

gengar
30 juni 2009, 14:04
er worden heel veel ideeen geopperd die allemaal waar zijn, maar ik denk dat om te weten wat je aan de hals of toets of fretten of wat dan ook moet doen eerst moet kunnen analyseren waar het probleem is. Is er backbow komt dat dan door de frettang (iets te groot en daardoor spanning in de toets) of door de nek (gewoon scheef) of of? Ik denk dus dat het echt belangrijk is om iemand die er een beetje kijk op heeft een keer naar de hals te laten kijken in het echt. Het is zo moeilijk om op deze manier te zeggen waar het probleem precies ligt en zonder deze wetenschap is het ook lastig om te zeggen wat je het beste kunt doen om het te verhelpen. Zit er niemand van de forumjongens hier bij je in de buurt waar je even langs zou kunnen gaan?

Rinze
30 juni 2009, 14:55
Gengar heeft gelijk, zonder het ding irl te zien blijft het lastig. Waar woon je, ajsterk?

ajsterk
1 juli 2009, 11:41
De woonplaats is Amstelveen. En ik heb contact gehad met de winkelier. Over ongeveer 3 weken krijgt hij nieuwe voorraad en zou ik de hals om kunnen ruilen. Enige wat er dan nog tussen kan komen is dat ik de hals al gezaagd (de kop) en gelakt heb. Het lijkt het handigst, indien mogelijk, het probleem op te lossen. Maar als het toch omruilen wordt vind ik dat prima, maar dat is nog even afwachten.

groet Albert

no 1 hops
1 juli 2009, 17:38
De woonplaats is Amstelveen. En ik heb contact gehad met de winkelier. Over ongeveer 3 weken krijgt hij nieuwe voorraad en zou ik de hals om kunnen ruilen. Enige wat er dan nog tussen kan komen is dat ik de hals al gezaagd (de kop) en gelakt heb. Het lijkt het handigst, indien mogelijk, het probleem op te lossen. Maar als het toch omruilen wordt vind ik dat prima, maar dat is nog even afwachten.

groet Albertdat je hals al gelakt is doet er niet toe, pas als je hem monteert en snaren opzet kom je erachter of iets wel of niet goed werkt en heb je denk ik gewoon recht op vervanging, maar dat is mijn persoonlijke mening

Raytheman
1 juli 2009, 23:29
Het is wel een mooie gitaar geworden. Hoe heb je de decals gemaakt?
-ik ben zelf ook zo'n bouwpakket in elkaar aan het zetten maar dan een les paul model-

ajsterk
2 juli 2009, 10:37
Het is wel een mooie gitaar geworden. Hoe heb je de decals gemaakt?
-ik ben zelf ook zo'n bouwpakket in elkaar aan het zetten maar dan een les paul model-

De decal heb ik alsvolgt gemaakt: Bij newtone-online.nl kan je waterslide decal papier voor inktjetprinter kopen. Op de site onder het kopje Graphics. Op internet gegoogeld naar het logo van Fender en een gevonden die een goed formaat had. Het logo daarna vergroot en alle oneffenheden weggewerkt. Ook van Internet het lettertype Banff-normal gedownload. dit lettertype lijkt behoorlijk op het door fender gebruikte lettertype. Wel moet je daarna de letters met elkaar verbinden, het Fenderlogo en de eigen tekst samengevoegd met paintshoppro12. Het logo geprint op het decalpapier en dat eerst goed laten drogen en daarna 2x met transparante lak de decal gespoten. (Dit om er voor te zorgen dat je de inkt afsluit omdat je in water de decal moet los laten weken.) Dit ook weer goed laten drogen en daarna uitknippen, in koud water laten weken en daarna voorzichtig aanbrengen. Daarna als alles weer droog is moet je de kop nog een keer (of 2) met transparante lak spuiten.
Even een klusje maar de moeite waard.

Groet Albert

snaarplukker
3 juli 2009, 11:40
Op internet gegoogeld naar het logo van Fender en een gevonden die een goed formaat had. Het logo daarna vergroot en alle oneffenheden weggewerkt. Ook van Internet het lettertype Banff-normal gedownload. dit lettertype lijkt behoorlijk op het door fender gebruikte lettertype. Wel moet je daarna de letters met elkaar verbinden, het Fenderlogo en de eigen tekst samengevoegd met paintshoppro12.
Hier (http://www.brandsoftheworld.com/search/97270068/174857.html) kan je alle logo's halen die in alle formaten haarscherp zijn. Het zijn vectorplaatjes en geen bitmaps. Altijd handig voor een ieder die decals wilt gaan maken.;)

barno
3 juli 2009, 11:51
Je doet natuurlijk wat je wil, maar wou toch even melden dat ik het niet correct vind logo's na te maken en op een bouwpakket te plakken.

Niet omdat het officieel ook niet eens mag, der zijn nog wel dingen die officieel niet mogen, die ik wel ok vind :)

maar omdat het gewoon niet klopt.

snaarplukker
3 juli 2009, 11:55
De woonplaats is Amstelveen. En ik heb contact gehad met de winkelier. Over ongeveer 3 weken krijgt hij nieuwe voorraad en zou ik de hals om kunnen ruilen. Enige wat er dan nog tussen kan komen is dat ik de hals al gezaagd (de kop) en gelakt heb. Het lijkt het handigst, indien mogelijk, het probleem op te lossen. Maar als het toch omruilen wordt vind ik dat prima, maar dat is nog even afwachten.

groet Albert
Ik heb het verslag gezien en denk dat de hals krom staat doordat de fretbord is verzadigd van de olie. Hierdoor is dat uit gaan zetten en bol komen te staan. Het beste kan je een balkje nemen, bij de eerste en laatste fret een lijmtang klemmen en in het midden een blokje ertussen van 6-8mm. Dit een weekje in een droge ruimte laten staan. Niet vergeten de trussrodmoer helemaal los te draaien.

snaarplukker
3 juli 2009, 11:58
Je doet natuurlijk wat je wil, maar wou toch even melden dat ik het niet correct vind logo's na te maken en op een bouwpakket te plakken.

Niet omdat het officieel ook niet eens mag, der zijn nog wel dingen die officieel niet mogen, die ik wel ok vind :)

maar omdat het gewoon niet klopt.
Mag best hoor, als je het maar niet als een origineel verkoopt.;)

ajsterk
3 juli 2009, 12:50
Ik heb het verslag gezien en denk dat de hals krom staat doordat de fretbord is verzadigd van de olie. Hierdoor is dat uit gaan zetten en bol komen te staan. Het beste kan je een balkje nemen, bij de eerste en laatste fret een lijmtang klemmen en in het midden een blokje ertussen van 6-8mm. Dit een weekje in een droge ruimte laten staan. Niet vergeten de trussrodmoer helemaal los te draaien.

Dankje Snaarplukker voor deze tip, ik ga dit proberen. Na die week neem ik aan dat de procedure is dat je dan eerst de trostrud weer aandraait en dan de lijmklemmen los maakt. (komt evereen met de tip van no 1 hops)
Maar zou de citroenolie echt zoveel effect hebben? Ik begrijp dat hout een natuurlijk product is en kan gaan werken. was wat verbaasd.

groet Albert

snaarplukker
3 juli 2009, 16:17
Na dat weekje de lijmklemmen losmaken en kijken of je nek nu een beetje gezet is, dus dat ie eerder hol staat dan bol. Trussrodmoer aandraaien tot je weerstand voelt, snaren op stemming zetten en holling controleren zoals in diverse handleidingen voor het afstellen is uitgelegd.

Een beetje olie op een doekje doen en daarmee je fretboord inwrijven lijkt me de normale procedure. Maar op je foto's zie ik dat je iets te scheutig met de olie bent bezig geweest.;)

no 1 hops
3 juli 2009, 19:26
Een beetje olie op een doekje doen en daarmee je fretboord inwrijven lijkt me de normale procedure. Maar op je foto's zie ik dat je iets te scheutig met de olie bent bezig geweest.;)op zich is onderhoud van de toets niet verkeerd, ben zelf overgestapt op danisch oil omdat ik de 'lemon' als iets bijtens ervaar en daar heeft de toets immer al genoeg van te lijden zoals zout en zuur van zweet

maar er zijn vele wegen die naar rome leiden , de ene gebruikt dit de andere dat dus het is gewoon een zaak van uitproberen en er achter komen wat bij jouw past