PDA

View Full Version : Bending breekt snaar



tplessers
24 juni 2009, 15:16
Dag gitaarliefhebbers,

Ik ben sinds een paar weken bezig met bendings. Sindsdien heb ik al 2 keer mijn hoge E snaar gebroken, terwijl ik een full step bending deed op de 10de fret. Ik gebruik de 0.11 dikte (eerste gebroken snaar was Elixir, 2de was een d'Addario). Toen de eerste brak heb ik wel enkel die hoge E snaar vervangen door een nieuwe.

Waarmee kan dit te maken hebben? Dikte van de snaar? Probeer ik te hard? Slechte feeling? Als een snaar breekt, vervang ik dan enkel die snaar of best alles ineens? Ook als die snaren slechts 1,5 week erop liggen?

Nog een vraagje : Doe je ook bendings met je 4de vinger (de pink dus)? Mijn gitaarleraar raadt het mij af, maar mijn bluesboek raadt het mij aan (wel met support van 3de vinger natuurlijk).

Rock on!
Tim.

pupanus1
24 juni 2009, 15:19
Mag ik vragen waar de snaar breekt? Bij de brug neem ik aan? Het kan zijn dat daar een braampje zit of een ander foutje waar de snaar over heen gaat en daardoor breekt.

Het setje snaren compleet vervangen als ze er 1,5 week opzitten is niet echt nodig tenzij je echt elke dag minimaal 2 uur speelt. Ik vervang mijn snaren eens per maand.

Ps. het zijn bends geen bendings ;)

edit: er kan ook een braampje op één van de frets zitten waar de snaar over heen glijd. Bekijk even waar je snaar vooral over heen glijd en kijk of je daar scherpe randjes e.d. ziet.

jimihattricks
24 juni 2009, 15:19
denk niet dat hier een eenduidig antwoord op is te geven, t kan namelijk aan al die dingen liggen, plus nog een paar extra, zoals braampjes op de brugzadels om er maar 1 te noemen...

de snaren zou ik uitsluiten, want .011 D'Addario gebruik ik ook altijd en heb nog nooit een snaar gebroken.. naja, bijna nooit iig

maar t begint iig allemaal bij de hardware vje gitaar, als die niet in orde is, zou ik eerst daar de oorzaak zoeken, anders ligt t toch wsl aan jou :sssh:

pinky-bends zijn tough, en imo overbodig, maar de technici onder ons zullen er zeker iets anders over te zeggen hebben

[edt] wat hij zegt [edt]

tplessers
24 juni 2009, 15:29
@pupanus1 > De snaar breekt precies in het midden

beruk
24 juni 2009, 15:35
Et kan zijn dat het punt waar je gitaar de brug raakt niet helemaal glad is, dan kan ie door de spanning krak zeggen. Benden met je pink...? Ik bend voornamelijk met ringvinger samen met middelvinger
Breken in het midden? Hmmm, nog nooit meegemaakt, geen idee

Wiellem
24 juni 2009, 15:43
@pupanus1 > De snaar breekt precies in het midden

Bedoel je ter hoogte van de hals? vreemd

Weet je zeker dat je maar 1 toon bend en niet 10 :noob:

barno
24 juni 2009, 15:44
snaren in't midden breken: vreemd
gebeurt mij enkel met heel brakke, versleten snaren.

normaal breekt snaar aan de brug.

Ik brak er vroeger verschillende per optreden, nu omzeggens nooit meer, is dus vooral kwestie van techniek.. Ik weet niet of er zoiets bestaat als agressief zweet. levensduur van snaren wordt wel verlengd door ze proper te houden met fast Fret oid

Benden met pink: waarom niet, there are no rules

FruscianteFan
24 juni 2009, 15:49
de snaren zou ik uitsluiten, want .011 D'Addario gebruik ik ook altijd en heb nog nooit een snaar gebroken.. naja, bijna nooit iig
Ik heb laatst een vijftal D'addario .012's ingekocht, drie ervan braken binnen een dag omdat het baleinde losschoot.

Anyway, ik denk dat het aan de frets ligt. Als daar een scherp randje zit, zou dat zomaar funest kunnen zijn voor de snaar.

Wat ook nog zou kunnen - dat heb ik wel eens - is dat je eerst de snaar helemaal 'strak zet' door hem heel ver te benden, en vervolgens met een stevig plectrum er keihard op inhakt. Een goede manier om een snaar te breken op de plek waar je aanslaat. Maar dan moet je wel erg lomp bezig zijn.

pupanus1
24 juni 2009, 16:15
In het midden? Hmm dan zou het een fret kunnen zijn inderdaad...

Je staat niet een octaaf te hoog gestemd? :crazyhappy:

Neals
24 juni 2009, 16:42
In het midden? Hmm dan zou het een fret kunnen zijn inderdaad...

Je staat niet een octaaf te hoog gestemd? :crazyhappy:
Lijkt me niet. Waarschijnlijk breekt dan een snaar bij de tuner of brug omdat het zo mooi als hefboom werkt.

Ik zie ook dat je onder 'toezicht' van een gitaarleraar staat. Desnoods vraag je naar hem wat er aan de hand is. In je onderschrift staat dat je een wat oudere dame bespeeld. Frets zijn wel heel erg waarschijnlijk :)

pupanus1
24 juni 2009, 22:31
Het was niet echt een serieuze opmerking:sssh:

tplessers
25 juni 2009, 10:28
Ik ben gisteren een nieuwe snaar gaan kopen in mijn lokale muziekhandel. Ook daar zei men dat het hoogstwaarschijnlijk een fret is die de snaar in het midden doet breken. Thuisgekomen even nagekeken, maar mij lijken ze in orde. De nieuwe snaar ligt erop. Ik zal zien wat mijn volgende blues oefening ermee doet ... genaamd: 'bends, slides and shifts' :)

almarvk
25 juni 2009, 11:20
Tip voor de volgende keer: vervang direct al je snaren. Als 1 snaar breekt betekent het vaak dat ze 'op' zijn. Ook is een heel setje snaren in vergelijking een stuk goedkoper dan 1 losse snaar.