PDA

View Full Version : FW interface



JvD.
24 juni 2009, 14:57
ik heb me laten vertellen dat FW interfaces soms niet werken als je ze niet direct op je moederboard in een FW ingang steekt.
mijn mobo heeft geen FW ingang, dus heb ik een los FW kaartje gekocht.
en nu werkt het niet!

het gaat om een oude tascam FW interface en een windows XP pc.

MjS
24 juni 2009, 15:25
Doen andere Firewire zaken het wel (camcorder, externe HDD, etc)? Herkent Windows het kaartje in apparaatbeheer? Heb je alle drivers (zowel kaartje als interface) geinstalleerd?

JvD.
24 juni 2009, 16:03
Doen andere Firewire zaken het wel (camcorder, externe HDD, etc)? Herkent Windows het kaartje in apparaatbeheer? Heb je alle drivers (zowel kaartje als interface) geinstalleerd?

hij herkent mijn kaart in apparaatbeheer. En ik heb voor de tascam de(van internet nieuwste) drivers volgens het boekje geinstalleerd.
op een andere pc deed de tascam het vlekkenloos

daarom is mijn vraag, kan het zijn dat het niet werkt met tussenkomst van een fw kaartje?

Roman
24 juni 2009, 16:08
is de FW bus toevallig FW800 en de Tascam FW400? let op de compatibaliteit!

Een dergelijk kaartje kan perfect werken, no worries.

Eomer
24 juni 2009, 17:45
Dan zou het wellicht aan de chipset van de FW-kaart kunnen liggen...Welke zit erin?
Vaak werkt een audiointerface goed met een FW-kaart met Texas Instrument chipset...

MjS
24 juni 2009, 17:47
is de FW bus toevallig FW800 en de Tascam FW400? let op de compatibaliteit!

Een dergelijk kaartje kan perfect werken, no worries.

FW400 kan toch prima over een FW800 bus?

JvD.
24 juni 2009, 18:00
dit is de fw kaart:
http://content.centralpoint.nl/objects/pdf/181810_2.pdf

ik kan nergens de snelheid vinden, ook niet op de doos, is het prul?
ik heb niemand nog gehoord over mijn eerste vraag, werkt deze setup:
interface -> FW pci kaart -> moederboard pc?

zijn er mensen die een FW interface hebben dat werkt met tussenkomst van een FW kaart? want een meneer in dijkman zei dat dat niet goed werkte, ik kan het me niet voorstellen.

Eomer
24 juni 2009, 18:29
Om je eertste vraag te beantwoorden; Interface-->FW kaart-->PC hoort prima te werken mits je een geschikte FW kaart hebt (met bijv. een TI chipset)

Zelf werk ik ook met een dergelijke setup en heb hier nooit problemen mee. Wat die gast in Dijkman zegt is dus pure lariekoek.

Zoals eerder gezegd denk ik dat jouw FW kaart niet geschikt is om een FW interface aan te sturen, juist omdat je al de juiste drivers hebt geinstalleerd en de kaart herkent wordt in apparaatbeheer.

Een geschikte kaart is bijvoorbeeld;
http://www.feedback.nl/?b=F5U502EA&a=

guhlenn
25 juni 2009, 16:05
zijn er mensen die een FW interface hebben dat werkt met tussenkomst van een FW kaart? want een meneer in dijkman zei dat dat niet goed werkte, ik kan het me niet voorstellen.


Yup, no name FW kaart met Maudio 1814

Jimi Hendrix
26 juni 2009, 00:55
Yup, no name FW kaart met Maudio 1814

idem, belkin kaartje (TI chipset, dat wel) met prism orpheus.

JvD.
26 juni 2009, 01:01
idem, belkin kaartje (TI chipset, dat wel) met prism orpheus.
belkin is dus ook niet heilig?

@Eomer: heb jij een belkin kaart?

een oplossing is dus: naar de compu winkel om een ander kaartje te halen, nog iets waar ik op moet letten?

Eomer
26 juni 2009, 05:33
belkin is dus ook niet heilig?

Ik denk dat je het verkeerd leest...Volgens mij geven Jimi en Guhlenn antwoord op jouw vraag of hun interface kaart werkt met de FW kaart...

Zelf heb ik een Belkin kaart (met TI chipset) en die werkt prima! Check de link in m'n vorige post, dat is het kaartje waar ik mee werk.

Jimi Hendrix
26 juni 2009, 07:49
Ik denk dat je het verkeerd leest...Volgens mij geven Jimi en Guhlenn antwoord op jouw vraag of hun interface kaart werkt met de FW kaart...



yep. bij mij werkt het belkin-kaartje dus goed.

Roman
26 juni 2009, 08:16
een oplossing is dus: naar de compu winkel om een ander kaartje te halen, nog iets waar ik op moet letten?ja, of je interface compatible is met de FW card busspeed. Een TI chipset is, zoals gezegd, de meest gangbare.

harrie-beton
27 juni 2009, 09:01
Een Nec Firewire kaart van 25 euro ofzo moet voldoende zijn. Ik heb er nog wel 1 liggen dacht ik.

JvD.
29 juni 2009, 08:54
okay, het werkt. ik heb altijd firewire connectie. cubase herkent alle poorten. ik kan er mee recorden. maar wat een berg latency!
ik heb soms zelfs gestotter tijdens het afspelen van een mp3!
volgens cubase is de 'asio test' steeds niet positief.

iemand een idee?

tascam fw-1804 control panel heeft 'audio latency' opties van 32 tot 2048.
hoe hoger ik dit zet hoe slechter het de mp3 afspeelt. op 2048 stottert het zo erg dat je er niets meer in hoort.

harrie-beton
29 juni 2009, 09:16
Misschien heeft de pc last van oudere drivers, gebruik je Vista of xp? Ik zou ook een ander merk firewire kaart testen want het hoort goed te werken.

JvD.
29 juni 2009, 09:19
Misschien heeft de pc last van oudere drivers, gebruik je Vista of xp? Ik zou ook een ander merk firewire kaart testen want het hoort goed te werken.

drivers zijn up to date(xp)

nou, eerst had ik rommel. nu heb ik er een met een via chipset. toch maar die belkin fw bestellen?

pol
29 juni 2009, 11:24
Ik heb ook een kaartje met texas instrument chip moeten kopen om mijn m-audio profire aan het werk te krijgen.

met de standaard via chip die op het mb zat (asus) ging het niet.

JvD.
29 juni 2009, 21:41
hoe weet ik of deze kaart een ti chipset heeft?
op de website staat het niet, ook niet die van belkin en ik kan geen afbeeldingen vinden waar ik dat goed op kan zien.
http://www.feedback.nl/?b=F5U502EA&a=

Roman
30 juni 2009, 11:58
Als een merk op eigen website al niet eens specs weergeeft dan is dat voor mij vaak een reden om niet DAT merk te kopen. Weg met die belkin zooi.

Ging het niet om een laptop? bovenstaande is een desktop kaartje..

JvD.
30 juni 2009, 12:10
Als een merk op eigen website al niet eens specs weergeeft dan is dat voor mij vaak een reden om niet DAT merk te kopen. Weg met die belkin zooi.

Ging het niet om een laptop? bovenstaande is een desktop kaartje..

pc.

Er is blijkbaar niets anders dat een ti chipset heeft. ik heb online gezocht en kwam op 1 site de info 'ti chipset' tegen met een plaatje van dit kaartje er bij.

Eomer
30 juni 2009, 17:58
hoe weet ik of deze kaart een ti chipset heeft?
op de website staat het niet, ook niet die van belkin en ik kan geen afbeeldingen vinden waar ik dat goed op kan zien.
http://www.feedback.nl/?b=F5U502EA&a=

Dat kaartje heeft een TI chipset. Als je er niet zeker van bent kun je dat gewoon op de chip zien, daar staat dan een logo van Texas Instruments.

JvD.
2 juli 2009, 15:32
ik heb die belkin nu en ik heb nog meer latency. ben een beetje ten einde raad. andere kabel proberen?


(of mogen die twee fire wire kaartjes, mijn oude/nieuwe niet samen?)

Roman
3 juli 2009, 08:25
Lijkt met sterk dat de kaart het latency probleem is. Waarschijnlijk je Asio even restarten.

JvD.
3 juli 2009, 09:36
Lijkt met sterk dat de kaart het latency probleem is. Waarschijnlijk je Asio even restarten.
de asio test van cubase faalt altijd.

een mp3'tje afspelen doet heel erg veel stotteren =[

JvD.
4 juli 2009, 15:35
Even een update. ik heb nu 3 kaarten gebruikt en mijn top 3 is:

1. VIA kaartje
Met deze kaart heb ik altijd firewire connectie. als ik een mp3 wil afspelen stottert hij soms. het systeem faalt de asio test van cubase.

2. Belkin Ti kaartje
Met deze kaart heb ik ook altijd firewire connectie. als ik een mp3 wil afspelen hoor je er niets in, hij skipt hele delen en de hele pc word traag. het systeem faalt de asio test van cubase.

3. "dat pinnacle ding"
Hier mee heb ik heeeeeeeeeel soms firewire connectie.


ik heb de kaarten los van elkaar getest, in verschillende pci poorten. ik weet het nu echt niet meer. is er iemand die nog iets weet dat ik kan proberen? dan krijg ik weer een beetje moed.

bluegate
4 juli 2009, 23:32
Ik weet niet hoeveel je van PC's afweet, maar indien je de BIOS kan vinden en weet hoe de IRQ's worden gebruikt kun je nakijken of deze kaart een gedeelde IRQ wordt toegewezen.
Probeer in de BIOS een ongebruikte IRQ te koppelen aan de Firewire kaart.

Dit is een lastig process, niet simpel uit te leggen en elke BIOS werkt weer anders, dus gewoon proberen.
Schijf wel even de huidige instellingen op voordat je gaat wijzigen!

JvD.
4 juli 2009, 23:54
er is iets doms gebeurt. ik heb de boel "belkin kaartje en FW1804" op mijn oude pc geknalt en alles werkte als een trein. daarna weer terug in de pc en nu werkt het daar ook!

hoe kan dat nou? naja het werkt.

ik ben wel handig met de bios. maar dat is dus niet meer nodig.

Roman
5 juli 2009, 13:41
bij PCI is het (nog steeds) zo dat er ' gedeelde' sloten (mbt interrupt) zijn. Dus je kaarten omwisselen, qua slot, kan soms de oplossing zijn. Wellicht is dat nu ook gebeurd.

trouwens, waneer was de laatste keer dat jij je pc hebt geherinstalleerd?

JvD.
5 juli 2009, 14:57
het is een clean install. alles werkt nu, ik weet niet hoe dat komt maar het werkt =D

Eomer
5 juli 2009, 20:24
Mooi man dat alles nu werkt!