PDA

View Full Version : ab switch tussen versterker en 2 verschillende cabs



Felanovic
24 juni 2009, 12:51
Joo allen,

de titel zegt het al. Ik vroeg me af of het kwaad kan om een ab-switch tussen je versterkertop en 2 lossen cabs te zetten. Dit ook in verband met ohmage en dergelijke. Op deze manier zou ik de 2 cabs goed kunnen vergelijken, zonder de hele tijd mijn speakerkabel in en uit te pluggen. Het gaat om een little lehle looper, die ook a/b kan switchen.

alvast bedankt,

ltr

Humedo
24 juni 2009, 13:15
Dat denk ik niet, het gitaarsignaal waarvoor de A/B switchen zijn gemaakt is een heel ander soort signaal dan het signaal dat uit de speakeroutput van een versterker komt. Als het niet expliciet wordt vermeldt bij de specs van de switch, zou ik het niet doen.

TimmU
24 juni 2009, 13:39
Ik geloof dat de LPB-1 Nano van EHX dat ook kan, las ik in de gebruiksaanwijzing. Ik twijfel er wel aan trouwens.

Rude Perception
24 juni 2009, 13:54
Wat betreft impedantie maakt het voor true-bypass switches niet veel uit.

Gebufferde apparaten gaan het niet leuk vinden, ivm de input en output impedantie van die dingen gaat dat niet werken.

Sowieso gaan gebufferde ab-boxen niet werken omdat de output afhankelijk van de voeidingsspanning waarschijnlijk niet boven 9 volt uit kan komen.

Bij ongebufferde pedalen heb je nog steeds een probleem: de switch moet dat vermogen maar kunnen verwerken. Ik denk niet dat dat kan.

Rude Perception
24 juni 2009, 13:56
Ik geloof dat de LPB-1 Nano van EHX dat ook kan, las ik in de gebruiksaanwijzing. Ik twijfel er wel aan trouwens.

Je bedoelt dat hij als booster kan werken? Dat lijkt me behoorlijk twijfelachtig, omdat hij naar mijn weten (en dat is behoorlijk zeker) niet meer dan 9 volt op de output kan zetten. Ook is de input impedantie van de lpb-1 niet 8 of 16 ohm. Daarmee lijkt het me niet verstandig voor je versterker.

Humedo
24 juni 2009, 14:27
Ik geloof dat de LPB-1 Nano van EHX dat ook kan, las ik in de gebruiksaanwijzing. Ik twijfel er wel aan trouwens.
Errrm, we hebben het hier over A/B switches om 2 cabs aan 1 versterker intermitterend te kunnen schakelen. Wat heeft een boost pedal daar mee te maken?

TimmU
24 juni 2009, 14:42
Sorry jongens, ik had nog geen koffie gedronken. Ik ben helemaal in de war met die nano pedaaltjes. Ik had het natuurlijk over de Switchblade Nano. Excuus voor het misverstand!

Nitefly7
24 juni 2009, 14:44
Joo allen,

de titel zegt het al. Ik vroeg me af of het kwaad kan om een ab-switch tussen je versterkertop en 2 lossen cabs te zetten. Dit ook in verband met ohmage en dergelijke. Op deze manier zou ik de 2 cabs goed kunnen vergelijken, zonder de hele tijd mijn speakerkabel in en uit te pluggen. Het gaat om een little lehle looper, die ook a/b kan switchen.

alvast bedankt,

ltr

neeee ! een a/b switch werkt met Line-signaal, en tussen je top en speaker heb je het over speaker-signaal..
als je die a/b tussen je top en cabs aansluit, ook al doe jet dat met speaker-kabel, loop je volgens mij kans dat je je versterker opblaast...
de versterker heeft een weerstand nodig, geboden door je cabinet..
als hij daar ineens een passief verdeeldoosje ziet, is hij daar niet echt blij mee..

je kan beter kijken naar speciale Speaker switches, zoals de Radial Cabbone http://www.tonebone.com/tb-cabbone-using.htm

de Little Lehle is hier dus zeker niet geschikt voor...!

TimmU
24 juni 2009, 14:49
maargoed, als ik me niet vergis, geeft zo'n A/B altijd zijn signaal door, of naar A , of naar B. dat zijn beide loads.

Bernardduur
24 juni 2009, 16:32
Volgens mij is de switch hier vooral de crux; het zijn meestal breek-voor-maak contacten dus de amp komt heel even zonder load te staan. Een keer zal dat niet uitmaken maar op de lange termijn zal dit slecht zijn voor de amp. De Radial heeft daarom een maak-voor-breek contact.

En de dunne kleine draadjes in een pedaal zullen ook niet heel erg blij zijn met een speakersignaal.

Serlie
24 juni 2009, 16:59
Lehle heeft er volgens mij ook speciaal een pedaal voor het switchen van speakers. Moet je gewoon ff een mailtje sturen naar Lehle, dan heb je binnen no time een reactie.

piezo
24 juni 2009, 17:30
Dit onderwerp wil ik nog even volgen.

Felanovic
25 juni 2009, 22:50
ok thnx voor de reacties !

Zo te lezen kan ik het beter niet doen voor de zekerheid.

ltr