PDA

View Full Version : ALLE gitaar akkoorden



Ih5g
23 juni 2009, 23:14
hoi,
kan iemand mij uitleggen wanneer is een akkoord:

verminderd
half verminderd
overmatig
sus4
septiem
majeur 7
mineur 7
dominant 7
dim 7
groot
klein

volgens mij heeft het veel met intervallen te maken.
ik ken de intervallen, rein octaaf grote/kleine secunde enzofoorts... tot de verminderde en overmatige intervallen.

ik ken alle majeur en mineur akkoorden wel, maar WAAROM is het dan mineur en majeur.

alvast bedankt,
Ruben

Muzieknono
24 juni 2009, 06:52
Ik denk dat je deze vraag beter bij speeltechniek en theorie kunt stellen, daar zitten namelijk de mensen die hier echt iets van weten en wat mooier is, ze kunnen het je ook nog fatsoenlijk uitleggen.
Mvgr. Dirk Jan :B

Bram+
24 juni 2009, 09:34
volgens mij heeft het veel met intervallen te maken
Dat is nogal een understatement :D

Je weet dat een akkoord een samenklank van drie of meer tonen is en je weet dat er zoiets is als een grondtoon in een akkoord, een C heeft dus als grondtoon C, of het nou majeur, mineur, overmatig, etc. is.

Vanuit die grondtoon kun je de andere tonen in je akkoord gaan beredeneren als je ook weet wat voor een akkoord je wil hebben. Een drieklank bestaat bijvoorbeeld uit de grondtoon, een terts en een kwint en een vierklank uit de grondtoon, een terts, een kwint en een septiem. Welke terts of kwint of septiem dat zijn (rein, groot, klein, verminderd, overmatig) bepaalt welk akkoord je precies hebt. (en bij 'jazzakkoorden' kun je nog even doorstapelen, met bijvoorbeeld een none (octaaf plus secunde), undecime (octaaf plus kwart) en tredecime (octaaf plus sext))

Om je lijstje af te werken:

majeur: grondtoon + grote terts + reine kwint (C)
mineur: grondtoon + kleine terts + reine kwint (Cm)
verminderd: grondtoon + kleine terts + verminderde kwint (Cdim)
half verminderd: = halfverminderd septiem? grondtoon + kleine terts + verminderde kwint + kleine septiem (Cm7b5)
overmatig: grondtoon + grote terts + overmatige kwint (C+)
sus4: grondtoon + reine kwart + reine kwint (Csus4)
septiem: zou je verder moeten specificeren (zie hieronder), maar de basis is dus grondtoon + terts + kwint + septiem, waar 7 staat, kan dus ook septiem staan.
majeur 7: grondtoon + grote terts + reine kwint + grote septiem (Cmaj7)
mineur 7: grondtoon + kleine terts + reine kwint + kleine septiem (Cm7)
dominant 7: grondtoon + grote terts + reine kwint + kleine septiem (C7)
dim 7: = verminderd 7: grondtoon + kleine terts + verminderde kwint + verminderde septiem (Cdim7)
groot: = majeur
klein: = mineur

Thiez
24 juni 2009, 16:35
http://www.all-guitar-chords.com/index.php

hier kun je alle akoorden vinden. misshcien heb je er wat aan.

Ih5g
24 juni 2009, 23:25
http://www.all-guitar-chords.com/index.php

hier kun je alle akoorden vinden. misshcien heb je er wat aan.

het gaat mij niet om het weten van de akkoorden, maar om de theorie er achter, dat als ik een akkoord niet zo weet ik hem gewoon snel kan uitzoeken.

Bram, heel erg bedankt;)