PDA

View Full Version : delay red repeat/digidelay of wat anders



Flipkoos
23 juni 2009, 23:03
Hoi,

Ik zoek een delay-pedaaltje wat je geluid mooi intact laat, die je solo's wat aan kunnen dikken en waar je ook mooi The Edge-achtige dingen mee kunt doen. Maar ik zie door de bomen het BOSS niet meer :P
Een collega van mij heeft een Carl Martin Delayla, en dat is een fantastisch ding, maar te duur voor mij op dit moment.
Ik zal zelf nu te denken aan een digidelay van Digitech of de Red Repeat van Carl Martin. Iemand daar ervaringen mee? Er is natuurlijk wel verschil tussen die twee, maar ze komn meer in de buurt van mjin budget.
Andere suggesties zijn natuurlijk ook van harte welkom!

Peter

edit: had de zoekfunctie nog niet gebruikt en zie dat er al heel wat info beschikbaar is hier op het net....

Nielsje
23 juni 2009, 23:12
Inderdaad, met de zoekfunctie is een hoop leuks te vinden (spui hier uw geilheid-topics). Maar als je je geluid mooi intact wil laten, neigt dat naar een digi-delay.

Wil je een ietwat warmere delay, dan zijn de BYOC delay en de Ibanez DE-7 de value-for-money aanraders!

j3r03n
24 juni 2009, 10:53
Ik heb zelf de digidelay. Het is niet de allerbeste delay die ik ooit gehoord heb, maar hij kost niet veel (€60 op marktplaats) maar daarvoor krijg je een uitgebreide delay met 7 modes: 3 digitale delays, een tape- (die gebruik ik het meest) een modulatie- en een reversedelay en een looper. Ook heeft hij tap-tempo. Tenzij je per se opzoek bent naar een analoog pedaal, of een specifieke delay voor ogen hebt, is de veelzijdige digidelay een goede deal.

De Red Repeat heb ik één keer geprobeerd, maar kon mij niet bekoren. Beetje eenzijdig en lomp groot ding vind ik het.

dunnoaname
24 juni 2009, 10:56
De standaard-aanrader voor een goedkope delay is inderdaad de ibanez DE-7.
Voor heldere digitale delays kan je ook naar Boss kijken, de DD -serie is betaalbaar tweedehands te vinden.

almarvk
24 juni 2009, 11:10
Ik heb de Ibanez DE7 en de Digitech Digidelay. Ik merk dat ik de Digidelay wat meer gebruik. Fijn in te stellen, veel opties en een goed geluid. De DE7 is ook wel fijn en heeft weer wat andere opties. Allebei gewoon goede en vooral betaalbare delays. Tweedehands voor zo'n 50 euri wel te verkrijgen. En als je het niets vindt kan je 'm ook voor dat bedrag 'm wel weer makkelijk kwijt.

Erikt
24 juni 2009, 11:14
Het grote verschil tussen de twee is de vele opties op de DigiDelay. Het is een pedaaltje wat goedkoper is dan dezelfde variant van Boss terwijl hij net zo goed klinkt als de Boss serie.

Ik heb beide pedaaltjes gehad (De RR en de DD). Maar ben toch meer te spreken over de RR. Veel warmere delay's, een in te stellen tone knop (voor het behoud van je geluid) en gewoon 1 modus; een goede delay of uit. Wat ik bij de DD veel te lastig vond (veel te veel opties, waar je niets mee doet). Je kunt ook geen presets aanmaken op de DD (wat dus niet een extra voordeel zou zijn).

Ik zou voor de RR kiezen (vanwege z'n warmere en vollere geluid) tenzij je wilt genieten van de rare effecten/functies op de DD die je op de RR niet hebt. En misschien de tap-tempo functie ***die vreselijk werkt op een BOSS/DD pedaaltje***

edit; oja. een aantal van men vrienden die ook veel met delays knoeien prefereren ook de RR boven de DD en de BOSS pedaaltjes. Ik sta daarom ook best te kijken van het advies in dit topic. Dat dus blijkbaar iedereen de DD wel beter vind...

De DD had bij mij trouwens ook een kwaal. De aan/uit schakelaar deed het soms niet. Die is niet heel erg betrouwbaar. Maar dat kan ook aan mijn versie hebben gelegen.

j3r03n
24 juni 2009, 17:15
Ik sta daarom ook best te kijken van het advies in dit topic. Dat dus blijkbaar iedereen de DD wel beter vind...

Ik sta er best van te kijken dat je de Red Repeat helemaal ophemelt en de Digidelay afkraakt zonder met echte argumenten te komen. Natuurlijk hebben ze beide hun voor en nadelen, maar om gewoon dingen te zeggen "dit werkt vreselijk" zonder argumenten is wel erg gemakkelijk.

Ook zie je het als een nadeel van de Digidelay dat deze iets (presets) niet heeft wat de Red Repeat ook niet heeft. Beetje vreemd :dontgeti:

Werk je voor Carl Martin ofzo? ;) Ik heb trouwens ook niet gezegd welke ik beter vond, alleen wat ze ongeveer kunnen. De TS moet daar zelf conclusies uit trekken, want die heeft er niks aan welke ik beter/mooier vind.

Al met al...

Red Repeat: analoog, warm geluid, tone knop, grote behuizing

Digidelay: digitaal (duh), meerdere geluiden (van 1:1 delays tot tape-/analoogachtig tot modulatie), veelzijdige opties (tap-tempo, looper, speaker-emulator)

Il_Falco
24 juni 2009, 18:11
Marshall echohead vind ik toch ook passen op jouw lijstje :)

Erikt
24 juni 2009, 19:16
Ik sta er best van te kijken dat je de Red Repeat helemaal ophemelt en de Digidelay afkraakt zonder met echte argumenten te komen. Natuurlijk hebben ze beide hun voor en nadelen, maar om gewoon dingen te zeggen "dit werkt vreselijk" zonder argumenten is wel erg gemakkelijk.


.. read again, schatje



Ook zie je het als een nadeel van de Digidelay dat deze iets (presets) niet heeft wat de Red Repeat ook niet heeft. Beetje vreemd :dontgeti:


Omdat ik zei dat de RR maar 1 stand had, en dat goed klinkt. Bij de DD heb je veel te veel keuzes, en je kunt niet presetten. Je hebt dus altijd veel sounds die je niet gebruikt.



Werk je voor Carl Martin ofzo? ;) Ik heb trouwens ook niet gezegd welke ik beter vond, alleen wat ze ongeveer kunnen. De TS moet daar zelf conclusies uit trekken, want die heeft er niks aan welke ik beter/mooier vind.


Nee



Al met al...

Red Repeat: analoog, warm geluid, tone knop, grote behuizing

Digidelay: digitaal (duh), meerdere geluiden (van 1:1 delays tot tape-/analoogachtig tot modulatie), veelzijdige opties (tap-tempo, looper, speaker-emulator)

Dat zei ik ook, in andere woorden. De tap tempo is een drama omdat je het pedaaltje eerst 2 seconden moet inhouden, dat werkt vreselijk. En zoals ik al zei klinkt de RR warmer.

Dus mijn conclusie, die nogsteeds klopt, is; wil je veel opties neem de DD wil je een tegekke sound neem de RR.

Erikt
24 juni 2009, 19:18
Maar alsnog, ga lekker testen :)

MD
24 juni 2009, 19:52
Ik gebruik de DL8 delay/looper van Hardwire (is volgens mij ook van Digitech) en die bevalt tot op heden dusdanig goed dat ik nog niet de neiging heb om naar wat anders te gaan kijken. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik niet heel veel ervaring heb met delays.
Wellicht ook een optie om uit te proberen?

j3r03n
24 juni 2009, 19:59
Die Hardwire heb ik inderdaad ook op het oog. Mooi ding, wel een tikkie duurder.

http://www.youtube.com/watch?v=aSBmy9mGeb0

dml
24 juni 2009, 22:49
Marshall Echohead, klinkt lang niet zo kil als een DD van Boss maar wel met meer (analoog klinkende) mogelijkheden dan de Red Repeat. En nog mooier is dat je 'm tegenwoordig voor nog geen 50 euro nieuw kan krijgen.

Flipkoos
24 juni 2009, 23:41
Marshall Echohead, klinkt lang niet zo kil als een DD van Boss maar wel met meer (analoog klinkende) mogelijkheden dan de Red Repeat. En nog mooier is dat je 'm tegenwoordig voor nog geen 50 euro nieuw kan krijgen.

Nou ook zeker eens de moeite waard om te gaan testen dan! Zag 'm al op MP staan, 1 of andere zaak in Waalwijk.

Bernd Veenema
24 juni 2009, 23:52
Nou ook zeker eens de moeite waard om te gaan testen dan! Zag 'm al op MP staan, 1 of andere zaak in Waalwijk.

Hij is ook in Nietap en in Groningen voor die prijs te krijgen. Het is zeker een leuk pedaal. Ik vind hem niet onderdoen voor de DD-7 eigenlijk. Hij heeft wel wat minder opties, maar die zou ik, afgezien van de tap tempo-optie, toch niet gebruiken.

Flipkoos
25 juni 2009, 06:54
Hij is ook in Nietap en in Groningen voor die prijs te krijgen. Het is zeker een leuk pedaal. Ik vind hem niet onderdoen voor de DD-7 eigenlijk. Hij heeft wel wat minder opties, maar die zou ik, afgezien van de tap tempo-optie, toch niet gebruiken.

Hé Bernd, na even wat gegoogle zag ik m staan inderdaad. Goeie gelegenheid om eens in Nietap te gaan kijken misschien...
Wel een verschil met Drachten...daar vragen ze er €139,- voor...!!!!

--> Heb mijn Boss ME-50 weggedaan om wat losse pedaaltjes aan te schaffen. Gebruik toch alleen distortion/ov., delay en chorus. De Carl Martin Chorus XII is in ieder geval al binnen! Heel subtiel apparaat en klinkt zeer mooi. Is wel een beetje duur voor de prijs :P

dml
25 juni 2009, 08:04
Hé Bernd, na even wat gegoogle zag ik m staan inderdaad. Goeie gelegenheid om eens in Nietap te gaan kijken misschien...
Wel een verschil met Drachten...daar vragen ze er €139,- voor...!!!!


Inderdaad, lekker zuur voor de wat kleinere Marshall-dealers. Voerman heeft een 'container' van die Marshall-pedalen over laten komen en daardoor kunnen ze zo goedkoop aangeboden worden. Maar een aantal muziekzaken zit natuurlijk met voorraad van voor deze actie, die pedalen zijn voor een veel hogere prijs ingekocht dan dat ze nu aangeboden worden. Dus het kan zijn dat sommige winkels ze nog voor de 'oude' prijs aanbieden.

j3r03n
25 juni 2009, 08:35
De Echohead en de Digidelay hebben trouwens beide een spilloverfunctie. Iets wat is een groot voordeel vind. Mooi na solo's e.d. Niet echt bruikbaar als je de delay altijd aan laat staan.

Flipkoos
25 juni 2009, 09:16
De Echohead en de Digidelay hebben trouwens beide een spilloverfunctie. Iets wat is een groot voordeel vind. Mooi na solo's e.d. Niet echt bruikbaar als je de delay altijd aan laat staan.

Wat moet ik precies verstaan onder een spillover-functie?

Bernd Veenema
25 juni 2009, 09:33
Wat moet ik precies verstaan onder een spillover-functie?

Dat je herhalingen doorklinken als je het pedaal hebt uitgetrapt.
De Carl Martin Chorus XII is een mooi pedaal trouwens! Heb je al ideeen over de OD/Distortion die je wilt gaan aanschaffen?

j3r03n
25 juni 2009, 13:35
Dat je herhalingen nog heel even (afhankelijk van je feedback) doorklinken als je het pedaal hebt uitgetrapt.
...en dus niet middenin een pingel afgekapt worden.

Flipkoos
25 juni 2009, 15:17
Heb je al ideeen over de OD/Distortion die je wilt gaan aanschaffen?

Ik kon via MP goedkoop aan een Digitech Distortion Factory komen, dus die ga ik even uitproberen. Is't niks dan verkopen we het weer...maar de mogelijkheden enz. spraken me wel aan. Hij is als het goed is onderweg.
Is toch lastig om die dingen in de winkel te testen. Thuis klinken ze toch weer anders, tenzij ik mijn Baja en mijn G100 ga mee nemen. Maar ja, dat ding weegt 47 kilo.
Ik ben vanmiddag maar even op de brommert naar Leek/Nietap getogen. Leuke winkel overigens!
En teruggekomen met een Echohead van Marshall. Niet duur, bijna Behringer-prijzen (ziet er alleen een stuk steviger uit!), dus het proberen waard. Ook hiervoor geld, vind ik het niks dan verkoop ik 'm weer.
Maar ben net thuis, dus ga eerst maar eens even aan de test...

j3r03n
25 juni 2009, 15:37
Mooi, we horen hier wel hoe ze klinken ;)

Flipkoos
25 juni 2009, 16:47
Naar wat ik nu ff snel kan zeggen klinkt het apparaatje prima. Laat, zolas ik wou, het eigen geluid van gitaar en versterker goed intact, geen volume-drops en een mooie sound! 't Is alleen nog wel even oefenen. En ik moet er maar eens een tap-pedaaltje bij kopen, want da's wel handiger denk ik. Anders is het draaien tot je een ons weegt.
Ik heb 'm nog niet onder de knie...maar 't is bijna vakantie. Het is in ieder geval wat ik van een delay verwacht had en meer! En dat voor nog geen vijftig euro.

Bernd Veenema
25 juni 2009, 18:32
Ik kon via MP goedkoop aan een Digitech Distortion Factory komen, dus die ga ik even uitproberen. Is't niks dan verkopen we het weer...maar de mogelijkheden enz. spraken me wel aan. Hij is als het goed is onderweg.
Is toch lastig om die dingen in de winkel te testen. Thuis klinken ze toch weer anders, tenzij ik mijn Baja en mijn G100 ga mee nemen. Maar ja, dat ding weegt 47 kilo.
Ik ben vanmiddag maar even op de brommert naar Leek/Nietap getogen. Leuke winkel overigens!
En teruggekomen met een Echohead van Marshall. Niet duur, bijna Behringer-prijzen (ziet er alleen een stuk steviger uit!), dus het proberen waard. Ook hiervoor geld, vind ik het niks dan verkoop ik 'm weer.
Maar ben net thuis, dus ga eerst maar eens even aan de test...

Gefeliciteerd. Het is echt een prima delaypedaal vind ik. Er zit genoeg leuks in.
Heb je trouwens nog met de man gesproken die op de gitaarafdeling stond? Dat is namelijk de gitaarreparateur die al mijn gitaren onder handen neemt.

Il_Falco
26 juni 2009, 08:57
gefeliciteerd. je zal er tevreden mee zijn :)

Flipkoos
26 juni 2009, 09:21
Heb je trouwens nog met de man gesproken die op de gitaarafdeling stond? Dat is namelijk de gitaarreparateur die al mijn gitaren onder handen neemt.
Kalende man met een sikje. Beetje sloom, twents accent maar kwam zeer professioneel over. Aardige vent trouwens.

Epic
26 juni 2009, 15:08
Ik heb de Red Repeat en die 'suckt' wel wat toon. Hoe is dat bij de Digidelay ?

TimmU
29 juni 2009, 18:42
Daar merk je best weinig van, dat getonesuck.