PDA

View Full Version : Wie gebruikt er hier een hardware drumcomputer?



Speeddemon
23 juni 2009, 20:39
Ik heb er 2; een Roland R8MKII (classic!) en sinds een paar weken een Zoom RT-323 (behoorlijk realistische sounds, met name de hi-hats), en er is een 2e klassieker onderweg als 't goed is; de Roland R70.

Heb ook een Boss DR-670 gehad, maar die heb ik destijds geruild tegen de R8MKII; ik vond hem niet zo... beetje te vierkant.
Die Zoom heeft 'swing' en de 2 Rolands hebben de "Human Feel" patches, welke de boel realistischer (fluctuerender) moeten maken.

Ik ben nog steeds aan 't schaven aan de sounds links en rechts, en ik baal ervan dat ik niks kan samplen in deze drumcomputers....maar verder... ik vind het erg fijn.

Nog meer liefhebbers hier? vertel je ervaringen!

(ik ken de Alesis SR-16 ook aardig, maar die vond ik te gedateerd klinken. De Roland is bijna even oud, maar toch is er meer te sleutelen aan de sounds, en de "Dry" card is een uitkomst voor de R8! )

TIMBER
24 juni 2009, 10:55
Gebruik een oude Yamaha DTXPRESS en het geluid is van DFH.

Speeddemon
24 juni 2009, 19:38
Gebruik een oude Yamaha DTXPRESS en het geluid is van DFH.

Heeft die DTXpress module dan sample-mogelijkheden?

TIMBER
24 juni 2009, 23:02
Gewoon je midi-out van de DTXPRESS naar je midi-in van je audio interface en elke aanslag activeert een DFH sample.
Heb het ook eens met een Roland geprobeerd die nog veel aanslag gevoeliger was en dat was helemaal super.

harrie-beton
25 juni 2009, 09:53
Ik ben steeds meer op de computer gaan doen. Sinds de DFH of bijvoorbeeld Rifftracker met extra drums heb ik geen behoefte aan een losse drummachine. Ik heb wel in mijn gitaarkoffer altijd een los metronoom...

TIMBER
25 juni 2009, 09:58
En toch is het super als je zelf (of iemand anders) de drumpartijen realtime via DFH in je Cubase tracks inspeelt. Klinkt gewoon wat natuurlijker.

Speeddemon
25 juni 2009, 12:04
Ik heb gister de Roland R70 binnen gekregen, en die is goed bevallen.

Hij heeft een Rhythm Generator, die zowel patterns als hele songs kan genereren, nadat je een stel parameters hebt ingesteld (stijl, aantal maten, mate van human feel, etc.)

en het heeft iets om lekker op die pads te rammen. Vinger-drummer is ook een vak! :supercool:

TIMBER
25 juni 2009, 12:10
Ja ook handig maar is dat ding aanslag gevoelig..??

Joey Handsome
25 juni 2009, 12:12
Ik gebruik een Korg EMX-1 en een Alesis HR-16. Heb ook wel een Roland TR-606 en TR-707 en TR-505 gebruikt. Ook wel eens met een of ander gaar Kawai geval uit de 80's zitten rotzooien.

Anyway, de 606 is natuurlijk een klassieker en klinkt lekker electro, maar is duur en je hebt een midi/sync converter nodig om hem een beetje leuk via de computer te kunnen programmeren.
De HR-16 klinkt erg zwaar, de knoppen zijn bijna altijd redelijk verrot als je er één koopt, want er zitten touchpads op en die hebben de tand des tijds niet overleeft over het algemeen. Deze heb ik nog en stuur ik via een midiinterface aan in Cubase. Gaaf ding.
707 was helaas niet van mij, maar klonk erg gaaf. Redelijk zwaar, maar vooral degelijk. Goede drumcomputer als je het mij vraagt, en voor 200,- wel te krijgen.
Ook wel eens met een 505 of 626 bezig geweest, maar dat zijn toch duidelijk budget gevallen en kun je niet zoveel mee.
Het ligt er ook maar helemaal aan wat voor muziek je maakt, bovenstaande bakken kun je beter niet gebruiken als je het enigszins realistisch wil hebben. Het klinkt wel mooi old school en dat heeft, naar mijn mening, wel wat.
Nu gebruik ik voornamelijk mijn Korg EMX-1. Laatste uit de Electribe serie. Zitten mooie klanken in, erg uitgebreid en je kunt er veel aan tweaken. De twee buisjes die erin zitten lijken mij nogal onzin, maar goed. Het is een mooi ding.

Speeddemon
25 juni 2009, 12:30
Ja ook handig maar is dat ding aanslag gevoelig..??

Jazeker. De Zoom RT-323 en de Roland R8MKII zijn dat ook, en alle 3 variëren ze bij de meeste snare, kick en tom-samples ook het timbre/pitch van de sample, wanneer je harder of zachter aanslaat. Alleen bij de Zoom is dit niet een instelbare parameter.

Het nadeel van de R8MKII is dat z'n pads hard plastic zijn.

@Joey Handsome: zitten er geen realistische samples in de TR-606? Want puur op looks is die al de moeite waard. :soinnocent:

Joey Handsome
25 juni 2009, 12:34
Nee, absoluut niet. Klinkt heel erg vintage. Wel een mooie bak om door een stel effecten heen te gooien, maar wordt vooral in de electronische muziek gebruikt. http://www.youtube.com/watch?v=LHbckGWz-fo

Speeddemon
25 juni 2009, 12:59
Net effe zitten kijken naar een Youtube demo (ook van die Retro site) van een TR-707. Gaaf ding is dat; mooi op het randje van electro en redelijk normaal...