PDA

View Full Version : Gelijkrichter buis; biassen of niet?



CatchDude
23 juni 2009, 16:40
In m'n ac30cc2 is m'n gelijkrichter buis kaputt. Kan ik in dit geval een nieuwe GZ34 kopen en er zomaar indrukken, of moet deze net als bij eindtrapbuizen gebiassed worden? Ergo: wegbrengen voor reparatie of zelf doen. ;-)

ponq
23 juni 2009, 17:27
inpleuren. Heb t vorige week gedaan, no probs.

Vox eindbuizen hoef je ook niet te biasen. Is zelf-biaserend (als dat een woord is).

ponq
23 juni 2009, 17:28
zie ook:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=124271

Chris Winsemius
23 juni 2009, 17:33
Bij cathode-biasing (zoals jouw amp) EN hetzelfde type/merk gelijkrchtbuis is biasen (ip.) NIET nodig.

Franc
23 juni 2009, 17:43
Volgens mij is de vraag: moet een gelijkrichterbuis gebiassed worden?

Antwoord is: NEE. Aan een gelijkrichterbuis valt niets te biassen. Biassen is het instellen van de ruststroom en die is er niet bij een gelijkrichter.

Puerco
23 juni 2009, 19:23
Als je een gelijkrichter in bv een Marshall (fixed bias) vervangt is het ivm met evt wat andere spanning WEL aan te raden om de eindbuizen te biassen toch? Of in ieder geval te checken? (kan nooit kwaad natuurlijk)

Negative K3 fan
23 juni 2009, 20:46
ja dan is het een goed idee om de bias te checken want je voedingsspanning zou omhoog of omlaag kunnen zijn gegaan door de nieuwe gelijkrichter.

fredjuh
23 juni 2009, 21:16
er valt meestal maar 20V over zo'n ding dus al zit er een tolerantie van 50% op dan maakt het alsnog geen hol uit. Sowieso luistert biassen niet zo heel nauw, het is een compromis tussen geluidskwaliteit en vermogen he. En aangezien een pentode een CCS is is het verband tussen spanning en vermogen lineair, niet kwadratisch.

nico verduin
24 juni 2009, 07:00
En aangezien een pentode een CCS is is het verband tussen spanning en vermogen lineair, niet kwadratisch.Hoe kom je daar nou bij. Een penthode is absoluut geen Constant Current Source. Zelfs in klasse A is de gemiddelde stroom gelijk maar niet constant.

CatchDude
24 juni 2009, 11:53
Poeh, dit gaat alweer way over my head. Toch maar even weggebracht dus, haha!

For the record: Ik gebruik mijn standby niet; die staat gewoon altijd op 'aan'...

Chris Winsemius
24 juni 2009, 12:02
er valt meestal maar 20V over zo'n ding dus al zit er een tolerantie van 50% op dan maakt het alsnog geen hol uit. Sowieso luistert biassen niet zo heel nauw, het is een compromis tussen geluidskwaliteit en vermogen he.

?????????????????????????????????????????????????? ?????????

Wat 'n onzin.

Als je je oren en speelgevoel vooral gebruikt zul je misschien wel merken dat bovenstaande dingen wel degelijk invloed op de sound en feel hebben.

In bepaalde/veel gevallen luistert biasen wel erg nauw qua toonvorming, sustain en levensduur eindbuizen.

Hoogte B+ heeft weer invloed op sound, vermogen, hoeveelheid laag & hoog, speelgevoel, etc.

fredjuh
24 juni 2009, 17:04
oeps, ik heb mezelf voorbij geluld.:D Nouja, deels. Ik bedoelde dat na het vervangen van je gelijkrichter er weinig mis kan zijn wat de levensduur/klank van je spulletjes opeens helemaal verneukt. Tuurlijk kan het anders klinken, en als dat voor jouw oren minder is moet je bijvoorbeeld biassen. Met die CCS bedoelde ik dat de stroom maar erg weinig stijgt als je iets meer spanning eropzet. I/U-grafiek van een pentode? Bijna horizontale lijnen.

Chris Winsemius
24 juni 2009, 17:22
Met die CCS bedoelde ik dat de stroom maar erg weinig stijgt als je iets meer spanning eropzet. I/U-grafiek van een pentode? Bijna horizontale lijnen.

Bij gelijkblijvende G1(bias)spanning en/of kathodeweerstand gaat er wel degelijk wat meer of minder stroom lopen als je de B+ verhoogt of verlaagt. Natuurlijk hoeft dat niet gelijk destructief te zijn maar... meten is weten en je oren zijn maatgevend.

fredjuh
24 juni 2009, 17:29
oftewel: de kern van mijn verhaal maar nu kloppend:
Hele kleine kans dat er wat kapotgaat aan je buizen/versterker als je er een nieuwe gelijkrichter ingooit, en hoor je verandering, dan is er nog 50% kans ook dat het beter is, en zo niet doe je er wat aan.