PDA

View Full Version : Spelen over 2 versterkers



CatchDude
23 juni 2009, 16:34
Wie heeft er ervaring met spelen over 2 versterkers tegelijk? En hoe hebben jullie die geschakeld mbt. jullie effecten?

Ik heb een VOX AC30cc2 waar ik onwijs tevreden over ben. Maar nu ben ik zachtjesaan ook wat aan het rommelen op een basgitaar, en uiteraard moet er dan ook een goeie basamp komen. ;) Nu kreeg ik het volgende idee: Als ik nu eens een mooie 4x10 fender bassman 'op de kop weet te tikken' kan ik daar mooi met m'n basgitaar overheen spelen, maar beter nog: Combineren met m'n vox.

Ik stel me dan het volgende voor: Vanuit m'n gitaar een kabeltje naar een splitter. Vanuit de splitter 1 lijn door m'n effecten en dan naar m'n VOX. De vox staat op het randje afgesteld, en daar speel ik dan met enige scheur (met overdrive/booster pedaal gerealiseerd) overheen, terwijl vanuit de splitter een directe lijn naar de bassman loopt (met slechts een delay pedaaltje voor een heeeel korte delay). Daar komt dan een lekker clean geluid uit. Dat moet tijdens het spelen wel een onwijs vet, vol en ruimtelijk effect gaan geven.

Iemand ervaring met dit soort setups?

cazmodean
23 juni 2009, 16:41
Ik luste in het verleden de versterkers altijd door van preamp sent naar input guitar. Ik denk dat voor wat jij wil je zo'n soort switcher nodig hebt http://www.jacksmusicfactory.com/default.asp?productid=7854_Rapco_AB-100_A/B_Switch_Box waar je dan bij één van de twee de effecten toevoegt.

CatchDude
23 juni 2009, 16:50
Ah, kijk!

Maar het gaat mij niet zo zeer over hoe ik het moet switchen, daar kom ik wel uit. Ik ben meer op zoek naar ervaringen met spelen over 2 versterkers, en of je dan de effecten gelijk over beide versterkers speelt, of 1 clean en en overdriven en zo.

Maar begrijp ik goed dat jij vanuit je gitaar naar 1 versterker ging, en vanuit de preamp sent naar de volgende versterker? En dan bij de 2e versterker direct naar de eindversterker?

cazmodean
23 juni 2009, 17:01
Nee wat ik in het verleden deed was bijvoorbeeld bij één versterker pedalen gebruiken en de andere versterker (zonder effecten) rechtstreeks laten aansturen door de preamp out, naar de input die je normaal voor je gitaar gebruikt :) Ik was nog jong en onbezonnen zeg maar en wilde de Fender Power Chorus van m'n pa gebruiken om een breder geluid te maken en luste dus mijn Peavey rechtstreeks door :)

Humedo
24 juni 2009, 08:47
Ik heb hier in het verleden veel mee ge-experimenteerd en ook live gebruik ik zo af en toe nog wel eens 2 versterkers.

De meest voorkomende problemen:

- Aardlus (brom)
- Faseverschillen

Het eerste probleem kun je meestal voorkomen met een goeie splitter met geisoleerde outputs, zoals bijv. een Lehle P-Split II (dus niet die rommel van Morley).

Tja fase. Elke versterker verdraait de fase en ze doen dat allemaal verschillend, zodat als je er 2 combineert je een beetje geluk moet hebben dat het niet al teveel verschilt van elkaar. Anders is de combinatie zo goed als onbruikbaar, zowel via de backline, maar vooral uitversterkt. Zijn de geluidsmensen niet blij mee, draaien ze er 1 versterker bij, verdwijnt al het laag... Kortom, testen. Bij de weg, ik speel dus niet stereo via een delay of zo.

Overigens stuur ik het geluid via mijn effecten naar de switch. Dus ik heb de effecten op beide versterkers tegelijk. Ik ben ook helemaal niet op zoek naar een gecombineerde clean/gain sound, wil gewoon een totaalsound die beter en breder is dan de sound uit de individuele versterkers.

Succes!

Marc Oblivian
24 juni 2009, 11:05
Ik luste in het verleden de versterkers altijd door van preamp sent naar input guitar. .


Ik lust mijn versterkers rauw....

CatchDude
24 juni 2009, 11:50
Ik lust mijn versterkers rauw....

Haha!

Humedo, dat van dat faseverschil, da's een goeie! Daar had ik nog helemaal niet bij stil gestaan. Ik ga me eens even inlezen...

Eezz
24 juni 2009, 12:11
Ik heb een stereo setup met een Bogner Duende en een Vox AC15h1tv. Staan beide altijd aan. Mijn signaal gaat na een aantal (mono) pedalen door de volgende stereo effecten: T-Rex Roommate > Boss RT-20 Leslie simulator > TC Nova Delay > Digitecht Hardwire DL-7 (voor stereo loops). Ik heb voor de Vox dan nog de Lehle P-Split. Daarmee kan ik de fase draaien en een groundlift toepassen. Die P-Split kan ik je zeker aanraden, een makkelijke manier om een faseprobleem te verhelpen.

Ik had de Duende eerste en heb er later een versterker bij gezocht die hem optimaal aanvulde. Een aantal versterkers geprobeerd en de Vox bleek het grootste geluid op te leveren.

Humedo
24 juni 2009, 13:08
Ik heb een stereo setup met een Bogner Duende en een Vox AC15h1tv. Staan beide altijd aan. Mijn signaal gaat na een aantal (mono) pedalen door de volgende stereo effecten: T-Rex Roommate > Boss RT-20 Leslie simulator > TC Nova Delay > Digitecht Hardwire DL-7 (voor stereo loops). Ik heb voor de Vox dan nog de Lehle P-Split. Daarmee kan ik de fase draaien en een groundlift toepassen. Die P-Split kan ik je zeker aanraden, een makkelijke manier om een faseprobleem te verhelpen.

Ik had de Duende eerste en heb er later een versterker bij gezocht die hem optimaal aanvulde. Een aantal versterkers geprobeerd en de Vox bleek het grootste geluid op te leveren.
Je kunt op de P-Split de fase 180 graden draaien ja, maar hoewel dat ook in mijn geval betere resultaten oplevert, is het nog steeds niet optimaal. Overigens heb ik de P-Split uit elkaar gehaald en in een custom voetpedaal gebouwd, waarmee ik ook de kanalen van de versterkers met 1 knop kan schakelen. De fasedraaier schakelt mee, omdat bij het lead-kanaal van mijn Soldano de fase 180 graden gedraaid is ten opzichte van het normale kanaal. Beetje ingewikkeld allemaal, maar het werkt.

Eigenlijk zou ik een faseschakeling willen hebben waarbij je de fasedraaiing traploos kunt regelen, zoals in DAW software zeg maar. Dus als iemand die weet ...

Edit: Typo.

Humedo
24 juni 2009, 13:11
Haha!

Humedo, dat van dat faseverschil, da's een goeie! Daar had ik nog helemaal niet bij stil gestaan. Ik ga me eens even inlezen...
Wanneer je bewust met vertraging op 1 van de 2 versterkers gaat spelen, zoals bijvoorbeeld met stereo effecten speelt dit niet zo erg hoor, die dingen werken juist met fasedraaiingen om het stereo effect te verkrijgen.

Eezz
24 juni 2009, 13:24
Eigenlijk zou ik een faseschakeling willen hebben waarbij je de fasedraaiing traploos kunt regelen, zoals in DAW software zeg maar. Dus als iemand die weet ...

Edit: Typo.

+1 Vanuit mijn ervaring met het mixen van audio vind ik het 180 graden draaien van de fase ook nogal zwart/wit. Iets kan ook een beetje uit fase zijn en dat is nu niet te corrigeren.

Dat gezegd hebbende, een beetje faseverschil kan ook bijdragen aan de breedte van het geluid. Wat meer controle zou alleen wel fijn zijn.

CatchDude
24 juni 2009, 16:52
Ah, kijk! Ik ben absoluut niet geinteresseerd in stereo spelen (op dit moment dan, je weet nooit wat er later gebeurt). Dus dan wordt het al makkelijker.

Het ligt enigzins voor de hand dat als de ene amp delayed achter de andere aankomt, het faseprobleem minder snel de kop op zal steken. Maar bij lange noten/veel reverb kan een faseverschil alsnog zorgen voor het teniet doen van een golfvorm, omdat de golf dan dezelfde frequentie heeft, maar qua fase op zo'n moment exact opposit zit. Toch? Of wordt dit enigzins opgeheven door het verschil in tone van de beide versterkers? (Had ik maar opgelet bij natuurkunde...)

Ome Keith
24 juni 2009, 17:36
Ik heb vorige week een poging gedaan om heftig stereo te spelen over twee bijna identieke buizen half stacks. Twee outputs uit m'n fx unit --> appeltje/eitje dacht ik maar het was heel lastig om het goed ingeregeld te krijgen en het leek ook wel te verlopen. Daarnaast werd ik later ook nog verder uitversterkt waarbij de lokale tech linker en rechter stack niet goed uit elkaar in het geluidsbeeld had gezet. Alles bij elkaar viel het me tegen maar goed, het was een eerste poging waarbij er nauwelijks tijd was voor een soundcheck.

Humedo
25 juni 2009, 10:42
Het ligt enigzins voor de hand dat als de ene amp delayed achter de andere aankomt, het faseprobleem minder snel de kop op zal steken. Ja, maar dan speel je dus in feite al (een soort van) stereo ;)

Humedo
25 juni 2009, 10:45
Daarnaast werd ik later ook nog verder uitversterkt waarbij de lokale tech linker en rechter stack niet goed uit elkaar in het geluidsbeeld had gezet. Dat is wel een vereiste als je op deze manier stereo speelt, anders krijg je echt problemen met de fase. Je mixt in feite je stereo signaal weer terug naar mono met alle rare effect modulaties op links/rechts ...

CatchDude
25 juni 2009, 12:59
Ja, maar dan speel je dus in feite al (een soort van) stereo ;)

Dus eigenlijk werkt het beter als ik zonder de delay werk op de 2e amp, qua fase verschil? Maar dan zit je nog met de lengte van de kabels en de effecten die in de eerste amp wel worden gebruikt en in de 2e niet. Dus zal ik alsnog een goede fase-controller moeten hebben voor de 2e amp.

Begin haast te twijfelen of het wel zo'n goed idee is om mijn plan tot uitvoer te brengen. Misschien eerst eens gewoon wat rommelen met mijn huiskameramp en mijn normale amp, om te zien of ik het een beetje werkend kan krijgen voordat ik in de buidel tast voor een bassman. Anders komt er gewoon een dik cabinet bij voor meer vol geluid. ;)

Humedo
25 juni 2009, 14:01
Dus eigenlijk werkt het beter als ik zonder de delay werk op de 2e amp, qua fase verschil?Nee, juist niet. Met delay ben je juist meestal van het faseprobleem af, alleen speel je dan dus wel een soort van stereo en zal het geluid voor je gevoel trekken naar de directe versterker.

Mijn advies, gewoon proberen en verschillende aansluitopties testen

dunnoaname
25 juni 2009, 15:17
Ik vind met twee versterkers spelen echt ontzettend vet!
Live doe ik het meestal niet vanwege het gedoe, maar als ik GuitarRig gebruik dan zijn vrijwel al mijn geluiden samengesteld ut meerdere versterkers. Bijvoorbeeld een clean geluid van een Blackface Fender gecombineerd met een AC30 met delay, reverb en lichte leslie. Als je dat mooi weet te mengen en pannen heb je een ontzettend breed en dik clean geluid, waanzinnig.
Ook crunch sounds zijn heerlijk in stereo: bijvoorbeeld een high-gain amp gecombineerd met een plezi voor extra definitie.
Voor leads vind ik het minder werken vaak, dan doe ik soms wel effecten in stereo, maar wel 1 overdrive of distortion als basis van het geluid.

HaroldA
25 juni 2009, 16:00
Toen onze vorige gitarist ermee kapte zou ik ook 'stereo' gaan spelen, dus ik had dit doosje gemaakt:

http://img.sait.nl/gitaarnet/patchbay_out.jpg

Er zit een AMP a/b/y in van GGG, een IC buffer een een A/B switch om te schakelen tussen mijn wireless en kabel.

http://img.sait.nl/gitaarnet/patchbay_in.jpg

Als ik een stereo pedaaltje zou hebben zou ik beide returns kunnen gebruiken en dan heb ik 2 parallelle uitgangen ipv mono->split, dus het is een extreem veelzijdig pedaaltje geworden!

De schakelaars regelen overigens de ground lift. Ik heb geen rekening gehouden met fase verschillen, want mijn 2e amp zou ook een JCM 800 zijn ;)

Humedo
26 juni 2009, 10:11
Cool Harold, ik heb ook zowiets: 1 input voor gitaar, 2 output naar de 2 versterkers en 1 voetschakelaar met 2 schakeloutputs om de 2 kanalen van de 2 versterkers met 1 knop te kunnen schakelen. De basis voor mijn schakelaar is de passive Lehle splitter (die heb ik gesloopt zeg maar :sssh:). Dus ook ground lift. Stereo kan ik er helaas niet mee spelen, misschien ook maar es inbouwen.

En daarbij wordt bij het schakelen van 1 van de 2 outputs de fase omgedraaid, dat doe ik omdat van een Soldano de fase van het lead kanaal 180 graden gedraaid is t.o.v. het normale kanaal.

Bernardduur
26 juni 2009, 11:39
Toen onze vorige gitarist ermee kapte zou ik ook 'stereo' gaan spelen, dus ik had dit doosje gemaakt:

http://img.sait.nl/gitaarnet/patchbay_out.jpg

Er zit een AMP a/b/y in van GGG, een IC buffer een een A/B switch om te schakelen tussen mijn wireless en kabel.

http://img.sait.nl/gitaarnet/patchbay_in.jpg

Als ik een stereo pedaaltje zou hebben zou ik beide returns kunnen gebruiken en dan heb ik 2 parallelle uitgangen ipv mono->split, dus het is een extreem veelzijdig pedaaltje geworden!

De schakelaars regelen overigens de ground lift. Ik heb geen rekening gehouden met fase verschillen, want mijn 2e amp zou ook een JCM 800 zijn ;)

Zoiets gebruik ik ook al jaren!

Ik ben zelf fan van 2 amps; vooral als ze verschillen. Dan kunnen (ik zeg met name Kunnen) ze elkaar aanvullen of opvullen. Heerlijk!

HaroldA
26 juni 2009, 11:45
Zoiets gebruik ik ook al jaren!

Ik ben zelf fan van 2 amps; vooral als ze verschillen. Dan kunnen (ik zeg met name Kunnen) ze elkaar aanvullen of opvullen. Heerlijk!

Ik zou een JMP 2203 combineren met een JCM 800 2204. De JMP waarschijnlijk op m'n 4xG12-M25's en de JCM op 4xG12-65's. Ook al wijken de amps niet heel erg veel af van elkaar, gaf dat toch wel een erg vet geluid!

Nu we weer een 2e gitarist hebben vind ik het gewoon te veel moeite om mee te sjouwen en aan te sluiten ;)

Bernardduur
26 juni 2009, 11:52
Haha, vet!

Ik gebruik zelf mn Dumble versterker samen met mn Dynacord Twen (met een wat ander circuit erin). De Dumble is gewoon lekker en wat meer clean dan de Dynacord die met 22W meer in de buurt komt van een Fender Deluxe. Samen klinken ze geniaal; de Dumble heeft wat minder mids (ingesteld) en de Dynacord weer genoeg. Aanvullen! En de tremolo op de Dyna geeft gewoon iets extra's!