PDA

View Full Version : Stereo delay's



JelmerOnGuitar
23 juni 2009, 12:41
Beste mensen,

In het kader van Stereo delay's snap ik iets niet.

John Petrucci (dream theater) speelt, naar mijn weten, altijd door 1 versterker (mark 4) en heeft dikke stereo delay's.. Ik weet wel dat hij door 2 cabinetten speelt..
Is het mogelijk om een stereodelay te hebben met 1 amp (en 2 cabs)? Moet je dan een "stereo versterker" hebben?

Als ik met mn toneport speel, kan ik wel gewoon met 1 amp (virtueel) een stereo delay krijgen. Ik vind dit zo gaaf, je gitaarsignaal blijft in het midden, de delay breekt hem volledig naar buiten.. Prachtig!

Ik weet dat je het kunt krijgen door gewoon stereo te gaan spelen, 2 amps, stereo delay ervoor en klaar..
Maar dat wat ik hierboven beschrijf, hoe doe je dit?

Ik hoop mezelf goed verwoord te hebben:P, kijk uit naar reacties..

peter_heijnen
23 juni 2009, 12:55
Je zult helaas toch echt twee amps nodig hebben voor stereo.

Ik weet niet hoe petrucci het doet, maar of zijn preampsignaal wordt stereo gemaakt door zijn fx-processor en daarna stereo uitversterkt door de eindtrap van die mark4 plus nog een tweede eindtrap en van daaruit naar de cabs, of hij gaat met het hele ampsignaal van zijn mark4 (pre en poweramp dus en uiteraard met load!) de processor in en vandaar stereo uit een stereo eindtrap in naar de twee cabs.

De echte DT experts kunnen je vast uitleggen hoe hij het doet.

interessander
23 juni 2009, 13:02
Ik neem aan dat hij gewoon een extra stereo-eindtrap heeft. (of meerdere)

Hier en voorbeeldje van een oude rig van hem:
http://www.gitarhangtechnika.hu/cikkek/kepek/gh_2007_11_24_hangrendszerek_15/petrack.jpg

JelmerOnGuitar
23 juni 2009, 16:55
Hmm oke dan, bedankt jongens!

Ik denk dat ik het nu wel snap, met een stereo eindtrap kun je dus met 1 pre-amp toe.. Dan kun je dus wel een stereo delay krijgen, terwijl je gitaarsound in het midden van de mix blijft?

peter_heijnen
23 juni 2009, 17:33
Ja net als met bijv je toneport.

De ene amp die je daarin gebruikt gaat mono de stereodelay in en komt er stereo uit. Dat stereosignaal gaat dan naar je stereo koptelefoonuitgang en koptelefoon of naar de stereo lijnuitgang en naar een stereo amp/speaker setje.

Rinze
23 juni 2009, 17:42
Bedoelt Jelmer in zijn laatste post niet een WDW-setup?

Met een pre-amp en een stereo poweramp met een fx-processor ertussen krijg je een stereo delay. Maar wil je het onbewerkte signaal in het midden, wat ik een beejte opmaak uit je laatste post, dan heb je drie signaalpaden nodig: de onbewerkte in het midden en de stereodelay links en rechts..

Mocht je dat niet bedoeld hebben dan vergeet je dit maar weer.

Nitefly7
24 juni 2009, 14:05
John's dikke stereo delays krijgt hij op een paar manieren,

-makkelijkste (bij Clinics) is gewoon iets als een Boss DD-5 in de loop van je versterker, de 2e output/stereo/panning output sluit je vervolgens aan op de RETURN van de fx-loop van een 2e amp... is een 'standaard setup', maar dat is bijvoorbeeld zijn geluid op "An evening with J.Rudess/J.Petrucci' (echt een super-super te gekke cd)

- bij zijn grote rig gebruikt hij volgens mij 3 tops (2x MarkIV en 1x Lonestar), die door een Mesa Amp-switcher gaan...http://homepage.mac.com/mesaboogie/switch/swtichtop.jpg
Deze amp switcher heeft een line-output, die via zijn stereo effecten (mono-in, stereo-uit) en stereo-delays naar een stereo eindtrap gaan...http://homepage.mac.com/mesaboogie/switch.html

MarkIV's + Lonestar -> amp switcher -> TC2290/Eventide GTR4000/TC M3000/Eventide Timefactor-> Mesa 2:100 eindtrap -> cabs..

grote JP-truc is dan vervolgens ook half/dubbel tijden te programmeren; 1 kant is bijv. 300, de ander 600 of 250/500 (voor leads).. voor meer dramatische passages gaat hij voor 300/600 of zelfs 400/800 (milliseconden)

-volgens mij gebruikt hij geen wet/dry/wet meer, maar dat is een optie die hij ook ooit gebruikt heeft; volgens mij de Mesa Lonestar in het midden (en voor clean), of een Mark IV.. vervolgens ga je van de line-out (or rec-out), of misschien met een Line Iso-Box (vanuit de speaker-output -> lijn-niveau) vanuit de speaker output naar een stereo delay (weer met verschillende timings per kant), en die delay gaat dan naar een stereo eindtrap..

als je de line-out van de amp pakt, kun je de 'dry'speaker (in het midden) blijven gebruiken, en zitten de delays links en rechts..

als je de speaker-output via een Line/Iso-box (Hotplate, Loadbox etc) of deze amp switcher naar de stereo eindtrap stuurt, heb je dus 'true stereo'... oftewel stereo met één Mono-top en 2 cabinetten (!)
als je geen amp switcher wilt gebruiken, kun je via een Suhr Iso-box, THD Hotplate of Koch Loadbox hetzelfde bereiken; deze zetten speaker-signaal om in line-level, waarmee je vervolgens een stereo eindtrap kan voeden..



Beste mensen,

In het kader van Stereo delay's snap ik iets niet.

John Petrucci (dream theater) speelt, naar mijn weten, altijd door 1 versterker (mark 4) en heeft dikke stereo delay's.. Ik weet wel dat hij door 2 cabinetten speelt..
Is het mogelijk om een stereodelay te hebben met 1 amp (en 2 cabs)? Moet je dan een "stereo versterker" hebben?

Als ik met mn toneport speel, kan ik wel gewoon met 1 amp (virtueel) een stereo delay krijgen. Ik vind dit zo gaaf, je gitaarsignaal blijft in het midden, de delay breekt hem volledig naar buiten.. Prachtig!

Ik weet dat je het kunt krijgen door gewoon stereo te gaan spelen, 2 amps, stereo delay ervoor en klaar..
Maar dat wat ik hierboven beschrijf, hoe doe je dit?

Ik hoop mezelf goed verwoord te hebben:P, kijk uit naar reacties..

stereo delay met 1 amp, 2 cabs kan dus in feite niet; omdat de amp mono is, heb je dus maar 1 signaal..
wat wel kan (en wat jij volgens mij met je Toneport hoort) is een 'dual mono': je hoort dus eerst het droge signaal, en vervolgens de herhaling..
omdat je Toneport het 'mono' signaal door 2 speakers/hoofdtelefoon perst, lijkt het door het midden te gaan,, maar in feite hoor je het uit 2 speakers, zonder dat je brein de richting kan bepalen..
de delays zijn vervolgens 'hard' links en 'hard' rechts geplaatst, zodat je ze ook van links en rechts hoort komen..
om te horen wat jij beschrijft, zou je inderdaad 3 speakers moeten hebben, w/d/w of 5.1-geluid waarvan je dan "3.0" maakt (linksvoor, midden en rechtsvoor)

overigens heb ik ooit de line-out van mijn Koch Studiotone aangesloten op een Lexicon MPX-g2 (ik willde destijds JP's oude clinic-rack namaken..), die ik over 2 studio monitors liet klinken; delay1 als 300/400 en delay 2 als 600/800.. schakelend tussen 300/600 en 400/800ms kreeg ik echt een soort Petrucci-sfeer..
that being said, een DD-5 die je stereo via een 2e amp laat lopen klinkt ook al dik, maar niet zo Vet als een delay met verschillende looptijden..

voordeel van die Koch-setup was bovendien dat ik de speaker van de Koch zelf aan/uit kon zetten, terwijl de Line-out de Lexicon voedde; zo kon ik schakelen tussen true stereo met 300/600ms of 400/800ms én W/D/W met de Koch-speaker in het midden, Lexicon delays aan de zijkant...


toevalligerwijs wil ik nu voor mijn jazzcombo ook weer een dergelijke setup creëeren, maar ik wil eigenlijk geen apart rack met nog eens 2 speakers meezeulen..
mijn mogelijke optie: een akoestische versterker met ingebouwde reverb/delay, zodat ik toch een soort true stereo krijg..