PDA

View Full Version : Rockabilly / Rock 'n Roll versterker?



pjotr
23 juni 2009, 12:30
Welke (Fender) versterker lijkt hier het meest geschikt voor? Ik zit zelf te denken aan een Blues Deluxe maar weet het nog niet zeker. Hij moet geschikt zijn voor kleine optredens (cafe, enz..) dus ik dacht 40 watt is wel genoeg. Een Twin Reverb Silverface lijkt me ook wel goed maar misschien iets teveel vermogen. Iemand suggesties, met motivatie eventueel?

up-guitarman
23 juni 2009, 15:59
Eerder een '59 Bassman en een goeie reverb + slapback of zoiets...
Ofwel een deluxe reverb? Slechts 22W maar overheerlijk en luid genoeg !!!

DeiDRagonas
23 juni 2009, 16:10
Fender 4x10 De Ville?

Dat is totaal niet objectief btw.. Puur en alleen omdat ik er gister ook 1 gekocht heb en echt heel erg tevreden ben! daar haal je leuke rockabilly sounds uit imo.

R.

pimmetje
23 juni 2009, 16:13
Ik heb een tijdje terug een rockabilly gitarist over een Deluxe Reverb horen knallen... klonk vet, hard en clean :D.

Bassman zou idd ook kunnen als je toch liever dat beetje meer vermogen wilt hebben... iets groter wilt klinken. Bandmaster (VM) zou ook kunnen... http://www.youtube.com/watch?v=Djl2s0RVo5M

barno
23 juni 2009, 16:25
een deluxje of een vibrolux (niet de reissue: sucks imo) (die van mij heeft een hele goeie onboard reverb) of idd bassman met outboard reverb tank.

zeker geen deville imo, heb ik hier ook staan: geweldige goeie versterker maar toch vooral voor hardere rock. is geweldig luid en de reverb is ook niet geweldig (that is: voor de reverb freaks)

Nitefly7
23 juni 2009, 17:27
Mijn Fender versterker is dan wel geen klassieker, maar ik krijg er een heerlijk rockabilly sound'je uit, met of zonder een extra Cool Cat tremolo pedaal...

\http://www.12fret.com/new/fender_jazzmaster_ultralight_amp2.jpg

pjotr
23 juni 2009, 17:37
Zo'n Deluxe Reverb, 22 watt. Is dat niet te weinig? Ik wil de sound wel clean houden uiteraard, niet dat ie op 5 al begint op te breken terwijl het volume nog te zacht is. Reissue ook goed?

jacky
23 juni 2009, 18:36
staat een blonde bandmaster set op MP

losse fender reverb er voor gretch inpluggen klaar.

niet allen de tone maar ook nog de looks wat wil je nog meer

pjotr
23 juni 2009, 19:43
Dat is net wat boven mijn budget, zeg maar het dubbele! Ik neig eigenlijk wat meer naar de combo's, die zijn handzamer en zouden de klus toch ook zeker moeten kunnen klaren. Mits de juiste uiteraard.

pimmetje
23 juni 2009, 20:00
Zo'n Deluxe Reverb, 22 watt. Is dat niet te weinig? Ik wil de sound wel clean houden uiteraard, niet dat ie op 5 al begint op te breken terwijl het volume nog te zacht is. Reissue ook goed?Reissue of niet, dat moet je zelf weten... zal ook een budgettaire component bij meespelen :D.

Verder zijn deluxe reverbs vrij clean. Tuurlijk gaan ze ergens rond de 5 wel meer grommen, maar dan sta je al HARD en niet direct echt vervormd of zo (uiteraard ook wat afhankelijk van gitaar).
Maar ik ben iemand van het liefst niet al te hard spelen, dus wat dat betreft kan dat vertekenen. Misschien vind jij 't dan nog wel een paar tandjes extra kunnen hebben...

Ik zou 'm sowieso ff een keer met je gitaar proberen in een winkel. Die amps zijn niet moeilijk te vinden.

up-guitarman
23 juni 2009, 20:59
Deluxe Reverb gaat idd behoorlijk hard voor die echt gaat oversturen. De RI is trouwens heel goed !!!

pjotr
23 juni 2009, 21:10
Oké, wat ik in ieder geval begrijp is dat een Twin waarschijnlijk te hard gaat. Ik heb er natuurlijk niets aan als ik die maar op 2 of zo zou kunnen zetten, die buizen moeten wel aan het werk! Is 22w ook hard genoeg zodat de rest van de band het kan horen? We hebben wel een PA maar geen monitors. Verder speel ik op een Stratocaster, dus singlecoils (Gretsch in de toekomst misschien). Die Blues Deluxe schijnt ook een goede versterker te zijn, en voor een leuke prijs, maar wordt tot nu toe nog niet opgenoemd. Zijn die Reverb modellen zoveel beter?

tidalwave_sideburns
23 juni 2009, 21:14
Peavey classic wil ook prima, zo'n 30 watt versie gaat hard zat.

Vox AC15's worden ook veel voor rockabilly ingezet. Eigenlijk elke Fender en Gretsch versterker leent zich wel voor rockabilly. 't Is maar de vraag hoeveel oversturing je wil, en wat je budget is (Gretsch is nogal prijzig). Er worden ook nogal wat fantastische Fender-klonen gebouwd, kun je eventueel ook nog naar kijken.
Als je dat klassieke geluid zoekt: Die tweeds en bassman's zijn de versterkers die in de jaren 50 werden gebruikt. Reverb kwam later pas.

pjotr
23 juni 2009, 21:24
Ik zoek eigenlijk geen tot minimale oversturing en heb een budget van 8 à 900 euro. Nieuw of 2e hands maakt me niet uit.

Comfortably Daniel
23 juni 2009, 21:30
Ik speel zelf over een Twin Reverb en een Blues Deluxe. Beiden heerlijke versterkers, maar de Twin heeft toch meer de rockabilly sound.
Hij klinkt op een lager volume ook al erg goed, al gaan de buizen dan nog niet lekker hun gang.
De Blues Deluxe heeft trouwens ook een lekkere reverb...niks mis mee.
Hij zal wat sneller vervormen en klinkt wat donkerder dan een Twin.

De Deluxe reverb is ook een goeie keuze. 22W is al een berg voor een kroeg. Je zal 'm echt niet helemaal open kunnen zetten. Ook erg leuke versterkers.

onze_jef
23 juni 2009, 21:40
Oude Ampegs zijn veelal heel clean en een pak goedkoper dan oude Fenders.

Tenzij je drummer een timmeraar is zou een 20W amp moeten volstaan...

Eko
23 juni 2009, 23:25
Seatsniffers spelen gewoon met een Deluxe. Paladins ( Dave Gonzales) Blonde Vibroverbs , de Master Himselve ( Setzer) op Bandmasters , oftewel zoek je eigen Holy Grail.
Ik heb een 15 inch Clubreverb en een 4 x 10 Roadking ( beide Marbles) en beide klinken ze zeer goed , maar anders. Wel klinken ze goed met een slapback echo uit de Roland RE-20.
Schaam je niet om een beetje drive er in te mikken , doet Setzer zelf ook.
Een oude Twinreverb zou zeer goed kunnen. De 2 x 12 inch heeft een mooie spreiding van geluid en zat laag. De kunst is om een amp te vinden die goed bij je gitaar past. Ik vind de 4 x 10 mooi met Gretsch en tele`s. De 15 inch is een hele mooie bij balads en een Gretsch.

jacky
24 juni 2009, 17:19
Seatsniffers spelen gewoon met een Deluxe. Paladins ( Dave Gonzales) Blonde Vibroverbs , de Master Himselve ( Setzer) op Bandmasters , oftewel zoek je eigen Holy Grail.
Ik heb een 15 inch Clubreverb en een 4 x 10 Roadking ( beide Marbles) en beide klinken ze zeer goed , maar anders. Wel klinken ze goed met een slapback echo uit de Roland RE-20.
Schaam je niet om een beetje drive er in te mikken , doet Setzer zelf ook.
Een oude Twinreverb zou zeer goed kunnen. De 2 x 12 inch heeft een mooie spreiding van geluid en zat laag. De kunst is om een amp te vinden die goed bij je gitaar past. Ik vind de 4 x 10 mooi met Gretsch en tele`s. De 15 inch is een hele mooie bij balads en een Gretsch.

volgens mij speelt setzer op blonde bassmans en dan de versie met precence

Ik weet niet of de topic starter band ervaring heeft maar het band volume bepaald dus grotendeels de keuze van de amp.

In principe kan je met elke amp rockabilly spelen ......ok ok shoot me

maar theoretisch is het mogelijk alleen lenen de meeste fender amps zich het beste voor deze klus

een deluxe zou ik niet doen die lijkt me echt ff te klein

dat profs het hier wel mee redden is logisch die hebben een pa

Chris Winsemius
24 juni 2009, 17:24
Setzer: subtiel gemodde witte Bassman 6G6B, bijbehorend cabinet met "30 Watts Celestions" (H30s/V30s?) en hij gebruikt het RECHTER kanaal.

pjotr
24 juni 2009, 19:42
Allereerst bedankt voor alle reacties dusver. Zeer nuttige informatie. Ik heb al wel wat band ervaring en onze drummer kan aardig tekeer gaan. Verder is het bas en zang, dus geen andere gitarist of toetsenist die mij in de weg zit (of vice versa natuurlijk). Zoals ik al eerder vermeldde in het topic ben ik niet echt op zoek naar een top / cabinet. Tevens hoef ik ook niet perse precies hetzelfde materiaal als de grote namen. De rockabilly sound krijgen / benaderen is goed genoeg.

heavy-metal-thunder
24 juni 2009, 20:48
Zo'n Deluxe Reverb, 22 watt. Is dat niet te weinig? Ik wil de sound wel clean houden uiteraard, niet dat ie op 5 al begint op te breken terwijl het volume nog te zacht is. Reissue ook goed?

een deluxe reverb gaat hard, heel hard. gaat vlotjes boven een normale drummer. ik speelde met een Les paul en hing er dan nog een hotplate op -4 dB achter en had nog voldoende headroom.

pjotr
24 juni 2009, 21:40
Op MP staat nog wel een Bassman top te koop, leuke prijs denk ik wel. Proberen waard? En wat voor een cab zou ik er dan onder moeten zetten, 2 x 12 met ....?

jacky
24 juni 2009, 23:34
als je die uit 61er bedoeld bij anne doedens vandaan zou ik zeggen doen krijg je nooit spijt van

latere bassmans vind ik maar zo zo

pjotr
24 juni 2009, 23:38
Ik weet bij god niet welke advertentie dat zou moeten zijn. Anne Doedens, waar zit die zaak?

jacky
25 juni 2009, 07:10
sorry hij is er al af

zie trouwens helemaal geen bassman topjes meer op MP

'66 special
25 juni 2009, 08:17
De keuze van een versterker zou voor mij ook afhangen van wat voor jou rockabilly inhoud. Wil je echte (jaren '50) rockabilly of neo-rockabilly (Setzer).
Bijna alle originele rockabilly is opgenomen met versterkers met een laag vermogen (Standel, EchoSonic, tweed Fendertjes allemaal om de 20 tot 25 watt).
Setzer schijnt voor het eerste album ook een Vox Royal Guardsman te hebben gebruikt... Bij neo- rockabilly is de keus veel groter.

Gelet op jouw budget zou ik eens kijken naar een Peavey Delta Blues (15" versie) en de speaker vervangen door een JBL D130 of K130.
Doet het clean goed, en het overdrive kanaal is ook bruikbaar als je de buisjes vervangt door types met minder gain.

PS Anne Doedens heeft een electronica zaak in Eelde.

jacky
25 juni 2009, 12:28
PS Anne Doedens heeft een electronica zaak in Eelde.

en wordt ook wel mister bassman genoemd

Walter Broes
26 juni 2009, 12:58
Seatsniffers spelen gewoon met een Deluxe. Paladins ( Dave Gonzales) Blonde Vibroverbs , de Master Himselve ( Setzer) op Bandmasters , oftewel zoek je eigen Holy Grail.

Eh...nee. Ik ben de gitarist van de Seatsniffers, en ik speel of op een Super Reverb, of op een Headstrong tweed bandmaster clone (3X10). Heb nooit een Deluxe gehad, zou ook een beetje veel te klein en vervormd zijn voor mij.

Dave Gonzalez speelde vroeger op een '60 tweed Bassman die nu van Mischa den Haring (T-99) is, daarna op een zwaar getweakte reissue bassman, en tegenwoordig op Fender's "custom vibrolux" amps, Setzer speelt al twintig jaar op brownface bandmasters met twee celection V30's.

Harry
26 juni 2009, 14:00
hee Walter, misschien zie ik je volgende week vijrdag nog wel in DB's Utrecht. Wij staan dan van 21.00 tot over twaalven in de oefenruimte, maar misschien kunnen we dan nog even komen kijken.



Uitgaanstip: vrijdag 3 juli DB's Utrecht: the Seatsniffers!!!!

ellisvertellis
26 juni 2009, 14:44
zeker geen deville imo, heb ik hier ook staan: geweldige goeie versterker maar toch vooral voor hardere rock. is geweldig luid en de reverb is ook niet geweldig (that is: voor de reverb freaks)



Mag ik vragen waarom niet? Teveel mids ofzo? Buiten de reverb gerekend dan he... Heb er nl zelf één en zou best die richting ook willen opgaan.

Btw: de Seatsniffers inderdaad zeker gaan zien in Utrecht als je kan!!

coony
26 juni 2009, 22:58
Hey,

Ik heb onlangs wat 'hedendaagse' Fenders gehoord en getest; o.a. nen hotrod, deluxe ri, supersonic en prosonic. Deze laatste is toch een erg fijne versterker qua klank en mogelijkheden. Je komt ze niet zo veel tegen en daardoor is hij wellicht wat miskend, maar het is een amp die ondere alle omstandigheden voldoende headroom heeft en toch compact en niet te zwaar is. De combinatie van 6L6’en met 2*10 inch speakers doet het goed in ’t laag is en geeft toch ook nog voldoende punch enz… Doet wat denken aan de Vibrolux reverb maar met 'n extra overdrive kanaal.

Verder 'ken' ik oudere Fenders (twins en bassmans) via clone's en de marshall jtm45 en die zullen ook wel erg ok zijn voor dit genre. Maar bij die oude bakken moet je wel voorzichtig zijn mbt betrouwbaarheid en gebruik; juiste spanningkeuze op de transfo (sommige hebben alleen 220 en geen 230 of 240 voor hedendaagse netspanningen, of als 't nen echten Amerikaan is alleen maar 110V of 117V!) en eventueel lekkende elco's of signaalcaps die DC lekken... Zulke problemen ga je met iets nieuws niet zo snel tegenkomen.

Just my 2cents!!

pjotr
27 juni 2009, 00:41
Ik ga zondag eens even lekker naar de muziekzaak en wat Fenders uitproberen. Ik laat mijn bevindingen nog wel weten (hoewel ik misschien niet veel vergelijkingsmateriaal heb).

Walter Broes
27 juni 2009, 13:50
Harry, Ellis, thanks!



Maar bij die oude bakken moet je wel voorzichtig zijn mbt betrouwbaarheid en gebruik; juiste spanningkeuze op de transfo (sommige hebben alleen 220 en geen 230 of 240 voor hedendaagse netspanningen, of als 't nen echten Amerikaan is alleen maar 110V of 117V!) en eventueel lekkende elco's of signaalcaps die DC lekken... Zulke problemen ga je met iets nieuws niet zo snel tegenkomen.

Just my 2cents!!
Mijn ervaringen zijn het tegenovergestelde - een pre-1980 Fender heeft een grondig nazicht nodig voor je hem intensief gaat gebruiken (inderdaad Elko's, etc...vaak een speaker,..), maar als een goeie tech hem éénmaal een OK gegeven heeft, is 'ie meestal onverwoestbaar.
Mijn trouwe '68 Super Reverb is een paar jaar geleden gestolen, maar ik heb hem zeker tien jaar intensief gebruikt, minstens 100 gigs per jaar, én repetities, en dat ding heeft nooit een mankement gehad - en ik heb dezelfde ervaringen met blackface Bandmasters en Bassman amps.

Moderne Fenders met printplaten, fout gemonteerde jacks en pots, etc...zijn veel kwetsbaarder, klinken vaak helemaal niet zo "klassiek", zijn een pain in the ass om aan te werken, hebben mindere kwaliteit kastjes, etc...
Ik kom ze vaak tegen als we op festivalbackline spelen in het buitenland en ik wegens vliegen i.p.v. bandbusje geen versterker meeneem, en die dingen hebben vaak mankementen, en gaan komisch genoeg vaak mid-concert kapot, zeker als je gewoon het cleane kanaal openzet tot dat wat gaat vervormen - iets waar een ouwere Fender geen problemen mee heeft.
Moet ik wel bij vermelden dat ik in nagenoeg alle ouwere Fenders die ik ooit gehad heb wél nieuwe speakers gemonteerd had - zeker de CTS alnicos in Super Reverbs geven met hogere volumes en grote hollowbodies nogal snel de geest...

W.

heavy-metal-thunder
27 juni 2009, 14:35
een oude die goed geserviced is, kan er weer tegenaan voor jaren. Mij lijkt het ook wel dat ze vroeger degelijker werden gebouwd. Ik heb een oude Marshall van begin 68, heeft nog nooit een soldeerbout gezien, werkt nog vlekkeloos. maar moest ik er intensief gaan mee spelen, zou'k hem toch wel eerst laten checken. vooral m.b.t. elco's enz.

heavy-metal-thunder
27 juni 2009, 14:38
Ik ga zondag eens even lekker naar de muziekzaak en wat Fenders uitproberen. Ik laat mijn bevindingen nog wel weten (hoewel ik misschien niet veel vergelijkingsmateriaal heb).

ga vooral ook naar bands luisteren, die in gelijkaardig genre en locaties spelen. Een DVD van Brian Setzer kan leuk zijn, maar voor de meesten onder ons zijn die grote podia, met een horde sound engineers en apparatuur niet weggelegd. Gewoon gaan luisteren in een kroeg, zaal, zien met welke gear die gitaristen spelen enz. Want gaan testen in winkels is mss leuk, maar het zegt mij maar weinig hoe het in de groep klinkt.

Eko
27 juni 2009, 20:51
Een `59 Bassman kan nooit kwaad. Is een amp die in bijna alle stijlen gebruikt kan worden. Van jazz tot rock. Een delay er bij en je kunt spelen. Zijn niet duur, gebruikt , en betrouwbaar. Door de normal en bright kanalen te mixen kun je leuke geluidskleuren krijgen.
Mijn eigen favoriet is er zo een. De Roadking van Marble is eigenlijk een goed gebouwde Bassman met goede onderdelen. 2 x Jensen en 2 x Weber er in. Samen met een Gretsch is het een toonmonster.
Bassman/ Bandmasters uit de gouden periode hebben een tremelo er op. Wel heel aantrekkelijk maar niet echt noodzakelijk.

pjotr
28 juni 2009, 15:44
Net terug van de muziekzaak en het enige wat er te testen was (qua Fender) waren een Twin Reverb RI en een Blues Deluxe. Ik vond de laatste toch beter klinken, warmer. De Twin klonk erg kil, misschien kwam dat wel omdat ik het volume amper open kon zetten zonder de ramen uit de winkel te blazen. Ik vond de Deluxe ook iets directer, meer "in your face'' zeg maar. Helaas geen Reverb Deluxe op voorraad daar.

heavy-metal-thunder
28 juni 2009, 21:23
het clean van de blues deluxe doet me wat denken aan de hotrod deluxe (mss is het wel hetzelfde? nooit naast elkaar vergeleken). Het clean van de hotrod vind ik persoonlijk erg mooi, vol.

DeiDRagonas
28 juni 2009, 23:44
Ik heb net een De Ville gekocht en ook erg veel getest dus. De blues amps klinken stuk voor stuk feller (meer treble, enigszins schel) dan de hotrods. Dit komt voornamelijk door de speakers dacht ik. Ik vond in elk geval de hotrod serie beduidend beter (idd voller en warmer) klinken dan de blues/tweed serie.

R.

barno
29 juni 2009, 00:27
Mag ik vragen waarom niet? Teveel mids ofzo? Buiten de reverb gerekend dan he... Heb er nl zelf één en zou best die richting ook willen opgaan.

Btw: de Seatsniffers inderdaad zeker gaan zien in Utrecht als je kan!!

De Deville die ik hier heb staan is van een Amerikaans muzikant die ik wel es begeleid als hij in Europa toert. Hij speelt southern bluesrock en daarvoor is dat beest geweldig. Als ik zelf solo speel (1 man,1 gitaar), gebruik ik 'm ook vanwege brede spreiding, maar in een rootsband vind ik 'm gewoon te veel power en mid hebben, geen SF / BF transparantie (die ik wel belangrijk vind voor bv rockabilly).
Dit gezegd zijnde, het is een prima amp en natuurlijk kan je er mee uit de voeten voor rock 'n roll maar dat geld tot op zekere hoogte voor elke degelijke buizenbak.

ellisvertellis
29 juni 2009, 11:26
De Deville die ik hier heb staan is van een Amerikaans muzikant die ik wel es begeleid als hij in Europa toert. Hij speelt southern bluesrock en daarvoor is dat beest geweldig. Als ik zelf solo speel (1 man,1 gitaar), gebruik ik 'm ook vanwege brede spreiding, maar in een rootsband vind ik 'm gewoon te veel power en mid hebben, geen SF / BF transparantie (die ik wel belangrijk vind voor bv rockabilly).
Dit gezegd zijnde, het is een prima amp en natuurlijk kan je er mee uit de voeten voor rock 'n roll maar dat geld tot op zekere hoogte voor elke degelijke buizenbak.


Dankje om mijn vraagje te beantwoorden, Barno. Ik begrijp min of meer wel wat je zegt en met die mids zat ik dus in de goeie richting. SF/BF transparantie kan ik helaas niet plaatsen. Heb al wat rondgezocht, maar kan hiervoor geen definitie vinden. Wat bedoel je daar mee?

Grtz!

DeiDRagonas
29 juni 2009, 13:55
SF = silverface en BF = blackface.

Hij bedoelt dat de De Ville de transparantie van de oude Fender Black- en silverface amps mist.

R.

ellisvertellis
29 juni 2009, 14:55
Ah bedankt! Ik kan terug volgen. :satisfie:

ellisvertellis
1 juli 2009, 10:24
Een bijkomend vraagje:

Als je nu met de EQ van de Deville de mids eruitdraait, kom je dan wel meer in de buurt? Of is dat een wat te simplistische oplossing?

Teun1988
2 juli 2009, 14:48
Ik zou zeker voor de deluxe gaan voor Rockabilly is ie inderdaad uitermate geschikt ik heb m zelf ook:p De twin reverb heb ik indertijd ook geprobeerd maar vond ik toch wat te schel omdat ik zelf voornamelijk blues speel desalniettemin doet ie t voor rockabilly ook goed maar ik heb van mn deluxe absoluut geen klachten

PeeVee
9 juli 2009, 20:26
Goeie rock-a-billy sound? Een hollowbody met P90's, Dynasonics of Filtertrons en natuurlijk een slap back echo. Hoeft niet duur te zijn, simpel digitaal pedaaltje volstaat. De Roland RE-20 (soort Space Echo RE-201 in pedaalvorm) is heel leuk (ik heb het origineel thuis staan ter vergelijk en is prima gedaan maar dan zonder de ruis en het hoog verlies; de reverb is ook authentiek; net zo lelijk hahaha). Verder gewoon een lekkere Fender achtige buizenbak zoeken met inderdaad een goed clean geluid. Twin Reverb is prima maar wat groot / zwaar. Voor minder geld koop je een Fender 75; is een 15" combo, ook point to point handwired. Is wat compacter en lichter en gaat bijna even hard als een Twin Reverb. Geen flauwekul, niet omdat ik er eentje te koop heb.

barno
9 juli 2009, 20:48
Een bijkomend vraagje:

Als je nu met de EQ van de Deville de mids eruitdraait, kom je dan wel meer in de buurt? Of is dat een wat te simplistische oplossing?

je geeft zelf het antwoord :)
een Deville is gewoon wat te massief van geluid (zekèr icm P90 of high outpot humbuckers). Voor rockabilly heb je een amp nodig met een sprankelend clean, die je kan buigen, openbreken met volumeknop.

Eko
10 juli 2009, 07:15
Volgens mij kan het met die Deville best wel als je inderdaad met singlecoils speelt. Alleen het cleane kanaal gebruiken en slapback-echo. Nadeel van deze amp is alleen maar z`n volume. Hij gaat hard!

Comfortably Daniel
10 juli 2009, 07:30
Nog een leuke kandidaat zou de Supersonic zijn. Zag toevallig de gitarist van "Big Shampoo and the Hairstylers" erop spelen en het klonk wel erg lekker i.c.m. z'n Gretsch. ;)

pjotr
11 juli 2009, 19:48
Het is dus toch een Fender Twin Reverb geworden. Het ding ziet er niet meer uit en de buizen moeten vervangen worden. Er zitten nu slechts 2 eindbuizen in, van die dikke (kt66 of zo?). Verder weet ik niet of er nog onderdelen zijn die aan vervanging toe zijn, daar laat ik iemand nog even naar kijken. Ik wil in ieder geval dat ie weer teruggebracht wordt in orginele staat, van daaruit kijk ik wel verder.

'66 special
11 juli 2009, 20:25
Het is dus toch een Fender Twin Reverb geworden. Het ding ziet er niet meer uit en de buizen moeten vervangen worden. Er zitten nu slechts 2 eindbuizen in, van die dikke (kt66 of zo?). Verder weet ik niet of er nog onderdelen zijn die aan vervanging toe zijn, daar laat ik iemand nog even naar kijken. Ik wil in ieder geval dat ie weer teruggebracht wordt in orginele staat, van daaruit kijk ik wel verder.

Gefeliciteerd! En veel plezier d'r mee :cheerup:

Chris Winsemius
11 juli 2009, 20:45
Het is dus toch een Fender Twin Reverb geworden. Het ding ziet er niet meer uit en de buizen moeten vervangen worden. Er zitten nu slechts 2 eindbuizen in, van die dikke (kt66 of zo?). Verder weet ik niet of er nog onderdelen zijn die aan vervanging toe zijn, daar laat ik iemand nog even naar kijken. Ik wil in ieder geval dat ie weer teruggebracht wordt in orginele staat, van daaruit kijk ik wel verder.

Ok!

Met 2xKT66 is het op zich wel mogelijk maar zelf zou ik er dan voor zorgen dat de impedantie v/d speakers in totaal minimaal 8 ohm is, liever zelfs 16 ohm. Laatste kun je met de standaard speakers eenvoudig bereiken door ze in serie te zetten ipv. (stock) parallel.

pjotr
12 juli 2009, 21:53
Hier wat foto's

http://i566.photobucket.com/albums/ss101/pjotrw/DSC00072.jpg

http://i566.photobucket.com/albums/ss101/pjotrw/DSC00075.jpg

http://i566.photobucket.com/albums/ss101/pjotrw/DSC00078.jpg

http://i566.photobucket.com/albums/ss101/pjotrw/DSC00074.jpg

http://i566.photobucket.com/albums/ss101/pjotrw/DSC00079.jpg

http://i566.photobucket.com/albums/ss101/pjotrw/DSC00080.jpg

http://i566.photobucket.com/albums/ss101/pjotrw/DSC00084.jpg

http://i566.photobucket.com/albums/ss101/pjotrw/DSC00086.jpg

pjotr
12 juli 2009, 21:55
En de voorkant natuurlijk...

http://i566.photobucket.com/albums/ss101/pjotrw/DSC00087.jpg

http://i566.photobucket.com/albums/ss101/pjotrw/DSC00076.jpg

pjotr
12 juli 2009, 22:00
Is het trouwens veel werk om dat electronische gedeelte er uit te halen? Ik ben wel benieuwd wat ik daar aan kan treffen.

jacky
12 juli 2009, 22:36
de vier schroeven aan de bovenkant los maken

reverb kable los en snoer los dan kan je het chassi er zo uit tillen

zie dat het een modern chassi is dus ook drie schroefjes aan de achterkant

pjotr
12 juli 2009, 22:52
En alle knoppen van het front paneel halen denk ik? Of is dat niet nodig?

jacky
12 juli 2009, 23:07
niet nodig je kan het geheel er in een keer uit tillen

let op de trafos zijn zwaar

en als je iets los schroeft valt het geen je los maakt

dus wel even je amp slim neerzetten

ik zelf zet m altijd op de kant waar de eindbuizen zitten dan is de zwaarste kant beneden

Is hij trouwens 100W ? geloof het wel he want zie een smoor spoel

pjotr
12 juli 2009, 23:14
Dank u. Ga ik dat morgen bij daglicht eens effe doen. Ik ben benieuwd wat ik tegen kom want volgens mij is er ooit een microfoon ingang ingebouwd. Op de foto te zien over het serienummer heen A62... en dan zo'n stekker ingang. Foto's post ik nog, als er nog mensen geïnteresseerd zijn tenminste..

jacky
12 juli 2009, 23:17
zal wel een line out zijn

pjotr
12 juli 2009, 23:19
Met wat als doel? Kan ik die gewoon weghalen?

jacky
12 juli 2009, 23:20
eerst maar eens open maken dan eens kijken naar de nieuwe fotos ;-)

line out is om een signaal naar het mengpaneel te sturen

heb je geen microfoon nodig

maar pas op is een veronderstelling kan best wat anders zijn

gaan we dus morgen op de fotos eens bekijken

pjotr
12 juli 2009, 23:23
Oké, zoals je waarschijnlijk al in de gaten hebt heb ik totaal geen verstand van electronica. Als er al aan de versterker gewerkt gaat worden ben ik zeker niet degene wie dat doet.

Chris Winsemius
13 juli 2009, 08:22
Is hij trouwens 100W ? geloof het wel he want zie een smoor spoel

rechts naast de PT...........................

pjotr
13 juli 2009, 15:21
Na enig gefriemel...

http://i566.photobucket.com/albums/ss101/pjotrw/DSC00005.jpg

http://i566.photobucket.com/albums/ss101/pjotrw/DSC00007.jpg

http://i566.photobucket.com/albums/ss101/pjotrw/DSC00008.jpg

http://i566.photobucket.com/albums/ss101/pjotrw/DSC00009.jpg

pjotr
13 juli 2009, 15:24
En deze nog...

http://i566.photobucket.com/albums/ss101/pjotrw/DSC00010.jpg

http://i566.photobucket.com/albums/ss101/pjotrw/DSC00001.jpg

http://i566.photobucket.com/albums/ss101/pjotrw/DSC00002.jpg

http://i566.photobucket.com/albums/ss101/pjotrw/DSC00003.jpg

http://i566.photobucket.com/albums/ss101/pjotrw/DSC00004.jpg

pjotr
13 juli 2009, 22:23
Iemand enig idee of dit er nog origineel uitziet? bvd

Rutger
14 juli 2009, 09:36
Eerste indruk is dat hij niet geheel origineel is. Trafo's lijken origineel, Fane speaker is dat niet, Neutrik ook niet maar hij is niet aangesloten. Die Mallory caps zijn vlg mij ook vervangen. Dat hoeft niet verkeerd te zijn hoor, kan juist een verbetering zijn. Maar daarvoor moet je bij de ampguru's zijn (en bij je eigen oren).

Om eerlijk te zijn is t nogal een bende kwa bedrading.... maar dat zijn Fenders wel vaker uit die tijd.

Chris Winsemius
14 juli 2009, 11:13
Ff snel: 2 vervangen elko's rond/in bias-circuit, rest origineel, eind '76....

elko's voeding (in bakje aan onderkant chassis) niet kunnen zien

eindbuizen zijn 6550s volgens mij, geen KT66ssss

pjotr
14 juli 2009, 14:40
Zijn dit de elko's?

http://i566.photobucket.com/albums/ss101/pjotrw/DSC00014.jpg

jacky
14 juli 2009, 19:06
na genoeg originele amp

elcos onder de elco pan ook (uit 74) trafos 76 wat ik ff snel zag

bias elcos vervangen alleen maar goed

buizen zijn inderdaad 6550

zal inderdaad een 76 of 77 er zijn

pjotr
14 juli 2009, 19:49
Allen bedankt voor de uitvoerige uitleg. Ik hoopte hier al wel een beetje op. Nieuwe buizen er in, afstellen bias en klaar. Over 2 weken kan ik hem naar de technicus brengen. En in de toekomst een nieuw setje speakers. En misschien een Blackface mod? En...