PDA

View Full Version : Beginnen met Bass



proost022
23 juni 2009, 08:47
Ik speel al een anderhalf jaar gitaar en zou nu misschien wel een basgitaar willen kopen. Maar als ik het goed verstaan heb heb ik dan nog een andere versterker nodig ook. Ik zou graag willen beginnen maar niet te veel geld uitgeven, het zou kunnen dat ik het maar niks vind en daarna veel geld kwijt ben.

Suggesties?

arcane
23 juni 2009, 08:53
je zou een line 6 toneport gx kunnen aanschaffen voor een euro of 70. die kun je dan aansluiten op je pc. Die is nl. ook gemaakt voor bas. Dan heb je geen enorme kosten aangezien je nog twijfelt. Bovendien kun je het ding dan ook leuk gebruiken voor je gitaar. Ook voor opnames enzo.

Henkie spenkie
23 juni 2009, 12:23
Als je al een goede gitaarversterker hebt zou je die eventueel wel thuis kunnen gebruiken. Een gitaarspeaker die wel een beetje volume aankan, kan ook wel een bas (heel zachtjes) aan. Zolang je het niet te hard zet gaat het niet stuk.

Je kunt daarmee alleen niet verder in een bandje, maar in een oefenruimte is vaak ook wel een basamp staan. Het geluid zal niet al te super zijn maar het kan best, ik doe het met basles ook altijd.

arcane
23 juni 2009, 12:26
Toch raad ik het af om bas te gaan spelen over een gitaar amp, ook al speel je op laag volume. Een gitaaramp is niet gebouwd voor basgitaren. De amp zelf zal het wel aankunnen, maar de speakers zijn er toch echt niet voor gemaakt.
Het zou toch zonde zijn dat je op die manier je amp kapot maakt.

Henkie spenkie
23 juni 2009, 16:35
Ben met je eens dat het verre van ideaal is, maar als je het gewoon echt heel beschaafd doet moet het geen problemen opleveren volgens mij. Zou het ook niet te lang doen, maar 2 maandjes om te kijken of je het wat vind is prima.

In princiepe zijn computerboxjes natuurlijk ook niet echt gemaakt voor basgitaren..

arcane
23 juni 2009, 18:48
nee, maar het signaal wat de toneport uitstuurt is er wel voor gemaakt dat de computerboxjes het wel aankunnen.

proost022
24 juni 2009, 07:49
oké dus wat ik zeker niet moet doen is op mijn gitaarversterker aansluiten, kan iemand me dan suggesties geven voor een goede versterker en basgitaar?

Henkie spenkie
24 juni 2009, 14:19
Dit soort vragen worden continue hier gesteld, veel antwoorden vind je in het beginners topic (bovenaan bij basgitaren), en verder valt met de zoekfunctie denk ik ook ver komen.

Wil je toch specifieke info dan moet je wat specifieker zijn:

- Wat is je prijsklasse voor de bas en versterker
- Welke stijl wil je gaan spelen
- Welk vermogen moet de versterker hebben (alleen voor thuisgebruik/bandrepetities/optredens)

proost022
25 juni 2009, 09:07
Ik speel rock, hard rock,...
De prijsklasse is 400 euro voor versterker+ basgitaar
Het is de bedoeling voor in mijn kamer te spelen maar het zou ook leuk zijn als ik hem voor bandrepetities zou kunnen gebruiken.

xommen
1 juli 2009, 00:23
Voor thuis is deze http://www.musik-produktiv.nl/eden-nemesis-n8jr.aspx prima, die heb ik pas gekocht en klinkt voor een 8 incher best wel tof.

Om met een band mee te komen zal je toch meer iets als dit http://www.musik-produktiv.nl/eden-nemesis-n28.aspx nodig hebben, puur omdat je voor bas behoorlijke power nodig hebt om over een drummer heen te komen.
Maar dan heb je geen geld meer voor een bas ;-)

Henkie spenkie
1 juli 2009, 01:30
Persoonlijk zou ik, met dit budget, voor een thuisversterkertje gaan, zodat je meer geld over houd voor een bas. Als je in een band gaat spelen in een oefenruimte staat daar vaak toch al een grotere versterker, dus heb je het niet nodig.

Mocht je niet in een oefenruimte spelen met je band, maar bij iemand thuis, dan is (in mijn ervaring) het drumstel zo veel gedemt dat je met een 30Watt versterkertje al een heel eind kan komen. (ik weet dat niet iedereen het hier mee eens is, maar dit is mijn ervaring uit 4 verschillende bandjes die thuis speelden).

pol
1 juli 2009, 15:38
het drumstel gedempt ? hoe ga je dat doen ?

voor dat budget, zoek een ouwe peavey TNT of iets dergelijks.. nog geld genoeg over voor een ok bas, bv een squier..

aan een thuisversterkertje heb je toch niet veel.