PDA

View Full Version : Marshall DSL VS JVM



lekss
23 juni 2009, 02:20
Hallo iedereen (nieuw hier)!

Na wat zoeken kwam ik op dit forum terecht.
Ik ben helemaal enthousiast over de DSL50. Vaker op gespeeld dus ik weet hoe die klinkt. Ik speel zelf een hoop oude rock AC/DC, guns n roses etc. Met mijn bandje speel ik poprock of hoe noem je het. Lekker simpel en melodieus met een zangeres. Dat gaat natuurlijk prima op die DLS50.
Vaak soleer ik stukjes en dan heb ik net even wat meer boost nodig.
Dat gaat wel een stuk makkelijker met de JVM.
Echter ik heb ik die top nog niet (in de buurt?) kunnen testen.

Ik zie dat beide versterkers voor rond de 1000 nieuw zijn te verkrijgen.
979 zelfs voor de jvm op music store en 1025 voor de dsl. Is de JVM toch niet zo populair dat die zelfs goedkoper is dan de dsl?
Zijn hier mensen met ervaring met die JVM? Ik ga dan voor de 50 watt versie (Marshall JVM 205H).

Kortom, een DSL50 vind ik een prima ding. Als de JVM hetzelfde kan doen en meer, dan heb ik die liever. (ben ze dus nog niet tegengekomen, JVM205H!)

dank!

Les Paul R8
23 juni 2009, 06:47
Als ik jou was zou ik lekker bij de DSL blijven en een goeie booster kopen voor de lead boost.

sjaak1990
23 juni 2009, 10:20
Als ik jou was zou ik lekker bij de DSL blijven en een goeie booster kopen voor de lead boost.

+1!

De DSL is beter voor vintage klanken naar mijn mening, de JVM is meer Amerikaans gevoiced en voor wat jij doet is de DSL juist erg goed. Met 1 extra simpel pedaaltje kan je hem al als een soort 4 kanaals amp gebruiken, clean>crunch scheur>lead.

Agent_Smith
23 juni 2009, 11:46
Precies! Een overdrive ervoor en meer heb je niet nodig. Ik heb er zelf een Bad Monkey voor en kan ik echt aanraden. Een GE-7 gaat ook goed om te boosten trouwens.

E-J
23 juni 2009, 13:54
Clean kanaal, crunch switch in, gain tamelijk hoog en een Tubescreamertje voor leads... klaar!

Gary Moore, Mick Taylor, James Dean Bradfield en Jeff Beck deden/doen niets anders...!

caliban
23 juni 2009, 14:56
Heeft zo een DSL vanzelf niet genoeg gain om lead te spelen (lang geleden dat ik er nog eens over het gespeeld, dus mijn beeld kan vervormd zijn)?

lekss
23 juni 2009, 14:57
bedankt voor de reactie.. de dsl is de grote favoriet hier dus ;)
Ga de jvm denk ik toch nog wel ergens testen, anders kan een combo ook wel natuurlijk.. De specificaties ervan klinken wel goed..
Maar die dsl met een pedaaltje is natuurlijk ook geen slecht idee.. pff keuzes :)

caliban
23 juni 2009, 15:25
Gewoon vergelijken, jij moet gewoon kiezen wat het vetste is.

sjaak1990
23 juni 2009, 21:43
Ik speelde op lead 1, gain laag met een crunch box met volume hoog en gain laag. DSL +betere cab blaast de jvm combo weg

robert-gitarist
23 juni 2009, 23:11
Ik heb sinds een week een DSL50 top en ik ben er super te vreden over! Ik ben zelf helemaal dol op dé Marshall sound en de DSL heeft het helemaal :) JVM is een mooie amp maar voor mij echter té veel opties. Leuk allemaal maar als je gewoon lekker wilt rocken etc red je je prima met een DSL. JVM ook prima hoor maar ik vind zelf dat de DSL echt dat mooie rauwe geluid heeft. Voor mij dé sound: Les Paul->Ibanez Tube Screamer/Boss OD-3-> DSL :blast:
Clean kanaal van de DSL heeft twee standen, clean en crunch. De crunch mode is echt helemaal te gek, gain op 10, boost er voor (TS9/OD-3) en gassen maar!Voor het zware werk kun je altijd nog het lead kanaal gebruiken met evt. een boost maar deze heeft al behoorlijk wat gain.

Edit* wij hebben vorige week een aantal Marshalls uit ge test waaronder mijn DSL, een 6100, JCM800 2205 en een JVM en kwa crunch liggen ze allemaal wel erg dicht bij elkaar, het is maar net wat je zelf mooi vind en wat je zoekt. Testen dus! Ik speel btw z'n beetje de zelfde stijlen als jouw, GnR, AC/DC etc en ik red mij prima met een DSL :)

Nielsje
23 juni 2009, 23:15
Nou ja, als je nog een 100 watter zoekt....:soinnocent:

belfrink
24 juni 2009, 11:21
Een equaliser (Boss GE-7 bv) of booster ervoor werkt prima voor lead boosts :)

iWishmaster
24 juni 2009, 18:11
Op de DSL kun je ook het lead kanaal als solo-kanaal gebruiken btw, geen extra pedaal nodig. Persoonlijk vind ik de clean vrij waardeloos (en niet eens clean eigenlijk), de crunch is gewoon goed. Het lead kanaal vind ik eigenlijk ook waardeloos en alleen voor solo geluiden enigsinds te pruimen. De reverb is ook vrij belabberd. Had ik al gezegd dat de FX loop tone zuigt als een bloedzuiger aan crack?

Persoonlijk vond ik de JVM 100x beter dan de DSL, maar voor mij heeft ie gewoon teveel opties. Als je voor de JVM gaat, kan ik je toch aanraden de 100W (JVM410) te nemen: die heeft een betere crunch (kanaal 2) vind ik. De 205 heeft alleen kanaal 1 en 3 van de 410, terwijl 2 juist zo lekker is imho.

Ik schrijf het even wat bot, maar da's alleen om tegengas te geven aan de DSL fans hier: de JVM is gewoon anders gevoiced en zeker geen slechtere versterker, maar zeker wel veelzijdiger mocht je dat willen. Kijk misschien ook eens naar de Marshall Vintage Modern, vond ik een goed alternatief!

Nielsje
24 juni 2009, 18:27
?

Ik heb ook een DSL, maar heb die problemen die je beschrijft nooit zo ondervonden. Heb je het over de heads, of de combo's?

iWishmaster
24 juni 2009, 18:39
?

Ik heb ook een DSL, maar heb die problemen die je beschrijft nooit zo ondervonden. Heb je het over de heads, of de combo's?

De 50W head is de enige waar ik ooit over gespeelt heb (heeft een vriend van me: heb hem ook vaak live gehoord met die amp). Clean is bijna niet clean te krijgen op volume en de crunch terugdraaien (met volumepot op gitaar) is niet te doen, dus eigenlijk onbruikbaar. Dat is eigenlijk mijn grootste ergernis bij de amp ...

Renin
24 juni 2009, 18:50
Crunch is de sterke kant van de dsl, zeker i.c.m. een booster (heb zelf een zakk wylde overdrive)
Clean is gewoon goed te noemen
Het lead kanaal is erg 'compressed' en eigenlijk alleen geschikt voor lead. Op dit kanaal is ook veel t eveel gain aanwezig i.m.o. en gewoon niet zo lekker gevoiced als het rythm kanaal.

Dat de clean slecht is is onzin. Met mijn strat haal ik er zeker wel toffe klanken uit (ook op crunch mode) en kan veel regelen met de volume van mijn gitaar. Het is geen 'mesa-clean' o.i.d. maar dûh het blijft natuurlijk een marshall.

De JVM is een behoorlijke 'hype' geweest, ook hier op dit forum. Toch hoor je zo zoetjes aan meer en meer mensen met kritiekpuntjes op de amp heb ik de indruk.

Kortom: ik zou voor de dsl gaan (dat heb ik zelf dus ook gedaan)

De loop gerbuik ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen. Reverb vind ik ect niet zo belangrijk, maar volgens mij is die wel oké. De deep switch en die andere knop (kom, hoe heet ie ook alweer) zijn compleet overbodig en kunnen er direct af wat mij betreft.

VanMeekeren
24 juni 2009, 20:52
... De deep switch en die andere knop (kom, hoe heet ie ook alweer) zijn compleet overbodig en kunnen er direct af wat mij betreft.

Tone Shift ;) .. En ja, die kan er meteen af. Mocht je alleen Metallica(-achtige dingen) spelen dan kan ie nog wel eens wat bruikbaarder zijn.

Van Meekeren


Ik ken trouwens ook nog iemand met een DSL100 in de handel *kuch* SPAM!

Nielsje
24 juni 2009, 21:04
Van die deep-switch is overigens heel simpel een leuke mid-boost te klussen met een enkele weerstand...

heavy-metal-thunder
24 juni 2009, 21:35
Op de DSL kun je ook het lead kanaal als solo-kanaal gebruiken btw, geen extra pedaal nodig. Persoonlijk vind ik de clean vrij waardeloos (en niet eens clean eigenlijk), de crunch is gewoon goed. Het lead kanaal vind ik eigenlijk ook waardeloos en alleen voor solo geluiden enigsinds te pruimen. De reverb is ook vrij belabberd.

Absoluut mee eens. Ik heb momenteel terug een DSL 100 en weer struikel ik over bovengenoemde punten en bovendien kan ik niet footswitchen tss clean en crunch én clean is dan nog eens veel stiller dan crunch.

Mijn makker gaat de cleane modus modden, zitten volgens hem enkele dingen in die deze modus te stil, scherp en mid scooped maken. momenteel vang ik dat op met een boss me-8, waarvan ik het level hoog zet, treble laag en extra mids boosten. Dit helpt wel. De nummers waar ik geen clean in nodig heb, bypass ik de me-8 en zet hem op crunch en solo's uit Ultra gain kanaal.

De JVM ken ik niet, maar aan zo veel mogelijkheden waag ik me niet.

heavy-metal-thunder
24 juni 2009, 21:37
Crunch is de sterke kant van de dsl, zeker i.c.m. een booster (heb zelf een zakk wylde overdrive)
Clean is gewoon goed te noemen
Het lead kanaal is erg 'compressed' en eigenlijk alleen geschikt voor lead. Op dit kanaal is ook veel t eveel gain aanwezig i.m.o. en gewoon niet zo lekker gevoiced als het rythm kanaal.

Dat de clean slecht is is onzin. Met mijn strat haal ik er zeker wel toffe klanken uit (ook op crunch mode) en kan veel regelen met de volume van mijn gitaar. Het is geen 'mesa-clean' o.i.d. maar dûh het blijft natuurlijk een marshall.

De JVM is een behoorlijke 'hype' geweest, ook hier op dit forum. Toch hoor je zo zoetjes aan meer en meer mensen met kritiekpuntjes op de amp heb ik de indruk.

Kortom: ik zou voor de dsl gaan (dat heb ik zelf dus ook gedaan)

De loop gerbuik ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen. Reverb vind ik ect niet zo belangrijk, maar volgens mij is die wel oké. De deep switch en die andere knop (kom, hoe heet ie ook alweer) zijn compleet overbodig en kunnen er direct af wat mij betreft.

Deep switch vind ik juist goed als je niet overdreven luid speelt. Bij hoge volumes hoor je minder het verschil.

Ik vind de DSL een erg goede versterker, als je geen goede cleane sounds nodig hebt.

Rutger Molenberghs
24 juni 2009, 22:10
De JVM kan die classic rock sounds best aan. Die van mij in ieder geval toch (ik heb de 410h). Ik wilde de typische rock sound van Marshall. Maar de reden om voor deze versterker te kiezen, was de goede clean in vergelijking met ander Marshalls.
Natuurlijk is dan de vraag: wat is de typische rock sound van Marshall? Ik denk dat daar veel meningen over bestaan (en maar goed ook!). Misschien moet je die twee versterkers eens naast elkaar zetten om uit te proberen (er moet toch één muziekwinkel bij jou in buurt zijn die hem heeft). Dan kan je bepalen welke het meest geschikt is voor jouw doeleinden. Als je die JVM bij een test verschrikkelijk vindt, dan vergemakkelijkt dat je keuze ;-)

lekss
24 juni 2009, 23:34
achja het blijft natuurlijk allemaal persoonlijk! ;)
clean gebruik ik zelden tot nooit.. dus dat boeit me nietzo.
Heb over een paar weekjes vakantie, en blijf in nederland.. Dus in plaats van in de zon liggen ga ik versterkers testen ;)

YannickH
25 juni 2009, 21:11
ik heb zelf een dsl100 en als je er een zakk wylde mxr overdrive aanhangt is het echt mmmm:mmmm: