PDA

View Full Version : Nieuwe Les Paul



EGH
22 juni 2009, 22:52
Ik ben op zoek naar advies over wat voor Les Paul ik het beste kan kopen. Welk merk de gitaar is maakt me eigenlijk geen zak uit, moet echter wel in NL te koop zijn (dus niet verschepen uit Japan oid) en natuurlijk goed klinken/spelen :) Ik speel nu op een Epiphone SG, door een Roland Cube 20X versterker en een aantal effect pedaaltjes (Ibanez PDM-1, Marshall Guv'Nor 2). Prima gitaar, maar ik wil toch wel erg graag een Les Paul.

- Ik speel nu ongeveer een jaar elektrisch gitaar, gemiddeld toch wel een aantal uurtjes per dag. Ook speel ik in een band. Voornaamste bands/gitaristen waar ik veel van speel: Veel Guns 'n Roses en Velvet Revolver, (oude) Green Day, Ozzy (met Randy Rhoads), Black Sabbath en wat Metallica.

- Budget is rond de €500. Ik wil eigenlijk ook nog een buizenversterker, dus daarom spendeer ik niet al mijn geld aan een nieuwe gitaar. Maar als dé gitaar nou net rond de €600 kost ipv €500, dan kan dat ook wel.

Tips zijn zeer welkom :)

macwilliams
22 juni 2009, 23:09
Gibson les paul studio moet je kunnen vinden tussen de 500/600.
Marktplaats in de gaten houden.

pannekoek
22 juni 2009, 23:11
of een mooie epiphone les paul custom

macwilliams
22 juni 2009, 23:14
Voor dat budget kun je best mooie kopen hoor. Het is toch crisis enzo!

EGH
23 juni 2009, 07:26
Gibson Les Paul Studio zou geweldig zijn, maar ik zie ze op marktplaats meestal te koop staan voor 700+, en dat is toch net wel weer even teveel. Dus ik zal daar naar uitkijken, maar wat zijn nog andere goede Les Paul's die ik kan kopen binnen mijn budget?

EGH
23 juni 2009, 13:18
Weet iemand trouwens ook waar Tokai's te koop zijn? Heb er wel veel goeds over gehoord, maar ben er nog nooit één tegengekomen.

snaarplukker
23 juni 2009, 13:29
Weet iemand trouwens ook waar Tokai's te koop zijn? Heb er wel veel goeds over gehoord, maar ben er nog nooit één tegengekomen.
Peter Verspuy in Rotterdam. Maar als je voor Tokai gaat kijken kan je ook het merk Vintage overwegen. Deze zijn verkrijgbaar bij Feedback, en heeft een aantal filialen in het land.

Braindead
23 juni 2009, 13:45
ja, dat klopt. 700+ is ook wat ongeveer de normale prijs is. Meestal als er hier van het forum gezegd wordt dat ze voor een bedrag "wel te vinden moeten zijn" dan is dat inderdaad dat ze daar voor te vinden moeten zijn als je heel veel geduld, geluk hebt en net als eerste erbij bent en de verkoper hem te vroeg van de hand doet omdat ie snel geld nodig heeft etc. etc. In alle andere gevallen moet je dus meestal meer betalen.Zo is 750 voor een Gibson Les Paul in goede staat met koffer ook doodnormaal qua prijs.
Wel met de opmerking dat het nu wel kredietcrisis is en er misschien iemand tussen zit die snel geld nodig heeft en daarom wellicht wat wil zakken. aan de andere kant is het ook niet zo dat iedereen die een gitaar te koop heeft er nu ineens veel minder voor hoeft te hebben. Werkte het maar zo.:) Er zijn helaas veel mensen die gewoon een bepaalde prijs willen hebben en de gitaar anders niet verkopen.

Ik denk dat je beter even je budget iets kunt oprekken en dan kunt gaan voor een Gibson. Er zijn zeker alternatieven zoals Orville en Edwards maar die kom je 2de hands weer niet zovaak tegen. Ik weet ook niet hoe groot je haast is. Als je minder uit wilt geven en je bent flexibel m.b.t. het begrip Les Paul kun je ook eens kijken naar Agile of oude Japanse Kopietjes zoals een Ibanez Les Paul (die soms wel een geschroefde neck hebben).

Ps: Tokai hebben ze ook bij TAGS (The American Guitarstore) in Enschede.


Gibson Les Paul Studio zou geweldig zijn, maar ik zie ze op marktplaats meestal te koop staan voor 700+, en dat is toch net wel weer even teveel. Dus ik zal daar naar uitkijken, maar wat zijn nog andere goede Les Paul's die ik kan kopen binnen mijn budget?

Madcow
23 juni 2009, 13:54
Tokai is ook te testen bij muzikaza in Roermond!

Joost_79
23 juni 2009, 14:12
Tokai is ook te testen bij muzikaza in Roermond!

Weet je zeker dat er daar Tokai LP's hangen? was er maand geleden om LP's te testen (heritage) maar hadden voor zover ik me herinneren geen Tokai LP's hangen.
Zou toch even bellen voor je langsgaat.

Billy Turf
23 juni 2009, 14:20
idd, laatste keer dat ik daar was hadden ze ook Heritage.
Zover ik weet hebben ze geen Tokai :soinnocent:

Demoi-crazy
23 juni 2009, 18:19
Een echt goeie Les Paul voor onder 500 euro?

Wat denk je hiervan?
http://i276.photobucket.com/albums/kk25/LexyGuitar/GALLERY_GIT0013537-000_1_images400.jpg
De ESP LTD EC256 Distressed Black.
Super coole gitaar en speelt heel lekker....

EGH
23 juni 2009, 18:45
Een echt goeie Les Paul voor onder 500 euro?

Wat denk je hiervan?
http://i276.photobucket.com/albums/kk25/LexyGuitar/GALLERY_GIT0013537-000_1_images400.jpg
De ESP LTD EC256 Distressed Black.
Super coole gitaar en speelt heel lekker....

Bij ESP/LTD denk ik altijd meteen aan metal gitaren, maar misschien zit er ook wel naast? Ben namelijk niet op zoek naar een metal gitaar. Ik zoek een Les Paul die ook echt het geluid van de originele Gibson Les Paul heeft. Welk merk het is maakt me niet uit maar ik denk niet dat een metal gitaar dat geluid heeft.

Maar even terug over Tokai's. Nog zo'n merk: Vintage. Zit er nog een groot verschil tussen die merken? Welke is beter, en zijn er nog meer van dit soort 'onbekende' merken die goede Les Pauls maken? Ik heb namelijk het gevoel dat je bij dit soort merken niet voor het merk betaald, en dus echt alleen voor de gitaar, wat dus de prijs/kwaliteit verhouding bovorderd. Maar misschien zit ik hier ook wel naast? :P

dickie
23 juni 2009, 18:51
idd, laatste keer dat ik daar was hadden ze ook Heritage.
Zover ik weet hebben ze geen Tokai :soinnocent:

Toch wel...

Ze zijn al ruim 4 maanden dealer; gemiddeld met zo'n 8 Tokai Les Pauls op voorraad; het kan zijn dat ze even waren uitverkocht want het loopt nog al goed... geloof ik!?

Verder hebben ze ook Vintage Les Pauls; iets goedkoper maar erg goed alternatief voor Epiphone...

macwilliams
23 juni 2009, 20:24
Weet iemand trouwens ook waar Tokai's te koop zijn? Heb er wel veel goeds over gehoord, maar ben er nog nooit één tegengekomen.


Big one zwolle. Eentje, leuk ding speelt goed.

macwilliams
23 juni 2009, 20:32
ja, dat klopt. 700+ is ook wat ongeveer de normale prijs is. Meestal als er hier van het forum gezegd wordt dat ze voor een bedrag "wel te vinden moeten zijn" dan is dat inderdaad dat ze daar voor te vinden moeten zijn als je heel veel geduld, geluk hebt en net als eerste erbij bent en de verkoper hem te vroeg van de hand doet omdat ie snel geld nodig heeft etc. etc. In alle andere gevallen moet je dus meestal meer betalen.Zo is 750 voor een Gibson Les Paul in goede staat met koffer ook doodnormaal qua prijs.
Wel met de opmerking dat het nu wel kredietcrisis is en er misschien iemand tussen zit die snel geld nodig heeft en daarom wellicht wat wil zakken. aan de andere kant is het ook niet zo dat iedereen die een gitaar te koop heeft er nu ineens veel minder voor hoeft te hebben. Werkte het maar zo.:) Er zijn helaas veel mensen die gewoon een bepaalde prijs willen hebben en de gitaar anders niet verkopen.

Ik denk dat je beter even je budget iets kunt oprekken en dan kunt gaan voor een Gibson. Er zijn zeker alternatieven zoals Orville en Edwards maar die kom je 2de hands weer niet zovaak tegen. Ik weet ook niet hoe groot je haast is. Als je minder uit wilt geven en je bent flexibel m.b.t. het begrip Les Paul kun je ook eens kijken naar Agile of oude Japanse Kopietjes zoals een Ibanez Les Paul (die soms wel een geschroefde neck hebben).

Ps: Tokai hebben ze ook bij TAGS (The American Guitarstore) in Enschede.

Ik heb 3 studio's in een jaar gekocht alle drie tussen 500/600.
Zal wel mazzel zijn of hele goede handelsgeest. Gelul dus makkelijk te doen.

Staan vaak genoeg op mp

Braindead
23 juni 2009, 21:21
ja ok. Worn Brown is een ander verhaal. Ik heb het gewoon over een normale studio.


Ik heb 3 studio's in een jaar gekocht alle drie tussen 500/600.
Zal wel mazzel zijn of hele goede handelsgeest. Gelul dus makkelijk te doen.

Staan vaak genoeg op mp

macwilliams
23 juni 2009, 21:31
Je hebt gelijk. Mijn wijnrode was duurder. Maar de wb is een prima gitaar!!!

Het was dus semi gelul :/

Josha
23 juni 2009, 21:48
Je kan kijken voor een ESP/LTD EC-500. Ik had hem op een nederlandse site gevonden voor maar 539,- euro, maar ik kan helaas de site nergens meer vinden. Maar met een LTD heb je naar mijn mening echt goeie kwaliteit en gewoon een hele vette gitaar.

EGH
23 juni 2009, 21:57
Je kan kijken voor een ESP/LTD EC-500. Ik had hem op een nederlandse site gevonden voor maar 539,- euro, maar ik kan helaas de site nergens meer vinden. Maar met een LTD heb je naar mijn mening echt goeie kwaliteit en gewoon een hele vette gitaar.

Ga ik mijzelf even quoten:


Bij ESP/LTD denk ik altijd meteen aan metal gitaren, maar misschien zit er ook wel naast? Ben namelijk niet op zoek naar een metal gitaar. Ik zoek een Les Paul die ook echt het geluid van de originele Gibson Les Paul heeft. Welk merk het is maakt me niet uit maar ik denk niet dat een metal gitaar dat geluid heeft.

Ondanks dat ik het op prijs stel dat je tips geeft (meen ik), is het misschien handig als je eerst hier even op antwoord voordat je me een LTD aanraad.

Josha
23 juni 2009, 22:01
Veel mensen denk dan gelijk metal en dat is ook wel waar. Deels door de EMG's die erin zitten is het makkelijker om er metal mee te spelen, iets wat ik zelf ook doe. Ik weet niet in hoeverre je er een echte les paul sound mee kan krijgen, maar ik denk dat je dan toch echt gewoon een les paul zult moeten kopen. Wel weet ik dat clean en overstuurd LTD gewoon erg goed klinkt en dat de gitaren heerlijk spelen.

Ik kan je dus niet vertellen of het als een "echte" les paul gaat klinken, maar ik denk dat je er maar eens een LTD Eclipse moet proberen. :lp:

EGH
23 juni 2009, 22:06
Ik denk dat je beter even je budget iets kunt oprekken en dan kunt gaan voor een Gibson. Er zijn zeker alternatieven zoals Orville en Edwards maar die kom je 2de hands weer niet zovaak tegen. Ik weet ook niet hoe groot je haast is. Als je minder uit wilt geven en je bent flexibel m.b.t. het begrip Les Paul kun je ook eens kijken naar Agile of oude Japanse Kopietjes zoals een Ibanez Les Paul (die soms wel een geschroefde neck hebben).

Ik spaar eigenlijk niet liever even door. Wil ook niet een te dure gitaar, niet omdat ik het er niet voor over heb ofzo, maar meer omdat als het geld op is het eenmaal op is en ik ook geen bijbaantje heb ofzo. Geld dat ik nu heb is gewoon te danken aan simpelweg jarenlang geen grote uitgaven te doen :seriousf: Ik had al gezegd dat ik een buizenversterker wil, dus daar moet ook wat voor over blijven. Ook wil ik later nog een keer kijken naar een LC Strat ofzo, om ook een keer een gitaar uit 'het andere kamp' te proberen, aangezien ik nu alleen maar aan de Gibson kant zit met een SG en dan dus een Les Paul.

Verder wat is nu eigenlijk beter qua prijs/kwaliteit verhouding? Vintage, Tokai, Epiphone of....? Ben gewoon op zoek naar de beste gitaar voor mijn geld, en of er nou Ome Jaap of Epiphone op de headstock staat, dat zal me een worst wezen.

macwilliams
23 juni 2009, 22:57
Als je pannekoek nou eens PM't die heeft een epi custom te koop.

EGH
23 juni 2009, 23:13
Heb ik gedaan, maar zie nu achteraf pas dat het gaat om een Zakk Wylde signature. Deze heb ik al eens bespeeld en was ik niet zo weg van (ben ook niet zo metal gericht), dus sorry pannekoek, maar daar heb ik geen interesse in ;)

geert1976
23 juni 2009, 23:32
Weet iemand trouwens ook waar Tokai's te koop zijn? Heb er wel veel goeds over gehoord, maar ben er nog nooit één tegengekomen.

wat dacht je van Big One Music Zwolle? (edit: shit, is al genoemd)

Braindead
24 juni 2009, 14:37
@ Mac Williams: Inderdaad, en geen semi gelul maar gewoon geen gelul van mijn kant dus.:D En verder geloof ik best dat de worn brown een goede LP is, sterker nog, misschien wel een goedkoper alternatief voor de ts er!

Okay, van mij hoef je niet door te sparen hoor. Ik heb er ook nooit het geduld voor gehad :) Anyway, ik had al wat alternatieven genoemd dacht ik en verder zijn er hier ook al wat genoemd. Dus Vintage, Tokai, Edwards, ESP, en de 2de handse japanse kopietjes uit de jaren 70-80 als Ibanez Aria yamaha. eventueel Agile. Tja.
ik zou me ook neit teveel blind staren op die GIbson. Gewoon met een open mind een guitarstore binnenstappen en lekker gaan spelen. je komt er dan vanzelf achter wat je echt in een gitaar zoekt.


Ik spaar eigenlijk niet liever even door. Wil ook niet een te dure gitaar, niet omdat ik het er niet voor over heb ofzo, maar meer omdat als het geld op is het eenmaal op is en ik ook geen bijbaantje heb ofzo. Geld dat ik nu heb is gewoon te danken aan simpelweg jarenlang geen grote uitgaven te doen :seriousf: Ik had al gezegd dat ik een buizenversterker wil, dus daar moet ook wat voor over blijven. Ook wil ik later nog een keer kijken naar een LC Strat ofzo, om ook een keer een gitaar uit 'het andere kamp' te proberen, aangezien ik nu alleen maar aan de Gibson kant zit met een SG en dan dus een Les Paul.

Verder wat is nu eigenlijk beter qua prijs/kwaliteit verhouding? Vintage, Tokai, Epiphone of....? Ben gewoon op zoek naar de beste gitaar voor mijn geld, en of er nou Ome Jaap of Epiphone op de headstock staat, dat zal me een worst wezen.

VanMeekeren
24 juni 2009, 16:25
Weet iemand trouwens ook waar Tokai's te koop zijn? Heb er wel veel goeds over gehoord, maar ben er nog nooit één tegengekomen.

Die zijn ook te vinden in Groningen, en wel bij Westerhaven Muziek. (mocht iemand dit al gezegd hebben, sowwy;))

EGH
24 juni 2009, 16:55
Die zijn ook te vinden in Groningen, en wel bij Westerhaven Muziek. (mocht iemand dit al gezegd hebben, sowwy;))

Nee had nog niemand gezegd, en daar dank ik je zeer voor want laat ik nou toevallig van het weekend in Groningen zijn :) Komt mooi uit dus, en ga daar wel even langs denk ik. Wil in ieder geval even een Tokai uitproberen en als ik helemaal verliefd ben neem ik er één mee naar huis :)

Guitar GoD
24 juni 2009, 17:01
ok, we horen het dan wel wat het word. succes met uittesten!

kalmah
24 juni 2009, 17:17
Hagström proberen?

EGH
24 juni 2009, 20:50
Maar wat kan ik nu eigenlijk beter kopen? Een Tokai LS-48 voor €375/LS 50Q voor €400/LC-53 voor €400 (zijn dit trouwens een beetje goede prijzen voor deze gitaren? ) of 'gewoon' een Epiphone Les Paul Standard (plus)? Wat denken jullie wat ik het beste kan kopen? Natuurlijk koop ik de gitaar die mij het beste aanvoelt/speelt/klinkt enz, maar aangezien ik denk dat hier een hoop mensen zijn met veel meer ervaring als mij, kan een beetje extra informatie geen kwaad ;)

Braindead
24 juni 2009, 21:11
Ik kan jou niet zeggen wat je het beste kunt kopen. Dat ligt eraan wat jij belangrijk vindt in een gitaar. Ik denk dat zowel Tokai als Epiphone goede gitaren maken voor de prijs die jij eraan wilt geven. Je kunt hier thuis alvast een selectie maken van gitaren die goed aangeschreven staan en dan moet je die gewoon gaan testen en nemen wat jou het beste bevalt. Niet die die hier iemand anders goed bevalt want je koopt hem niet om iemand anders te plezieren.

Kleine kanttekening.. Die Tokai's die je noemt zijn wel van Agathis ipv mahogany. De epiphones zijn als het goed is wel van Mahogany. Het is maar wat je wilt.

De gitaren en bijbehorende prijzen kan je zelf ook bij elkaar googlen.

Die LTD's zijn een stuk dunner dan een normale Les Paul. Niet dat dat meteen slechter is maar wel anders. Verder heb ik met die LTd's geen ervaring maar zou ze niet te goedkoop nemen.

EGH
24 juni 2009, 21:21
Ah, goed dat je het zegt, had het zelf nog niet opgemerkt. Geeft weer stof om over na te denken.. Best lastig, nieuwe gitaar zoeken :seriousf:

Orgasmocaster
25 juni 2009, 04:04
Prestige LP's zie ik de laatste tijd erg veel goede reviews van. de retail prijzen op hun website zijn erg veel hoger dan waarvoor ze (op ebay) verkocht worden.
ik geloof dat de elite voor 699$ gaat
http://www.prestigeguitars.com/currentmodels.html

Agile was een paar jaar geleden ook een grote hype.. ik heb zelf 4 of 5 geprobeerd en die waren allemaal veel beter afgewerkt dan een gemiddelde epiphone.. is trouwens ook koreaans, en niet chinees zoals epiphone.
http://www.rondomusic.com/product1656.html

Orgasmocaster
25 juni 2009, 04:09
haha fantastic!

http://www.rondomusic.net/photos/electric/al3000flbk4.jpg

rijsberman
25 juni 2009, 08:38
Wel mooi, zo'n fretloze LP.

fuchs
25 juni 2009, 09:18
Voor zover mijn mening ertoe doet: "Gewoon" een Epiphone Les Paul Standard. Voor het geld goede gitaren, je Epiphone SG bevalt toch ook goed? Ik zeg niet dat ze beter zijn dan Gibson, maar je haalt er echt wel een Les Paul geluid uit. Desnoods als de tijd rijp is een setje nieuwe elementen maar ik weet zeker dat je er de komende tijd een heerlijke gitaar mee hebt.

Braindead
25 juni 2009, 16:05
Op de een of andere manier heb ik het idee dat ik via die rondomusic site niet alle Agile gitaren te zien krijg. Hebben meer mensen daar last van? Er is al eerder een hele mooie agile quilt top gepost hier die ik niet kan vinden via de normale sitelinks.



haha fantastic!

http://www.rondomusic.net/photos/electric/al3000flbk4.jpg

Ibanez666
25 juni 2009, 16:16
Maar wat kan ik nu eigenlijk beter kopen? Een Tokai LS-48 voor €375/LS 50Q voor €400/LC-53 voor €400 (zijn dit trouwens een beetje goede prijzen voor deze gitaren? ) of 'gewoon' een Epiphone Les Paul Standard (plus)? Wat denken jullie wat ik het beste kan kopen? Natuurlijk koop ik de gitaar die mij het beste aanvoelt/speelt/klinkt enz, maar aangezien ik denk dat hier een hoop mensen zijn met veel meer ervaring als mij, kan een beetje extra informatie geen kwaad ;)

je kunt ook eens op ebay uk kijken naar tweede hands tokai's uit Korea. Die jij noemt komen uit China en zijn wel ok voor dat geld, maar net even minder dan de Koreaanse schijnt het.

Zoals: http://cgi.ebay.co.uk/Les-Paul-Keith-Richards-beautiful-flame-with-Bigsby_W0QQitemZ170348311272QQcmdZViewItemQQptZUK_ Musical_Instruments_Guitars_CV?hash=item27a98cf2e8&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A2%7C66%3A2%7C39%3A1%7C240%3A1318%7C 301%3A1%7C293%3A1%7C294%3A50

of uit Japan:

http://cgi.ebay.co.uk/Jap-Tokai-Love-Rock-Slash-Les-Paul-Seymour-Duncans_W0QQitemZ300324536058QQcmdZViewItemQQptZUK _Musical_Instruments_Guitars_CV?hash=item45ecbcbef a&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A2%7C66%3A2%7C39%3A1%7C240%3A1318%7C 301%3A0%7C293%3A1%7C294%3A50

Wel even checken of ze naar Nederland verschepen en dat kost ook zon 30/40 pond.

EGH
25 juni 2009, 18:51
je kunt ook eens op ebay uk kijken naar tweede hands tokai's uit Korea. Die jij noemt komen uit China en zijn wel ok voor dat geld, maar net even minder dan de Koreaanse schijnt het.

Zoals: http://cgi.ebay.co.uk/Les-Paul-Keith-Richards-beautiful-flame-with-Bigsby_W0QQitemZ170348311272QQcmdZViewItemQQptZUK_ Musical_Instruments_Guitars_CV?hash=item27a98cf2e8&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A2%7C66%3A2%7C39%3A1%7C240%3A1318%7C 301%3A1%7C293%3A1%7C294%3A50

of uit Japan:

http://cgi.ebay.co.uk/Jap-Tokai-Love-Rock-Slash-Les-Paul-Seymour-Duncans_W0QQitemZ300324536058QQcmdZViewItemQQptZUK _Musical_Instruments_Guitars_CV?hash=item45ecbcbef a&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A2%7C66%3A2%7C39%3A1%7C240%3A1318%7C 301%3A0%7C293%3A1%7C294%3A50

Wel even checken of ze naar Nederland verschepen en dat kost ook zon 30/40 pond.

Bedankt voor de tip. Jammer dat die onderste gitaar al verkocht is, want als groot Slash fan leek mij die wel erg interessant.
Maar hoe werkt dat met ebay? Je koopt dan van mensen in Engenland en die versturen de gitaar naar jou? Wordt je dan niet snel opgelicht? Want het is en blijft tenslotte internet. En wat voor modellen zou je me kunnen aanraden? (Edit: die bovenste die je noemt is met tremelo, ik wil graag stoptail, en de onderste is helaas al verkocht :( )

Ibanez666
25 juni 2009, 20:43
Bedankt voor de tip. Jammer dat die onderste gitaar al verkocht is, want als groot Slash fan leek mij die wel erg interessant.
Maar hoe werkt dat met ebay? Je koopt dan van mensen in Engenland en die versturen de gitaar naar jou? Wordt je dan niet snel opgelicht? Want het is en blijft tenslotte internet. En wat voor modellen zou je me kunnen aanraden? (Edit: die bovenste die je noemt is met tremelo, ik wil graag stoptail, en de onderste is helaas al verkocht :( )

Als je met paypal betaald is het verzekerd. Gebruik anders de zoekfunctie maar, er is heel veel over te vinden.

episua
25 juni 2009, 20:54
Mits je goed zoekt kan weer gerust een nieuwe Epiphone lp standard kopen. Van de laatste productie komt veel uit Indonesie (SAMICK/Greg Bennett) ipv china. Deze Indo. modellen zijn echt vele malen beter dan de meeste junk die afgelopen 2/3 jaar uit china is gekomen (meestal EE serienr's met uitzondering van bepaalde andere chinese fabrieken). Samick bouwt ze dus weer en ze zijn qua kenmerken weer bijna hetzelfde als de koreaanse Samick modellen destijds (90er jaren). Ga ze maar es bij de dealer bekijken, even letten op het 'made in indonesia' stickertje + serienr's beginnende met 09...ect...

EGH
26 juni 2009, 16:35
Mits je goed zoekt kan weer gerust een nieuwe Epiphone lp standard kopen. Van de laatste productie komt veel uit Indonesie (SAMICK/Greg Bennett) ipv china. Deze Indo. modellen zijn echt vele malen beter dan de meeste junk die afgelopen 2/3 jaar uit china is gekomen (meestal EE serienr's met uitzondering van bepaalde andere chinese fabrieken). Samick bouwt ze dus weer en ze zijn qua kenmerken weer bijna hetzelfde als de koreaanse Samick modellen destijds (90er jaren). Ga ze maar es bij de dealer bekijken, even letten op het 'made in indonesia' stickertje + serienr's beginnende met 09...ect...

Kijk dat is goed nieuws :) Nadeel aan 'onbekende merken' als Tokai's Vintage etc. is dat je ze waarschijnlijk minder snel en voor minder verkoopt, dan de Epiphone's door de naam. Maar meeste winkels zullen nog wel de oude hebben dus daar zal dan nog even op gewacht moeten worden, tot ze alle oude modellen hebben verkocht en de nieuwe binnenkrijgen.

kalmah
26 juni 2009, 17:08
Tokai en Vintage zijn geen onbekende namen? En Epiphones staan zat op de 2de hands markt en zoals je ooit geleerd hebt: Veel aanbod = lagere prijs. Zo kun je het ook zien.

EGH
27 juni 2009, 10:11
Tokai en Vintage zijn hier wel bekend, maar bij het grote publiek niet echt. Ook lang niet alle winkels bieden deze merken aan, dus dat is dan ook niet zo verwonderlijk. In iedergeval ga ik vanmiddag even op pad om gitaren te testen. Als ik er één in mijn handen krijg die ik echt niet meer los wil laten, dan gaat hij mee naar huis ;)
Nog één vraagje, klopt het dat het enige verschil tussen een Epi LP Standard en een Epi LP Standard Plus de flamed maple top is? Is dit een dusdanig verschil dat de Epi LP Standard Plus de 70 euro extra waard is?

Quasar
18 juli 2009, 10:57
lees heel goede reviews van Edwards gitaren die helaas alleen in japan te koop schijnen te zijn. Af en toe duikt er eentje op zoals deze http://i1011.photobucket.com/albums/af233/TagQuasar/p110575n1.jpg

Een erg mooie witte. Prijs ligt toch bij een tweede hands Gibson studio. Heeft iemand ervaring met Edwards en met bestellen van gitaren vanuit Japan?

:B

E-J
18 juli 2009, 11:26
Hoi,

Voor mij is het een no-brainer. Ga op zoek naar een leuke Gibson Les Paul Studio.

Waarom?

1. Ik heb een Edwards LP-92-SD gehad. Toffe gitaar. Goed afgewerkt, ligt lekker in de hand ('59 hals profiel) en goede pickups. Echter... Edwards gebruikt op haar goedkope modellen (alle gitaren met het getal onder de 100) een speciaal licht hout. Hierdoor klinken de gitaar een stuk dunner en helderder dan menig Gibson. Ik zocht dat vette, warme geluid en heb daarom de Edwards uiteindelijk verkocht. Voor zo'n Edwards betaal je toch al gauw 700-800 euro. Geen koopje.
2. Ik heb bij Muzikaza in Roermond meerdere Tokai's in mijn handen gehad. Ik was met een vriend een aantal Fender Stratocasters aan het testen en toen hij zijn keuze had gehad, wilde ik nog een aantal Les Pauls testen om te vergelijken met mijn Gibson. Een verkoper kwam meteen aanzetten met een aantal Tokai's. Een Koreaan en een Japanner. De laatste was een stuk beter dan de eerste, maar meteen ook twee keer zo duur (1600 euro). Ik vond ze echter beide niet zo goed. De Koreaan vond ik kwalitatief vergelijkbaar met een Epiphone Les Paul.
3. Ik zag bij Muzikaza echter nog de Vintage V100 Icon Series, een Les Paul model gebouwd naar de '59 Les Paul die in het bezit is geweest van Peter Green (Fleetwood Mac) en Gary Moore. Ik was aangenaam verrast, het is een heel fijn gitaartje voor een goede prijs (400 euro). Ik vind dat hij de Epiphone en Tokai (Koreaan) overstijgt. Dus als je een nieuwe gitaar wilt, kijk daar eens naar... en vergelijk het met een Epiphone e.d.

Geen van allen kunnen ze echter tippen aan een goede Gibson Les Paul Studio. Misschien zijn niet allen even goed afgewerkt maar als je even zoekt heb je een hele goede gitaar met een dito geluid. Een tweedehandse valt prima binnen je budget en geloof me, dan heb je meer wat je zoekt dan wanneer je een Edwards, Epiphone, Tokai (made in Korea) e.d. koopt.

Ik zou geen gitaar importeren. Je loopt de kans niet die gitaar te krijgen die je zoekt. Ga een dag of twee flink gitaren testen, probeer elke Les Paul achtige die je kunt vinden, maak een shortlist en maak je keuze.

Quasar
18 juli 2009, 12:28
Fair enuf, maar waar ik, en vele anderen, een beetje op hoop is voor de prijs van een 2e hands studio een gelijkwaardige standard of custom te krijgen v/e ander merk.

pannekoek
18 juli 2009, 12:40
Fair enuf, maar waar ik, en vele anderen, een beetje op hoop is voor de prijs van een 2e hands studio een gelijkwaardige standard of custom te krijgen v/e ander merk.

wat is er mis met een studio?

Chocola
18 juli 2009, 12:46
Een woord: VINTAGE!

yhcmarc
18 juli 2009, 12:54
je kan ook eens gaan rondkijken voor een 2e hands Gibson The paul. Ultieme werkpaarden met een zeer goede sound en erg goed bespeelbaar. Ik persoonlijk zou een oude The paul altijd verkiezen boven een nieuwere studio of the paul II.

Quasar
18 juli 2009, 21:26
eentje zoals deze?

http://i1011.photobucket.com/albums/af233/TagQuasar/Thepaul79.jpg

een thepaul uit '79. Als je even went aan het donkerbruine is ie nog mooi ook :seriousf:

ik word gek van die dingen, ik moét er eentje hebben, of twee, of drie

TopRob
18 juli 2009, 23:52
Check ook zeker eens de nieuwe Dakota's van London City. Ik heb over dit nieuwe model nog geen reviews gelezen, maar gezien de kwaliteit van de Comets en de Spitfires, heb ik van dit Les Paul-model hoogstaande verwachtingen.

De prijzen variëren van € 350,- tot € 450,- heb ik hier en daar gezien.
't Is wel een beauty:

http://www.hansvanbree.nl/image.php?id=11169&size=1000.1000&crop=0

Thundermane
19 juli 2009, 00:14
Check ook zeker eens de nieuwe Dakota's van London City. Ik heb over dit nieuwe model nog geen reviews gelezen, maar gezien de kwaliteit van de Comets en de Spitfires, heb ik van dit Les Paul-model hoogstaande verwachtingen.

De prijzen variëren van € 350,- tot € 450,- heb ik hier en daar gezien.
't Is wel een beauty:

http://www.hansvanbree.nl/image.php?id=11169&size=1000.1000&crop=0

Wow, dat is inderdaad mooi.

YannickH
19 juli 2009, 00:24
wow ik wist niet dat lc lespauls maakte!
damn ze maken toch echt wel mooie planken!8-)

geert1976
19 juli 2009, 03:02
vandaag voor heel weinig een Gibson Spirit uit 1983 op de kop getikt, is al het ware het iets goedkopere broertje van de LP double cut, het is mogelijk een 2e hands gibby op de kop te tikken voor een lage prijs hoe?..... goed zoeken en gelijk eropaf gaan, niet een paar dagen wachten.

vanmorgen om 11.30 gebeld en om 14.00 uur stond ik in Noord Holland (woon zelf op de veluwe), ten tijde dat ik de gitaar probeerde, belde er al drie mensen voor, snel handelen was voor mij vandaag lonend.

Midwolda
19 juli 2009, 08:03
Felies, Geert! (Leuk he, een beetje handelen... :seriousf: )

I'm with yhcmarc en Quasar.
Voor 500-600 koop je een redelijk nette tweedehands The Paul van rond 1980,
en die kan gewoon meekomen met alle Gibsons die daarna zijn gebouwd.
Ik vind de walnut body + hals een prè, geeft een stevige klank en een enorme sustain.
En waar krijg je anders nog een ebben toets voor dat geld...
Wel even een kleine studie van maken, hoe origineler hoe beter.
Liefst niet een The Paul II en zeker niet een Firebrand, die zijn wat minder.
Succes! :lp:

Fisherman
19 juli 2009, 11:31
Bij Vrieze Music Palace in Doetinchem zijn de Studio's in de aanbieding.
995 euro. (dus ook de winered met gouden hardware).
Is misschien wel wat boven je budget, maar dan is ie wel nieuw+koffer!

Daan_B
19 juli 2009, 11:37
Sinds wanneer krijg je bij Vriese een koffer dan?:seriousf:

Demoi-crazy
19 juli 2009, 11:46
Ik denk niet dat iemand het al eens over deze gitaren heeft gehad, doch ik kan me vergissen....

Xaviere Les Paul (Guitarfetish)
http://i291.photobucket.com/albums/ll310/Demoi-Crazy/700LDP_2.jpg

http://i291.photobucket.com/albums/ll310/Demoi-Crazy/700LDP.jpg

Worden geleverd met case en kosten ongeveer 210 dollar!!! Zijn gemaakt uit mahonie met een dikke maple top!
http://i291.photobucket.com/albums/ll310/Demoi-Crazy/TOP.jpg

Demoi-crazy
19 juli 2009, 11:49
Deze gitaren zijn gemaakt met GFS onderdelen en GFS pickups.. De gitaren die ik maak of upgrade met GFS onderdelen vind ik héél degelijk.... dus zullen deze gitaren dat ook wel zijn

http://i291.photobucket.com/albums/ll310/Demoi-Crazy/Frets.jpg

The Xaviere XV-500 offers an unparalleled combination of quality, performance and value. The 500 features Solid woods- Solid Mahogany Back, Long tenon glued-in mahogany neck with bound rosewood fingerboard, and a SOLID 3/4" maple cap with stunning highly figured flame maple top. The high quality woods compliment the high quality electronics... full sized Alpha brand potentiometers and genuine GFS "Crunchy Pat" high output humbuckers.
Each XV-500 features medium Jumbo nickel-Silver frets- leveled and dressed at the factory for great playability. Priced hundreds of dollars below similar set neck guitars that feature thin "veneer" tops, the XV-500 delivers the classic sound of Maple over Mahogany.. the true sound of rock and roll.
The Mother-of-Pearl Xaviere logo nicely compliments the elegant Stairstep headstock. Chrome hardware and vintage amber bell knobs complete the classic look. We select our woods for quality, figuring and overall weight. Most XV-500's weigh in the 8- 8 1/2 lb range.

http://i291.photobucket.com/albums/ll310/Demoi-Crazy/yhst-50206111187217_2063_4698267.jpg

Quasar
19 juli 2009, 13:04
Stop making such beautifull guitars! waar koop je die Xaviere XV-500?

Wat zeggen ze ook weer?

"So many guitars, so little time..." of ging dat anders...:lovelove:

Kan iemand een topic starten met als titel "fifty ways to convince your wife (husband) that you need yet another addition to your collection of quitars.." Ik ben door mijn smoezen heen

Demoi-crazy
19 juli 2009, 13:48
Je kan de Xaviere Les pauls bekijken en kopen op de website van guitarfetish.com

Veel succes met de smoezen.... we kunnen er allemaal wel gebruiken denk ik! :supercool:

nickofzo
19 juli 2009, 17:44
Weet iemand trouwens ook waar Tokai's te koop zijn? Heb er wel veel goeds over gehoord, maar ben er nog nooit één tegengekomen.

nou ik heb ze bij livemusic zien hangen.. ik moet zeggen ... ik vind het maar nix.. die dingen wegen geen drol.. hals is veel te plat.. en als je aan de volumeknop draai trek je de lak eraf.. bij 3 gitaren van tokai die der hingen schuurde de volumeknoppen en tone knoppen echt de lak open

ik vind het niet prettig voelen .. ik zou kunnen zeggen: "het is het net niet" maar dan bedoel ik: "het is het helemaal niet"

(vind ik )

xaviervr
19 juli 2009, 17:59
nou ik heb ze bij livemusic zien hangen.. ik moet zeggen ... ik vind het maar nix.. die dingen wegen geen drol.. hals is veel te plat.. en als je aan de volumeknop draai trek je de lak eraf.. bij 3 gitaren van tokai die der hingen schuurde de volumeknoppen en tone knoppen echt de lak open

ik vind het niet prettig voelen .. ik zou kunnen zeggen: "het is het net niet" maar dan bedoel ik: "het is het helemaal niet"

(vind ik )

Dat kan je misschien zeggen over de huidige Tokai's.
Maar de Tokai's die men maakte in de jaren '80 kunnen zeker tippen aan Gibson (als ze zelfs niet beter zijn). Maar dat is een andere discussie

nickofzo
19 juli 2009, 18:10
ik heb het inderdaad over de huidige.. want heb er een aantal geprobeert .. maar inderdaad Nee..

de jaren 80 modellen hoor je mij niks over zeggen want daar heb ik geen ervaring mee

E-J
19 juli 2009, 20:11
ik heb het inderdaad over de huidige.. want heb er een aantal geprobeert .. maar inderdaad Nee..

de jaren 80 modellen hoor je mij niks over zeggen want daar heb ik geen ervaring mee

Zoals ik al eerder aangaf hebben ze nu ook 'budget' Tokai's, die ze maken in Korea. De huidige Japanners zijn nog steeds prima gitaren.

Maar nogmaals... ik denk dat een gewone Gibson Les Paul Studio het beste voor de topicstarter is. De kwaliteit van een goede is toch wel flink hoger dan Epiphone, Vintage, London City of goedkopere Japanners zoals Edwards en Tokai. Dus ga gewoon eens naar een grote winkel en probeer Epiphone, Vintage, London City en Gibson. Van ieder merk/model een aantal!

Een gitaar importeren zonder dat je de gitaar heb uitgetest? Niet doen!

groetjes,
Emiel

macwilliams
19 juli 2009, 20:17
Toevallig post ik net wat foto's in een ander topic. Budget tokais komen uit China.

ibanez260
19 juli 2009, 20:31
voor dat soort muziek is er geen betere gitaar dan een eclipse. Ik twijfel er aan of je een esp gaat vinde voor dat geld, dus daarom denk ik dat je eens moet zien naar een ltd eclipse zitten hele mooie plankjes tussen!!

EGH
19 juli 2009, 20:55
Hehe, dank voor de tips hoor, maar het is alweer een maand geleden sinds ik dit topic starte, en ik heb gister al een LC Spitfire II gekocht :strat: . (Zal een der komende dagen nog wel even een foto'tje dumpen in het Strat topic). Heerlijke strat voor het geld, kan zeker tippen aan de MIM Strat's die ik ook heb geprobeerd, maar voor een (veel) schappelijker prijsje. Gooi mssn nog wel een keer een humbucker (in singlecoil formaat) in de brugpositie, maar dat zie ik dan wel weer. Had bedacht eerst een Strat te nemen, en daarna door te sparen voor een tweedehands Gibson LP Studio worden (of misschien een Gibson SG oid). Leek me beter dan eerst de tussenstap van een LP rond de €500 om vervolgens alsnog voor een Studio te gaan.


De kwaliteit van een goede is toch wel flink hoger dan Epiphone, Vintage, London City of goedkopere Japanners zoals Edwards en Tokai.

Je vergelijkt hier ook gitaren van rond de €400-500 nieuw met een LP Studio die €1000 nieuw is. Niet zo gek dus dat die van een betere kwaliteit is.

E-J
19 juli 2009, 21:38
Je vergelijkt hier ook gitaren van rond de €400-500 nieuw met een LP Studio die €1000 nieuw is. Niet zo gek dus dat die van een betere kwaliteit is.

Nee, ik zeg alleen dat je zeker ook op de tweedehands markt moet kijken. Dan kun je voor 500 euro een serieus fantastische gitaar krijgen. Een beetje Tokai of Edwards kost je ook 800 euro en kwalitatief gezien zijn die minder. Just my humble opinion of course ;)