PDA

View Full Version : Telecaster vraagje...



jutter
22 juni 2009, 22:51
Ik heb zaterdag een Fender Telecaster RoadWorn gekocht. Heerlijke gitaar en speelt zalig! Alleen nu, na een paar dagen spelen, vind ik de sound net een beetje te schel op het brugelement, het halselement is precies goed.. Is dit op te lossen met een andere weerstand erin te solderen? Zo ja:
1) welke waarde moet ik hebben?
2) omdat het alleen om het brugelement gaat, waar moet ik deze weerstand solderen?

Graag jullie advies!

Antoon
22 juni 2009, 23:22
Ik twijfel of dat voor dit probleem de beste oplossing is. Komt er op neer dat je voor alleen het brugelement altijd de toonregelaar een beetje dicht hebt staan. Maar je zou het kunnen proberen met bijvoorbeeld een 1nF condensator naar de aarde op het brugelement. Of een RC combinatie (R + C in serie) met bijvoorbeeld 50k en een 22nF.
De middenstand wordt hier echter ook doffer van en de hoge frequencies worden niet gelijkmatig gedempt. Simpele dingen die je zou kunnen proberen is het brugelement iets lager zetten en/of je neck element wat hoger. Beste is denk ik om het schelle bruggeluid te leren waarderen ;-).

jutter
22 juni 2009, 23:32
Misschien is het normaal dat het brugelement van een telecaster schel klinkt?

barno
22 juni 2009, 23:34
Misschien is het normaal dat het brugelement van een telecaster schel klinkt?

dat is inderdaad normaal. en telelovers noemen dat officially Twang :)
Zeer handig ook om door de mix te prikken in een live situatie. ik zeg: learn to love it :)
en ondertussen eventueel je tone wat gebruiken

FruscianteFan
22 juni 2009, 23:54
twang is wel even wat anders dan schel, al kan de grens vaag zijn.

barno
23 juni 2009, 00:37
twang is wel even wat anders dan schel, al kan de grens vaag zijn.

ietwat kwaliteitstele (en de road worns zijn okee) heeft die twang in de brug.
Het is wel zo dat tele's imo best klinken op buizenamp met flink wat mid, bassman bv

jutter
23 juni 2009, 18:21
Tja, als ik mijn LC Comet1 pak dan is het brugelement helemaal niet schel; ik kan me voorstellen dat met dat geluid "twang" wordt bedoeld. De Fender RW klinkt juist schel. Met de tonepot een beetje dichter,zeg standje 7, is het geluid okay. Zijn er meer Telespelers die dit ook doen?

FruscianteFan
23 juni 2009, 18:50
ietwat kwaliteitstele (en de road worns zijn okee) heeft die twang in de brug.
Het is wel zo dat tele's imo best klinken op buizenamp met flink wat mid, bassman bv
Ja, maar dat heeft op zich weinig te maken met schel. Als ik het hoog op mijn versterker niet bijna helemaal dicht draai, klinkt mijn jaguar ook op het halselement heel schel. Da's geen twang, kan ik je zeggen.

Zo ook heeft een Tele op het halselement, of brugelement met de tonepot dicht, nog lekker twang. Goeie Gretsches hebben ook een soort van twang. En dat is allemaal niet schel.

Nicks
23 juni 2009, 19:11
twang is imo dat koekenpangeluid, krijg je ook een klein beetje als je heel dicht bij je brug speelt op een ander type electrische gitaar.

Raytheman
23 juni 2009, 19:32
Zeker wel een groot verschil; zo'n Fender of een LC Comet1 ?

jutter
23 juni 2009, 19:36
Zeker wel een groot verschil; zo'n Fender of een LC Comet1 ?

Ja, anders!

jutter
24 juni 2009, 23:38
ietwat kwaliteitstele (en de road worns zijn okee) heeft die twang in de brug.
Het is wel zo dat tele's imo best klinken op buizenamp met flink wat mid, bassman bv

Ik heb hem vanavond in de band gebruikt en klinkt toch erg goed zelfs op het brugelement! Met mijn Koch TwinTone flink open een heerlijke sound; ik laat hem zo,geen mods dus! Ik ben erg tevreden met mijn sound!

Jay75
25 juni 2009, 00:41
Heb ik inderdaad ook vaak. Klinkt t thuis minder, dan klinkt t in de band weer te gek!
Helaas ook paar keer andersom meegemaakt hehe

Luke-wannabe
25 juni 2009, 01:01
Cool! Fijn dat je er blij mee bent. Ik heb vandaag eens een Roadworn (sunburst versie) Tele aan de tand gevoelt en het zijn echt super fijne gitaren. Ik hoop dat je er veel plezier van zult hebben. Het is vast een geweldige gitaar.

Goldfoxx
25 juni 2009, 09:51
Tja, als ik mijn LC Comet1 pak dan is het brugelement helemaal niet schel; ik kan me voorstellen dat met dat geluid "twang" wordt bedoeld. De Fender RW klinkt juist schel. Met de tonepot een beetje dichter,zeg standje 7, is het geluid okay. Zijn er meer Telespelers die dit ook doen?

Mijn Lc comet is juist harstikke schel bij het brugelement. Echt zo'n icepicker geluid. Al vind ik dat schelle juist wat hebben, en zeker niet lelijk.

Mn Fender lite ash die ik sinds gisteren heb met cs 51 nocaster elementen (Heeft ook diverse andere upgrades gehad.)klink net wat warmer en minder schel. Ding klinkt beter, heeft o.a. meer sustain, en een voller geluid, iets veelzijdiger. Toch zonder de teletwang te verliezen.

Toch sta ik nog steeds verbaasd over de kwaliteit van de London City. Ding speelt net zo lekker als de fender, heeft echter wel een andere hals. Qua geluid kan hij zich gewoon meten met veel duurdere gitaren, en zou niet bang zijn hem met optredens te gebruiken.

Je zou er eventueel ook gewoon andere elementen in kunnen zetten. Die nocasters bevallen iig erg goed.

Wat mij trouwens opvalt is dat sommige mensen de twang zien als een wat schel geluid, wat je dus vlak naast de brug krijgt. Terwijl anderen de twang zien als een helder gedefinieerd geluid (afwezigheid van de wolligheid). In het eerste geval krijg ik uit mijn halselement echt geen twang, en heeft een gretsch ook geen twang. Allemaal heel subjectief.

Maar ik denk zowiezo dat het telecaster geluid uit beide bestaat. ietwat tot erg schel op de brug, met de heldere klank bij beide elementen.