PDA

View Full Version : Mesa Boogie Caliber 50 + Thiele?



JeroenSchaaf
22 juni 2009, 22:50
He! ik wil graag een 1x12 cabinet onder mijn Mesa Boogie Caliber 50+ De speaker die zelf in de combo zit is 8 ohm. En de thiele die ik op het oog heb is ook 8 ohm.

Kan ik die speakers tegelijk aansluiten op de versterker?
Ik heb een 4 ohm uitgang, en een 8 ohm uitgang!

Alvast bedankt!

macwilliams
22 juni 2009, 23:00
Als je even een serie schakelingetje maakt heb je 8 ohm dus dat kan.

JeroenSchaaf
22 juni 2009, 23:15
Ehmm, hoe zou ik die schakkeling moeten maken ( ben totaal niet technische! )

:D

macwilliams
22 juni 2009, 23:23
Je pakt de tip van een jack en dat draad gaat naar de plus van speaker een.
Dan sluit je de - van speaker 1 aan de + van speaker 2.
De - van speaker 2 gaat naar de jack (overgebleven lip)

Rinze
22 juni 2009, 23:29
Euhh, het is al laat en ik ben niet helemaal helder meer maar volgens mij krijgt ie dan een totale weerstand van 16 ohm... Heb je de handleiding van de Mesa niet Joene? Ik dacht dat ik hem wel op de pc had staan maar niet dus, je kunt hem bij MB downloaden dacht ik.

Heb je nu twee uitgangen en zit de interne speaker in een daarvan?

JeroenSchaaf
22 juni 2009, 23:37
Zoals ik al zij, ik heb er geen verstand van. Maar hier is de de handleiding.

http://www.mesaboogie.com/manuals/50%20Caliber%20Plus.pdf

Op dit moment zit de speaker van de combo zelf in de 8ohm uitgang.

Rinze
22 juni 2009, 23:44
Heb het even bekeken, volgens de handleiding heb je één 8 ohm en twee 4 ohm uitgangen. Als dat klopt dan stop je de beide speakers (van de combo en de externe cab) elk in één van die twee 4 ohm uitgangen:

"SPEAKER JACKS One 8-ohm and two 4-ohm speaker jacks are provided on the 50 Plus. Use the 8-ohm jack for maximum power and clarity with the enclosed 12" speaker (if combo version) or when using a single MESA one-twelve or four-twelve cabinet. Use the 4-ohm jack(s) when using two 8-ohm speakers or two 8-ohm cabinets, or when using a single MESA two-twelve cabinet (as these are 4-ohm cabs)."

JeroenSchaaf
22 juni 2009, 23:47
Dus wat ik moet doen is de twee speakers aan elkaar bevestigen? en dan met 1 jack de 4 ohm in gaan?

Das volgens mij niet echt handig, want als ik dan niet met de thiele erbij wil spelen moet ik dat helemaal weer losmaken? of is daar een betere oplossing voor?

macwilliams
23 juni 2009, 06:14
Nee, niet dus. Je hebt meerdere uitgangen op je combo. Wanneer je een extra cab aansluit dan gebruik je beide 4 ohm uitgangen. Als je enkel 1 speaker gebruikt dan de 8ohm uitgang.

Wanneer je maar 1 uitgang hebt en dat is bij jou dus niet zo, dan moet je een serie schakeling maken. De weerstand is dan de som van speakers weerstand. Bij een paralel schakeling word de weerstand kleiner dan de kleinst aangesloten weerstand.

Goeiemorgen trouwens.

JeroenSchaaf
23 juni 2009, 07:15
Goeiemorgen,:D

Ik heb maar 1 8ohm uitgang, en 1 4 ohm uitgang :D

Dus dan zou ik ze paralel moeten aansluiten?

Rinze
23 juni 2009, 07:53
Goeiemorgen,:D

Ik heb maar 1 8ohm uitgang, en 1 4 ohm uitgang :D

Dus dan zou ik ze paralel moeten aansluiten?

Ah. Dan klopt de handleiding dus niet. Als je de speakers parallel aan elkaar zet zijn ze 4 ohm. Maar dat is dan weer lastig met een interne en een externe speaker, qua bedrading.

Waar zijn de experts als je ze nodig hebt... Ik weet verder niet hoe de Caliber intern is geschakeld.

macwilliams
23 juni 2009, 07:56
Staat er ook nog iets onder zoals bijvoorbeeld:

1x8ohm --> 1x4ohm/ 2x4ohm

Of:

1x4ohm -->1x8ohm/ 2x8ohm?

Je kunt beide aansluitingen gebruiken zolang je maar niet onder de aangegeven weerstand zit. Hoe minder weerstand hoe meer het op sluitng lijkt.
En dat is schadelijk.
Je kunt wel wat hogere weerstand hebben niet teveel. Is ook niet echt lekker.

Rinze
23 juni 2009, 08:42
Ik zou ander Chris of Nico even pm-men, Joene. Blijkbaar hebben ze dit topic nog niet gezien maar ze willen altijd wel helpen. Wellicht maakt het niet zoveel uit, een Fender buizenbak kan 100% mismatch hebben qua impedantie heb ik begrepen. Wie weet is het bij dat ding van jou ook zo of is er iets anders wat wij gewone stervelingen niet weten en wat een geheel nieuw licht op je probleem kkan werpen.

JeroenSchaaf
23 juni 2009, 08:56
Staat er ook nog iets onder zoals bijvoorbeeld:

1x8ohm --> 1x4ohm/ 2x4ohm

Of:

1x4ohm -->1x8ohm/ 2x8ohm?

Je kunt beide aansluitingen gebruiken zolang je maar niet onder de aangegeven weerstand zit. Hoe minder weerstand hoe meer het op sluitng lijkt.
En dat is schadelijk.
Je kunt wel wat hogere weerstand hebben niet teveel. Is ook niet echt lekker.

Er staat: 1x4ohm en 1x8ohm En in die van 1x80hm zit de speaker van het cabinet nu zelf. :P


Ik zou ander Chris of Nico even pm-men, Joene. Blijkbaar hebben ze dit topic nog niet gezien maar ze willen altijd wel helpen. Wellicht maakt het niet zoveel uit, een Fender buizenbak kan 100% mismatch hebben qua impedantie heb ik begrepen. Wie weet is het bij dat ding van jou ook zo of is er iets anders wat wij gewone stervelingen niet weten en wat een geheel nieuw licht op je probleem kkan werpen.

Ik wacht het wel even af :D en anders maak ik vanmiddag of vanavond wel even een foto.:cheerup:

guitarnijboer
23 juni 2009, 11:14
Het aansluiten van een externe speaker is heel eenvoudig: (maar ik zal het even heel uitgebreid uitleggen)

De Caliber 50+ combo heeft 2 aansluitingen voor 4 ohm en 1 aansluiting voor 8 ohm (ik kan het weten want ik heb er zelf eentje) Dit is trouwens voor zover ik weet bij alle Mesa/Boogie combo's zo.

De interne speaker is 8 ohm en hoort als deze alleen gebruikt wordt op de 8 ohm aansluiting te worden aangesloten. Wil je er een externe speaker aan hangen en de interne speaker gebruiken dan moet de externe speaker bij voorkeur dezelfde impedantie hebben als de interne speaker. Dit om een goede verdeling van het vermogen over de speakers te krijgen.

Gelukkig hebben de heren van Mesa hier dus over na gedacht want de externe speakers zijn vrijwel allemaal 8 ohm.

Als je 2 speakers van 8 ohm wilt aansluiten op je combo dan wordt de gezamenlijke weerstand 4 ohm. Dit komt dus niet geheel toevallig heel goed uit want je hebt dus 2 aansluitingen van 4 ohm op je versterker.

Om nu de externe speaker goed te laten samenwerken met de interne speaker, haal je de interne speakerplug uit de 8 ohm aansluiting en je stopt deze in de aansluiting voor 4 ohm. De externe luispreker gaat dan in de andere aansluiting van 4 ohm.

Je zou haast gaan denken dat ze dit bij Mesa/Boogie allemaal van te voren al zo uitgedacht hebben.....
:seriousf:

JeroenSchaaf
23 juni 2009, 22:09
He!

Ik heb echter maar 2 aansluitingen achter op de Boogie.

1x4ohm
en 1x8ohm!

En in die van 8ohm zit nu de speaker van het combo zelf.

macwilliams
23 juni 2009, 22:55
Dan klopt het toch?

JeroenSchaaf
23 juni 2009, 22:58
Dan klopt het toch?

Nouja niet helemaal want Nijboer zegt:

De Caliber 50+ combo heeft 2 aansluitingen voor 4 ohm en 1 aansluiting voor 8 ohm (ik kan het weten want ik heb er zelf eentje) Dit is trouwens voor zover ik weet bij alle Mesa/Boogie combo's zo.


en ik maar 1 van beide! :)

guitarnijboer
23 juni 2009, 23:46
Hier een plaatje van de achterkant die ik net van het net vis:

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/caliberachterkant.jpg

Ook op MP staan zo'n combotje met 1 x 8 en 2 x 4 ohm. Die van mij dus ook en nog nooit iets anders gezien

Ik geloof je best hoor.... maar het is wel een erg vreemd natuurlijk dat enkel jou Caliber .50 + combo maar 1 aansluiting van 4 ohm heeft....

Rinze
23 juni 2009, 23:52
Nou staat mij wel vaag iets bij dat ik ooit ergens gelezen heb dat er kleine aanpassingen zijn geweest in de tijd dat die dingen geproduceerd zijn maar (technisch) logisch is het inderdaad niet.

Fotootje van de achterkant Joene? (van je versterker he)

arjanb01
24 juni 2009, 07:30
Als je maar 1 4 Ohm ingang hebt en dus je interne en externe speaker wilt aansluiten en allebei gebruiken:

een Y-kabeltje ! Hoe briljant ! Sluit de ene plug aan op de 4 Ohm ingang en de 2 andere pluggen in de kast en de interne speaker, voila !
Dan heb je dus de 2x4 Ohm gecreeerd ;)

AART
24 juni 2009, 10:45
Als je maar 1 4 Ohm ingang hebt en dus je interne en externe speaker wilt aansluiten en allebei gebruiken:

een Y-kabeltje ! Hoe briljant ! Sluit de ene plug aan op de 4 Ohm ingang en de 2 andere pluggen in de kast en de interne speaker, voila !
Dan heb je dus de 2x4 Ohm gecreeerd ;)

Dat.

Maar ik vind het raar dat je een caliber hebt met maar 1 4 ohm aansluiting. Post eens een foto ervan. Het moet eruitzien zoals het plaatje van gitaarnijboer. Heeft je caliber metalen power en standby schakelaars of van die plastic zwarte?

Pé.
24 juni 2009, 19:02
Joene heeft metalen schakelaars, de EL84 versie dus. Ik heb zelf ietsjes meer kennis en ervaring qua kabels en aansluitingen dan Joene, dus ik kan de kabel wel even voor hem in elkaar solderen. Zit straks nog bij hem op de bank, zal het even uittekenen voor hem :P