PDA

View Full Version : Mahonie kenners: Welke soort is dit?



MVH Guitars
22 juni 2009, 20:15
Hier 2 foto's waar je hopelijk genoeg uit op kunt maken:

http://i154.photobucket.com/albums/s252/MVHRockbox/IMG_2148.jpg

http://i154.photobucket.com/albums/s252/MVHRockbox/IMG_2250.jpg

Het ziet er uit als een hele ruwe mahonie soort. De gitaar (Explorer model, 10 jaar oud, Japanse herkomst) is in totaal 4 kilo in gewicht (met alles erop en eraan). Zwaarder als een Gibson Explorer.
Hij klinkt echt geweldig en er zijn geen problemen. Ik ben alleen benieuwd of iemand een idee heeft welke soort mahonie dit is.

Cocobolo
22 juni 2009, 20:27
Leuk , een quiz ! ;)
Mmm, wel lastig. Het zou natuurlijk khaya kunnen zijn maar ik kan me ook voorstellen dat het meranti is :

Kijk met name eens naar die dwarsvlekjes in het hout op foto 2 en vergelijk dat eens met deze meranti foto
(maar er zijn hier mensen die veeeeel beter zijn in houtdeterminatie !:))

http://woodwizard.mtc.com.my:8888/images/productimages/Dark%20Red%20Meranti.JPG

barno
22 juni 2009, 20:45
ik dacht ook dadelijk aan meranti maar zou het niet een of ander Japanse houtsoort zijn met min of meer zelfde specs als mahonie?

MVH Guitars
22 juni 2009, 22:14
Het enige dat ik weet is dat het wel echt mahonie is.
De prijsklasse van de gitaar is $1300 ongeveer (misschien dat dat helpt).

snaarplukker
22 juni 2009, 22:26
Het enige dat ik weet is dat het wel echt mahonie is.
De prijsklasse van de gitaar is $1300 ongeveer (misschien dat dat helpt).
Qua celstructuur lijkt het totaal niet op mahonie. Ik moet meegaan met de bevindingen van de andere posters en bevestigen dat jouw gitaarbody is gemaakt van merantie. Ik begrijp dat je met een prijs van $1300 voor een stuk zwartgespoten merantie behoorlijk genaaid voelt. Maar misschien zit dat wel in de kwaliteit van je hardware en pickup's.

MVH Guitars
22 juni 2009, 23:32
De foto die hier gepost is van het meranti lijkt toch niet op dat van mijn gitaar. Afgezien van die dwarsvlekjes is de structuur veel meer gesloten in die sample. Het hout van mijn gitaar ziet er echt heel poreus uit (zoals bekend is bij mahonie).
Die dwarsvlekjes zie je wel bij meerdere houtsoorten afhankelijk van hoe het gezaagd is.
Ook ziet het er in het echt niet zo oranje/roze achtig uit als de sample foto die hier gepost is.

Ook al is het goedkope bagger hout, de gitaar klinkt zeer goed. Sustain van hier tot Tokio. Beter dan een Gibson. Ik zal me niet snel genaaid voelen. :cooler:

gertgert
22 juni 2009, 23:59
Lijkt idd niet erg op sipo en al helemaal niet op sapele mahonie,

Omdat ik toch bevestigd wil worden in mijn determineringsvermogen wil ik stellen dat de elementen van EMG zijn.
toch? nou? nou?

MVH Guitars
23 juni 2009, 00:16
Omdat ik toch bevestigd wil worden in mijn determineringsvermogen wil ik stellen dat de elementen van EMG zijn.
toch? nou? nou?

Jazeker! De stekkertjes zeggen al genoeg.
Ik wil daar trouwens nog iets over toevoegen: Ik heb al in vele gitaren EMG's geprobeerd en mijn ervaring is altijd heel erg wisselend geweest. Ik vind ze in goedkope gitaren bijna altijd heel droog klinken (distortion) en clean is op het brug element dan helemaal een ramp (heel zwak).
Deze gitaar echter, klinkt echt heel goed met de EMG elementen! Geen droge klank en ook clean op het brug element is gewoon acceptabel.
Je hebt van die mensen die zeggen dat EMG's overal hetzelfde klinken. Ik heb nog nooit zulke onzin gehoord. Ik heb met eigen oren gehoord dat het ongelofelijk kan verschillen.

Trouwens in reactie tot de persoon die suggereerde dat het goede geluid van mijn elementen/hardware moest komen: Zie bovenstaande ervaring. Ik had ook eens een Explorer met maple hals en elzen body, en die klonk veel droger met EMG's (ook een gebrek aan laag) en die had dezelfde hardware als deze.

Nicks
23 juni 2009, 08:13
Jazeker! De stekkertjes zeggen al genoeg.
Ik wil daar trouwens nog iets over toevoegen: Ik heb al in vele gitaren EMG's geprobeerd en mijn ervaring is altijd heel erg wisselend geweest. Ik vind ze in goedkope gitaren bijna altijd heel droog klinken (distortion) en clean is op het brug element dan helemaal een ramp (heel zwak).
Deze gitaar echter, klinkt echt heel goed met de EMG elementen! Geen droge klank en ook clean op het brug element is gewoon acceptabel.
Je hebt van die mensen die zeggen dat EMG's overal hetzelfde klinken. Ik heb nog nooit zulke onzin gehoord. Ik heb met eigen oren gehoord dat het ongelofelijk kan verschillen.

Trouwens in reactie tot de persoon die suggereerde dat het goede geluid van mijn elementen/hardware moest komen: Zie bovenstaande ervaring. Ik had ook eens een Explorer met maple hals en elzen body, en die klonk veel droger met EMG's (ook een gebrek aan laag) en die had dezelfde hardware als deze.
Grappig dat je hier over begint, ik was gister bij mijn gitaarleraar die voor het eerst eens een keer op zijn tele met EMG's speelde. Dat ding speelde echt geweldig clean en juist door de voorversterking kwam alles heel helder en realistisch naar voren, ik kreeg er spontaan GAS van :P

Ik heb overigens een stuk korina laatst ingekocht op ebay voor een tele body, maar ik moet zeggen dat er 1 stuk was (3-piece body) dat precies hetzelfde patroon heeft als jouw gitaar, op de kleur na dan natuurlijk. Mij dunkt dat het dus weldegelijk een stuk mahonie is, alleen geen honduras... of het moet toeval zijn dat ik een body heb gekocht waar 2 stukken wel van korina zijn en 1 stuk gebleekt meranti moet voorstellen :p

bij mij ziet het er ongeveer zo uit:
http://www.fijnhout.nl/3%20Houtinfo/beschrijving/foto%27s%20van%20houtsoorten/limba.jpg

lijkt toch wel aardig op elkaar toch?

Hedge
23 juni 2009, 08:50
Merantie is ook bij mij het eerste wat er op komt. Lijkt me geen mahonie.

pueblo
23 juni 2009, 11:35
ik denk ook aan meranti

Yoshida
23 juni 2009, 12:59
+1, ik heb thuis wel een stuk mahonie met één vrij lichte vlam erin maar ik kan me vrij moeilijk voorstellen dat jouw gitaar uit mahonie is.
Misschien Honduras- (swietena) of Afrika (khaya) mahonie? Die vlekjes doen me denken aan wat grainfiller doet met kleine butsjes.

Hier een interessante pagina
http://www.fijnhout.nl/3%20Houtinfo/Geschikte%20houtsoort/Muziekinstrumenten.htm

snaarplukker
23 juni 2009, 13:07
Ook al is het goedkope bagger hout, de gitaar klinkt zeer goed. Sustain van hier tot Tokio. Beter dan een Gibson. Ik zal me niet snel genaaid voelen. :cooler:
Wij hebben hier niet geschreven dat het om baggerhout gaat. Merantie is best een redelijk harde houtsoort dat een goede sustain en klank kan hebben. Het is welliswaar goedkoper omdat het een snelgroeiend boomsoort is en voornamelijk uit Z.O. Azië (Maleisië en Indonesië) komt. Door de ruwe celstructuur kan deze alleen voor body's gebruikt worden als er een dekkende laklaag overkomt. Tegenwoordig wordt er ook al het goedkopere Palownia gebruikt voor body's als vervanger van swampash.

thijser
23 juni 2009, 13:37
Volgensmij is het gewoon Kaya mahonie, Meranti is wat rozer.

Kaya mahonie

http://www.fijnhout.nl/3%20Houtinfo/beschrijving/foto%27s%20van%20houtsoorten/Khaya1.jpg

Nicks
23 juni 2009, 14:08
Wij hebben hier niet geschreven dat het om baggerhout gaat. Merantie is best een redelijk harde houtsoort dat een goede sustain en klank kan hebben. Het is welliswaar goedkoper omdat het een snelgroeiend boomsoort is en voornamelijk uit Z.O. Azië (Maleisië en Indonesië) komt. Door de ruwe celstructuur kan deze alleen voor body's gebruikt worden als er een dekkende laklaag overkomt. Tegenwoordig wordt er ook al het goedkopere Palownia gebruikt voor body's als vervanger van swampash.

Ik heb volgens mij ook ergens een keer mogen lezen dat mahonie in het verleden ook voornamelijk gekozen omdat het zo makkelijk bewerkt kan worden. Natuurlijk heeft het ook een mooie toon maar of dat de hoofdzakelijke reden is geweest..

Gothra
23 juni 2009, 14:12
Volgensmij is het gewoon Kaya mahonie, Meranti is wat rozer.

Kaya mahonie

http://www.fijnhout.nl/3%20Houtinfo/beschrijving/foto%27s%20van%20houtsoorten/Khaya1.jpg

+1, heb niet veel verstand van houtsoorten, maar deze lijkt er naar mijn mening het meeste op!

Enra
23 juni 2009, 14:20
Volgensmij is het gewoon Kaya mahonie, Meranti is wat rozer.

Kaya mahonie

http://www.fijnhout.nl/3%20Houtinfo/beschrijving/foto%27s%20van%20houtsoorten/Khaya1.jpg

Ik denk ook Khaya. Althans op het eerste gezicht. Maar hout determineren vanaf een fotootje is wel erg tricky. Om een voorbeeld te noemen : Er zijn alleen al twintig soorten merantie. En er zijn vele houtsoorten meer die overeenkomsten hebben met mahonie of merantie.

Echt determineren gebeurt door de kopse kant van een stuk hout open te snijden en met een loep (minimaal 10x) en een speciaal meetfolietje je bevindingen te vergelijken met houtdeterminatietabellen en foto's.

rijsberman
23 juni 2009, 21:49
Kan geen goed plaatje vinden, maar het kan ook Nato mahonie zijn.

Google geeft vooral oorlogstuig en militairen :(

MVH Guitars
23 juni 2009, 22:17
Kan geen goed plaatje vinden, maar het kan ook Nato mahonie zijn.

Is dat nato spul niet iets van de laatste jaren? Of is dat ook niet hetzelfde als Sipo?

Ik vind de Khaya theorie wel overtuigend. De gitaar is een LTD MX130. De ESP versie (MX250) is van Honduras gebouwd. De LTD heeft dezelfde specs: Ebben toets en (zeggen ze) mahonie body en hals. Uiteraard is het ebben niet van dezelfde kwaliteit als de ESP versie. Het is ook wel zeker dat de body dan ook geen Honduras is (omdat de ESP versie ook al lichter is). Een minder waardevolle mahonie type lijkt mij dan ook voor de hand liggen.
Ter herinnering: de gitaar is van '99 of 2000. In die tijd hadden ze misschien nog wel meerdere soorten hout beschikbaar die nu meer exclusief geworden zijn.

Enra
24 juni 2009, 07:59
Is dat nato spul niet iets van de laatste jaren? Of is dat ook niet hetzelfde als Sipo?

Nato is al vele jaren in gebruik en zeker geen Sipo.

!!!!dennis!!!!
29 juni 2009, 10:00
triplex? :):P

Jilles
29 juni 2009, 10:33
Lijkt mij dat je over een gitaar van +- 1300 eu genoeg specs moet kunnen vinden op internet? Of is het een custom/zelfbouw/ander speciaal iets?
Ik heb over mijn oude Ariapro2 (matsumoku) ook zat kunnen vinden en dan zit je op ongeveer 1000 euro lager in prijs.
Maar ik neem aan dat je dit al gedaan hebt? ;)

MVH Guitars
29 juni 2009, 14:16
Lijkt mij dat je over een gitaar van +- 1300 eu genoeg specs moet kunnen vinden op internet? Of is het een custom/zelfbouw/ander speciaal iets?
Ik heb over mijn oude Ariapro2 (matsumoku) ook zat kunnen vinden en dan zit je op ongeveer 1000 euro lager in prijs.
Maar ik neem aan dat je dit al gedaan hebt? ;)

Ja ik weet zo'n beetje alles al van wat er over deze gitaar bekend is.
Ze waren alleen voor de Japanse markt en zijn in 99 en 2000 gemaakt. Geen serienummers op de achterkant van de kop of wat dan ook. Over het hout is iedereen het er altijd over eens geweest dat het mahonie is. Alleen welke soort, daar wordt nooit iets over gezegd.

Mattia
29 juni 2009, 16:43
Het zou Khaya kunnen zijn, al vind ik de kleur en nerf wat 'grof' en niet egaal genoeg; het is echter een wisselende familie houtsoorten, dat Khaya, omdat het een verzamelnaam is (in praktische zin). Lijkt me eerder meranti of 'nato' (wat volgens mij een van de merantisoorten is), en ZEKER geen swetenie, sipo of sapele.