PDA

View Full Version : fx? -> Preamps -> fx? -> eindtrap?



Mephistocles
22 juni 2009, 14:23
Wat is het verschil in functie en het praktische verschil tussen een preamp en een fx?

Kep zin om ns een heelveelkanaals preamp te bouwen, met een koele, onpersoonlijke, antibacteriële cleane solid (een beetje als een roland:sssh:), een warme cleane buizen, en wat crunshes en indrukwekkende en imponerende overdetopgeluiden...

Maar wat is dan de functie van bijv. een tubescreamer? Een fuzz face of big muff kan ik nog gebruiken, daar maak je geen apart kanaal voor op je preamp (of is dat het hele eier-eten?). Maar waarom plaatst men niet bijv standaard een chorusje (net als de Jazz Chorus) of een delay in een versterker? (€?)

Of andersom: waarom zie je geen versterkers zonder preamp? Bijna iedere gitarist heeft z'n pedalboard/rack met z'n favo preamp...

Verlicht mij!

Ps: o ja, waarom ik het in werkbank heb gepost: ik heb al een tijdje een idee: een versterker met ipv kanalen die verschillende preamps zijn, ook kanalen met verschillende versterkers, zodat je met één druk op de knop van een JCM800 naar een Vox AC50 kunt gaan (ff overdreven voorbeeld), vanzelfsprekend moet je dus ook speakers kunnen switchen. Als je ene apm 50W is en je andere 100W, en je hebt 8x 30W... Bijv.

VanMeekeren
22 juni 2009, 14:32
Ooit gehoord van modeling? :o

Verder vind ik je vraag ietwat vaagjes en je veronderstellingen zwak.


Of andersom: waarom zie je geen versterkers zonder preamp?

Nee?

caliban
22 juni 2009, 14:45
Je kan perfect met je gitaar aan je fx-loop in gaan spelen, klinkt alleen vrij plat.

Mephistocles
22 juni 2009, 14:48
Ooit gehoord van modeling? :o

Verder vind ik je vraag ietwat vaagjes en je veronderstellingen zwak.


Modelling doe ik niet aan. Het klinkt te vaak te nep, als je het goed wilt laten klinken is het te duur (maar dat is met alles zo), en het geeft niet dezelfde voldoening als zelfbouw.

Wat heeft iedereen toch met modelling! Het klinkt nooit zo mooi als in 't eggie.

En ja, ik vind het moeilijk om duidelijk uiteen te zetten wat ik wil weten en welke voorkennis en ervaringen ik al heb voor ik de vraag stel. En mijn veronderstellingen zijn zwak door gebrek aan kennis en omdat ik het beknopt probeer te houden.

Daarom hoop ik dat iemand maar 'n end uit gaat leggen hoe het werkt, wat de functie ervan is, en hoe dit van toepassing is op mijn situatie. Dus brandt los.

caliban
22 juni 2009, 14:57
Wat is het verschil in functie en het praktische verschil tussen een preamp en een fx?

Kep zin om ns een heelveelkanaals preamp te bouwen, met een koele, onpersoonlijke, antibacteriële cleane solid (een beetje als een roland:sssh:), een warme cleane buizen, en wat crunshes en indrukwekkende en imponerende overdetopgeluiden...

Maar wat is dan de functie van bijv. een tubescreamer? Een fuzz face of big muff kan ik nog gebruiken, daar maak je geen apart kanaal voor op je preamp (of is dat het hele eier-eten?). Maar waarom plaatst men niet bijv standaard een chorusje (net als de Jazz Chorus) of een delay in een versterker? (€?)

Of andersom: waarom zie je geen versterkers zonder preamp? Bijna iedere gitarist heeft z'n pedalboard/rack met z'n favo preamp...

Verlicht mij!

Ps: o ja, waarom ik het in werkbank heb gepost: ik heb al een tijdje een idee: een versterker met ipv kanalen die verschillende preamps zijn, ook kanalen met verschillende versterkers, zodat je met één druk op de knop van een JCM800 naar een Vox AC50 kunt gaan (ff overdreven voorbeeld), vanzelfsprekend moet je dus ook speakers kunnen switchen. Als je ene apm 50W is en je andere 100W, en je hebt 8x 30W... Bijv.
Even proberen. Ten eerste, de meeste chorus en delays zijn sowieso digitaal. Helemaal niks fout mee. Een preamp maakt gewoon je geluid, je overdrive en alles. Een effect heeft (meestal) gewoon een buffer vanvoor en vanachter en vervormt het geluid op een niet zo natuurlijke manier.
Je voorstel van die verschillende schakelbare amps is hetzelfde als een aantal amps met een ABY box of meerdere tussen. Een amp met drie poweramps in zou gewoon veel te zwaar worden (telkens een andere transformator).

arcane
22 juni 2009, 15:26
Ik stel de volgende amp voor:

http://www.randallamplifiers.com/Amplifiers/MTS-Heads/

http://www.randallamplifiers.com/Amplifiers/MTS-Rack-Gear/

Chris Winsemius
22 juni 2009, 15:31
eindversterkers/poweramps

Mephistocles
22 juni 2009, 15:35
Even proberen. Ten eerste, de meeste chorus en delays zijn sowieso digitaal. Helemaal niks fout mee. Een preamp maakt gewoon je geluid, je overdrive en alles. Een effect heeft (meestal) gewoon een buffer vanvoor en vanachter en vervormt het geluid op een niet zo natuurlijke manier.
Je voorstel van die verschillende schakelbare amps is hetzelfde als een aantal amps met een ABY box of meerdere tussen. Een amp met drie poweramps in zou gewoon veel te zwaar worden (telkens een andere transformator).

Digitaal is nauwelijks een probleem, tis dat "speakermodelling", "ampmodelling" en "guitarmodelling" die zo nep klinken. Lijkt net alsof je een goedkope eq achterin je loop zet. En idd, veel digitale geluiden zijn digitaal soms nog mooier dan analoog. En gebruiksvriendelijker soms ook. Maar je hebt een goed punt, wat betreft het gewicht. Misschien valt er wat op af te dingen...

caliban
22 juni 2009, 16:01
eindversterkers/poweramps

Wat te weinig informatie voor een simpele Vlaming. Wat bedoelde je daarmee?

aad
22 juni 2009, 18:16
Wat te weinig informatie voor een simpele Vlaming. Wat bedoelde je daarmee?

Het antwoord is te simpel voor verdere uitleg. Er bestaan heel veel verschillende poweramps zonder preamp.
Kijk naar PA versterkers bijvoorbeeld. Meestal levert de mengtafel voldoende signaal om rechtstreeks een eindtrap aan te kunnen sturen.

caliban
22 juni 2009, 18:21
Ik ging ervan uit dat de topic starter zo een zaken wist.

erwin_ve
23 juni 2009, 11:07
eindtrappen/ poweramps: mesa 2:90, VHT 2/50/2, Engl E840 enz...Pre-amps: Cae3+, Mesa boogie triaxis, koch pedaltone enz...
een preamp is een voorversterker, deze maakt je gitaarsignaal geschikt om naar de eindversterker/eindtrap te sturen. Een distortion pedaal is dus geen preamp.


Pedalen( overdrives, distortions e.d.) maken gebruik van de kleuring van de versterker(pre-amp en eindtrap) en zal daarom op elke versterker weer anders klinken.

Alle genoemde ideeen/ situatieschetsen door de TS zijn wel eens uitgevoerd/praktisch onuitvoerbaar gebleken of te duur.
Voor een antwoord op het laatste idee; check rackgear; er zijn verschillende merken die apparatuur maken die zowel kanalen kunnen schakelen als speakerkasten. Meestal zit je dan wel in het topsegment van de markt.

Verder wil ik nog opmerken dat de werkbank bedoelt is om evt. zelfbouw te ondersteunen en kennis te delen mbt tot zelfbouw.
De vraag van de TS is meer een vraag die je als klant-met-goedgevulde-buidel aan een bouwer stelt(bv. Paul Lenders).

Mephistocles
23 juni 2009, 12:28
Tnx, ik weet weer genoeg. Ik ga maar eerst ff aan wat anders beginnen: een low pass filter pedaal. Oeh.....

KoenB
24 juni 2009, 10:24
Oftewel een tonepot in een pedaal ;)?

Dirk_Hendrik
24 juni 2009, 10:43
Oftewel een tonepot in een pedaal ;)?\

De spanning is om te snijden! Zou het een nieuwe hype kunen worden?

Mephistocles
24 juni 2009, 11:37
Dude... Een tonepot? Dat is zó niet cool. Nog niet half zo cool als een LPF. Het verschil tussen een LPF en toneknop is (met bij de LPF Fq als variabele, bij de tonestack bass en treble als variabele):



LPF
|
|
|___________________________
A |\ \ \
|V| \ < - - \ - - > \
| \ \ \
L___A___________A______________A_
o 20kHz
-->
Hz

Tonestackje
|
|
|________________________________
A | | A |
|V| _ _ V _ _ _ / \ _ _ V _ _ _ _
|
L________________________________
o 20kHz
-->
Hz

Op deze manier krijg je veel meer controle over je harmonics, waardoor het lijkt alsof je gain meer en minder wordt. Klinkt veel dynamischer dan een tonepot.

Ik heb pas besloten een LPF in de Acetone FM2 te doen, die ik binnenkort ga bouwen, ik doe er wel nog een tonepot in, want ik wil een schakelaar naast het pedaal zodat ik kan switchen tussen gain/LPF/volume. Ben al druk bezig met schemaatjes maken in multisim. Waarom? Omdat die fm2 nogal "over the top" is. 'k Zal wel een youtube filmpje posten als ie af is.

caliban
24 juni 2009, 12:52
LPF filter vind ik vooral cool in synths (voor over enkele sawtooths)

Mephistocles
24 juni 2009, 12:58
Of een leuke drumloop, met resonance vlak voor de cut-off frequentie, met de fq schuiven. Geeft ook leuke effecten. Heeft zappa geloof ik een aantal keer gedaan...

edje kadetje
24 juni 2009, 13:26
Of andersom: waarom zie je geen versterkers zonder preamp?

die heb je wel hoor.