PDA

View Full Version : ES-339/335 toon in (Chambered/Hollow?) Strat-body: Can it be done?



Nitefly7
22 juni 2009, 13:05
Ik zit, door frustratie en tikje GAS, na te denken over een zelfbouw (door mezelf of iemand anders) projectje..

een strat vind ik qua formaat handzaam
een tele vind ik (met body contours) ook erg fijn, maar ik vind een tele met een tremolo een beetje stom uitzien..
een ES-339/336 zou bijna ideaal zijn, maar deze hebben geen echte piezo-tremolo optie, en ze zijn een stuk kostbaarder qua prijs dan een hollowed/chambered strat-body.. een ES-339 met een tremolo zou ik ook erg vreemd vinden.. (en niet mooi..)

nu was mijn vraag: is dit mogelijk? dus een gitaar met een wat minder heftig midden, semi-hollow-achtige toon, (piezo)-tremolo in een strat-shaped gitaar.. ? ik weet dat bijv. Peter Tiehuis een mooi klank krijgt uit zijn semi-hollow Dijkman strat..

waar ik aan zat te denken:

- chambered/toonkamers bouw OF semi-hollow (backwood/topwood) + semi-hollow toon (339/335 achtig)
- alder of mahonie (chambered) OF mahog/maple (back/top)
- 24.75 of 25 " mensuur (ik denk dat 25.5 te 'snappy'/strat-achtig zou zijn..)

- piezo-pickups (liefst in een strat-style tremolo, hoewel dit misschien afbreuk zal doen aan de toonvorming)
- H/S/H pickups (Suhr SSV, LP60 en SSH+, of eventueel Gibson '57s) OF p90/humbucker pickups

- alles in een strat- of televormige (!) gitaar..


graag hoor/lees ik van jullie:
suggesties voor body/neck hout, chambered vs. backwood/topwood (gelijmd), mensuur-invloed (24.75/25 vs. 25.5), invloed van tremolo op toon
ik weet vrijwel zeker dat ik een kortere mensuur zou prefereren, waarschijnlijk 24.75, maar 25" kan ook...





achtergrond-info:
- ik heb een Ibanez PM35 jazz met 24.75" mensuur, met een lekkere jazz-klank (alleen nek-humbucker)
- een Harley Benton (ja echt..!) telemodel met 24.75" mensuur (p90/hb combo), die boven verwachting 'dik' klinkt en ook voor jazz eigenlijk beter klinkt/speelt, dan m'n strat en makkelijker 'jazzy' klinkt dan mijn Godin..

- een Godin (25.5") met piezo's, die voor fusion en jazz geschikt is, maar toch 'iets' mist (en ik denk dat het aan de mensuur ligt), en geen tremolo heeft..

nu zou ik dus graag een custom gitaar hebben, die

- de jazzy/bluesrock klank van een small body semi-hollow heeft
- überhaupt een tremolo/vibrato-arm mogelijkheid heeft (ik mis 'm soms echt..!)
- ook uitstapjes naar fusion/funk en rock aan kan..
- ik hoef dus geen echte felle strat klanken, of twangy tele-klanken..

barno
22 juni 2009, 14:21
ik bouw dat soort gitaren dus kan er mss enkele dingen over kwijt:

Er is nog steeds een verschil tussen een uitgeholde blok hout met een top op en een gitaar met laminated sides (335, 339)

Wel is het zo dat het "luchtige" karakter van een holle tele achtige toeneemt naarmate het uigeholde oppervlak groter is. (bij veel thinline tele's is dacht ik enkel een ruime chamber onder f-gat.

Ik heb es een gitaar gebouwd volgens thinline principe (volledig uitfrezen op de middenbalk na) maar wel een stuk dieper dan een gewone tele: die klank kwam erg kort in de buurt van een 335 (volgens mij omdat het volume lucht in de gitaar min of meer overeenkwam ondanks het feit dat de body een stuk kleiner was dan een 335.

scale: very important en als je gaat voor een semi hollow gibson klank: zeker korte mensuur nemen. 25inch kan ook nog, da's eenklein verschil.

Houtkeuze: heb er gemaakt met essen body en top en ook mahonie body, essen top. mahonie geeft, maar dat zal niet verbazen, meer mid, essen meer briljantie (ik gebruik eigenlijk altijd maple necks)

juz my two cents

Nitefly7
22 juni 2009, 14:58
dankjewel voor de tips!

heb je ook ervaring met chambered strat/tele-bodies?
dus het type dat bijv. Warmoth aanbiedt?

jij zoekt het dus in Tele-oppervlak, maar met meer lucht (lees: dikker?) dan thinline.. ?
je hebt essen, essen/mahonie en mahonie/essen gebruikt..
je hebt het dan over essen (ash), toch? of esdoorn (maple) ?
is er veel verschil?

heb je ook ervaring met elzen (alder) ?

ik zat (toevallig op Gitaarmarkt, maar ik kwam eerder op het idee..) te kijken naar gitaren als Tom Anderson Cobra's; Strat-style, 24.75 mensuur e.d...
misschien kom ik, ondanks de relatief kleine hoeveelheid lucht die een Strat-style heeft, toch nog in de buurt.. en in ieder geval enigszins weg van de fellere strat-klank..

Suhr hollow strat's hebben ook een goede naam, en hoewel ze niet als semi's zullen klinken, denk ik dat een dergeljike gitaar, met humbuckers en korte mensuur, erg geschikt zou zijn voor mijn wensen..

idealiter zou ik een Godin LGX-T (zelfde als mijn -SA, maar met tremolo) met kortere mensuur hals nemen, maar een vervangingshals voor een Godin moet ook weer speciaal gemaakt worden..
bovendien is de LGX toch een 'solid'ding, hoewel hij aardig in de buurt komt van het 'gewenste geluid in mijn hoofd'...


ik bouw dat soort gitaren dus kan er mss enkele dingen over kwijt:

Er is nog steeds een verschil tussen een uitgeholde blok hout met een top op en een gitaar met laminated sides (335, 339)

Wel is het zo dat het "luchtige" karakter van een holle tele achtige toeneemt naarmate het uigeholde oppervlak groter is. (bij veel thinline tele's is dacht ik enkel een ruime chamber onder f-gat.

Ik heb es een gitaar gebouwd volgens thinline principe (volledig uitfrezen op de middenbalk na) maar wel een stuk dieper dan een gewone tele: die klank kwam erg kort in de buurt van een 335 (volgens mij omdat het volume lucht in de gitaar min of meer overeenkwam ondanks het feit dat de body een stuk kleiner was dan een 335.

scale: very important en als je gaat voor een semi hollow gibson klank: zeker korte mensuur nemen. 25inch kan ook nog, da's eenklein verschil.

Houtkeuze: heb er gemaakt met essen body en top en ook mahonie body, essen top. mahonie geeft, maar dat zal niet verbazen, meer mid, essen meer briljantie (ik gebruik eigenlijk altijd maple necks)

juz my two cents

barno
22 juni 2009, 15:32
ash is essen
maple (esdoorn) gebruik ik ook voor tops, was ik nog vergeten.

verschil ash en maple:

maple is zwaarder, compacter en ideaal voor top (mooi carvbaar en schuurbaar en moet geen grainfiller) en voor halzen en fretboards

ash: vooral voor body, niet voor hals en fretboard. Als top kan het maar minder goed te carven en essen schuren is a bitch, heeft veel grainfiller nodig ook.

full maple bodies worden niet vaak gebruikt al heeft oa gibson het wel es gedaan: loodzwaar.


bottomline: als je strat of tele uitholt, zal je nooit echt in de buurt van 335 komen. wel een strat/telegeluid met meer "air". hier op forum zijn enkele bouwers die wel es teleachtige gitaar bouwen met bended sides (oa oigun en hilko) dat komt mss meer in de buurt.

Nitefly7
22 juni 2009, 16:13
ik ben eerlijk gezegd wel gecharmeerd van het geluid van mijn geupgrade budget Tele met LP-mensuur:

Basswood body, ash top, maple hals/rosewood toets, 24.75" neck..
het geluid is merkbaar dikker, en minder fel dan andere tele's of strat (met maple/rosewood hals).. met de p90 in de hals klinkt het ook bijzonder handig voor jazz..

zou een holle strat, met 24.75" mensuur in de buurt kunnen komen van bovenstaande Tele met korte mensuur?

een dergelijke strat of tele met 'air' is al een flinke stap op weg naar wat ik bedoel..


ash is essen
maple (esdoorn) gebruik ik ook voor tops, was ik nog vergeten.

verschil ash en maple:

maple is zwaarder, compacter en ideaal voor top (mooi carvbaar en schuurbaar en moet geen grainfiller) en voor halzen en fretboards

ash: vooral voor body, niet voor hals en fretboard. Als top kan het maar minder goed te carven en essen schuren is a bitch, heeft veel grainfiller nodig ook.

full maple bodies worden niet vaak gebruikt al heeft oa gibson het wel es gedaan: loodzwaar.


bottomline: als je strat of tele uitholt, zal je nooit echt in de buurt van 335 komen. wel een strat/telegeluid met meer "air". hier op forum zijn enkele bouwers die wel es teleachtige gitaar bouwen met bended sides (oa oigun en hilko) dat komt mss meer in de buurt.

barno
22 juni 2009, 16:23
ik ben eerlijk gezegd wel gecharmeerd van het geluid van mijn geupgrade budget Tele met LP-mensuur:

Basswood body, ash top, maple hals/rosewood toets, 24.75" neck..
het geluid is merkbaar dikker, en minder fel dan andere tele's of strat (met maple/rosewood hals).. met de p90 in de hals klinkt het ook bijzonder handig voor jazz..

zou een holle strat, met 24.75" mensuur in de buurt kunnen komen van bovenstaande Tele met korte mensuur?

een dergelijke strat of tele met 'air' is al een flinke stap op weg naar wat ik bedoel..


dat moet wel kunnen
trouwens, de korte mensuur en de p90 zijn op zich al goed voor een volstrekt non strat geluid

een stratbody uithollen is wel moeilijk (met al die curves)
deze tele vind ik bv geweldig. charley speelt er ook jazz op.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/lillcharlie.jpg

Nitefly7
22 juni 2009, 20:06
dat moet wel kunnen
trouwens, de korte mensuur en de p90 zijn op zich al goed voor een volstrekt non strat geluid

een stratbody uithollen is wel moeilijk (met al die curves)
deze tele vind ik bv geweldig. charley speelt er ook jazz op.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/lillcharlie.jpg

die curves zijn nu juist wat ik zo belangrijk vind.. !
Mijn Godin speelt te gek, maar de carved top zit me soms toch een beetje in de weg qua comfort..

misschien een uitgeholde tele, met forearm/tummy cut, en een strat-tremolo erop.. ?

barno
22 juni 2009, 20:13
die curves zijn nu juist wat ik zo belangrijk vind.. !
Mijn Godin speelt te gek, maar de carved top zit me soms toch een beetje in de weg qua comfort..

misschien een uitgeholde tele, met forearm/tummy cut, en een strat-tremolo erop.. ?

Dāt zou ik dus doen :), zeker als ik 'm zelf zou bouwen, tenzij je natuurlijk een tele niet mooie zou vinden en echt een stratbody voor de looks wil.

Cocobolo
22 juni 2009, 20:17
Als je de Strat zo fijn vind, is dan gewoon een chambered stratbody van Warmoth niet een goede keus?

http://www.warmoth.com/Guitar/Bodies/images/strat_hollow_2fhole.jpg
Hier dus : http://www.warmoth.com/Guitar/Bodies/Strat/ChamberedStrat.aspx

Cocobolo
22 juni 2009, 21:12
...of in plaats van zo'n warmoth, toch zelf de body maken maar in plaats van een dunne top de body gewoon precies uit 2 helften opbouwen die je daarna naar hartelust kunt uithollen met de frees of beitels (en f-sleutels aanbrengen)?

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/Naamloos.jpg

Kakihara
22 juni 2009, 21:29
Wordt dat niet moeilijk, hollowbody met bellycut en forearmrest ? Je moet die dingen bij een hollowbody al beginnen vormen voordat je je top op body lijmt. It can be done, daar twijfel ik niet aan, maar het lijkt me wel een precies werkje.
Wat betreft de tremelo zou ik naar een alternatief kijken voor dat stratachtige. Daar heb je volgens mij geen hout genoeg voor bij een hollow.

Nitefly7
22 juni 2009, 22:31
...of in plaats van zo'n warmoth, toch zelf de body maken maar in plaats van een dunne top de body gewoon precies uit 2 helften opbouwen die je daarna naar hartelust kunt uithollen met de frees of beitels (en f-sleutels aanbrengen)?

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/Naamloos.jpg

heb je dit plaatje ergens vandaan geplukt, of is dat een zelfbouw-project van jezelf?

zou het uithollen/-frezen in beide helften gebeuren? of enkel in de onderste helft (zodat de bovenste helft eigenlijk een soort top wordt, maar door de verlijming aan hetzelfde hout, een 2-piece solidbody als resultaat heeft..?)

barno
22 juni 2009, 22:48
tremolo kan wel als je een thinline model maakt waarbij er een middenbalk is.

wat cocobolo toont, kan natuurlijk (zeker als je cnc in huis hebt ;) maar dat is niet gemakkelijk als eerste bouwproject met de hand. en zoals gezegd: nu ik even naar mijn strats hier kijk: die hebben een serieuze belly cut en ook nog armrest waardoor er aan de bovenkant van de middenbalk weinig plaats overblijft om uit te hollen.

Ik weet het niet maar ik denk niet dat die holle warmoth strat bodies veel meer hol zijn dan enkel de ruimtes onder de f-gaten en de controle cave. nu, da's ook wel iets maar zal niet heel veel airy sound toevoegen.

Nitefly7
22 juni 2009, 22:49
Als je de Strat zo fijn vind, is dan gewoon een chambered stratbody van Warmoth niet een goede keus?

http://www.warmoth.com/Guitar/Bodies/images/strat_hollow_2fhole.jpg
Hier dus : http://www.warmoth.com/Guitar/Bodies/Strat/ChamberedStrat.aspx

ik zit die Warmoths te overwegen, maar ik wilde even kijken of mensen ervaringen hadden..
de invloed van de tele vs. strat-vorm bijvoorbeeld; een tele is volgens mij wat ruimer van binnen = meer lucht = 'meer' hollow dan een strat die uitgehold is..

op dit moment zit ik inderdaad te denken aan een chambered strat, of misschien een chambered tele...

iets in de trant van:

http://i73.photobucket.com/albums/i206/Nitefly7/LandauishStrat.png

http://i73.photobucket.com/albums/i206/Nitefly7/LandauishTele.png

dikte zal bij de tele in de buurt komen van 'Charley's' Tele (foto in dit topic)
dikte bij de strat zal gewoon 'strat-achtig' blijven..

Cocobolo
22 juni 2009, 23:00
heb je dit plaatje ergens vandaan geplukt, of is dat een zelfbouw-project van jezelf?


Het is een screenshot van mijn CAM programma waarin ik even een 3D bestand van de strat heb geladen. Ik kan zo'n 3d model door dat rechte vlak laten zakken net hoe ik het wil hebben.

Maar ik bedoelde eigenlijk dat je op deze manier dus ook gewoon zelf de strat kunt maken uit 2 helften. Als je de voorkant en de achterkant klaar heb (inclusief afrondingen voor arm en buik), leg je ze op de "buitenkant" neer en kun je de binnenkant naar believen uithollen.

Ik ben het eens dat er in de strat niet veel lucht-inhoud zal zijn. Ik ben zelf meer fan van de tele zoals je hem zojuist getekend hebt (inclusief die afrondingen) maar dat is natuurlijk en kwestie van smaak :)

DjNoizzIQ
22 juni 2009, 23:16
Kun je niet, en dit is als non-bouwer misschien out of the question, net als bij een een gibson es-335 een top en bottom maken en dan een soort band er tussen doen, maar dan de top en bottom zo dun maken dat je toch die belly-cut en dat, zoals ik het noem, oude mannen-kantje.

shoot me als het teveel werk is of niet kan :makeup:

gr. Lennert

Orpheo
23 juni 2009, 00:35
de warmoth 'semi' strats klinken heel erg als een es335. heel warm, smooth, wollig, breed, en 'airy'. Ik weet niet of die met forearm en bellycut contours te verkrijgen zijn.


maaarrrr, als je toch voor warmoth gaat, waarom dan niet dit?

http://www.warmoth.com:80/Showcase/images/bodies/medium/vipp143a.jpg

of een carved top tele met f holes? kan effe er nog geen foto van vinden. de VIP en carved top tele hebben meer 'diepgang', dus zeg maar, meer lucht, dus meer es335 karaktr.

Orpheo
23 juni 2009, 10:55
hebbes, dit zocht ik:

http://www.warmoth.com/Showcase/images/bodies/large/pt1378A.jpg

Nitefly7
23 juni 2009, 14:18
de warmoth 'semi' strats klinken heel erg als een es335. heel warm, smooth, wollig, breed, en 'airy'. Ik weet niet of die met forearm en bellycut contours te verkrijgen zijn.


maaarrrr, als je toch voor warmoth gaat, waarom dan niet dit?

http://www.warmoth.com:80/Showcase/images/bodies/medium/vipp143a.jpg

of een carved top tele met f holes? kan effe er nog geen foto van vinden. de VIP en carved top tele hebben meer 'diepgang', dus zeg maar, meer lucht, dus meer es335 karaktr.

zo'n VIP/PRS model is natuurlijk een erg mooie optie, maar ik speel vaak zittend, en dan is een carved top toch net iets minder comfy, in vergelijking met een strat-contour..

de Carved Tele valt wat mij betreft al af, die bodyshape vind ik toch niks, hoewel het wel een mooie gitaar zal opleveren; een Tele met afronding voor mij, of geen tele :)

de toss-up zit nu tussen een semi/chambered strat van warmoth (dat bedoelde je toch met de 'semi' strats, Orpheo? ) en een chambered/hollow VIP-model..

- beide opties met 24.75" of 25" mensuur halzen.. (ben vooral benieuwd wat het voor zo'n chambered/semi-strat zou betekenen, m.b.t. geluid)
- beide opties met een piezo-tremolo
- H-(S)-H
- strat met contour/cuts

Orpheo
24 juni 2009, 01:09
carved tops spelen imho net zo makkelijk juist als een forearm contour, zeker bij de VIP, omdat die ook nog eens de tummy cut heeft zoals PRS dat doet (de back is dus ook licht gecarved). maar als strat zijnde kan dat ook zeer zeker. Maar ik zou gaan voor tone eerst en dan 'speelgemak' hoewel dat bij beiden gewoon goed in orde zit. De VIP zal iets dieper, grommender, strakker, opener en levendiger klinken dan de hollow strat, omdat de VIP meer 'body' heeft.

maar een 24.75'' op een strat zal wat warmer en 'spongy' klinken. 25'' doet warmoth niet, en imho is het verschil niet zo immens groot tussen 24.75 en 25.

piezo is natuurlijk mogelijk, en je ziet het er niets van zeg maar ;) je kan het heel mooi wegmoffelen met kant-en-klare piezobruggen.

HSH of HH is een eitje natuurlijk.

Je moet het echt zelf weten, logisch ook. Ik zou echter gaan voor een VIP, omdat die top zo mooi dik en carved is, maar goed, dat is mijn afwijking :D

fred dons
26 juni 2009, 16:27
ik heb een hollow warmoth maar door de trem (en waarschijnlijk ook de cocobolo neck) heb ik niet direct het gevoel op een 335 te spelen, hij klinkt zeker "luchtiger" dan een solidbody, de sustain is nagenoeg gelijk aan een solid, jazz gaat er overigens prima op


http://www.pixum.nl/image/ZnJlZGRvbnNAMjM2MjI4MTI2QDJAMjAwODEyMDQyMjU4MjJA.j pg

peter_heijnen
26 juni 2009, 16:53
ik weet dat bijv. Peter Tiehuis een mooi klank krijgt uit zijn semi-hollow Dijkman strat..
Is die semi hollow?

Nitefly7
26 juni 2009, 19:44
Is die semi hollow?

semi hollow, of chambered.. toch?
lijkt me sterk dat het gewoon een strat met nutteloos cosmetisch f-gat is.. ?

Nitefly7
26 juni 2009, 19:45
ik heb een hollow warmoth maar door de trem (en waarschijnlijk ook de cocobolo neck) heb ik niet direct het gevoel op een 335 te spelen, hij klinkt zeker "luchtiger" dan een solidbody, de sustain is nagenoeg gelijk aan een solid, jazz gaat er overigens prima op


http://www.pixum.nl/image/ZnJlZGRvbnNAMjM2MjI4MTI2QDJAMjAwODEyMDQyMjU4MjJA.j pg

je image-linky... no worky!

Nitefly7
26 juni 2009, 19:49
http://www.pixum.nl/image/ZnJlZGRvbnNAMjM2MjI4MTI2QDJAMjAwODEyMDQyMjU4MjJA.j pg

peter_heijnen
27 juni 2009, 08:56
semi hollow, of chambered.. toch?
lijkt me sterk dat het gewoon een strat met nutteloos cosmetisch f-gat is.. ?
Je hebt gelijk (http://www.dickdijkman-guitardesign.com/players/peter-tiehuis.jpg), ik heb peter al vaker met die gitaar gezien maar nog nooit was dat gat me opgevallen...

fred dons
27 juni 2009, 09:11
je image-linky... no worky!

deze werkt wellicht beter
http://www.pixum.nl/album/sharingImage/id/440038/page/153

peter_heijnen
27 juni 2009, 09:28
[offtopicon]Hey Fred, wat heb je toch een ongelofelijke verzameling gitaren man, echt te gek!

Ik vraag me bij het zien ervan af hoe je woont en waar je dat van doet? Wellicht wat indiscreet, of mss is dat ook al lang geen forumgeheim meer, maar ik ben wel erg nieuwsgierig. :)[/offtopicoff]

Nitefly7
27 juni 2009, 23:44
het is dan ook een FR-trem, die zijn toch meestal nog wat 'lichter' qua klank dan 'n zwaar metalen blok 2-point/6point ding.. ?

ik zit serieus te denken over een hollow warmoth-achtige, maar met een kortere mensuur, mahonie body en mahonie/rosewood hals...

fred dons
28 juni 2009, 10:09
[offtopicon]Hey Fred, wat heb je toch een ongelofelijke verzameling gitaren man, echt te gek!

Ik vraag me bij het zien ervan af hoe je woont en waar je dat van doet? Wellicht wat indiscreet, of mss is dat ook al lang geen forumgeheim meer, maar ik ben wel erg nieuwsgierig. :)[/offtopicoff]

ik doe daar niet stiekem over hoor, allereerst ben ik bankier en ja die krijgen goed betaald (wij hebben geen staatsteun gehad btw :D), ik drink en rook niet, en ben 10 jaar niet vakantie geweest (ik ben vorig jaar weer voor het eerst weer met vakantie gegaan en ben toen ook een tijdje niet op het forum geweest
+ik heb in de jaren negentig veel gitaren voor weinig kunnen kopen bij winkels zoals De plug (zit vlak bij mijn werk) toen metal gitaren uit de mode waren, en ik heb veel lak en inlegwerk voor professionele bouwers gedaan waardoor ik later de kans kreeg veel gitaren en onderdelen tegen inkoopsprijs te kopen
Tegenwoordig struin ik voornamelijk ebay af voor parts en zet ik de gitaren zelf in elkaar en dan kun je voor een paar honderd euri een hele goede gitaar krijgen met top onderdelen

maar terug on topic, de floyd is zwaarder dan een two point (deze is een gotoh met een zwaar messing block, de fender american standard heeft een zinken block )
ik heb een hollow tele gehad met een hardtail brug en daar kon je toch wel duidelijk het verschil met de trem merken waarbij ik persoonlijk meer van het geluid van een trem hou, ik heb een semi hollow warmoth lp gehad met trem (nu van Orpheo) met een solid rosewood neck en voor mijn gevoel ging die meer richting een es 335 (hij was in in ieder geval donkerder van sound )