PDA

View Full Version : 3- piece back



gengar
22 juni 2009, 11:01
Ik heb een set nicaraguaans rosewood voor de zij- en achterkant, maar ik kom ongeveer tot max 39 cm totale breedte na verlijmen schat ik terwijl ik een medium jumbo met breedte ca 41,5 moet bouwen.
Nou kan ik de waist wel smaller maken maar het is natuurlijk ook een optie om een 3 piece back te maken. Heeft iemand overwegingen waar ik misschien niet aan gedacht heb?
De bindingen worden flamed maple, een middenstuk van maple zou dan natuurlijk ook mooi zijn, die heb ik echter niet liggen.
Ik heb bijvoorbeeld wel wenge (die combi lijkt me niks) gewoon maple (beetje saai) cocobolo met mooie witte sapkern (die lijkt me super, maar misschien niet geschikt??) en nog wat van dit soort dingen.
Wat is wijs en wat moet ik absoluut niet doen?

Cocobolo
22 juni 2009, 12:31
Ik heb een set nicaraguaans rosewood voor de zij- en achterkant, maar ik kom ongeveer tot max 39 cm totale breedte na verlijmen schat ik terwijl ik een medium jumbo met breedte ca 41,5 moet bouwen.
Nou kan ik de waist wel smaller maken maar het is natuurlijk ook een optie om een 3 piece back te maken. Heeft iemand overwegingen waar ik misschien niet aan gedacht heb?
De bindingen worden flamed maple, een middenstuk van maple zou dan natuurlijk ook mooi zijn, die heb ik echter niet liggen.
Ik heb bijvoorbeeld wel wenge (die combi lijkt me niks) gewoon maple (beetje saai) cocobolo met mooie witte sapkern (die lijkt me super, maar misschien niet geschikt??) en nog wat van dit soort dingen.
Wat is wijs en wat moet ik absoluut niet doen?


Ik heb jaren geleden een akoestische gitaar gebouwd met een zebrano achterkant. Op een gegeven moment is de achterkant gevallen en gebroken. Ik moest toen noodgedwongen ook een strook ertussen lijmen. Ik heb toen ebbenhout gekozen. Stond erg mooi, maar de houtsoort is dusdanig anders dan zebrano dat ik dat naar mijn idee (achteraf gezien) beter niet had kunnen doen. Dus misschien iets zoeken dat wat structuur betreft een beetje overeenkomt met rosewood?

Geef eens de maat op die je nodig hebt aub, ik kan eens kijken of ik nog iets heb liggen? Het is maar een smal stripje begrijp ik?

Hedge
22 juni 2009, 14:18
Ik zou niet gaan klooien met heel veel verschillende houtsoorten. Het moet wel mooi bij elkaar blijven passen.

Als de planken die je gaat gebruiken rechthoekig zijn, kun je overwegen om van de buitenste randen een smalle wig te zagen. Die wig kun je dan verlijmen als taps toelopende punt in het midden. Eventueel een maple strip/binding er tussen voor het contrast.

stijnkenens
22 juni 2009, 19:16
mijn klassieke gitaar die ik nu aan het bouwen ben heeft een 4 delige pallissander rug, onderverdeeld met gevlamde esdoorn strookjes.

En die vind je 'hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=120110&highlight=fleta)'

Er is niets mis met een 3 delige rug, maar ik houd van het symmetrische van een gitaar rug, en probeer daar naar te streven.


s.

Cocobolo
22 juni 2009, 19:56
en ik heb even een foto opgesnort van mijn klassieke die ik heb gebouwd toen ik 19 was (tsjonge, wat gaat de tijd toch snel, ben al 43 ! :( ) :
zoals je ziet, zebrano met een wigvormige ebbenhouten streep

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSCN0087.jpg

(en dat was nog voor het cnc-tijdperk, haha!)

Hedge
23 juni 2009, 08:46
en ik heb even een foto opgesnort van mijn klassieke die ik heb gebouwd toen ik 19 was (tsjonge, wat gaat de tijd toch snel, ben al 43 ! :( ) :
zoals je ziet, zebrano met een wigvormige ebbenhouten streep

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSCN0087.jpg

(en dat was nog voor het cnc-tijdperk, haha!)

Die machine is dus totaal overbodig:soinnocent:

Cocobolo
23 juni 2009, 09:14
Die machine is dus totaal overbodig:soinnocent:

Haha, ja dat is zeker waar! Hoewel ik niet had moeten zeggen "die heb ik gebouwd toen ik 19 was" maar eigenlijk "die heb ik gebouwd toen ik 18, 19 en 20 was"...:seriousf: Het ging allemaal wat langzamer toen (hoewel....ik doe nu ook altijd 10 dingen tegelijk en meestal maak ik alles nét niet af, begin liever weer aan iets nieuws :confused: )

Hedge
23 juni 2009, 10:12
Heel herkenbaar. (Helaas) zit er bij mij thuis iemand die dat een beetje in de gaten houdt. Maar ondertussen toch lekker met 5 projecten bezig.