PDA

View Full Version : Guitar Masterclass, interesse peiling



timkermans
21 juni 2009, 23:03
Hey jongens,


gisteren gaf een gitarist me een idee, nl van een Masterclass te organiseren voor semi-gevorderde gitaristen... Het leek me geen slecht idee om even de interesse te testen op de fora die ik bezoek. Het zou ongeveer zo ineen zitten (Suggesties zijn meer dan welkom) :


Een Masterclass van 4 uur, ingedeeld in 5 delen:

1. Introductie: Hoe is de nek van de gitaar opgebouwd. Hoe werkt mijn systeem (Wat is de link tussen akkoorden, toonladders, en hoe leer ik deze gebruiken...)
2. Akkoorden over heel de nek , in meer posities dan degene je al kent
3. Toonladders over heel de nek, of hoe kan ik met een minimum van logica alle toonladders (modi) over heel m'n nek spelen.
4. De link tussen 2. en 3.
5. Hoe gebruik ik 2.3. en 4. tijdens een nummer?



Datum en lokatie zijn nog te bepalen, het concept zit nog in experimentele fase.


Groetjes!

Tim

Tony L
21 juni 2009, 23:50
Op improvisatie gebied zou ik wel meer willen weten. Ik denk alleen dat ik het antwoord wel weet:
Veel spelen en dan leer je de hals vanzelf kennen.

Uiteindelijk wil ik alles wat in mij opkomt kunnen spelen dus dan kom je met alleen een berg theorie ook niet ver lijkt me.

-=JEROEN=-
22 juni 2009, 00:45
Ik vind 4 uur wat aan de krappe kant. Wat je wilt overbrengen is behoorlijk veel informatie en dan ook nog eens niet de makkelijkste materie. En ik denk dat meer dan de helft na een uur al verzadigd is, dus de andere 3 uur zijn een verspilling. Om efficiënt over te brengen wat je benoemt zou ik het verdelen over 4 of 5 x een uur. Dit geeft ze de tijd om thuis het geleerde te laten bezinken.

Voor wie doe je het?
Wat is je doel?

wrc_46
22 juni 2009, 11:38
Ik heb altijd wel interesse om zo'n masterclass te volgen. Lijkt me heel interessant.

EuroCinema
22 juni 2009, 11:44
Zo te lezen wil je de kerktoonladders en het CAGED systeem plus enkele toepassingen daarvan in vier uur behandelen. Het hangt ervan af wat je met "semi-gevorderd" bedoelt. Als mensen al aardig wat ladders en akkoorden beheersen, en je wilt ze vooral de samenhang daartussen laten zien, zou het kunnen. Het is wel de vraag of je genoeg mensen kunt vinden die precies op dat tussenniveau zitten.
Voor gitaristen die bij wijze van spreken alleen de bluesladder en powerchords beheersen, lijkt dit me veel te veel info in 1 middag.

DeiDRagonas
22 juni 2009, 11:47
Ik ook.. Ligt aan de kosten evt.

Maar dan moet vantevoren wel ongeveer duidelijk zijn hoe hoog t niveau is. Want mn theorie etc ken ik prima. Net als het vinden van akkoorden over de hele nek (ach, het blijven gewoon kleine groepjes noten, niet meer, niet minder heh). Heeft deze masterclass ook toegevoegde waarde als je al helemaal over de nek kan soleren bijv.? Door wie wordt de masterclass gegeven, en is dat een conservatorium geschoolde gitarist?

Vragen vragen.. lol.. Wel n leuk idee verder.

Grt R.

DeiDRagonas
22 juni 2009, 11:52
Het is wel de vraag of je genoeg mensen kunt vinden die precies op dat tussenniveau zitten.

Inderdaad.. dat bedoelde ik ook te zeggen.
Want daar hoef je bij veel gitaristen niet meer mee aan te komen omdat ze dat allang kennen terwijl anderen je aankijken alsof ze water zien branden (ik geef zelf ook les..).

Het is maar net wat je onder "semi-gevorderd" verstaat natuurlijk.



R.

terrasbeest
22 juni 2009, 13:16
Inderdaad.. dat bedoelde ik ook te zeggen.
Want daar hoef je bij veel gitaristen niet meer mee aan te komen omdat ze dat allang kennen terwijl anderen je aankijken alsof ze water zien branden (ik geef zelf ook les..).

Het is maar net wat je onder "semi-gevorderd" verstaat natuurlijk.



R.


Daar heb je het...

Ik denk trouwens dat men een ' clinic ' bedoelt, een masterclass is een 'one on one ' student- master'.
In de US is er wat men Workshops noemt, te beschouwen als een soort vakantie ( meerdere dagen dus ) te vergelijken met bvb een sportkamp.

http://www.guitarworkshop.com/


Ik denk dat je er niet mag verwachten dat dit programma daarin kan afgewerkt worden.

timkermans
23 juni 2009, 23:06
Op improvisatie gebied zou ik wel meer willen weten. Ik denk alleen dat ik het antwoord wel weet:
Veel spelen en dan leer je de hals vanzelf kennen.

Uiteindelijk wil ik alles wat in mij opkomt kunnen spelen dus dan kom je met alleen een berg theorie ook niet ver lijkt me.

Wel Tony,

Het gaat erom om tijdens het spelen niet meer te hoeven nadenken welke noten waar liggen, en door een systeem te leren ga je vanzelf de juiste noten leren die je in een bepaalde tonaard/akkoord/akkoordprogressie KAN spelen.



Ik vind 4 uur wat aan de krappe kant. Wat je wilt overbrengen is behoorlijk veel informatie en dan ook nog eens niet de makkelijkste materie. En ik denk dat meer dan de helft na een uur al verzadigd is, dus de andere 3 uur zijn een verspilling. Om efficiënt over te brengen wat je benoemt zou ik het verdelen over 4 of 5 x een uur. Dit geeft ze de tijd om thuis het geleerde te laten bezinken.




Het hangt ervan af wat je met "semi-gevorderd" bedoelt. Als mensen al aardig wat ladders en akkoorden beheersen, en je wilt ze vooral de samenhang daartussen laten zien, zou het kunnen. Het is wel de vraag of je genoeg mensen kunt vinden die precies op dat tussenniveau zitten.
Voor gitaristen die bij wijze van spreken alleen de bluesladder en powerchords beheersen, lijkt dit me veel te veel info in 1 middag.


Wel, ik zou zeker een kleine intro publiceren ergens op het forum die iedereen de minimumkennis meegeeft om de Masterclass te kunnen meevolgen.

4 uur les valt goed mee, als je regelmatig pauze pakt. Op muziekkamp gaf ik 3x 1,5 u les, zonder problemen... Het is wel degelijk de bedoeling dat je naar huis gaat met oefenstof voor de volgende 2 jaar mee bezig te zijn...


Mn theorie etc ken ik prima. Net als het vinden van akkoorden over de hele nek (ach, het blijven gewoon kleine groepjes noten, niet meer, niet minder heh). Heeft deze masterclass ook toegevoegde waarde als je al helemaal over de nek kan soleren bijv.?
Grt R.

Het is een systeem dat deels aangeleerd is, en deels door mezelf bedacht is om SNEL te leren denken tijdens je spelen. Het basisconcept is eerder dat je EERST je akkoorden op je nek moet kennen, en dan pas de andere noten gaat toevoegen om toonladders te krijgen...


Het leuke is ook dat je voor de prijs van 1 uur les 4u krijgt...

-=JEROEN=-
24 juni 2009, 00:46
Je maakt me wel nieuwsgierig. Geef je ook classes in Rotterdam http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

speulmenneke
24 juni 2009, 13:49
Heb zeker wel interesse. Ik ken de toonladders (majeur, mineur, pentatoniek, kerktoonladders etc.), kan akkoorden (maj.,min., groot-, klein-, verminderd, overmatig, halfverminderd septiem noem maar op etc.) vinden langs de hele hals (CAGED systeem). Maar zo gauw ik moet improviseren....... ik studeer m'n "improvisaties" dan ook altijd in. Behoor ik hiermee tot je doelgroep??

timkermans
25 juni 2009, 21:57
Leuk dat er zoveel interesse is! Ik denk eraan om stilletjesaan een datum te prikken in juli of augustus. Iemand een voorstel?

Groetjes!

Tony L
25 juni 2009, 23:10
Het lijkt me anders handig om aan te geven wat je verwacht van de mensen die aanwezig zijn. Ik heb namelijk geen idee wat semi-gevorderd inhoud. Semi-gevorderd op techniek gebied of op theorie? Allebei?

Ik ken zelf het CAGED systeem als begrip maar ben er nog niet actief mee bezig geweest. Mijn inhoud van ladders is beperkt, majeur en mineur in 1 positie. Pentatonic over de hele neck maar nog niet vloeiend (wel de eerste positie).

Ik hoop dat je wat meer uit kan leggen wat je verwacht zodat ik kan bepalen of het voor mij zinnig is om er heen te gaan.

timkermans
27 juni 2009, 00:18
Ik denk zeker dat jij nut gaat hebben van de Masterclass, al was het maar dat je een hoop oefenmateriaal mee naar huis krijgt...

DeiDRagonas
27 juni 2009, 07:49
En nu de belangrijkste vraag...
Wat gaat dat kosten denk je?

R.

timkermans
30 juni 2009, 13:39
Lees dit al eens:

1. http://en.wikipedia.org/wiki/Major_scale

Samengevat zegt het dat een major scale bestaat uit 7 noten , die telkens een hele of een halve toon van elkaar liggen. (die volgorde is vast, in alle toonaarden). Leer dit al van buiten!!!

2. CHORDS:

Je moet minimum de 5 basisakkoorden in majeur en mineur kennen, ZONDER BARRé!!!
Dat zijn dus ACDEG en Am Cm Dm Em en Gm.

Degene die je waarschijnlijk nog niet kent zijn :
Cm : (van dik naar dun) x3131x , de buitenste snaren moeten gedempt zijn.
Gm : (van dik naar dun) 3x3333 , neem de middenvinger op de bas, en de pink + ringvinger voor de rest.

3. De noten op de nek kunnen vinden (NIET VAN BUITEN)

4. Barre met E-greep en Barre met A-greep
http://en.wikipedia.org/wiki/Barre_chord

Ziezo,

vragen kunnen via PM

pimmetje
30 juni 2009, 14:29
Degene die je waarschijnlijk nog niet kent zijn :
Cm : (van dik naar dun) x3131x , de buitenste snaren moeten gedempt zijn.
Gm : (van dik naar dun) 3x3333 , neem de middenvinger op de bas, en de pink + ringvinger voor de rest.Cm en Gm?... Zou je daar niet op z'n minst septiemetjes bij vermelden, zoals je ze daar uitschrijft?... om maar niet te mierenneuken over de missende kwint in die Cm.

Correctere open alternatieven voor een Cm lijken mij x3101x en x3104x.

[edit]Dit onderwerp gaat trouwens naar de rubriek lessen. Vragen => PM[edit]

EuroCinema
30 juni 2009, 14:52
Eens, en Gm 310333 of als dat lastig pakken is zoiets als 31033x.

timkermans
30 juni 2009, 16:00
Wordt allemaal uitgelegd in de Masterclass... Niet voorlopen op de feiten hé jongens. :-D

I know what I'm doing, I've been doin this for a long time...

pimmetje
30 juni 2009, 16:41
Niets vooruitlopen... jij geeft met o.a. die 2 open mineur-akkoorden juist zelf een vooruitlopertje op je lessen en doet 't gewoon fout of op z'n minst onzorgvuldig.

Om 't correct neer te zetten, zou namelijk totaal geen moeite kosten: 2x een zeventje achter het m-akkoord en het was eigenlijk al best (die missende kwint vergeten we ff).
En als je per se mineur zonder toevoegingen wilde, dan had je de alternatieven die ik en Eurocinema hebben gegeven.

No biggy, maar ook niet echt vertrouwenwekkend voor de masterclass ;).

onze_jef
30 juni 2009, 20:13
No biggy, maar ook niet echt vertrouwenwekkend voor de masterclass ;).

Inderdaad!

DeiDRagonas
30 juni 2009, 23:13
Ik vind het een leuk initiatief, en niet duur.. Helemaal niet zelfs.

Maar toch ff de vraag.. Hoe master is die class eigenlijk? Ik ben best geinteresseerd in zoiets, maar moet ook ver reizen. Ik heb eerder een "leraar" moeten vertellen dat er in de Bm ladder geen F voorkomt, dus wil het even zeker weten...

Wat zijn je ervaringen? Welk jaar heb je je conservatorium afgerond? Heb je een (band)site...?

Kun je wat meer van dat soort info geven?



Grt R.!

peter_heijnen
1 juli 2009, 09:28
Inderdaad!
Nee hoor!

Juist als je veel ervaring hebt en de materie begrijpt zal het gebruik van septiemen en kwinten -behalve bij dominanten- vanzelf spreken, ook al worden ze niet genoteerd.

pimmetje
1 juli 2009, 09:33
In een schema en dergelijke, logisch...
Maar bij het uitschrijven van een akkoord waarvan je zegt dat mensen 't waarschijnlijk nog niet op die manier kennen?

peter_heijnen
1 juli 2009, 09:45
Hij geeft daar dan toch ook toch de greep erbij? Het is geen beginnersklasje.

pimmetje
1 juli 2009, 09:58
hehehe... ja, zo kan je 't ook bekijken.
Maar ik vind het stukje waar het in stond niet die indruk wekken met waar je je vinger moet zetten en welke snaren je moet dempen zeg maar:


Je moet minimum de 5 basisakkoorden in majeur en mineur kennen, ZONDER BARRé!!!
Dat zijn dus ACDEG en Am Cm Dm Em en Gm.

Degene die je waarschijnlijk nog niet kent zijn :
Cm : (van dik naar dun) x3131x , de buitenste snaren moeten gedempt zijn.
Gm : (van dik naar dun) 3x3333 , neem de middenvinger op de bas, en de pink + ringvinger voor de rest.

En dan BLIJFT wat mij betreft staan dat o.a. x3101x een prima mogelijkheid was om helemaal niet bij die septiem in de buurt te komen. Het is volgens mij niet zo dat het Cm7 akkoord open zo veel onbekender/meer voor gevorderden is dan het open Cm akkoord....
Ik begrijp de keuze dus niet in bovenstaande context.

peter_heijnen
1 juli 2009, 10:22
Typisch geval van miscommunicatie tussen verschillende niveaus.

Wat betreft jouw cm greep, daar zit een losse snaar in. Ik weet niet welke systematiek timkermans gaat uitleggen, maar voor losse snaren zal daarin geen plaats zijn omdat je een systeem in iedere toonsoort moet kunnen toepassen. Losse snaren maken dat onmogelijk.

Ik op mijn beurt begrijp jouw keuze voor juist die cm greep niet, tenzij je elastische vingers hebt :). Al heel lang geleden heb ik snel besloten die greep niet op mijn menukaart te zetten. ;)

EuroCinema
1 juli 2009, 10:28
Even twee dingen scheiden: de grepen die kermans beschrijft zijn in de praktijk meestal prima vervangers voor de drieklanken natuurlijk. Binnen een CAGED-systematiek zou ik er zelf wel voor pleiten om in elke positie consequent complete drie- of vierklanken aan te houden. Het gaat er immers om dat je de arpeggio's in de ladders "ziet" liggen. Maar ik heb kermans zijn youtube even gecheckt, en gezien het niveau van z'n spel weet-ie echt wel waar hij over praat hoor.

DeiDRagonas
1 juli 2009, 11:03
Ja??
Ik heb zn u-buis ook ff gechecked en dacht juist.. Toch maar ff checken...

edit: Niet dat ie slecht speelt btw hoor, maar in de bluesy stijlen kunnen ppl vaak erg netjes spelen, alleen zijn ze theoretisch zwaar minder dan bijv veel jazz gitaristen.

R.

timkermans
1 juli 2009, 11:28
Ik ga even inpikken op alles wat hier op tafel wordt gegooid!

1. Mijn ervaring in les geven en spelen is meer dan voldoende om 95% van iedereen hier na een paar lessen met maanden huiswerk naar huis te sturen. Dat is in mijn opzicht het kenmerk van een goeie leerkracht.

2. De opmerkingen van enkele mensen zijn juist, theoretisch gezien. Maar praktisch gezien kies ik ervoor om mijn eigen interpretatie te geven van de grepen, om mijn eigen systeem te dienen. Wat jullie vergeten is dat mijn systeem gebaseerd is op barrés (met die 5 grepen achter), of een greep die je op zich kan verschuiven.
A. Die Cm van mij is OP ZICH al een greep die je kan verschuiven. Vandaar het gebrek aan losse snaren (zoals Peter WEL begreep).
B. En daarom ook die Gm7 greep ipv de Gm greep! Ook mute ik de 5e snaar (die Si bemol of Bes) bij de Gm omdat tertsen op de dikke snaren niet klinken. Ook daar was Peter mee met mijn denkwijze...

En om op je vraag te antwoorden: Die zaken leer je in de Jazz (en ja, ik heb jazz gestudeerd, ik speel het alleen niet meer zo veel)

Pimmetje en Eurocinema, ik begrijp de opmerkingen, en apprecieer jullie input en jullie bekommernis met de andere Gitaarnet leden om ze niet in amateur lessen te laten trappen. Maar kom misschien de Masterclass volgen, en dan zal ik je uitleggen wat ik bedoel. Misschien kan je er zelf wat van incorporeren in jullie eigen gitaarlessen?

Vriendelijke groeten,


Tim Kermans

EuroCinema
1 juli 2009, 11:29
Ja??
Ik heb zn u-buis ook ff gechecked en dacht juist.. Toch maar ff checken...
edit: Niet dat ie slecht speelt btw hoor, maar in de bluesy stijlen kunnen ppl vaak erg netjes spelen, alleen zijn ze theoretisch zwaar minder dan bijv veel jazz gitaristen.
R.

Nou ik zag een Robben Ford nummer (Revelation) dat toch wel wat verder gaat dan de gemiddelde competente rocker. Maar je hebt gelijk: over didactische of theoretische vaardigheden zegt dat misschien niet zoveel.

pimmetje
1 juli 2009, 11:29
Ik op mijn beurt begrijp jouw keuze voor juist die cm greep niet, tenzij je elastische vingers hebt :). Al heel lang geleden heb ik snel besloten die greep niet op mijn menukaart te zetten. ;)Mijn menukaart toont 'm om dezelfde reden ook niet :sssh: :D

pimmetje
1 juli 2009, 11:37
Misschien kan je er zelf wat van incorporeren in jullie eigen gitaarlessen?Ff voor de duidelijkheid: ik geef geen les... ben zelfs absoluut niet in staat tot les geven op welk gebied dan ook. Los van m'n zeer bescheiden muzikale niveau heb ik in het algemeen didactische vaardigheden van een baksteen :D.

EuroCinema
1 juli 2009, 12:30
Pimmetje en Eurocinema, ik begrijp de opmerkingen, en apprecieer jullie input en jullie bekommernis met de andere Gitaarnet leden om ze niet in amateur lessen te laten trappen. Maar kom misschien de Masterclass volgen, en dan zal ik je uitleggen wat ik bedoel. Misschien kan je er zelf wat van incorporeren in jullie eigen gitaarlessen?


Zoals gezegd heb ik er wel vertrouwen in dat je dat goed kan hoor. Maar we houden elkaar hier op het forum graag een beetje scherp op de mierenn**kerige details. Ook omdat je de vele meelezers met hun verschillende achtergronden niet meer dan noodzakelijk wilt verwarren.
Zelf geef ik al een tijdje geen les meer. Op rock/beginnersles was ik een beetje uitgekeken (ken die rockhits ook niet meer) en voor jazzles vind ik mijn eigen achtergrond (autodidact+priveles) te fragmentarisch vergeleken met alle conservatoriummannen die hier in Amsterdam lesgeven. Mar misschien ooit...

timkermans
17 juli 2009, 17:04
Beste gitaarnetters,


Het is eindelijk gelukt. Na de data van alle deelnemers (6) gekregen te hebben, is er beslist de workshop te geven op onderstaand tijdstip:

Zondag 30 augustus, 13u tot 18u te Antwerpen (het juiste adres wordt nog medegedeeld). De prijs zal 40 euro bedragen, koffie/thee is in de prijs inbegrepen...

Ik open een nieuw topic, met de toestemming van de mods?

Tony L
17 juli 2009, 18:48
Beste gitaarnetters,


Het is eindelijk gelukt. Na de data van alle deelnemers (6) gekregen te hebben, is er beslist de workshop te geven op onderstaand tijdstip:

Zondag 30 augustus, 13u tot 18u te Antwerpen (het juiste adres wordt nog medegedeeld). De prijs zal 40 euro bedragen, koffie/thee is in de prijs inbegrepen...

Ik open een nieuw topic, met de toestemming van de mods?

Ik heb eigenlijk ook nog steeds wel interesse, sorry dat ik niets van me heb laten horen!! Ik zal moeten kijken of de 30e gaat lukken maar ik denk dat dat geen probleem oplevert.

timkermans
4 augustus 2009, 21:42
Al 5 deelnemers die betaald hebben, nog plaats voor 3 vingeraars ;-) , dus bijna volzet!

timkermans
25 augustus 2009, 10:54
Het komt dichtbij!!!

Nog 2 plaatsen beschikbaar. Wees bij de laatsten!

Tim

timkermans
25 augustus 2009, 10:59
NOG 2 PLAATSEN BESCHIKBAAR!!!

De Masterclass gaat doorgaan op 30 augustus in Studio Southside (Ballaerstraat 41, Antwerpen). Om 13u starten we, dus een half uurtje op voorhand aanwezig zijn is geen overbodige luxe. Naargelang de Masterclass vordert zijn er 2 à 3 pauzes, waarbij koffie, thee en koekjes gratis beschikbaar zijn, en frisdranken aan schappelijke prijzen kunnen worden gekocht. De Masterclass zal rond 18u beëindigd worden .

Nu iets meer over de Masterclass zelf:
Hij is opgebouwd uit 4 delen. Alles is aan elkaar gelinkt, en moest je iets niet begrijpen, kan je tijdens de pauze even om verduidelijking vragen.

1. Introductie
Hoe werkt mijn systeem? Wat gaan we zien vandaag? Waarom is dit een must voor elke improviserende gitarist?

2. De Akkoorden op de nek
Elk akkoord op 5 plaatsen op de nek ofwel elk akkoord kunnen spelen met 5 verschillende grepen.

3. De major scale over héél de nek
Met 1 simpel truukje een scale vinden en die over heel de nek kunnen spelen.

4. De link tussen 2. en 3.
Wat is de link tussen scales en akkoorden? Waarom moet ik EERST akkoorden kennen , en dan pas scales?

(Optioneel, als we er komen)
5. Enkele voorbeelden van het gebruik van de geleerde kennis
Aan de hand van backing tracks


Na deze Masterclass heb je meer dan voldoende werkmateriaal om de volgende 6 maand te kunnen studeren en oefenen. Mensen die meer vragen hebben kunnen eventueel informatie vragen m.b.t. privéles. Ik ben nog de hele avond beschikbaar om eventueel one-on-one verder uit te weiden.

Groetjes!

Tim

RolandT
2 september 2009, 08:06
en hoe was de masterclass? Komt er een herhaling?