PDA

View Full Version : Eerste gitaar: Epiphone Les Paul Special II



Lezolas
21 juni 2009, 23:57
Hey,
Ik ga morgen volgende gitaarset kopen:
KLIK (http://www.keymusic.be/details.asp?prodid=84330&taal=0)

Op dit forum heb ik onderstaande gevonden en gelezen,
maar zijn er nog ervaringen met deze gitaar/versterker/set?

Zelf heb ik geen enkele gitaarervaring.
Het zal mijn eerste gitaar worden.
Ik heb verder geen kaas gegeten van vaktermen dus..
Wat wordt er precies met scheurniveau bedoelt?
En de Pick Ups zijn niet helemaal goed.. wat moet ik me daar bij voorstellen?
Dat de gitaar na 5maanden geen deftig lied meer toelaat? Of...

Alvast bedankt!



Gitaar: Epiphone Les Paul Special Model II
Prijs (evt. met link): Rond de 200 euro
Vorm: Les Paul
Muziekstijlen: Van Blues tot Metal
Waarom deze gitaar? : Ik zocht een goeie elektrische beginnersgitaar en na vele modellen te hebben geprobeerd had deze de beste kwaliteit/prijs verhouding
Kun je het geluid beschrijven?: Clean is het mooi en vol en op scheurniveau begin je toch te merken dat de Pick Up's niet helemaal goed zijn. Vervangen dus
Verder opmerkingen/promotiepraatjes/etc.? Plaatje ...: Mooie gitaar voor zijn geld, alleen Pick Ups vervangen. Hij is ook niet zo zwaar dus goed voor de jeugdige gitaristen. De hals is geschroefd i.p.v. gelijmd dus de sustain zal niet helemaal top zijn. Maar voor dit geld is het een goeie gitaar.

mesaman
22 juni 2009, 00:03
ik heb die gitaar ook gehad.mooi ding.gewoon goed! ik vond hem eingelijk supergoed klinken vergeleken met het budget gitaartje dat het is en de verwachting die ik had.zorg even dat hij goed wordt afgesteld met lage actie.dan is het een leuke gitaar om mee te beginnen.en kan best lang mee als je er niets geks mee doet.
ik wens je veel plezier

Lezolas
22 juni 2009, 00:07
Bedankt voor je positieve reactie!
Wat bedoel je precies met 'afgesteld met lage actie'?

evEndzhar
22 juni 2009, 00:08
Toen ik mijn eerste gitaar kocht heb ik hem overwogen, maar ben toen voor een Squier Strat gegaan. Voornaamste reden om hem niet te nemen was omdat de Special II op de basisvorm na eigenlijk heel weinig met een Les Paul te maken heeft.

De hardware/electronica zal wel prut zijn, maar dat is te verwachten bij een gitaar van 150 euro. Ik zou me meer zorgen maken om de versterker die bij die set zit. Daar haal je gewoon niet de geluiden uit die je wil hebben.

geert1976
22 juni 2009, 00:10
er wordt mee bedoelt dat zonder de effecten van een overdrive/distortion (scheurgeluid) de elementen te wensen over laten, ik denk dat het geluid dan modderig wordt (er onduidelijk, een brei van geluid).

dit setje is qua prijs heel ok, maar verwacht er geen wonderen van, het is geen top off the bill, maar als beginner kun je er prima mee uit de voeten.

voor wat betreft het scheurgeluid, je zou op de lange termijn de elementen kunnen vervangen, of als je the feeling krijgt voor het spelen op termijn een gitaar kunnen kopen die beter van kwaliteit is, het is niet iets om je nu al druk over te maken.

Eerst lekker spelen en oefenen en daarna verder zien;)

geert1976
22 juni 2009, 00:13
Toen ik mijn eerste gitaar kocht heb ik hem overwogen, maar ben toen voor een Squier Strat gegaan. Voornaamste reden om hem niet te nemen was omdat de Special II op de basisvorm na eigenlijk heel weinig met een Les Paul te maken heeft.

De hardware/electronica zal wel prut zijn, maar dat is te verwachten bij een gitaar van 150 euro. Ik zou me meer zorgen maken om de versterker die bij die set zit. Daar haal je gewoon niet de geluiden uit die je wil hebben.

dit snap ik niet:???: je wil een LP achtige gitaar (humbuckers) en je koopt een strat (single coils), omdat de Epi Special weinig weg heeft van een LP:???:

deze gitaar (de Epi Special) komt heel wat dichter in de buurt van een LP dan een strat:dontgeti:

Lezolas
22 juni 2009, 00:13
Toen ik mijn eerste gitaar kocht heb ik hem overwogen, maar ben toen voor een Squier Strat gegaan. Voornaamste reden om hem niet te nemen was omdat de Special II op de basisvorm na eigenlijk heel weinig met een Les Paul te maken heeft.

De hardware/electronica zal wel prut zijn, maar dat is te verwachten bij een gitaar van 150 euro. Ik zou me meer zorgen maken om de versterker die bij die set zit. Daar haal je gewoon niet de geluiden uit die je wil hebben.

Ook voor iemand die nog nooit gespeeld heeft?
Ik bedoel; ik verwacht van mezelf niet dat ik plotsklaps piekfijne rifs ga toveren en een metallica solo'tje zal brengen eh..

geert1976
22 juni 2009, 00:14
Bedankt voor je positieve reactie!
Wat bedoel je precies met 'afgesteld met lage actie'?

de actie is de afstand van de snaren tov de hals, indien je deze set bij een winkel koopt, vraag of ze hem willen afstellen, of zoek iemand in de vrienden, kennissen en burenkring die er ervaring mee heeft en het voor je doet

geert1976
22 juni 2009, 00:16
Ook voor iemand die nog nooit gespeeld heeft?
Ik bedoel; ik verwacht van mezelf niet dat ik plotsklaps piekfijne rifs ga toveren en een metallica solo'tje zal brengen eh..

nee nee nee, maak je hier niet gelijk te druk om, kijk eerst of je het spelen leuk vind etc, dat de gitaar crap is is onzin je kan je er als beginner prima mee redden, het zou fijn zijn als evEndzhar, zijn eigen crap leest en hier mee ophoud, beetje overtrokken allemaal

Lezolas
22 juni 2009, 00:20
er wordt mee bedoelt dat zonder de effecten van een overdrive/distortion (scheurgeluid) de elementen te wensen over laten, ik denk dat het geluid dan modderig wordt (er onduidelijk, een brei van geluid).

dit setje is qua prijs heel ok, maar verwacht er geen wonderen van, het is geen top off the bill, maar als beginner kun je er prima mee uit de voeten.

voor wat betreft het scheurgeluid, je zou op de lange termijn de elementen kunnen vervangen, of als je the feeling krijgt voor het spelen op termijn een gitaar kunnen kopen die beter van kwaliteit is, het is niet iets om je nu al druk over te maken.

Eerst lekker spelen en oefenen en daarna verder zien;)

Ok bedankt!
Het is me duidelijk nu!

Wat het vette betreft: Super! Ik krijg van vele 'gitaarkenners' negatieve dingen te horen, en van de "gewone gitarist" krijg ik dan weer veel positieve dingen te horen... het werkt enorm verwarrend!
bedankt

Lezolas
22 juni 2009, 00:21
nee nee nee, maak je hier niet gelijk te druk om, kijk eerst of je het spelen leuk vind etc, dat de gitaar crap is is onzin je kan je er als beginner prima mee redden, het zou fijn zijn als evEndzhar, zijn eigen crap leest en hier mee ophoud, beetje overtrokken allemaal


Bedankt Geert! :)

evEndzhar
22 juni 2009, 00:25
dit snap ik niet:???: je wil een LP achtige gitaar (humbuckers) en je koopt een strat (single coils), omdat de Epi Special weinig weg heeft van een LP:???:

deze gitaar (de Epi Special) komt heel wat dichter in de buurt van een LP dan een strat:dontgeti:
Knap geredeneerd, maar dat is niet wat ik zei. Ik heb de Special II niet gekocht omdat het een slecht excuus voor een Les Paul is (geschroefde hals op een dun basswood plankje, knoppen zitten op de verkeerde plaats). Een Squier Stratocaster is tenminste gewoon een strat die ook nog eens klinkt als een strat. En blues klinkt daar minstens net zo lekker op als op een Les Paul.


[QUOTE=Lezolas;2070337]Ook voor iemand die nog nooit gespeeld heeft?
Ik bedoel; ik verwacht van mezelf niet dat ik plotsklaps piekfijne rifs ga toveren en een metallica solo'tje zal brengen eh..
Je geluid is gewoon heel beperkt met zo'n versterker. Een modelling versterker als een Roland Cube is dan een stuk leuker. Maar voor de meerprijs van die versterker bij de set hoef je het niet te laten. Je kan altijd later nog wat beters kopen.

geert1976
22 juni 2009, 00:34
Knap geredeneerd, maar dat is niet wat ik zei. Ik heb de Special II niet gekocht omdat het een slecht excuus voor een Les Paul is (geschroefde hals op een dun basswood plankje, knoppen zitten op de verkeerde plaats). Een Squier Stratocaster is tenminste gewoon een strat die ook nog eens klinkt als een strat. En blues klinkt daar minstens net zo lekker op als op een Les Paul.

[quote]
Je geluid is gewoon heel beperkt met zo'n versterker. Een modelling versterker als een Roland Cube is dan een stuk leuker. Maar voor de meerprijs van die versterker bij de set hoef je het niet te laten. Je kan altijd later nog wat beters kopen.

hahaha, nou jouw strat is ook gewoon van basswood hoor en heeft ook een geschroefde hals.

enuh Gibson heeft verscheidene variaties gemaakt op de LP, bv een melodymaker (ook een dunne LP) enuh nooit gehoord van de Gibson LP junior?

en dat beetje sustainverlies merkt hij echt niet hoor, maar verhef nu niet je Squier boven die Epi, want die squier is echt niet beter

know your history and facts! (zegt een oude rot)

geert1976
22 juni 2009, 00:36
http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/003-10.jpg

ook een slecht excuus voor de Les Paul van Gibson? (dit is mijn Gibson Melodymaker)

evEndzhar
22 juni 2009, 00:42
hahaha, nou jouw strat is ook gewoon van basswood hoor en heeft ook een geschroefde hals.

enuh Gibson heeft verscheidene variaties gemaakt op de LP, bv een melodymaker (ook een dunne LP) enuh nooit gehoord van de Gibson LP junior?

en dat beetje sustainverlies merkt hij echt niet hoor, maar verhef nu niet je Squier boven die Epi, want die squier is echt niet beter

know your history and facts! (zegt een oude rot)
Goh, hebben alle Squiers een basswood body dan? En Stratocasters horen een geschroefde hals te hebben. Niet zo bijdehand doen.

Naar mijn mening zijn de Melody Maker en Les Paul Junior ook gedrochten, maar die hebben in ieder geval nog door de vele jaren dat ze bestaan een reputatie voor hun unieke eigenschappen gekregen. Dat zie ik met de Epiphone Les Paul Special II eerlijk gezegd niet zo snel gebeuren.

geert1976
22 juni 2009, 00:57
Goh, hebben alle Squiers een basswood body dan? En Stratocasters horen een geschroefde hals te hebben. Niet zo bijdehand doen.

Naar mijn mening zijn de Melody Maker en Les Paul Junior ook gedrochten, maar die hebben in ieder geval nog door de vele jaren dat ze bestaan een reputatie voor hun unieke eigenschappen gekregen. Dat zie ik met de Epiphone Les Paul Special II eerlijk gezegd niet zo snel gebeuren.

die nieuwe wel ja, oudere Japanse/Koreaanse en taiwanese hadden Alder of Ash, enuh ik doe niet bijdehand, maar ik kan wel merken dat jij qua gitaren niet verder bent gekomen dan een Squier en een Roland Cube, dus ik doe niet bijdehand, ik weet waar ik het over heb, je spuit alleen maar MODDER!

roel-snip
22 juni 2009, 11:13
Heb een tijdje terug zo'n gitaartje gekocht voor mijn zoon. Voor het clean moet je hem niet kopen , maar voor de scheur......... prima gitaar voor dat geld.

mesaman
22 juni 2009, 11:24
wat zit iedereen te zeuren?deze beginnende gitarist wil een leuke gitaar voor een leuke prijs.en hij weet er nog niets vanaf.dan moeten wij hem toch gewoon helpen en nuttige info geven,en niet zitten zeuren over je eigen keuzes die je gemaakt hebt of over houtsoorten/elemente/versterkers e.d.wat heeft hij hier aan?Ik weet zeker dat hij hier veel plezier aan heeft en jaren nog kan oefenen en lekker sparen voor een gitaar die hij dan echt wil met een super dikke versterker met de perfecte sound voor hem.natuurlijk kunnen we allerlij gitaren en versterkers aanbieden met soorten versterkers.Het belangrijkste is natuurlijk het speel plezier en het leren van leuke nummers.over deze gitaar?
uit mijn onderzoek is gebleken dat je hier veel plezier van kan hebben

ik zeg doen!

geert1976
22 juni 2009, 11:51
wat zit iedereen te zeuren?deze beginnende gitarist wil een leuke gitaar voor een leuke prijs.en hij weet er nog niets vanaf.dan moeten wij hem toch gewoon helpen en nuttige info geven,en niet zitten zeuren over je eigen keuzes die je gemaakt hebt of over houtsoorten/elemente/versterkers e.d.wat heeft hij hier aan?Ik weet zeker dat hij hier veel plezier aan heeft en jaren nog kan oefenen en lekker sparen voor een gitaar die hij dan echt wil met een super dikke versterker met de perfecte sound voor hem.natuurlijk kunnen we allerlij gitaren en versterkers aanbieden met soorten versterkers.Het belangrijkste is natuurlijk het speel plezier en het leren van leuke nummers.over deze gitaar?
uit mijn onderzoek is gebleken dat je hier veel plezier van kan hebben

ik zeg doen!


dat vind ik ook en heb ik ook gezegd, alleen heb enkel wat crap van een ander getorpedeerd

Lezolas
23 juni 2009, 15:27
Ik ban vandaag naar de winkel geweest en dit pakket was er niet meer.
Na een hele uitleg heb ik dan gekozen voor het iets duurdere:

http://www.keymusic.be/details.asp?prodid=107675&taal=

Nu, ik probeer de gitaar te stemmen.. De man in de winkel wou dat wel doen, maar hij raadde me aan om het de eerste keer zelf te proberen.
Zo leer ik sneller.. kvond dat geen slecht idee.
En dan heeft hij mij het gedoe uitgelegd.. maarja :-s
Allemaal alweer vergeten :P

Dus bij deze, kan er mij mss iemand helpen ofzo?

Mijn stemapparaatje...
http://img193.imageshack.us/img193/9613/ry320.jpg

thx!