PDA

View Full Version : JCM2000 TSL100 probleem



Chiemel
21 juni 2009, 22:48
Hey,

een paar weken geleden kocht ik een tweedehandse TSL100 head met 1960B cabinet. Nu was ik gisteren al een uurtje of 2 aan het spelen, en plots had ik niets meer van geluid. Na een paar keer proberen en checken of alle kabels wel goed ingeplugged waren, nog altijd niets.

Vandaag begon ik, met zeer beperkte kennis, al wat te "troubleshooten". Ik heb al uitgesloten dat het mijn instrumentenkabel of speaker kabel zou zijn. Zeer beperkte kennis dus. Als er geen gitaar op aangesloten is, hoor ik ook compleet niets als ik volume vollen bak opendraai, waar je normaal toch wat ruis moeten horen dacht ik. Ik had dus niets van output.

Dan even vanachter gekeken in de amp, alle lampen branden prima, niets van zwarte schroeiplekken of zo...

Nu een kwartiertje geleden probeerde ik nog eens, en op clean heb ik niets, maar op crunch en distortion komt er toch ietwat van geluid uit, maar verschrikkelijk stil. Niet speelbaar stil.

Ik vermoed dus dat er niets van output uit m'n head komt, maar ik ben niets zeker. Kan iemand me vertellen hoe ik nog verder kan kijken wat er mis is? Of hoe ik nog wat testjes kan doen om het probleem te bepalen?

Update: Zonet even opengedraaid met gitaar aangesloten, verrassing voor m'n oren toen ie plots op vol niveau begon te luiden. Dan terug naar beneden gedraait, en een kwartiertje later, weer al het geluid weg. Ook een gelijkaardige situatie gevonden op het internet:
http://music-electronics-forum.com/t6007/


I've got a Marshall TSL100 Head that has a ghost in the machine.
Basically, the output volume has to be turned up past 4 or 5 in order to get any sound. Then, and only then, can it be turned down to a quiet level, or generate any sound at all.
Tubes were replaced with no improvement. This happens intermittently,
sometimes the problem won't appear for awhile.


Een machine die maar 50% van de tijd werkt, is ook niet veel waard, dus als iemand mij kan vertellen wat het probleem zou kunnen zijn, en hoe ik het zou kunnen oplossen, zou dat ten zeerste geapprecieerd worden!

zjanke
21 juni 2009, 22:57
Kan een brakke soldering op de printplaat zijn. Als deze warm wordt kan kan de verbinding wegvallen. Brakke buis kan ook, weet je hoe oud de buizen zijn?

Als je zelf geen kennis van electronica hebt, dan zou ik even een amptech opzoeken.

caliban
21 juni 2009, 23:06
Is het mogelijk een stukke lamp als hij soms wel nog werkt? Lijkt me eerder een slecht contact ergens in de versterker.

zjanke
21 juni 2009, 23:37
Slecht contact lijkt me ook waarschijnlijker, maar de andere gitarist had laatst hetzelfde probleem met een hotrod en dat was uiteindelijk een verrotte eindpit