PDA

View Full Version : shear horror ...



barno
21 juni 2009, 19:53
Enkel groot geluk dat ik dit nog kan vertellen hier:

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/gebrokenfrees.jpg

Was net een essen body aan het uitfrezen, voel een slag op de frees, haal ze dadelijk weg en zie op de gefreesde rand waar de frees de slag heeft gemaakt, gelukkig geen onherstelbare schade.

Tot ik naar de frees zelf kijk en zie dat die er niet meer is.... heb ze trouwens nog altijd niet gevonden ...

Hoe kan dit gebeuren? Ik heb best al wat freeservaring, ik had net nog mooi gecheckt of ik met de vezels mee aan het frezen was enz... ik zorg ervoor dat ik zoweinig mogelijk moet frezen en if so, doe ik het in kleine stappen enz...

dat dit ondanks alles toch kan gebeuren... de makita die ik heb is een krachtig beestje, mag er niet aan denken als de frees een andere baan had gekozen.
Ik zal maar es rondkijken voor een kogelvrij vest ofzo :???:

Yoshida
21 juni 2009, 20:01
Jemig, afgeknapt dus?? Dat mág niet kunnen. Eis van Makita een leven lang gratis gereedschap voordat je het verhaal op intern... fuck :)

Je hebt inderdaad nog geluk gehad. Voor dit soort machines zijn penfrezen verkrijgbaar. Ik denk zelf dat ik die wel ga gebruiken voor een volgend project. Veel minder kans op vastslaan.

flappie
21 juni 2009, 20:07
das zeker schrikken.
is de schacht gebroken of de verbinding van de schacht met de snijvlakken?

zo zie je maar dat gitaarbouwen alleen voor echte helden geschikt is:blast:

hier nog een mooie foto van een amerikaanse gitaarbouwer
van de Blackwater guitar company inc.

http://mypetjawa.mu.nu/archives/aussie_special_forces_darth_vader_2.jpg

Saf
21 juni 2009, 20:26
Zo heftig Is het frees bitje gewoo nhelemaal afgebroken of is er in de machine iets goed stuk gegaan.

Kakihara
21 juni 2009, 20:31
Holy crap ! Gelukkig is er geen schade en is alles en iedereen nog min of meer heel (ik mag er niet aan denken, al die onafgewerkte Guttlins) ...

barno
21 juni 2009, 20:34
heeft niks met Makita te maken, de schacht van bit is gebroken daar waar hij de houder binnengaat. dus frees, volglager en dat lagertje waarmee je hoogte van de volger bepaalt. zou'm laten zien maar nog steeds niet gevonden, denk nu dat ie naar buiten is gevlogen de tuin in, deur stond open.

Ok de frees was niet meer superscherp (ik heb er een 7tal bodies en halzen mee gedaan) maar dit mag volgens mij gewoon niet gebeuren. Heb echt schrik om terug te gaan frezen...

F*R*E*A*K
21 juni 2009, 20:39
Dat er stukjes afbreken van een frees heb ik wel eens gehad, maar dit is toch wel erg!

oigun
21 juni 2009, 22:36
Vreemd dat je de bit niet meer kunt vinden... Ik heb wel eens gehad dat de bit uit de frees loskwam maar dan was er eigenlijk vrij weinig aan de hand, geen violente toestanden iig. Nu heb je wel weer een goed excuus om U een vers bitje aan te schaffen:ok:

rock 'n roll
21 juni 2009, 22:48
Goede engelbewaarder die je daar hebt!
Zat de frees goed vast, ik weet namelijk uit ervaring als ze ook maar iets kan door slippen er dan uiteindelijk genoeg slijtage is om ze te laten breken.
Hoe ziet de breuk eruit? daar kan soms ook aan zien waar het aan lag.

Cocobolo
21 juni 2009, 22:51
Ik vind dit ook nogal wat zeg! Heb je jezelf wel goed gecontroleerd of die frees misschien een jaszak ingeschoten is of zo?
Was het een kwaliteitsbitje? Ik koop meestal niet de goedkoopste freesjes omdat ik dan denk enigszins garantie te hebben dat het goed, sterk en scherp spul is (hoewel dat natuurlijk maar afwachten is).

no 1 hops
21 juni 2009, 22:55
ben blij dat je er zelf goed vanaf bent gekomen.
ik denk dat we niet moeten vergeten dat ook bits fouten kunnen hebben bevatten.

metaalmoeheid, en het geweld dat er eigenlijk op 6 a 8 mm asje komt is niet gering.
daarom blijf ik ook aanhouden, nooit dieper dan de helft van de frees diameter.

barno
21 juni 2009, 23:09
ja het was een kwaliteitsfrees

ik had m zeker goed vastgezet : op de foto zie je dat de schacht van het bit nog in de frees zit, .... Bij mijn eerste zelfbouw is ooit es een bit losgeschoten met schade aan de gitaar tot gevolg, dus telkens ik nu een bit vastzet, denk ik daaraan.

Ik heb bit nog niet gevonden maar ik weet wel zeker dat als hij in mijn richting was gevlogen, er ernstige gevolgen zouden zijn.

Ik zou toch liever gaan frezen met bits met dikkere schacht, ik moet trouwens altijd conversiebussen gebruiken. maar dat soort frezen daar vind ik geen volglagers voor.

edit: ik zie nu zelf op de foto dat de volglager nog in de freesmachine zit, dus bit is vlak boven het snijvlak gebroken.

Ike57
21 juni 2009, 23:27
Je hebt mazzel gehad man! Dat had slechter kunnen aflopen ....

Was dit zo'n 6,3 mm bit (1/4 inch) die je met een conversiebusje in een 8 mm houder kunt zetten? (die heb ik namelijk ook .... ) En dat soort kopieerfreesjes kan ik nergens in 8 mm vinden.

Ik hoop dat je even een goede borrel hebt gedronken tegen de schrik en op de goede afloop ;)

stijnkenens
22 juni 2009, 00:18
fieuw, goed om weten ...

Ik heb die ook, die freesjes van 1/4 inch, omdat gewone niet bestaan met een kogellager aan de bovenkant.

Hoe diep was je aan het frezen?

Ik probeer nooit dieper te gaan dan 3 mm, ook omdat m'n machientje het niet aan kan... (een eenvoudige perles, geen perel, maar: 'made in Switzerland') wel professioneel, maar eenvoudig.



s

barno
22 juni 2009, 00:37
het was een bit van 19 mm doorsnede, 25 diep, schacht van 6 in conversiebus naar 12

ik frees normaal ook in stappen van 3 mm als ik cavities frees,
maar als ik een body uitfrees langs een mal, ga je natuurlijk dieper, je kan moeilijk je mal telkens in hoogte aanpassen aan de volglager.
Ik frees dan wel geen dikke stukken weg, ik zaag de body tamelijk strak uit eerst

aaronstonebeat
22 juni 2009, 02:00
Mij lijkt, naar aanleiding van dit verhaal, dat het verstandig is zoveel mogelijk te zorgen dat je je 'aan de overkant' bevindt van de zijde die je aan het frezen bent; maw dat het werkstuk zich altijd tussen jou en het freesbitje bevindt. Ik denk dat ik daar nu zelf in de toekomst wel op ga letten; ik heb 't ook al niet op die freesmachines.

Ik kon het even niet laten te rekenen aan een worst case scenario :D
Stel de frees draait op volle toeren, 30.000 rpm, het bitje breekt en gedurende de fractie van de seconde dat het bitje buigt en afbreekt beschrijft het al rondslingerend een maximale straal van 3 cm (omtrek van de cirkel is dan 18,8 cm). Dan zou het uiteinde op dat moment een snelheid van 30.000 x 0,188 = 5640 m per minuut hebben. Dat is 94 m per seconde of bijna 340 km per uur.

Ik heb geen inzicht in hoeveel schade dit zou kunnen veroorzaken, maar ik zou het zelf niet willen uitproberen.

Ik denk trouwens wel dat een bot bitje aanmerkelijk meer warmte opwekt dan een scherp en dat die warmte in combinatie met de kracht die steeds weer op de as staat eerder tot metaalmoeheid leidt.

oigun
22 juni 2009, 07:48
Een 6mm schacht vind ik wel altijd een beetje dun. Ik koop nooit 6mm bits.
Hier (http://shop.jvl-europe.com/epages/61425996.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61425996/Products/151583B) hebben ze fatsoenlijk bits voor een redelijk prijs.
Dan hoef je ook niet meer met die rare conversiebussen aan de slag:cheerup:
BTW koop niet die hele grote 19mm frees die is echt niet practisch (= te groot) in een bovebfrees machine.

no 1 hops
22 juni 2009, 07:53
het geeft gewoon aan dat alle veiligheids maatregelen die je nemen kunt gewoon nodig zijn.
schone werkvloer, zorgen dat je weet dat tijdens het frezen de kabel lang genoeg is, geen flodderende kleding of loshangend lang haar (altijd de stekker eruit als je de bit verwisselt of met iets anders aan de machine bezig bent)

verder zit ik er zelf aan te denken dat ik bij mijn volgende project de omtrek later frees dan de cavety's en dergelijk.
ook de neckpocket wil ik proberen eerst te frezen voordat ik de body omtrek doe.

je houd dan namelijk meer steun over voor de frees en die blijft dan stabieler staan

dus werkvolgorde, lijmen, rechthoek uitzagen, aftekenen pickupholtes, neckpocket holte etc frezen en dan pas de omtrek

Cocobolo
22 juni 2009, 08:29
Barno, als je frezen kwijt kunt met een schachtmaat van 12mm dan zou ik zeker overwegen om een 12mm frees te gebruiken. Je kunt de kantenfrees in die schachtmaat ook hier krijgen (ook 8mm versies trouwens): http://www.mzsgereedschap.nl/frezen/frezen/kantenfrees/

Ik kan me niet voorstellen dat je zo'n 12mm frees snel zult breken.

Ik heb daar zo'n frees besteld en had hem binnen 2 dagen in huis.

barno
22 juni 2009, 09:44
hey oigun en cocobolo: thx voor die adressen, daar heb ik echt wat aan!

Yoshida
22 juni 2009, 10:11
Mijn recente kopieerfreeswerk heb ik eerst met een kopieerring gedaan voor ik de frees met bovenlager erin zette. Vooral wat betreft neckholte en pickup cavity bevalt dit goed. Volgende keer doe ik de body misschien ook zo of anders eerst zo nauwkeurig mogelijk met een decoupeerzaag.
Ik heb ontdekt dat het toerental vrij nauwkeurig komt. Te weinig en het schiet niet op, te hoog en het hout kan verbranden en meer risico op vastslaan.

KoenB
22 juni 2009, 12:39
Dit soort verhalen vind ik altijd zo verschrikkelijk. Je wordt echt even terug in de realiteit gezet. zo'n apparaat is gewoon gevaarlijk. Ik probeer er nooit aan te denken terwijl ik sta te frezen, maar het kan iedereen overkomen.

Nog een tip voor alle frezers, hoewel die waarschijnlijk vrij obvious is: zet je freesbit nooit te diep (als in het snijblad ver van de inklemming). Hoe groter deze afstand, hoe groter het buigmoment en daarmee ook de kans op een breuk.

Het volgende stuk is voor de natuurkundigen onder ons. Lezen op eigen risico ;)

Moment = Arm * Kracht. Maak je dus de afstand tussen snijblad en inklemming 2 x zo groot, dan wordt het buigmoment in de schacht ook 2 keer zo groot.

Nu nog een 'leukere', deze is wat lastiger te begrijpen, dit is de doorbuiging van een balk:

u = F*L^3 / 3*E*I

u=uitwijking, F is kracht, L=afstand inklemming tot blad, E=elasticiteitsmodulus (een getal dat afhangt van het materiaal), I is het traagheidsmoment (afhangkelijk van de doorsnede v.d. balk). Voor een cirkel is I=(pi*r^4) / 4, r is hierin de radius van de schacht

Hier zie je dus dat als je de afstand 2 keer zo groot maakt, dat de uitwijking van de punt 2^3 = 8 !!! keer zo groot wordt. Vervolgens staat de tip van het bitje dus niet meer netjes in het midden, en worden de centrifugaalkrachten belangrijk (de krachten die je naar de zijkant duwen in een auto als je de bocht om gaat). Hier kan ik ook wel weer aan gaan rekenen maarja dat bespaar ik jullie :) Het komt er iig op neer dat bij 30.000 rondjes per minuut er best een aardige zijwaardse kracht op dat bitje komt te staan, waardoor het buigmoment bovenin de schacht (vlakbij de inklemming) erg groot wordt en hij eventueel kan breken. Dit is ook precies wat je bij barno's frees ziet: de schacht is gebroken bij de inklemming, waar de afstand tussen het snijblad en de inklemming het grootst is.

Echter, bij de berekening van I staat r^4, dat betekent dus dat bij een verdubbeling van de schachtdikte de I 2^4 =16 keer zo groot wordt, en daarmee de uitwijking 16 keer zo klein! Het verschil tussen een 6mm en een 8mm bitje lijkt dus misschien op het eerste gezicht niet groot, maar het 6 mm zal 3,1 keer zo veel uitwijken als het dikkere 8 mm bitje!

Oftewel: dikker bitje, kleinere afstand tussen snijblad en inklemming, and you're good to go ! Sorry voor het natuurkundig gezwets, die kutstudenten ook!

Yoshida
22 juni 2009, 12:48
http://www.joomlaxtreme.com/forum/images/smilies/smiles2/yawn.gif
http://2.bp.blogspot.com/_DePH4a9h_94/SUJ1bpHfcII/AAAAAAAAAsg/f-ksqHEu2FM/s400/KnowingIs_Fullpic_1.gif

thnx voor deze wetenschappelijke onderbouwing :)

Rutger
22 juni 2009, 13:47
verder zit ik er zelf aan te denken dat ik bij mijn volgende project de omtrek later frees dan de cavety's en dergelijk.
ook de neckpocket wil ik proberen eerst te frezen voordat ik de body omtrek doe.

je houd dan namelijk meer steun over voor de frees en die blijft dan stabieler staan

Daar wil ik wat dieper op ingaan. Ik verbaas me er sowieso over dat eerst het hout rondom de body wordt weggezaagd en dat daarna de body verder met de frees wordt uitgefreest. Je hebt dan toch minder steun voor je bovenfrees en een grotere kans op missers.

Is het niet veel nauwkeuriger/veiliger om iets vergelijkbaars als de "kolomboormethode" te hanteren? Dus:
- bodyomtrek op hout uittekenen;
- met een (kolom)boor een gat in het hout naast de bodyomtrek boren, groot genoeg voor je freesbitje;
- daar je bovenfrees insteken en dan je body stapsgewijs uitfrezen.

Het lijkt me dat je dan meer steun voor je bovenfrees hebt. De vraag is alleen of je freesbitje dit aankan, maar aangezien je er op dezelfde wijze bijv. de trussrod-cavity mee uitfreest moet dat toch geen probleem zijn lijkt me.

aaronstonebeat
22 juni 2009, 13:53
Daar wil ik wat dieper op ingaan. Ik verbaas me er sowieso over dat eerst het hout rondom de body wordt weggezaagd en dat daarna de body verder met de frees wordt uitgefreest. Je hebt dan toch minder steun voor je bovenfrees en een grotere kans op missers.

Is het niet veel nauwkeuriger/veiliger om iets vergelijkbaars als de "kolomboormethode" te hanteren? Dus:
- bodyomtrek op hout uittekenen;
- met een (kolom)boor een gat in het hout naast de bodyomtrek boren, groot genoeg voor je freesbitje;
- daar je bovenfrees insteken en dan je body stapsgewijs uitfrezen.

Het lijkt me dat je dan meer steun voor je bovenfrees hebt. De vraag is alleen of je freesbitje dit aankan, maar aangezien je er op dezelfde wijze bijv. de trussrod-cavity mee uitfreest moet dat toch geen probleem zijn lijkt me.

Dan zou je het of zonder mal moeten doen, of een mal plus contravorm gebruiken. En in het laatste geval zou de mal dan even dik moeten zijn als de body.

Een gaatje boren is niet nodig want je kunt de draaiende frees zo in het hout laten zakken.

Rutger
22 juni 2009, 13:59
Ja tuurlijk, dan heb je ook de contravorm nodig voor stabiliteit.

Ik had het idee om dat toe te gaan passen maar ik vraag me nu even af, mede gezien barno's recente ervaring, of je bitje dat aankan?

barno
22 juni 2009, 14:07
at koenb

ik versta niet veel van je wetenschappelijk exposé maar ik geloof dadelijk dat 2 mm extra schachtdikte heel veel uitmaakt (zeker bij een krachtige frees)
thx voor de info

Ik probeer ook niet aan vliegende bits te denken als ik frees, maar da's nu weer even anders ... :)
Het verbaast me trouwens dat je niets hoort over ongelukken met vliegende bitjes, nu ik zit ook niet echt in de houtbewerkingswereld.

no 1 hops
22 juni 2009, 14:07
Ja tuurlijk, dan heb je ook de contravorm nodig voor stabiliteit.

Ik had het idee om dat toe te gaan passen maar ik vraag me nu even af, mede gezien barno's recente ervaring, of je bitje dat aankan?wat het bitje aankan is een combinatie van aanvoer en verspanend vermogen.
het is niet alleen de hardheid van het hout, toerental van de frees en diepte dat je weghaalt, maar ook hoe snel je hem erdoorheen trekt/duwt.

het is, voor mij althans, een constant in de gaten houden van het toerental en het gevoel dat je hebt als je langs het hout gaat.
steeds ook vooruit kijkend of je in de buurt hout komt dat harder is zoals kern hout

Yoshida
22 juni 2009, 14:13
Ja tuurlijk, dan heb je ook de contravorm nodig voor stabiliteit.


Niet per sé.
Ikzelf heb een stukje MDF van gelijke dikte onder de freesvoet geplakt, ook met dubbelzijdig en daar nog wat Scotch omheen. Dit is even dik als de mal en blijft altijd stabiel. Het MDF liep wat taps toe zodat je ook in krappe ruimtes (binnenkant hoorn) goed uit de voeten kan.
Voor het overige gewoon de bovenkant van de frees richting de template trekken/drukken en dan kán het bijna niet fout gaan (tenzij hij hapt).


het is, voor mij althans, een constant in de gaten houden van het toerental en het gevoel dat je hebt als je langs het hout gaat.
steeds ook vooruit kijkend of je in de buurt hout komt dat harder is zoals kern hout
+1. Het moet goed aanvoelen.

Hedge
22 juni 2009, 14:21
hey oigun en cocobolo: thx voor die adressen, daar heb ik echt wat aan!

Dat adres van Oigun is prima, ik koop daar ook regelmatig.

Gelukkig ben je niet door die frees geperforeerd. Dit zijn de enge dingen van het bouwen. Een frees is en blijft een gevaarlijk ding.

Rutger
22 juni 2009, 14:31
Niet per sé.
Ikzelf heb een stukje MDF van gelijke dikte onder de freesvoet geplakt, ook met dubbelzijdig en daar nog wat Scotch omheen. Dit is even dik als de mal en blijft altijd stabiel. Het MDF liep wat taps toe zodat je ook in krappe ruimtes (binnenkant hoorn) goed uit de voeten kan.

Kijk, het kan dus nog eenvoudiger :)



Voor het overige gewoon de bovenkant van de frees richting de template trekken/drukken en dan kán het bijna niet fout gaan (tenzij hij hapt).

+1. Het moet goed aanvoelen.

Oke, daar ga ik dan voor. Lijkt me veel prettiger werken dan eerst voorzagen. Bovendien heb je minder kans dat je bitje alle kanten op kan vliegen.

Yoshida
22 juni 2009, 14:49
Kijk, het kan dus nog eenvoudiger :)
thnx :)


Oke, daar ga ik dan voor. Lijkt me veel prettiger werken dan eerst voorzagen. Bovendien heb je minder kans dat je bitje alle kanten op kan vliegen.

Ja en nee, als je slechts 3 a 4 mm hoeft weg te frezen (bij voorkeur minder dan de helft van de actieve doorsnede)heb je minder kans op ongelukken lijkt me. Máár je hebt dan ook niks meer aan mijn tip om de frees stabiel te houden. Over het algemeen moet het ook goed gaan als je druk houdt aan de bovenkant richting de mal. Kost bovendien veel minder moeite en je kan grotere happen wegwerken. Minder kans op vastslaan ook als je het mij vraagt (mening, geen ervaring).

Rutger
22 juni 2009, 15:00
thnx :)


Ja en nee, als je slechts 3 a 4 mm hoeft weg te frezen (bij voorkeur minder dan de helft van de actieve doorsnede)heb je minder kans op ongelukken lijkt me. Máár je hebt dan ook niks meer aan mijn tip om de frees stabiel te houden. Over het algemeen moet het ook goed gaan als je druk houdt aan de bovenkant richting de mal. Kost bovendien veel minder moeite en je kan grotere happen wegwerken. Minder kans op vastslaan ook als je het mij vraagt (mening, geen ervaring).
Euhm, volgens mij praten we nu een beetje langs elkaar heen maar hebben we het wel over hetzelfde :dontgeti:

Anyway.. ik ben eruit dus ik kan aan de slag, dank u!

Yoshida
22 juni 2009, 15:13
Euhm, volgens mij praten we nu een beetje langs elkaar heen maar hebben we het wel over hetzelfde :dontgeti:


Overkomt me vaker :(