PDA

View Full Version : Kabel probleem



Crash
21 juni 2009, 18:32
Hallo,

Ik heb een probleem met een verloopkabel van mn gitaar kabel.
Ik heb van de opstelling een tekening gemaakt.

"Verloopkabel 2" in het schema geeft het probleem. Zodra ik deze kabel inplug vreet deze al mn hoge tonen weg. Laat ik "verloopkabel 2" weg dan is mijn signaal prima en goed.

Wat kan dit zijn? Ik heb al van alles geprobeerd. Alles is netjes gesoldeerd en geaard en het zijn kwaliteits kabels die ik gebruik.

Wie heeft er een idee?

http://img26.imageshack.us/img26/8264/57831886.th.gif (http://img26.imageshack.us/i/57831886.gif/)

Realeigo
21 juni 2009, 18:48
Ander kabeltje proberen?
Kabeltjes omwisselen?

Zo kan je herkennen of het aan het kabeltje ligt of ergens anders aan.

Apenzoon
21 juni 2009, 18:55
Wat voor verloopkabel is dat? Als het zonder goed werkt kan je hem anders toch gewoon weg laten?

grayfink
21 juni 2009, 19:18
Ik zou verloopkabel 2 in prullenbak 1 flikkeren.

aaronstonebeat
21 juni 2009, 19:21
Heb je een universeelmeter om dat kabeltje door te meten?
Je zou oneindige weerstand moeten hebben tussen de kern en de mantel, maar ik denk dat je een lagere weerstand zult meten; geen kortsluiting maar wel een 'aanzet tot contact'.

EDIT:
Of het kabeltje heeft om de een of andere reden een fikse weerstand in het signaaldeel.

Hendriks
21 juni 2009, 19:34
Wat is de functie van de verloopkabels? Alles is toch jack/jack ?

Crash
21 juni 2009, 19:42
Heb je een universeelmeter om dat kabeltje door te meten?
Je zou oneindige weerstand moeten hebben tussen de kern en de mantel, maar ik denk dat je een lagere weerstand zult meten; geen kortsluiting maar wel een 'aanzet tot contact'.

EDIT:
Of het kabeltje heeft om de een of andere reden een fikse weerstand in het signaaldeel. Jah we hebben alles door gemeten. Op de 1 of andere manier blijft er telkens weerstand in het signaaldeel zitten. Alles is netjes aangesloten en geaard.


Ander kabeltje proberen?
Kabeltjes omwisselen?

Zo kan je herkennen of het aan het kabeltje ligt of ergens anders aan.

Ligt echt aan de kabel. Niet aan iets anders.


Wat is de functie van de verloopkabels? Alles is toch jack/jack ? De effecten zitten in een koffer. Wanneer ik de kabels in de pedalen laat zitten dan gaan ze naar verloop van tijd krullen. Super irritant is dat. Nu was mijn idee er achter dat ik een klein kort kabeltje gewoon altijd in 2 pedalen kon laten zitten en vervolgens later de lange gitaarkabels er op kon aansluiten. Zonder dat het hele zooitje weer in de knoop zit.

B_2_the_a
21 juni 2009, 20:01
Kwestie van goed oprollen, dan krullen ze niet....

Hendriks
21 juni 2009, 20:05
Jah we hebben alles door gemeten. Op de 1 of andere manier blijft er telkens weerstand in het signaaldeel zitten. Alles is netjes aangesloten en geaard.



Ligt echt aan de kabel. Niet aan iets anders.

De effecten zitten in een koffer. Wanneer ik de kabels in de pedalen laat zitten dan gaan ze naar verloop van tijd krullen. Super irritant is dat. Nu was mijn idee er achter dat ik een klein kort kabeltje gewoon altijd in 2 pedalen kon laten zitten en vervolgens later de lange gitaarkabels er op kon aansluiten. Zonder dat het hele zooitje weer in de knoop zit.
Zijn het geen speakerkabeltjes?

Crash
21 juni 2009, 20:18
Zijn het geen speakerkabeltjes?
Neej, het zijn echte instrumentkabels.
Die ene die doet het wel gewoon perfect. En het is gemaakt uit hetzelfde stukje kabel. Alleen kabel 2 knalt al mn hoge tonen er uit. Super vaag.

Hendriks
21 juni 2009, 20:29
Wissel ze eens om, zal toch iets van een breuk zitten of slechte soldeer verbinding.

snaarplukker
21 juni 2009, 21:16
Neej, het zijn echte instrumentkabels.
Die ene die doet het wel gewoon perfect. En het is gemaakt uit hetzelfde stukje kabel. Alleen kabel 2 knalt al mn hoge tonen er uit. Super vaag.
Dus je hoge tonen veranderen door kabel 2 in een monotone lage brom?
Lijkt mij kortsluiting in kabel 2.;)

aaronstonebeat
21 juni 2009, 21:23
Of een breuk in de kern, maar de uiteindes komen nog net een beetje tegen elkaar. Ergens tussen de soldering en het punt waar de kabel in de plug zit geklemd.

Ik zou eens een ander stukje kabel nemen.

B_2_the_a
21 juni 2009, 22:22
gewoon wegtiefte en een nieuwe installeren

Crash
21 juni 2009, 22:33
Dus je hoge tonen veranderen door kabel 2 in een monotone lage brom?
Lijkt mij kortsluiting in kabel 2.;)

Neej geen lage brom. Ik heb gewoon signaal maar bijna alle hoge tonen zijn er uit. Het geluid klinkt heel droog zeg maar.


Of een breuk in de kern, maar de uiteindes komen nog net een beetje tegen elkaar. Ergens tussen de soldering en het punt waar de kabel in de plug zit geklemd.

Ik zou eens een ander stukje kabel nemen.

Dat heb ik nog niet geprobeerd. Dat zou misschien nog kunnen. Wel raar dat het andere stukje kabel die uit hetzelfde stuk kabel komt wel gewoon doet.


Wissel ze eens om, zal toch iets van een breuk zitten of slechte soldeer verbinding.

Ik heb ze al omgewisseld en 3x opnieuw gesoldeerd. Het is zeker weten goed gesoldeerd. Het is goed doorgevloeid, zit goed vast en de las glimt en is niet dof.