PDA

View Full Version : Input maken preamp



JTB
21 juni 2009, 15:53
Mijn preamp heeft de input aan de achterzijde zitten, nogal onhandig. Nu heb ik een 1U blindplate (gewoon zwarte stalen plaat) aangeschaft, hier een gat in geboord en daar een connector ingeschroefd zoals die ook in de amp zelf zit. Hier heb ik dan een stukje kabel met jack plug op aangesloten. Er gaat dus nu in de input van mijn preamp een jack plug die dan weer in verbinding staat met een female jack connector. Echter als ik mij gitaar inplug dan bromt de amp als een bezetene. Wat doe ik fout? Ik heb als kabel gewoon gitaarkabel gebruikt. Het zit goed gesoldeerd. Ik vermoed dat er iets qua afscherming niet goed gaat maar hoe los ik dit op?

caliban
21 juni 2009, 16:44
Inderdaad er lijkt iets mis met de shielding. Is de grond ook fatsoenlijk aangesloten?

JTB
21 juni 2009, 16:47
Zit verder geen grond aan toch? Ik heb deze connector gebruikt: http://www.bax-shop.nl/jack/neutrik-jack-chassisdeel-mono-nys2182/product-details.html

Heb wel slechts 2 van de vier aansluitingen aangesloten (ja wel de 2 goeie ja)

caliban
21 juni 2009, 17:34
Ik bedoelde gewoon dat de shielding op 0V moet staan. (Dus de grond van de amp)

JTB
21 juni 2009, 18:15
ok, ja dat moet wel zo zijn anders zou hij met de standaard input ook enorm brommen, en dat is niet het geval. In principe maak ik alleen een verlenging van de input.

caliban
21 juni 2009, 21:29
De shielding is ook aangesloten op de sleeve van de input jack? Waarschijnlijk wel, maar ik kan me moeilijk voorstellen wat er mis is.

hole
22 juni 2009, 08:29
Zit verder geen grond aan toch? Ik heb deze connector gebruikt: http://www.bax-shop.nl/jack/neutrik-jack-chassisdeel-mono-nys2182/product-details.html

Heb wel slechts 2 van de vier aansluitingen aangesloten (ja wel de 2 goeie ja)

4 aansluitingen? Normaal zijn er maar 3 (voor stereo pluggen), waarvan je er dan maar 2 gebruikt voor een mono aansluiting...?maak eens een foto van dat ding, waarop alle aansluitingen te zien zijn.

Edit: ah, d'r zijn maar 2 connectors, maar elke connector heeft aan elke kant een soldeerpunt denk ik? Signaal moet aan de kant van de opening, shield op de achterste...heb je dat zo?

JTB
22 juni 2009, 08:48
Zo heb ik hem ook precies aangesloten. Kan het komen omdat de kabel zo wel een stukje bloot ligt? Dit is echter wel maar een paar mm uiteraard.

hole
22 juni 2009, 08:55
Zo heb ik hem ook precies aangesloten. Kan het komen omdat de kabel zo wel een stukje bloot ligt? Dit is echter wel maar een paar mm uiteraard.

Maak eens een foto. Blootliggen is geen probleem, mits de blootliggende kabel niets raakt. Ik ga er even van uit dat de kabel niet dicht bij een stroomkabel ligt of zo?

JTB
22 juni 2009, 09:10
nope, helemaal niet, ik heb hem alweer uitelkaar gehaald omdat het echt totaal niet bruikbaar is zo, maar zal vanavond effe een pic maken.

Het gaat goed totdat ik ofwel met mijn handen aan de aansluiting zit of de gitaar erin prik. Dan bromt de versterker ineens erg veel. Ligt niet aan de gitaarkabel, deze werkt zonder de verlengde input perfect.

hole
22 juni 2009, 09:14
Misschien ligt het niet aan deze aansluiting, maar aan die in de plug?

Klinkt alsof de shielding in de plug niet goed gesoldeerd is (ik had gisteren hetzelfde met een zelf gesoldeerde kabel. Even shielding opnieuw gesoldeerd en het was in orde)

JTB
22 juni 2009, 09:16
Tsja, toch heb ik dit gisteren drie maal geprobeerd, telkens met hetzelfde resultaat. Heb ook andere kabel gebruikt maar dit hielp ook niets. Is dit een optie, dan maak ik de aansluiting wel aan de achterkant van mijn rack, maar dan hoef ik niet steeds mijn kop erin te hangen. http://www.bax-shop.nl/jack/dap-6.3-jack-chassis-to-6.3-jack/product-details.html

hole
22 juni 2009, 09:40
Het moet gewoon lukken natuurlijk. Dus onnodig om extra geld eraan uit te geven.

Voor de hand liggend, maar wat voor kabel gebruik je? wel de juiste? (1 kern met shielding). Ik heb nog wel wat cordial liggen, daar kan ik je wel een stuk van opsturen als je wil (gratis)

Dat chassisdeel wat jij gebruikt is eigenlijk voor een PCB trouwens, maar dat zou niet uit moeten maken. De pootjes raken geen metaal als je het monteert in die blindplate?

JTB
22 juni 2009, 09:48
nee, niet nog meer kabel, hahaha. Heb zat kabel. De kabel die ik gebruik heeft 1 kern, dan katoen, dan de shielding en dan de mantel. Gewoon gitaarkabel. Kan het ermee te maken hebben dat bij mijn aansluiting de aansluitingen bloot liggen? Kan het zijn dat ik alle 4 de contactpunten aan moet sluiten?

hole
22 juni 2009, 10:00
nee, niet nog meer kabel, hahaha. Heb zat kabel. De kabel die ik gebruik heeft 1 kern, dan katoen, dan de shielding en dan de mantel. Gewoon gitaarkabel. Kan het ermee te maken hebben dat bij mijn aansluiting de aansluitingen bloot liggen?

Bij een chassisdeel ligt altijd wel iets bloot, dus nee dat is volgens mij niet relevant. Alleen als er straling is (wireless??) of zo kan het dan eerder gaan storen.


Kan het zijn dat ik alle 4 de contactpunten aan moet sluiten?
Nee lijkt mij ook niet. Probeer anders bij de locale electroboer zoiets te halen. Paar euro ben je klaar. En deze is ook echt geschikt voor zo'n blindplate.

http://www.audio-pluggen.nl/catalog/images/6.35mm_Jack_chassis_female.jpg

JTB
22 juni 2009, 10:02
Komt voor de bakker, achter, ik maak deze wel aan de achterkant, want de plates waar deze inputs in passen vind ik niet zo mooi in de voorkant van mijn rack, zeker als ik de rest van de gaten ongebruikt laat.

hole
22 juni 2009, 10:13
Komt voor de bakker, achter, ik maak deze wel aan de achterkant, want de plates waar deze inputs in passen vind ik niet zo mooi in de voorkant van mijn rack, zeker als ik de rest van de gaten ongebruikt laat.

...toch zou het met dat ding van jou (mits goed aangesloten) wel moeten lukken lijkt mij...vandaar: foto ;) (ja ik weet, vanavond)

JTB
22 juni 2009, 10:21
Ja ik ben nu ook ernstig aan het piekeren. Ik ben niet de enige die zijn suppel zo aansluit. Zou de kabel dan toch slecht zijn? Hij meet wel goed. Het geheel gaat ook harder brommen als ik de female connector vast pak bij de aansluitingen (zelfs nadat ik de boel dicht had geplakt met ducktape, ivm straling oid.).

rvorkink
22 juni 2009, 10:55
Dit zijn chassisdelen met een schakelaar.
Weet je zeker dat je de goed pennen gebruikt?
Ik zou de 2 pennen aan de voorkant doorverbinden en de pennen aan de achterkant.

René

JTB
22 juni 2009, 11:55
Ik zal dat zeker eens proberen vanavond.

caliban
22 juni 2009, 14:47
Show ook sowieso eens een foto.

JTB
22 juni 2009, 18:50
Nou nieuwe kabel, nieuwe neutrik jack en opnieuw gesoldeerd nu wel aan beide signal en ground pinnen en..... het werkt, ben er echt blij mee want het scheelt een hoop gedoe. En het ziet er vrij strak uit. Heb nog wat spullen in bestelling staan bij Thomann. Zal als het rack grotendeels klaar is eens foto's posten.

Liquid_Metal
22 juni 2009, 22:09
Nou nieuwe kabel, nieuwe neutrik jack en opnieuw gesoldeerd nu wel aan beide signal en ground pinnen en..... het werkt, ben er echt blij mee want het scheelt een hoop gedoe. En het ziet er vrij strak uit. Heb nog wat spullen in bestelling staan bij Thomann. Zal als het rack grotendeels klaar is eens foto's posten.

Ik weet niet of je hebt doorgemeten, maar mogelijk maakten tip en ring enigzins contact. Dat had ik een maandje terug ook en geeft signaalverlies (ietwat oversturing) en brom.
Fijn dat het opgelost is!!