PDA

View Full Version : Wie heeft er ervaring met Hagstrom?



P.lectrum
21 juni 2009, 15:08
Hallo allemaal,

Ik heb ooit eens een folder meegenomen van Hagstrom gitaren nu staan daar een aantal modellen in waar ik niet uit kan kiezen mocht ik er ooit een gaan kopen.
Dit zijn ze:
Select Swede
Select Super Swede
Select Ultra Swede
Swede
ultra Swede
F-Models(F-20T WCT, F200 BLK,)
XL (XL-2 BGB , XL-2P CBB , XL -5 WCT)


Wie kan mij wat meer vertellen over deze gitaren?
Zijn het kwalitatief goede gitaren?
Zijn ze makkelijk te bespelen?
Zijn ze toe te passen bij iedere genre muziek (metal is mijn ding) of vallen er dan al een paar af?

Waarschijnlijk zal het er wel een worden zonder tremelo want heb nog nie de skills om daar mee om te gaan.

Groetjes,

hezz
21 juni 2009, 16:47
Ik vind het prima gitaren, heb zowel de Les Paul Achtige Swede's geprobeerd als de Semi Hollow Vikings e.d. Ik vind dat ze er geweldig uitzien, prima spelen, prima klinken. Alles omvattend vond ik het toffe gitaren in het prijssegment (400-800 ofzo?).

wouterkendew
21 juni 2009, 17:07
Ja, vind ik ook, ik heb er geen in mijn bezit, maar er is hier zo'n klein gitaarwinkeltje in de buurt, die man doet enkel hagstrom als lp model enzo.

en met reden, want ik heb ze daar effe uitgeprobeerd en ze zijn niet mis, prima prijs/kwaliteit verhouding. Heb al menig keer gedacht om er eentje te kopen.

hezz
21 juni 2009, 23:56
Yup, het staat bij mij nog in het rijtje van gitaren die ik graag wil met o.a. Eastwood Guitars, Deusenberg en een tele.

Otje
22 juni 2009, 07:51
Wie kan mij wat meer vertellen over deze gitaren?
Zijn het kwalitatief goede gitaren?
Zijn ze makkelijk te bespelen?
Zijn ze toe te passen bij iedere genre muziek (metal is mijn ding) of vallen er dan al een paar af?
Er is best wel wat over Hagstrom geschreven hier en de reacties zijn overwegend positief. Even de zoekfunctie gebruiken zou ik zeggen.

wikwakka
22 juni 2009, 08:58
Het zijn gewoon erg goede gitaren voor het geld (rond de 500 euro geloof ik), ik heb zelf een super swede. Het is alleen jammer dat ze de necks van een sort composite hout maken en niet gewoon rosewood of zo.

Spitfire
22 juni 2009, 09:36
Het zijn gewoon erg goede gitaren voor het geld (rond de 500 euro geloof ik), ik heb zelf een super swede. Het is alleen jammer dat ze de necks van een sort composite hout maken en niet gewoon rosewood of zo.

Dat is juist iets waarmee ze adverteren, omdat het volgens hun dezelfde eigenschappen heeft als hout alleen is het veel sterker.

Otje
22 juni 2009, 11:00
Ze gebruiken een speciaal materiaal dat ze 'resonator wood' noemen. Is spijkerhard, ziet eruit als ebben, voelt als ebben. Ik vind persoonlijk dat het werkt: de gitaren hebben zelfs onversterkt een onwijze sustain en klinken waanzinnig.

Ukeloeder
22 juni 2009, 11:13
Ik speelde ooit een Hagström Select en een Gibson Les Paul Studio achter elkaar. De Hagström deed qua speelgemak absoluut niet oder voor de Gibson, enkel vond ik de elementen wat flauw. Da's een klein kunstje om te upgraden. Hardware is dik OK begreep ik. Hagström doet ook aan een eigen ontwerp truss rod die de sustain verbeterd , die sustain was vergelijkbaar met de Gibson vond ik. Niet slecht dus, een Nordic Blond staat ook nog op mijn verlanglijstje. En zoals gezegd zijn ze bepaald niet duur.

Yvonne
22 juni 2009, 15:31
Ik heb sinds een jaar de Super Swede

http://c1.ac-images.myspacecdn.com/images01/90/l_6066b852a724f287924b473cb6f712e0.jpg

Eindelijk!!! :cheerup:
Wachte er lang genoeg op dat Hagstrom eindelijk in Europe te koop was. Was niet zeker of ik een Swede of Super Swede wilde, dus heb iedere Hagstrom in Nederland en Oostenrijk probeerd. Iets vond ik er altijd raar aan - het voelde gewoon niet goed. Dan kreeg ik deze in mijn poten en heb hem niet meer weggedaan. Speelde in de winkel ca 40minuten mee en er stond een rijtje mannen die hem ook wilden proberen. Jammer voor hun, want ik heb hem naar de kassa gebracht. Wat een gaaaaaaaaaaf dingetje. Voor metal weet ik trouwens niet. Maar een echt lekkere neck en ze klinkt echt alsof ze de ziel van honderd gitaren heeft opgesnuifd. Wat een geweldig ding. Ik denk wel de kwalitatief hoogwaardigste gitaar, die ik heb. Door de coil switch wel een toy

Fendergast
22 juni 2009, 18:36
Die super swede doet me een beetje denken aan een gibson L5 solid. Zeer mooi alleen dat covertje op de tailpiece lijkt me een beetje overbodig.

Otje
22 juni 2009, 20:30
Die super swede doet me een beetje denken aan een gibson L5 solid. Zeer mooi alleen dat covertje op de tailpiece lijkt me een beetje overbodig.
Dat covertje is niet overbodig als je weet wat eronder zit. Ieder snaar heeft een eigen aluminium blokje (met een gat erin waar de snaar doorheen gaat) dat los staat van de andere blokjes/snaren. Ieder blokje is met 2 schroeven verankerd. De schroeven lopen zeer diep door in de gitaar. Als je dat kapje eraf haalt zit je tegen die blokjes aan te kijken en dat is niet fraai. Of het bijdraagt aan het geluid? Ga het vooral zelf beluisteren :cooler: . Laat ik het zo zeggen, ik had een Gibson Les Paul, kocht een Super Swede "voor erbij", speelde na verloop van tijd alleen nog maar op de Super Swede en had dus eigenlijk de Les Paul "voor erbij". Uiteindelijk heb ik de Les Paul verkocht want hij stond daar maar. Die Les Paul was goed, errug goed. Maar de Super Swede klinkt beter en speelt beter.

NB: Hagstroms hebben ontzettend veel in zich, maar zeker niet alles is perfect. Vaak knelt de topkam de snaren af. De actie kan laag, maar niet zo laag als Hagstrom ons wil doen geloven (daarvoor zijn de fretten niet goed genoeg gevlakt). De plastic ringen waar de pups in hangen sluiten vaak niet helemaal aan op de gewelfde top. De slagplaat is ruw afgewerkt. De elementschakelaar wil wel eens kraken en ploppen. Bij mijn Super Swede zaten de metalen bussen waar de tune-o-matic in staat los in de gitaar en ze vielen er gewoon een keer uit tijdens het snaren verwisselen.

Ik heb dat allemaal opgelost en sommige dingen zijn onder garantie verholpen (prima service van Hagstrom en de dealer). Het resultaat is gewoon te gek.

Raar dat sommige dingen zo perfect zijn (zoals de prachtige inleg van het logo in de stemkop en de positiemarkeringen in de toets) en dat andere dingen er een beetje bij ingeschoten zijn.

NB: twee redenen waarom de Super Swede zo goed klinkt zijn (a) het feit dat de hals veel verder in de body doorloopt dan bij een Les Paul (neveneffect: de 22e fret kun je niet bij) en (b) de langere mensuur.

queswal
11 november 2010, 23:32
Heeft er hier toevallig iemand ervaring met het Tremar Tremolo systeem van Hagstrom? Ik ben heel benieuwd of je de lage E snaar terug kunt stemmen naar D zonder dat de rest van de snaren ontstemd raakt.

T-Man
12 november 2010, 16:51
Supergitaren. Heb zelf een Viking uit '65 en een Swede uit '76 gehad. Super sound, excellente afwerking. Nadeel (voor mij althans) de zeer dunne hals, maar da's voorkeur.

Recente modellen qua prijs-kwaliteit absoluut top !

wietse
12 november 2010, 19:41
Heeft er hier toevallig iemand ervaring met het Tremar Tremolo systeem van Hagstrom? Ik ben heel benieuwd of je de lage E snaar terug kunt stemmen naar D zonder dat de rest van de snaren ontstemd raakt.

als je hetzelfde systeem bedoelt als op mijn futurama

http://www.wietsesguitars.nl/futuramabody.jpg


ja dat is geen probleem, net als een strat tremelo ligt hij tegen de body aan, of je moet hem al zwevend af hebben gesteld.

queswal
13 november 2010, 17:06
Mooie gitaar! Maar ik bedoel eigenlijk het Tremolo systeem zoals dat op de Super Swede Tremar zit.

JeanPaul du Vinnie
14 november 2010, 02:50
Ik ben op zoek naar een P90-gitaar en daarvoor heb ik de voorbije dagen de Gibson Les Paul Studio 50's Tribute en de Hagstrom Super Swede met P90's getest en wat mij betreft won de Hagstrom ruimschoots, zowel wat klank als afwerking betreft. En hij is nog eens tweehonderd euro goedkoper ook.

Zegt wat mij betreft genoeg over het merk Hagstrom. Alleen jammer van die headstock, anders had ik hem zeker en vast overwogen.

Duhsjaak
14 november 2010, 04:35
Ik ben op zoek naar een P90-gitaar en daarvoor heb ik de voorbije dagen de Gibson Les Paul Studio 50's Tribute en de Hagstrom Super Swede met P90's getest en wat mij betreft won de Hagstrom ruimschoots, zowel wat klank als afwerking betreft. En hij is nog eens tweehonderd euro goedkoper ook.

Zegt wat mij betreft genoeg over het merk Hagstrom. Alleen jammer van die headstock, anders had ik hem zeker en vast overwogen.

Goede morgen!
Begrijp ik nou goe, dat je super enthousiast bent over een gitaar en hem toch niet overweegt vanwege de headstock?

Je neemt me in de maling, toch?
Vriendelijke groet,
Gus

Ace 1.15.19
14 november 2010, 04:48
Ook al moeten we beoordelen met onze oren in plaats van onze ogen zou ik zeggen: geef toe, die headstocks zijn oerlelijk. ;)

wietse
14 november 2010, 06:01
Alleen jammer van die headstock, anders had ik hem zeker en vast overwogen.


geef toe, die headstocks zijn oerlelijk. ;)

zijn jullie een beetje conservatief jongens?
ik vind de hagstrom headstock zoals die op swede e.d zit juist prachtig.

Ace 1.15.19
14 november 2010, 06:24
zijn jullie een beetje conservatief jongens?
ik vind de hagstrom headstock zoals die op swede e.d zit juist prachtig.
Ach, het kan in ieder geval een Dean nooit overtreffen. Welke mafkees dat ooit verzonnen heeft...

marco v
14 november 2010, 10:58
Ik ben het met Wietse eens, die headstock is fantastisch.
Ik overweeg ook een super swede aan te schaffen,
die headstock geeft hem zijn eigen karakter.
En erg smaakvol gedaan.

hezz
14 november 2010, 11:03
Raar inderdaad, van alle 'alternatieve merken' (lees: non-Gib et -Fender) vind ik Hagstrom ook één van de mooiste headstock ontwerpen hebben.

JeanPaul du Vinnie
14 november 2010, 12:53
Ik niet, ik echt heb veel liever een soberdere headstock zoals een open boek of die van op de SG-modellen van Yamaha. En ja, da's voor mij een reden om 'm niet te kopen :) Nu moet ik wel zeggen dat ik nog maar pas op zoek ben naar een nieuwe gitaar en er nog maar twee heb getest. Was deze de beste geweest uit een hoop van 35 modellen of zo, dan had ik me er misschien wel overgezet hoor.

Maar nogmaals: voor de rest een topgitaartje.

jonn
14 november 2010, 13:39
Ik heb zelf een HJ-500 (full hollow-body) van Hagstrom en heb ook met de Viking (semi hollow) gespeeld. Die zijn prachtige gitaren, betrouwbaar en betaalbaar en deze combinatie vind je niet vaak. De headstocks vind ik ook mooi.

Helaas heb ik er geen ervaring met het Tremar systeem, maar eigenlijk heb ik een gitaar met tremolo nooit gehad. ;-)

mattihafler
17 november 2010, 11:43
ik heb de Hagstrom Super Swede...heerlijke gitaar!

Zit zelfs te denken mijn andere gitaren te verkopen en er nog een 2e hagstrom bij te kopen..inderdaad dan eentje met Tremar...

ik vind qua uiterlijk de deluxe h2 ook wel een leuk gitaartje...die is met tremar ook een stukje goedkoper (staat er nu een voor leuk prijsje op MP).

Maar totaal geen idee hoe deze klinkt...vond zelf destijds het verschil tussen bijvoorbeeld een 'gewone' swede en de superswede die ik nu heb al best groot..

Iemand ervaring met een deluxe h2? (met of zonder tremar)

queswal
18 november 2010, 15:10
Wat is het verschil in geluid tussen een Swede en een Super Swede?

Guitarik
9 februari 2011, 09:22
Ik vind ze ook erg interessant. Met name de Swede dan. Of Super Swede...ik ben er ook nog niet uit waar het verschil precies zit. Ik ben nog op zoek naar een niet te dure humbucker-gitaar voor erbij en dit lijkt me wel een goede optie.

Alleen waar koop je die dingen? Liefst in de buurt van Nijmegen :-)

marco v
9 februari 2011, 11:34
Zal je toch even naar Feedback moeten, maar dat is toch best te doen vanuit Nijmegen?

Guitarik
9 februari 2011, 19:40
Ja, heb ik gezien. Die hebben er maar twee helaas, maar het is waarschijnlijk de enige optie. Of misschien Duitsland...

Guitarik
1 maart 2011, 11:54
Ik heb er toch eentje kunnen kopen bij Nijmegen (in Beek), een Hagstrom Swede P-90. Even wezen proberen en gelijk gekocht. Ik ben erg enthousiast. Mooie gitaar, goed afgewerkt, lekker geluid en speelt heerlijk.

Ik ben blij!

Duhsjaak
1 maart 2011, 12:00
Hi
Gefeliciteerd!!!
Plaatjes. En rap een beetje. Een Zweedse die lekker klinkt (en daar ga ik zonder meer van uit met P90's - mijn favoriete pick up) wil ik in volle glorie kunnen bewonderen.

Enjoy!!!
Groet, Gus

Guitarik
2 maart 2011, 12:13
Je hebt gelijk, maar ik weet niet hoe ik plaatjes moet invoegen. Maar hier is een link (http://www.hagstromguitars.nl/productinfo-hagstrom-7001.0.html) naar het model. De P-90s klinken erg lekker. Hagstrom noemt ze P-90 S (van spiced) en ze scheuren inderdaad lekker.

http://www.musik-produktiv.co.uk/img-010045763xl/guitar-bass-electric-guitars-electric-guitar-hagstrom-swede-special-edition.jpg