PDA

View Full Version : Pau Ferro als topwood?



a darker shade of grey
21 juni 2009, 14:43
Hoi mensen,

Even een vraagje wat betreft de toon van het hout Pau Ferro.

Ik ben me de laatste tijd aan het verdiepen in Warmoth, omdat ik denk dat de gitaar die voor mij ideaal is simpelweg niet in de winkel te koop is. Nu zag ik enkele bodies staan in hun shop met als topwood pau ferro, en dat vond ik prachtig! Nu is mijn vraag, wat voor tonale kwaliteiten heeft dit hout?
Ik wil graag een scheurmonster bouwen met zowiezo een body van mahonie voor een wat zwaardere klank. Past pau ferro daar goed bij?

Bedankt!

Orpheo
21 juni 2009, 15:36
het ligt eraan wat voor top. De 1/8" tops voegen niks aan de tone. De bulk van je sound komt van de bodyback. Bij een 7/8" top, wat warmoth waarschijnlijk niet doet vanwege beschikbaarheid en prijs, zal pau ferro reageren als esdoorn, maar met wat meer grom erin zeg maar.

signsofzodiac
21 juni 2009, 16:02
het ligt eraan wat voor top. De 1/8" tops voegen niks aan de tone. De bulk van je sound komt van de bodyback. Bij een 7/8" top, wat warmoth waarschijnlijk niet doet vanwege beschikbaarheid en prijs, zal pau ferro reageren als esdoorn, maar met wat meer grom erin zeg maar.

Is Pau Ferro geen rosewood-neefje? En daarmee vergelijkbare toon-eigenschappen en zo?

fred dons
21 juni 2009, 16:09
tis een neefje maar qua klank meer richting ebben/rio palisander dan indisch palisander

signsofzodiac
21 juni 2009, 16:18
Allemachtig Fred, klik net eens je collectie aan...Wat een collectie zeg. Wat is fred 036 voor gitaar? De les paul met triple HB en floyd?

fred dons
21 juni 2009, 17:50
dat is mijn eerste warmoth die ik ooit in elkaar gezet heb, hij ligt al een tijd uit elkaar omdat ik de binding wil vervangen (dit was de eerste gitaar waar ik ooit binding op heb gedaan en dat is te zien :D)

Orgasmocaster
21 juni 2009, 18:46
Hoi mensen,

Even een vraagje wat betreft de toon van het hout Pau Ferro.

Ik ben me de laatste tijd aan het verdiepen in Warmoth, omdat ik denk dat de gitaar die voor mij ideaal is simpelweg niet in de winkel te koop is. Nu zag ik enkele bodies staan in hun shop met als topwood pau ferro, en dat vond ik prachtig! Nu is mijn vraag, wat voor tonale kwaliteiten heeft dit hout?
Ik wil graag een scheurmonster bouwen met zowiezo een body van mahonie voor een wat zwaardere klank. Past pau ferro daar goed bij?

Bedankt!


ik ben bijna klaar.. zal het je morgen laten weten!

http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/June62009003.jpg

http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/June62009004.jpg

Orgasmocaster
21 juni 2009, 18:51
Is Pau Ferro geen rosewood-neefje? En daarmee vergelijkbare toon-eigenschappen en zo?

Rosewood is inderdaad veel warmer.
dit is een 1/8 rosewood top op korina.. klinkt fantasties!
http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/July212008021.jpg

fred dons
21 juni 2009, 19:39
ziet er erg mooi uit Orgasmo, ik heb nog een plank Pau Ferro liggen waar ik iets mee moet doen en als ik jou tele zo ziet liggen krijg ik wel wat ideeen :D

a darker shade of grey
22 juni 2009, 10:52
Oei, dat rosewood ziet er ook erg mooi uit! Kwijlwaardig materiaal hoor!
Klinkt ook lekker warm en vol als ik het goed begrepen heb :) Zou zo'n rosewood top passen op een mahonie body? En ziet het er mooi uit om een rosewood fretboard te hebben bij een rosewood body? Of moet ik dan wat houtkeuzes voor de neck omgooien het beste?

Gothra
22 juni 2009, 11:15
Mahonie klinkt zelf toch ook al er vol en warm? word het dan niet net iets té?

Orpheo
22 juni 2009, 12:12
een top zo dun als op die tele voegt niks toe qua tone. zie mijn eerste post al. je gitaar zal dus klinken als een mahonie-gitaar, niets meer of minder dan dat.