PDA

View Full Version : snaar probleem (13-56)



gitarken
21 juni 2009, 14:18
-Ik heb een fender strat diamond edition en nu zit ik met een klein probleempje.
ik speel normaal op 10 snaren van dikte maar nu heb ik me eens 13-56 aangeschaft ofzo.
nu komt men tremelo brug enorm omhoog en de veizen vanonder dieper veizen doet niet veel uit.
wat is de oplossing?
mvg ken
alvast bedankt

Plant
21 juni 2009, 14:48
Zo! Ineens van .010 naar .013 :crazyhappy: . Zeker Stevie Ray Vaughan fan, die speelde ook op staalkabels.

Je strat heeft een tremolo en de zwaardere snaarspanning trekt de brug naar voren. Dat moet je kompenseren door ook de veren aan de achterkant aan te spannen, hoewel ik denk dat je er zelfs een veer bij moet plaatsen als je met deze snaardikte door wilt gaan.

Ik denk dat je ook even naar de halskromming moet (laten) kijken, want waarschijnlijk zal de trussrod (halspen) moeten worden bijgesteld.

En gaan deze snaren wel goed in de sleufjes van de topkam? Anders moeten die breder uitgevijld.

Opnieuw (laten) afstellen dus.

Is het niet de bedoeling om op deze dikte te blijven spelen, dan kun je de snaren beter meteen weer vervangen.

Eko
21 juni 2009, 16:39
Inderdaad, je hebt een gitaar waarvan de snaarspanning een eind omhoog is gegaan. Ook zijn de sleuven in de topkam allemaal te klein. Je krijgt dus waarschijnlijk stemmingsproblemen. Je hals zal krom gaan staan en je hebt intonatieproblemen. Voor de rest gaat het wel.
Ik neem aan dat je wilt downtunen. Anders ben je wel heel overmoedig bezig.
De enige , waar ik het van weet , die met 013 in normale stemming speelt is Dick Dale. Daar staat de hals van als een pijl en boog. Maar hij doet het al jaren .

gitarken
21 juni 2009, 16:48
ok.
alvast bedankt ik zal binnenkort eens naar de winkel gaan en vragen wat de dikste zijn die mogenlijk zijn zonder veranderigen aan men gitaar (ze is daarvoor net iets te duur )
mvg
alvast bedankt