PDA

View Full Version : Koopadvies yamaha fg-750s uit 1979



godson
21 juni 2009, 14:02
Hoi allemaal,
Ik heb de mogelijkheid een yamaha fg-750s uit 1979 te kopen voor 225 euro. Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die deze gitaar hebben of hebben bespeeld en wat jullie ervan vinden? Ik weet dat er nu een model te koop is met dezelfde naam, maar deze is volgens mij niet vergelijkbaar met de oude versie. Ook vraag ik me af of het 225 euro waard is?
Alvast bedankt voor de info;)

Eko
21 juni 2009, 16:52
Als het goed is is dit geen triplex meer. Alles massief. De bouwwijze van Yamaha kennende is dit een retegoed instrument met bijhorende klank. De centen waard.

godson
21 juni 2009, 18:23
Ok, dat klinkt goed! Hoe kan ik checken of dit inderdaad zo is als ik hem in m'n handen heb?

LaurentB
21 juni 2009, 22:15
Of het bovenblad massief is kun je meestal aan de rand van het klankgat zien, of de nerf over die rand doorloopt. Anders kun je ook met een spiegeltje kijken of de nerf aan de binnenkant hetzelfde is als aan de buitenkant, bij een gelamineerde gitaar zal dat niet zo zijn.

Yamaha heeft trouwens bij uitstek juist ook goed klinkende gelamineerde gitaren gemaakt, zegt men, dat was ook een FG serie maar weet niet of dat specifiek deze was.

godson
21 juni 2009, 22:20
Ok!

ik heb eens gezocht en ik vond een archief op de yamaha website waar de fg-750s uit 1979 op stond! hier staat het volgende:
Top: Solid Spruce
Back / Sides: Mahogany
Neck: Nato
Fingerboard: Indian Rosewood
Dus ik ga er vanuit dat het massief is.
Verder vind ik bar weinig informatie over de oude fg-750s, vooral omdat er ook een moderne versie is denk ik.

De gitaar is alleen weinig bespeeld in de afgelopen 15 jaar, dat is op zich wel jammer.

Zijn er verder nog mensen die ervaring met deze gitaar hebben?