PDA

View Full Version : HNAD Marshall DSL



robert-gitarist
21 juni 2009, 12:19
Hallo iedereen!
Eindelijk ook bij een happy new amp day ;) of nouja nieuw, sinds afgelopen dinsdag avond dan. (ik moest eerst zelf de amp eens goed uittesten voor ik er wat nuttigs over kon zeggen ;) )
Ik heb van Sjaak1990 van dit forum een berichtje gekregen dat hij zijn DSL verkocht. Ik was al een poosje opzoek naar een nieuwe amp en had al in gedachten dat het een DSL zou worden of een JCM800 2205. Mijn eisen waren dat het een twee kanaals versterker moet zijn en een goede clean moet hebben, 50 watt top evt. 100 watt en het moest natuurlijk een Marshall zijn. Dat is gewoon dé sound die ik zoek en in combi met mijn LP's en SG's klinkt dat gewoon helemaal te gek :)
Affijn, dinsdagavond wat heen en weer gemaild met Sjaak1990 en die zelfde avond ben ik nog bij hem thuis geweest om de top uit te testen. Ik heb hem even kort getest (was al vrij laat, uurtje of 21:00 dus niet volop gassen met die bak) en was verkocht, dit is gewoon dé amp voor mij. (ik hem heb even getest op de 2*12" Brunetti).
De dag er op hadden we met wat jongens uit de omgeving van Deventer een kleine amp meeting en uiteraad had ik de DSL mee genomen. Helaas niet op heel hoog volume getest maar desondanks klonk hij geweldig. Past perfect tussen de JVM, JCM800 en 6100!
Ik moet zelf nog even kijken welke setting voor mij het fijnst werkt maar tot nu toe ben ik super blij met de amp. Ik gebruik de amp veel thuis want zelf speel ik helaas niet in een band maar thuis klinkt hij prima! Ik kan hem vrij ver open zetten zonder dat de buren etc er last van hebben.
Helaas heb ik zo nog geen foto's voorhanden liggen omdat mijn pa de camera nu bezig heeft maar die houden jullie van me te goed ;) Overigens gebruik ik de DSL op een JCM800 4*12" (limited uit '95) dus een perfecte combi.

http://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/marshall-dsl50_350_ffffff_75.jpg

:blast:

Groet'n Robert

bagheera
21 juni 2009, 12:23
proficiat

altijd fijn wanneer je tevreden kunt zijn over je sound !

veel plezier ermee

maak eens een filmpje ;) dan zien En horen we het eens bezig :blast:

pannekoek
21 juni 2009, 12:25
ah vet! heb ook een tijd getwijfeld voor een dsl en het is echt een vette bak!:blast:

robert-gitarist
21 juni 2009, 12:27
Merci heren! :)

Bagheera, ik zal eens een keer kijken, eerst de pc in orde hebben en mijn gitaar spel ;)

Pannekoek, voor wat voor een versterker ben je toe gegaan?

macwilliams
21 juni 2009, 12:29
Ja ja wij willen soundclipjes :)

Gflctrd.

sjaak1990
21 juni 2009, 13:31
Super dat hij je zo bevalt! Super dat het helemaal je sound is, iets wat voor veel mensen (ook mij) moeilijk te vinden is. Hoe vond je hem precies naast de JVM? Ik vind de JVM altijd meer blurry klinken, een minder gritty scheur en wat moderner. Ik heb ze nooit naast elkaar gehoord maar heb de DSL altijd beter gevonden. Sowieso goed dat hij het goed doet tussen de andere Marshalls, dat zegt genoeg :)

Veel plezier ermee! en samples vind ik ook leuk, heb mezelf er genoeg door gehoord maar niet zoveel anderen ;)

Agent_Smith
21 juni 2009, 15:55
Gefeliciteerd! Ik heb ook al een jaar of 5 een DSL en heb geen moment meer naar een andere gekeken. IS gewoon helemaal mijn ding!

Mr Orange
21 juni 2009, 16:01
ben er ook echt tevreden mee
speel er death metal op , op HC vond bijna iedereen dat er te weinig scheur in zit...maar ik zou niet weten hoeveel meer scheur je nog nodig hebt :zz:

caliban
21 juni 2009, 16:01
Leuke versterker, heel veel plezier ermee

heavy-metal-thunder
21 juni 2009, 16:01
Hallo iedereen!
Eindelijk ook bij een happy new amp day ;) of nouja nieuw, sinds afgelopen dinsdag avond dan. (ik moest eerst zelf de amp eens goed uittesten voor ik er wat nuttigs over kon zeggen ;) )
Ik heb van Sjaak1990 van dit forum een berichtje gekregen dat hij zijn DSL verkocht. Ik was al een poosje opzoek naar een nieuwe amp en had al in gedachten dat het een DSL zou worden of een JCM800 2205. Mijn eisen waren dat het een twee kanaals versterker moet zijn en een goede clean moet hebben, 50 watt top evt. 100 watt en het moest natuurlijk een Marshall zijn. Dat is gewoon dé sound die ik zoek en in combi met mijn LP's en SG's klinkt dat gewoon helemaal te gek :)
Affijn, dinsdagavond wat heen en weer gemaild met Sjaak1990 en die zelfde avond ben ik nog bij hem thuis geweest om de top uit te testen. Ik heb hem even kort getest (was al vrij laat, uurtje of 21:00 dus niet volop gassen met die bak) en was verkocht, dit is gewoon dé amp voor mij. (ik hem heb even getest op de 2*12" Brunetti).
De dag er op hadden we met wat jongens uit de omgeving van Deventer een kleine amp meeting en uiteraad had ik de DSL mee genomen. Helaas niet op heel hoog volume getest maar desondanks klonk hij geweldig. Past perfect tussen de JVM, JCM800 en 6100!
Ik moet zelf nog even kijken welke setting voor mij het fijnst werkt maar tot nu toe ben ik super blij met de amp. Ik gebruik de amp veel thuis want zelf speel ik helaas niet in een band maar thuis klinkt hij prima! Ik kan hem vrij ver open zetten zonder dat de buren etc er last van hebben.
Helaas heb ik zo nog geen foto's voorhanden liggen omdat mijn pa de camera nu bezig heeft maar die houden jullie van me te goed ;) Overigens gebruik ik de DSL op een JCM800 4*12" (limited uit '95) dus een perfecte combi.

http://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/marshall-dsl50_350_ffffff_75.jpg

:blast:

Groet'n Robert

een DSL op classic crunch (maar dan de overdrive stand) klinkt identiek aan een jcm800 2203. Op dit punt vind ik een DSL een echte prijskraker, maar het clean valt me altijd tegen. Het high gain channel vind ik meer een lead kanaal. Voor metal te spelen is het niet strak genoeg, niet die lompe disto zoals uit de rectifiers.

caliban
21 juni 2009, 17:31
een DSL op classic crunch (maar dan de overdrive stand) klinkt identiek aan een jcm800 2203. Op dit punt vind ik een DSL een echte prijskraker, maar het clean valt me altijd tegen. Het high gain channel vind ik meer een lead kanaal. Voor metal te spelen is het niet strak genoeg, niet die lompe disto zoals uit de rectifiers.
Een rectifier is helemaal niet strak, wel lomp, maar heeft voor metal even zeer een boost nodig als een DSL.

VanMeekeren
21 juni 2009, 19:06
Een DSL is zeker een heerlijke amp. Gefeli!!

Ik ben alleen nog op zoek naar een 212 combo voor de kroegjes. Ik ben het gesleep met de DSL+1960 een beetje zat --> (SPAM)

Een VintageModern / JCM800 combo ben ik naar op zoek.

Succes met je DSL, is zeker een goede amp!!

Van Meekeren

robert-gitarist
21 juni 2009, 20:35
Bedankt weer allemaal! :)

macwilliams, jammer dat je niet op die mini meeting van Henri was, had je hem meteen ff kunnen horen! ;)

Sjaak: Ik vind een JVM een toffe versterker maar veel té veel sounds en mogelijkheden. Ik heb gewoon een amp nodig met twee/drie kanalen en thats it. Een DSL klinkt verder prima en is gewoon mijn ding :) Een JVM blurry klinken? hmm het is een lompe bak dat wel maar blurry niet. Strakke gains, mooie cleans dat is mijn ervaring er mee ;)

Agent, merci! Ook helemaal mijn ding! Heb je ook de oude versie met Drake's? Die van mij komt uit '97 en heeft nog Drake's erin zitten :)

Orange, ik speel er voornamelijk dingen als Bon Jovi, Guns n Roses etc mee en AC/DC beetje dat straatje, maar ik heb meer dan genoeg gain hoor! Ook als ik metal wil spelen heb ik genoeg gain, en met een TS er voor helemaal. HC moet je nooit iets serieus van nemen. Die gasten hebben altijd wat te zeiken en te zeuren, niets is perfect blabla ;) Durf te wedden dat de meesten daar elkaar na praten zonder ooit iets getest te hebben.

Caliban, merci!

heavy-metal-thunder, deels mee eens. Voor metal vind ik hem prima. Als je er een TS voor zet en je pakt een gitaar met goede humbuckers kom je enorm ver. Metal hoeft ook per definitie niet strak en lomp te klinken zoals je zegt. Luister eens na Slayer en het oude werk van Metallica, dat gaat prima met een DSL ;) Bovendien is een DSL echt niet te vergelijken met een Recto.

VanMeekeren, thnx! Had je nog een PM terug gestuurd ivm. je aanbod van de DSL. Maar als de DSL sound je bevalt en enkel het slepen zat bent, waarom neem je eigelijk geen DSL combo dan? Die zullen ongetwijfeld ook erg goed klinken. Ik zit namelijk wel te denken aan een DSL combo erbij. Kan mijn Randall de deur uit en een DSl combo terug.

pannekoek
21 juni 2009, 20:57
Merci heren! :)

Bagheera, ik zal eens een keer kijken, eerst de pc in orde hebben en mijn gitaar spel ;)

Pannekoek, voor wat voor een versterker ben je toe gegaan?

ik zat eerst te twijfelen tussen de dsl en de tsl, toen ben ik voor de tsl gegaan. en uiteindelijk heb ik die omgeruild voor een jvm410h, ik had meer gain nodig :soinnocent:

inmiddels moet ik nog meer gain hebben en wil ik iets dergelijks zoals een 5150, maarja het geld groeit niet op m'n rug

caliban
21 juni 2009, 21:34
ik zat eerst te twijfelen tussen de dsl en de tsl, toen ben ik voor de tsl gegaan. en uiteindelijk heb ik die omgeruild voor een jvm410h, ik had meer gain nodig :soinnocent:

inmiddels moet ik nog meer gain hebben en wil ik iets dergelijks zoals een 5150, maarja het geld groeit niet op m'n rug

Een JVM en meer gain nodig :???: dan is er wel iets mis met je oren. Ik ben nog niet zeker of een 5150 meer gain heeft eigenlijk, heeft een gainstage meer, maar er zal tussendoor ook wat meer wegvallen. Wat ik zou doen als ik een Marshall JVM had, is c83 eruit halen (heb dat in die van een kameraad gedaan, en amai). Dat maakt hem veel minder modderig, en dan kan je de gain tenminste tot op 12 uur zetten zonder je sound verdrinkt in gain.

AART
21 juni 2009, 21:42
Een JVM en meer gain nodig :???: dan is er wel iets mis met je oren. Ik ben nog niet zeker of een 5150 meer gain heeft eigenlijk, heeft een gainstage meer, maar er zal tussendoor ook wat meer wegvallen. Wat ik zou doen als ik een Marshall JVM had, is c83 eruit halen (heb dat in die van een kameraad gedaan, en amai). Dat maakt hem veel minder modderig, en dan kan je de gain tenminste tot op 12 uur zetten zonder je sound verdrinkt in gain.

Zompige gain heeft die JVM idd. Wat doet het (weghalen van) die capacitor precies, brighter, strakker?

Beetje zonde pannekoek dat je pedaaltjesgain gebruikt met zo'n amp. Een 5150 is vooral strakker en heeft meer oomph dan een JVM. Vind ik een stuk vetter dan de meeste marshalls.

pannekoek
21 juni 2009, 21:49
Een JVM en meer gain nodig :???: dan is er wel iets mis met je oren. Ik ben nog niet zeker of een 5150 meer gain heeft eigenlijk, heeft een gainstage meer, maar er zal tussendoor ook wat meer wegvallen. Wat ik zou doen als ik een Marshall JVM had, is c83 eruit halen (heb dat in die van een kameraad gedaan, en amai). Dat maakt hem veel minder modderig, en dan kan je de gain tenminste tot op 12 uur zetten zonder je sound verdrinkt in gain.

njaa, niet zo zeer meer gain, hij heeft genoeg gain.
maar een volledig andere voicing, meer oemph, meer strakheid, meer amerikaans. meer geschikt voor de trash metal/metalcore band waarin ik speel

caliban
21 juni 2009, 21:56
njaa, niet zo zeer meer gain, hij heeft genoeg gain.
maar een volledig andere voicing, meer oemph, meer strakheid, meer amerikaans. meer geschikt voor de trash metal/metalcore band waarin ik speel

Dat is er gemakkelijk van te maken hoor. Die JVM heeft een prima opbouw voor vette overdriven sounds. Op een aantal plaatsen zou ik gewoon wat mods doen.

heavy-metal-thunder
21 juni 2009, 21:59
njaa, niet zo zeer meer gain, hij heeft genoeg gain.
maar een volledig andere voicing, meer oemph, meer strakheid, meer amerikaans. meer geschikt voor de trash metal/metalcore band waarin ik speel

dat bedoel ik. Het gaat hem niet over de hoeveelheid gain, maar die "oempf". Een paar jaar terug eens met mn dochter naar concert van Nailpin en Fall out Boy geweest. De ene gitarist van Nailpin speelde met een Gibson SG over een TSL of DSL (weet ik niet meer precies), de andere met een Gibson LP Custom over Rectifier. het verschil was enorm, die druk, dat laag.... Ik zeg niet dat een Rectifier een betere sound heeft, is gewoon anders.

Maar ik vind de sound van de DSL best wel goed, heel goed. Ik vind dit voor rock mss wel de beste overdrive sound.

pannekoek
21 juni 2009, 21:59
Dat is er gemakkelijk van te maken hoor. Die JVM heeft een prima opbouw voor vette overdriven sounds. Op een aantal plaatsen zou ik gewoon wat mods doen.

geven die mods het karakter van een 5150 dan?...

caliban
21 juni 2009, 22:07
Zompige gain heeft die JVM idd. Wat doet het (weghalen van) die capacitor precies, brighter, strakker?

Beetje zonde pannekoek dat je pedaaltjesgain gebruikt met zo'n amp. Een 5150 is vooral strakker en heeft meer oomph dan een JVM. Vind ik een stuk vetter dan de meeste marshalls.

Even een stukje schema erbij :)

http://img23.imageshack.us/img23/2964/36126990.png

De condensator in kwestie bypasst de cathode weerstand van de tweede gaintrap. Dit wil zeggen dat hij de versterking in deze stage doet toenemen, en zoveel te groter de condensator is, zoveel te meer bas dat hij versterkt.
Ik vond de amp na het weghalen van de c83 vooral minder zompig en ook strakker.

caliban
21 juni 2009, 22:12
geven die mods het karakter van een 5150 dan?...

Dat is veel gezegd, aangezien een 5150 een redelijk andere opbouw heeft (anodevolger bijvoorbeeld, terwijl de JVM een cathodevolger heeft), maar met mods kun je wel veel doen vind ik. Gewoon proberen en proberen, tot je het leuker gaat vinden.
De poweramp tubes zullen ook wel wat doen, dus misschien is het voor jou leuk om je amp te laten ombouwen opdat hij 6L6 tubes aankan?

pannekoek
21 juni 2009, 22:18
Dat is veel gezegd, aangezien een 5150 een redelijk andere opbouw heeft (anodevolger bijvoorbeeld, terwijl de JVM een cathodevolger heeft), maar met mods kun je wel veel doen vind ik. Gewoon proberen en proberen, tot je het leuker gaat vinden.
De poweramp tubes zullen ook wel wat doen, dus misschien is het voor jou leuk om je amp te laten ombouwen opdat hij 6L6 tubes aankan?

wat ik eventueel ook kan doen is mn jvm op marktplaats zetten en een 5150 kopen :strat:

ik zie wel wat mijn ouders toelaten want die worden helemaal gek van mijn koopgedrag:sssh:

caliban
21 juni 2009, 22:29
wat ik eventueel ook kan doen is mn jvm op marktplaats zetten en een 5150 kopen :strat:
Inderdaad :D

ik zie wel wat mijn ouders toelaten want die worden helemaal gek van mijn koopgedrag:sssh:

Ik ken het hoor, bij mij valt de GAS de laatste tijd goed mee, alhoewel twee synthesizers op vier maanden misschien wat veel is, maar dan gaat het over 100 tot 200 euro in plaats van 500 tot 2000 :).
Bij gitaarversterkers is het voor mij geminderd toen ik zelf wat begon te knutselen. Als ik momenteel geen amp had, zou ik me een Laney aor of iets dergelijks goedkoop op de kop zien te tikken en modden tot hij vet klinkt. Vroeger was het soms zo dat na een week in het bezit te zijn van een nieuwe amp ik al dacht van: wow, die andere amp moet wel vet zijn, en als ik die uiteindelijk had, bleef het grotendeels hetzelfde.

VanMeekeren
21 juni 2009, 23:37
Bedankt weer allemaal! :)

...

VanMeekeren, thnx! Had je nog een PM terug gestuurd ivm. je aanbod van de DSL. Maar als de DSL sound je bevalt en enkel het slepen zat bent, waarom neem je eigelijk geen DSL combo dan? Die zullen ongetwijfeld ook erg goed klinken. Ik zit namelijk wel te denken aan een DSL combo erbij. Kan mijn Randall de deur uit en een DSl combo terug.

Ik heb ooit (vroeg in mijn prille gitaarleventje) de DSL401 gehad. En ik kan je vertellen dat dat echt een heel andere league is dan de DSL50/DSL100's.

Op één of andere manier klinken die combootjes een stuk minder dan de heads. Scheur die het net niet is, crunch die zwaar hoog krijst. Niet prettig allemaal.

Anders had ik waarschijnlijk ook alweer een DSL401 gehad voor gigs.

Van Meekeren

robert-gitarist
22 juni 2009, 00:30
Heren, leuk over al die JVM's maar maak daar even een appart topic voor aan dan ;) is ook makkelijk ivm. zoekfunctie mocht er ooit in den toekomst iemand iets over de JVM op willen zoeken. Nog een leuke mod voor de JVM (en JCM's), een set Mercury magnetics ;) wil ook wel eens helpen.

VanMeekeren, is het z'n wereld van verschil? woow jammer! Ik wou graag een buizencombo erbij hebben ivm. mijn Randall. Ik hoor trouwens dit over meer dingen. De ENGL Screamer heb ik zelf eens getest, top en combo en die combo viel ook zwaar tegen. En wat ik heb gehoord is dat de Marshall 6100 top echt geweldig is maar van anderen hoorde ik dat de combo versie er van weer een stuk minder is. Best vreemd eigelijk allemaal. Je zou verwachten dat het exact het zelfde is alleen dan met een 12" speaker aangekoppeld.

Nielsje
22 juni 2009, 08:42
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij had het o.a. te maken met de betrouwbaarheid. De top is vrij groot, en de combo is erg klein. De hoeveelheid electronica is echter hetzelfde, met als gevolg dat het in de combo wel eens té warm kan worden, omdat alles zo hutjemutje op elkaar zit.

E-J
22 juni 2009, 09:32
En in mijn ogen klinken Marshalls het beste wanneer het is aangesloten op een 2x12 of 4x12 cabinet die gesloten zijn... openback geeft altijd meer hoog e.d.! Maargoed, Marshalls moet je opendraaien en dan klinkt zo'n combotje ook wel behoorlijk goed hoor ;)

sjaak1990
22 juni 2009, 11:44
Bedankt weer allemaal! :)
Sjaak: Ik vind een JVM een toffe versterker maar veel té veel sounds en mogelijkheden. Ik heb gewoon een amp nodig met twee/drie kanalen en thats it. Een DSL klinkt verder prima en is gewoon mijn ding :) Een JVM blurry klinken? hmm het is een lompe bak dat wel maar blurry niet. Strakke gains, mooie cleans dat is mijn ervaring er mee ;)


Hij klinkt meer Amerikaans. Hij heeft een minder gritty scheur dan de DSL. Verder heeft de JVM lossere bas enzo.

Thijssie
22 juni 2009, 12:34
Op één of andere manier klinken die combootjes een stuk minder dan de heads. Scheur die het net niet is, crunch die zwaar hoog krijst. Niet prettig allemaal.
De "marshall brul" doet het nu eenmaal beter bij gesloten cabinetten....

VanMeekeren
22 juni 2009, 13:04
De "marshall brul" doet het nu eenmaal beter bij gesloten cabinetten....

Nouja, mocht dat het enige zijn (wat ik betwijfel) dan is een stuk hout achter om het gat te dichten toch zo gebeurd? Zal inderdaad wel wat uitmaken, maar hij gaat nog steeds niet klinken als een DSL50/100.

Van Meekeren

sjaak1990
22 juni 2009, 13:47
De "marshall brul" doet het nu eenmaal beter bij gesloten cabinetten....

Met mijn half open back cabinet brullen Marshalls ook gewoon. Met een gesloten cab worden de mids nog wat meer naar voren gedrukt maar naar mijn mening hoeft een cab, mits het een goede cab is, niet gesloten te zijn. Zitten verder ook mindere speakers in de meeste combo's zoals de DSL401.

caliban
22 juni 2009, 13:50
Nouja, mocht dat het enige zijn (wat ik betwijfel) dan is een stuk hout achter om het gat te dichten toch zo gebeurd? Zal inderdaad wel wat uitmaken, maar hij gaat nog steeds niet klinken als een DSL50/100.

Van Meekeren

Opletten dat je de amp niet laat overheaten.

Neals
22 juni 2009, 20:44
Vette amp! Wat mij betreft de beste wat je qua moderne marshall kan krijgen, en idd, het crunch kanaal is fantastisch!

Henri H
27 juni 2009, 02:19
Robert, nog van harte met je DSL, zie dit topic nu pas. :chicken:
Jammer dat we de DSL niet wat langer hebben kunnen testen tijdens die mini meeting.
Ik vind het "the next best Marshall" na de JCM 800 en 6100.
Het clean van de DSL is, zeker voor Marshall begrippen, erg goed.

De JVM is een verhaal apart, misschien valt er nog wat aan te modden.
Het crunch kanaal mist, wat mij betreft wat diepte en klinkt wat plat, tenzij je de master op 2 of hoger kunt zetten, dan begint ie te "leven".

Anyway, ik ben erg tevreden over de 6100.
Ook op laag volume klinkt ie heel erg lekker, ideaal dus.
Wat ik met de JVM ga doen weet ik nog niet....


En in mijn ogen klinken Marshalls het beste wanneer het is aangesloten op een 2x12 of 4x12 cabinet die gesloten zijn... openback geeft altijd meer hoog e.d.! Maargoed, Marshalls moet je opendraaien en dan klinkt zo'n combotje ook wel behoorlijk goed hoor ;)


De "marshall brul" doet het nu eenmaal beter bij gesloten cabinetten....Combo's klinken over het algemeen net iets anders/minder.
Waardoor dat komt weet ik ook niet, misschien is het gewoon iets wat tussen de oren/ogen zit.

Ik heb tot voor kort een JCM 800 4212 combo gehad, en die klonk eigenlijk best erg goed, heb er een jaartje of 7 mee gedaan, totdat ik een 2205 top (identiek aan de 4212) op een 4x12 met Greenbacks hoorde.
Dat was toch wel even andere koek!
Toen ik diezelfde top op de speakers van m'n combo aansloot had ik precies dezelfde sound als met de combo, vrij logisch natuurlijk.

Een paar jaar geleden had ik al 's een keertje een 1936 2x12 speakerkast erbij gekocht maar was totaal niet te spreken over het geluid, dus de 2x12 ingeruild voor een 4x12 Randall kast met G12T-75, prima sound.
De Randall kast heb ik weer omgeruild voor een 4x12 Greenbacks kast en later heb ik de combo verruild voor - opnieuw - een 2x12 1936.
Opnieuw was ik teleurgesteld in het geluid hiervan.

Ik had de 2x12 echter niet zomaar gekocht, maar was van tevoren al van plan om te experimenteren met open/closed back en met speakers, ook omdat ik ondertussen er een JVM410H bij had gekocht., die weer erg goed klonk op zowel de 2x12 als ook de 4x12.

Logisch gevolg: de 4x12 heeft 2 x Greenbacks en 2 x G12T-75's, en de 2 x 12 van beide één, wat mij betreft helemaal goed nu.
Rest me nog te zeggen dat de 2x12 wat mij betreft echt beter klinkt met een open back.
Ik heb de achter-spaanplaat eraf gehaald (de rest van de cab is van multiplex), en heb er 2 multiplex plaatjes boven en onderin geschroefd, waardoor er een brede sleuf, in het midden is ontstaan.
Ik heb het idee dat ik meer diepte, en een beter basweergave heb gekregen hierdoor.

Waarschijnlijk zit het 'm tussen de oren.... haha