PDA

View Full Version : Tokkelen



ijsblok
21 juni 2009, 11:26
Hallo,

Nu mijn slag erg goed gaat ga ik verder met tokkelen om te leren op mijn gitaar. Toch heb ik een paar vragen of ik het wel juist leer en dat ik namelijk niet iets verkeerd aanleer.
Ik was laatst bij me buurman ( speelt al 10 jaar gitaar ) en vroeg hem dus om een tip en
hij speelde eventjes iets ( tokkelend ) en ik merkte dat hij zijn ringvinger niet gebruikt, de duim voor de bassnaren en de andere 2 gebruikte hij voor de rest. Zo ben ik dus gaan oefenen en ik merk dat ik daarmee ook beter af ben dan met ook de ringvinger erbij gebruiken.

Wat is wijsheid?

Gewoon doorspelen met hoe ik het makkelijk vind of de gitaartheorie handhaven en met de ringvinger erbij spelen?

Graag jullie mening.

Groeten

Patrick:noob:

wouterkendew
21 juni 2009, 11:34
Natuurlijk is het makkelijk om enkel p i en m te gebruiken. ( duim, wijsvinger en middelvinger.) bij de meeste tokkelende stukken gaat dit prima. Ik heb echter al menig keer ook ringvinger en pink moeten gebruiken, ook dit gaat prima mits wat oefenen. Maar ik speel dan ook al tien jaar akoestische gitaar.

Harald
21 juni 2009, 12:15
Hier is al vaker over geschreven. Je zou ook eens in het subforum akoestisch moeten kijken. Wat het beste is hangt helemaal af van welke stijl je wilt spelen, en er zijn op zijn minst 4 basisbenaderingen die elk hun eigen voor en nadelen hebben.

Zonder duidelijk over wat je wilt spelen is er geen zinnig woord over te zeggen, behalve het algemene verhaal. (zoekfunctie)

Jeroensnake
21 juni 2009, 12:48
Met alleen duim en wijsvinger kun je ook hele leuke dingen spelen. Minder vingers vergt minder denkwerk, waardoor je ruimte maakt voor ander werk. Jezelf beperken op sommige punten geeft jezelf vrijheid op anderen. Met alleen p en i kun je bijvoorbeeld meer letten op dynamiek en/of ritme. Met die wijsvinger kun je trouwens ook meer dan 1 snaar aanslaan.

Zelf gebruik tijdens het tokkelen redelijk vaak mijn ringvinger. Soms laat ik zelfs mijn wijsvinger weg, en gaat het hele verhaal van hierboven op voor duim en ring (of duim en middel).

Maar zoals al geschreven ... dit blijft een beetje algemeen lullen. Wat je het beste kunt doen ligt helemaal aan de muziek die je speelt en wat je ermee wilt doen.

-=JEROEN=-
21 juni 2009, 14:05
Waarom je zelf beperken tot één stijl?

Ik heb 5 vingers aan iedere hand. Had ik 6 vingers gehad, had ik ze alle 12 gebruikt.

:loveserenade:
(opschepper)

Gitaro
24 juli 2009, 13:13
Waarom zou je 2 vingers gebruiken als je er met het zelfde gemak 3 kunt gebruiken? Dat heeft m.i. niets met 'stijl' te maken; het is net als je pink van je linkerhand niet gebruiken omdat je hem nooit getraind hebt. Het is slechts een belemmering.


Minder vingers vergt minder denkwerk, waardoor je ruimte maakt voor ander werk. Jezelf beperken op sommige punten geeft jezelf vrijheid op anderen.

Dit vind ik dus een verkeerde manier van denken. Als je die ringvinger eenmaal goed leert gebruiken hoef je er namelijk ook niet meer bij na te denken.

Met 2 vingers zal iemand zal ongetwijfeld mooi kunnen spelen, maar tegen de logica kan het niet op. Met 3 vingers kun je nou eenmaal meer dan met 2. Het duurt misschien even voordat je ringivnger in vorm is, maargoed, het is het waard :).


Hier dan een paar bruikbare tips:

1. Boudewijn de Groot - Testament. Het patroon is als volgt:

-----3----
-----2----
---2---2--
-0--------
----------
----------

Hierbij sla je met je ringvinger en middelvinger tegelijk aan. Zo kan je je spieren trainen zonder dat het al te ingewikkeld wordt. Het liedje gebruikt over het algemeen alleen D, A en G. De tussenstukjes gaan als volgt: Em, Em, F#, F#, Bm, F#, Bm, G, Em, A, Bm, A.

2. Simon & Garfunkel - Scarborough Fair

http://www.fretplay.com/tabs/s/simon_and_garfunkel/scarborough_fair-tab.shtml

Deze tab is goed maar er zitten een paar fouten in (noten op verkeerde lijnen, verkeerde 'timing'). De eerste 5 op de B-snaar kan je bijvoorbeeld beter negeren.

Bij de stukjes in A hou je je 3 vingers gewoon over de 3 hoge snaren en gebruik je je duim voor de basnoten op A en D.

3. Simon & Garfunkel - Kathy's Song

Pittig nummertje. Ga er eens voor zitten zou ik zeggen, alle begin is moeilijk maar na een week zul je al grote verbeteringen zien. Dit nummer heeft me het meest geholpen met m'n ringvinger.

4. Matteo Carcassi - Op 60 Study No 7 in Am (http://www.classtab.org/mc60_07.txt) (Klik voor geluid: http://www.classtab.org/mc60_07.mid )

Zoals in de instructie staat: speel de 3 opeenvolgende noten met ringvinger, middelvinger en dan wijsvinger. Hier leer je het aanslaan op één snaar.