PDA

View Full Version : AC30 in coma



j3r03n
20 juni 2009, 21:34
Hallo amptechs en mensen die wél handig zijn met de soldeerbout,

Ik heb sinds een half jaar een tweedehands Vox AC30 CC2x (leeftijd niet bekend) en deze gebruik ik wekelijks bij repetities en regelmatig bij optredens. Donderdag had ik weer repetitie en toen ik de versterker aanzette maakte deze een vreemd geluid. Hierna bleef het power lampje aan, maar het standby lampje uit en de versterker muisstil.

Het geluid was een beetje metaal-/glas/veerachtig en stierf meteen weer weg. Het klonk een beetje als een bakje met schroeven dat omvalt. Het was niet de reverb, want deze zit onderaan en ik voelde heel duidelijk een 'tok' onder de roostertjes. Er rammelt nu niets aan de versterker, dus er is niets los.

Meteen de zekeringen gecheckt, maar die waren allebei nog in orde. Daarna de versterker uitgetrokken, even gewacht, opnieuw geprobeerd: geen geluid, geen lampje (alleen power). Daarna de versterker even 'aan' laten staan om op te warmen, maar de buizen werden niet warm.

Voor de duidelijkheid: de versterker doet helemaal niks meer, alleen het powerlampje gaat aan.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn en hoe dit op te lossen is? Ik ben zelf totaal niet handig, mijn bandleden vertelden dat hun vader wel eens aan versterkers sleutelt. Ook ben ik bereid om ermee naar een ampdoctor te gaan, maar ik wilde eerst weten of iemand een idee heeft wat er mis kan zijn.

PS. Ik heb gezocht, maar kon deze symptomen niet vinden. Alleen in dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=122869) wordt een keer beschreven dat het powerlampje aan gaat, maar de standby niet meer werkt. Mijn AC30 heeft echter nooit gepiept.

j3r03n
20 juni 2009, 21:38
Oh ja, het is misschien nuttig te vermelden dat ik de standby stand nooit gebruik, vanwege dit verhaal (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=112111). Ik weet niet of dit negatieve gevolgen heeft gehad voor de gelijkrichterbuis ofzo? Hopelijk kan iemand me helpen, want het is hier zo stil in huis:dontgeti:

guitarnijboer
21 juni 2009, 04:19
Je hebt duidelijk een probleem met de hoogspanning. Het indicatie lampje van de stand by zit waarschijnlijk ook aangesloten op de hoogspanning en valt deze weg, dan brand hij niet. Gezien de zekering nog heel is (ik hoop wel gemeten en niet met het blote oog bekeken) zou je aandacht denk ik het beste uit kunnen gaan naar de gelijkrichter (buis).

Misschien even checken of deze nog gloeit en goed op z'n plaats zit?

Aanzetten zonder stand by te gebruiken is inderdaad aan te raden ( imho voor alle versterkers, ook die met diodes behalve als de stand by knop voor de eerste elco zit)

nico verduin
21 juni 2009, 12:05
Gezien de zekering nog heel is (ik hoop wel gemeten en niet met het blote oog bekeken) Zal niet de eerste keer zijn dat je dat meemaakt. Op het oog goed... gemeten.... verbroken 8-)8-)8-)

j3r03n
21 juni 2009, 13:12
Oeps, ik heb niks gemeten, maar hij zag er inderdaad als nieuw uit. Ik zal hem zo snel mogelijk doormeten. Maar ik voelde duidelijk een 'tok' en het lijkt me dat een zekeringetje dat niet kan veroorzaken.

Het is helaas niet door de roostertjes te zien of er een buis gloeit of niet, dus dat wordt moeilijker. Maar het zou dus de gelijkrichter kunnen zijn als de zekeringen nog in orde zijn? Dan is het een kwestie van vervangen en klaar?

Jimwoud
21 juni 2009, 13:18
Ik heb precies hetzefde met mijn Peavey 5150. Dus ga dit volgen. Hoop dat je het snel kunt verhelpen. Gelukkig heb ik nog wat backup, maar het is erg vervelend dit soort problemen.

guitarnijboer
21 juni 2009, 15:13
Oeps, ik heb niks gemeten, maar hij zag er inderdaad als nieuw uit. Ik zal hem zo snel mogelijk doormeten. Maar ik voelde duidelijk een 'tok' en het lijkt me dat een zekeringetje dat niet kan veroorzaken.

Het is helaas niet door de roostertjes te zien of er een buis gloeit of niet, dus dat wordt moeilijker. Maar het zou dus de gelijkrichter kunnen zijn als de zekeringen nog in orde zijn? Dan is het een kwestie van vervangen en klaar?

Tja.. 'tok' zegt me niet veel. Wat voor de een 'tok' is, is voor de ander 'tik' en weer een ander hoort duidelijk 'kling'.

Het probleem wat je omschrijft zit in ieder geval in de voeding dus deze zou ik controleren.

1. is de zekering in takt?
2. gloeit de gelijkrichter? (gloeidraad is het enige wat aan de buis plotseling stuk kan gaan)
3. meet je de goede spanningen op de trafo? (pimair en secundair)
4. controleer aansluitingen, schakelaars en solderingen.

In deze volgorde gewoon kijken wat er scheelt en logisch te werk gaan: Gooi bijvoorbeeld niet je gelijkrichter buis weg als deze niet gloeit voordat je zeker weet dat deze stuk is en het niet komt omdat er bijvoorbeeld geen gloeispanning meer is. (door slechte verbinding, een eventuele interne zekering of anderzins)

ponq
23 juni 2009, 13:28
tot vorige week had ik hetzelfde.

Het begon met een piepende buis, schop er tegen en hij deed het weer normaal.

Maar, het werd erger. Tot een moment dat de versterker niet meer in standby wilde.

Ik gebruikte wel de standby knop. (wat ik vanaf nu niet meer doe...)

Vorige week complete nieuwe set buizen in gezet, preamp, poweramp en gelijkrichter. En... zekering vervangen (die was bij mij zwart).

Hels karwei, ongelooflijk wat ziet die CC serie onhandig in elkaar.

Maar, prob solved: klinkt weer fantastisch.

Ik vermoed dat bij mij de gelijkrichterbuis kaduk is gegaan, maar omdat ik alles in 1 keer heb vervangen weet ik dat niet zeker.

j3r03n
23 juni 2009, 13:54
Kijk, da's handig. Als ik weer thuis ben zal ik eens onderzoeken wat er aan de hand is, en hopelijk ben ik ook geholpen met het vervangen van een zekering/buis.

Is het aan te raden om meteen alle buizen te vervangen? En ik heb wel eens gehoord dat de AC30 eindbuis/gelijkrichter niet super is. Zijn er betere alternatieven?

ponq
23 juni 2009, 15:03
de gelijkrichter buis kun je vervangen door een weber copper cap (http://www.webervst.com/ccap.html)

Je kunt dan ook weer de standby gebruiken.

Verders heb ik hele mikmak in 1 keer gedaan omdat ik de versterker ook zoals jij 2e hands gekocht heb en nog niet eerder de buizen had vervangen. Ik dacht, nu doe ik het goed ook: in 1 keer alles, dan weet ik waar ik sta.

Succes!

j3r03n
23 juni 2009, 17:14
Dat is inderdaad ook mijn idee ;)

Wat is het nut van die copper cap? Het emuleert een gelijkrichterbuis maar hij 'warmt sneller op,' heeft anti-overload, is zuiniger, koeler, gaat langer mee. Maar het is geen buis:dontgeti:

ponq
23 juni 2009, 17:17
dat is inderdaad ook mijn idee ;)
wat is het nut van die copper cap?


het emuleert een gelijkrichterbuis maar hij 'warmt sneller op,' heeft anti-overload, is zuiniger, koeler, gaat langer mee.

1234567890

j3r03n
23 juni 2009, 17:20
Maar het is geen buis:dontgeti:

ponq
23 juni 2009, 17:26
ja nou en? Het is een gelijkrichter, daar gaat het toch om? Tis dat ze niet zo makkelijk in NL te krijgen zijn, anders zat ie er bij mij al in. Ik lees er op de vox fora goede verhalen over.

ma goed, kben niet zo'n buizen/versterker expert ;)

guitarnijboer
23 juni 2009, 18:01
Koop een NOS gelijkrichterbuis en je hebt ook nagenoeg nooit meer problemen.

j3r03n
23 juni 2009, 18:29
Ik wilde misschien naar NEL in Lommel gaan (dichtbij), die gebruiken veel NOS-onderdelen. Is wel prijzig of niet?

@ponq: ik ben er juist zo blij mee dat ie all-tube is, dat klinkt zo stoer. Maar inderdaad, als een copper cap in alle opzichten beter is, waarom niet?

fredjuh
23 juni 2009, 21:22
Jullie zijn een voordeel vergeten. Geen gloeidraad dus je belast de PT een stuk of 15W minder
edit: Bij een EZ81 is het maar 6W. Bij de GZ 10W en bij de 5AU4 bijna 20W

ponq
25 juni 2009, 11:17
@ponq: ik ben er juist zo blij mee dat ie all-tube is, dat klinkt zo stoer. Maar inderdaad, als een copper cap in alle opzichten beter is, waarom niet?

De fx-loop, reverb en trem zijn toch niet 'all-tube'? ;)

Ma goed, ik snap je punt.

j3r03n
25 juni 2009, 13:33
fx-loop, reveb en tremolo bepalen mijn sound ook niet ;)

Maar ik houd alle opties open. Ik heb NEL al gemaild, ze willen eerst even zelf kijken. Maar van het weekend zal ik eerst een het een en ander doormeten voordat ik hem evt. wegbreng.

ponq
25 juni 2009, 13:36
fx-loop, reveb en tremolo bepalen mijn sound ook niet ;)

Daar heb ik andere verhalen over gelezen. Strekking: design is op dat gebied niet optimaal. Paar simpele mods zouden het geluid verbeteren (met name de fx loop). Heb ik niet gedaan trouwens, vond buizen vervangen al n hele stap :D Maar ik sluit niet uit dat ik t alsnog ga doen.

Succes en hou ons op de hoogte!

j3r03n
29 juni 2009, 23:23
Ik bedoelde meer dat ik de fx-loop e.d. niet gebruik. (reverb wel af en toe)

Ik heb de Vox ter reparatie naar N-E-L gebracht. Snelle service hebben ze daar. En de beste man vertelde dat hij binnen een week al klaar is. Als het goed is krijg ik voor de reparatie nog te horen wat eraan scheelt.

CatchDude
1 juli 2009, 17:11
Vorige week complete nieuwe set buizen in gezet, preamp, poweramp en gelijkrichter. En... zekering vervangen (die was bij mij zwart).

Hels karwei, ongelooflijk wat ziet die CC serie onhandig in elkaar.


Serieus? Ik vond het wel meevallen. Achterplaat los, speaker&reverb kabeltjes los, 4 schroeven los die de houten draagplank waar de amp op rust aan de kast monteerd, en je trekt de amp er met houten plaat en al uit. (Het zijn de schroeven die in die zwarte in-hout-zichzelf-vastbijtende-schroefdraad-dingen zitten, dus niet de schroeven die de amp aan de houten draagplank monteren.) Het was een karwei van luttele minuten, bij mij...


Ik bedoelde meer dat ik de fx-loop e.d. niet gebruik. (reverb wel af en toe)

Ik heb de Vox ter reparatie naar N-E-L gebracht. Snelle service hebben ze daar. En de beste man vertelde dat hij binnen een week al klaar is. Als het goed is krijg ik voor de reparatie nog te horen wat eraan scheelt.

Ik ben erg benieuwt naar de uiteindelijke kwaal en kuur. Keep us posted aub! :)

j3r03n
1 juli 2009, 19:33
Oke, ik dacht ook begrepen te hebben dat een AC30 opendraaien niet zo leuk was, maar je moet dus maar net weten welke delen je wel en niet los moet halen ;) Aangezien ik nogal een kneus ben, heb ik het maar aan iemand anders overgelaten en die belde me vanmiddag:

2 van de 4 eindbuizen waren kapot, de gelijkrichter geploft en er was nog iets met een transformator (?) die zelfs rammelde waardoor de tremolo tikte. Er komen nu 4 nieuwe eindbuizen (Sovtek), een nieuwe rectifier (ander merk?) en de trafo (of wat het was) wordt vervangen. Hij is vanavond al klaar, maar ik kan hem helaas van het weekend pas ophalen. Snelle service heeft die N-E-L :)

ponq
2 juli 2009, 12:48
Zo, dat valt niet mee... welke trafo komt er in? En wat is nu het totale kosten plaatje? Ik was ong 100 euro kwijt voor een complete set buizen (preamp, poweramp en rectifier).

@CatchDude: je hebt gelijk ik overdrijf n beetje ;) Maar, er zijn zat amps waar je met 1 plaatje losschroeven (of zelfs dat niet) gewoon de buizen kunt vervangen.
En, bij mij zat de speakerkabel vast gesoldeerd. Geen probleem, ik soldeer bijna dagelijks, maar toch vreemd. Die kabel moet los wil je buizen kunnen vervangen...

guitarnijboer
2 juli 2009, 13:18
2 van de 4 eindbuizen waren kapot, de gelijkrichter geploft en er was nog iets met een transformator (?) die zelfs rammelde waardoor de tremolo tikte. Er komen nu 4 nieuwe eindbuizen (Sovtek), een nieuwe rectifier (ander merk?) en de trafo (of wat het was) wordt vervangen.

Een trafo die rammelt waardoor de tremolo gaat tikken?

Als je zelf de nieuwe trafo moet betalen zou ik dit nog eens heel goed uitvragen... Uiteraard de oude vervangen onderdelen meenemen.

j3r03n
2 juli 2009, 13:58
Dan was het waarschijnlijk geen trafo, maar ik de beste man belde mij en ik had nogal een slechte ontvangst, dus ik zal het wel verkeerd hebben verstaan.

Het totaal (5 buizen, 1 mystery-onderdeel en de uren) kost me €168, dus dat viel me nog mee:sssh:

CatchDude
2 juli 2009, 14:37
2 van de 4 eindbuizen waren kapot, de gelijkrichter geploft en er was nog iets met een transformator (?) die zelfs rammelde waardoor de tremolo tikte.

Die buizen kapot als in echt volkomen kapot, of 'slechts' microfonisch of gewoon erg oud/versleten? Want in het eerste geval ben ik erg benieuwt wat voor event 2 eindbuizen, de gelijkrichter en de transformator op z'n flikker geeft zonder dat bv. een zekering z'n werk doet. (Kan natuurlijk dat de diverse delen afzonderlijk kapot zijn gegaan, maar ik vind dit op zijn minst verdacht.)



@CatchDude: je hebt gelijk ik overdrijf n beetje ;) Maar, er zijn zat amps waar je met 1 plaatje losschroeven (of zelfs dat niet) gewoon de buizen kunt vervangen.

Ja, daar heb je gelijk in; dat kon makkelijker bij Vox. Ik zit er aan te denken om een luik te maken aan de voorkant van m'n vox voor easy access. :)

Ik kan me heel moeilijk voorstellen wat er zo kan rammelen dat de tremolo gaat tikken. Als je op 168 euro uitkwam inclusief de buizen zit er iig. geen nieuwe trafo in. ;) Misschien een nieuw podmetertje voor de tremolo-knop oid?

j3r03n
2 juli 2009, 16:04
Die buizen kapot als in echt volkomen kapot, of 'slechts' microfonisch of gewoon erg oud/versleten?
Die twee eindbuizen was al iets van langere tijd. Ik heb de Vox tweedehands gekocht, dus ik weet niet precies hoe oud ie is en wat er mee gedaan is. De gelijkrichter vonkte een beetje(?) en de genadeklap kwam door dat andere onderdeel. (geen potmeter want dan had ik het wel verstaan) Er was daardoor ook een interne zekering gesprongen.

guitarnijboer
2 juli 2009, 23:32
Nou ja, hij doet het in ieder geval weer!

j3r03n
4 juli 2009, 15:36
Ik heb hem weer terug nu en hij doet het perfect! Ik heb de afgelopen 2 uur volle bak gespeeld en hij gaat harder dan ooit :O (waarschijnlijk waren de eindbuizen dus al lang gaar)

Dit zijn de onderdelen die eruit zijn gehaald (Choke-transformator, 4 eindbuizen en de gelijkrichterbuis):
http://i369.photobucket.com/albums/oo135/jeroenbriels/DSC00982.jpg

Ik neem aan dat de doosjes van de nieuwe buizen zijn, kent iemand ze? (er zaten de originele Russische Electro Harmonixbuizen in)

guitaraddict
4 juli 2009, 18:04
Ja die herken ik !

Dat zijn 6P14P EB buizen , russische el84 's , identiek aan de europese soorten.

De eb wil zeggen dat ze longlife zijn !! dus je boft.

En ze geven veel meer output dan de nieuwere hedendaagse buizen.

Wel vind ik dat ze iets anders opbreken, de oneven harmonischen lijken wat meer de overhand te hebben.

Ik heb er twee in een el84 amp zitten met fixed bias, bevalt mij uitstekend.

Alf