PDA

View Full Version : Cab bouwen bij Fender Super-Sonic



dreadhead
20 juni 2009, 19:49
Hoi,

Ik heb nu al een tijdje mijn Fender super-sonic top (is 60W) met bijpassend 2x12 cab (zit standaard celestion Vintage 30's in).
Nou vind ik het wel leuk om een beetje te klussen en ik vind het niet zo leuk om iedere keer als ik met de band ga oefenen die 2x12 kast mee te slepen ;) , dus het leek me wel leuk om zelf een wat kleinere 1x12 cab te maken zodat ik 1 cab in de band oefenruimte kan laten staan en de andere meer voor thuis te gebruiken.

Nou heb ik al wat rond gekeken op het forum en leuke topics over het bouwen van een cabinet gevonden (hoe ik deze ga bouwen denk ik dan over het algemeen al wel te weten). Maar nou had ik nog twee punten waar ik graag de mening van anderen over zou horen:

1. Hoe afhankelijk is het geluid van de afmetingen van het cabinet? Want ik zou het cabinet niet echt naar een voorbeeld bouwen, maar aanpassen aan mijn top: ongeveer 650 mm breed x 500 mm hoog (om het redelijk handzaam te houden) x 250 diep

2. Welke speaker zal het beste passen? Het lijk me wel leuk, juist omdat ik in de ene cab al 2 V30's heb zitten, een alternatief te nemen (al heb ik niet het idee dat ik iets mis nu hoor :P).
Ik speel nu hoofdzakelijk met een Godin Freeway Classic en speel in ieder geval erg veel verschillende stijlen, maar een beetje een warme oude blues / rock sound vind ik wel leuk.
Zoals al genoemd is mijn super-sonic 60 W, en qua impedantie (maar dat zal over het algemeen geen probleem moeten zijn denk ik), wil ik 8 ohm zodat ik deze eventueel met mijn andere cab kan aansluiten.
Mijn budget voor de speaker: max 100 €

Ik las dat qua speakers Jensens erg goed samengaan met fender, dus misschien c12n een goede keuze? of p12q?

Qua celestion: misschien classic lead? of G12T-75 (komen veel voor in de tone-selector bij de celestion website, maar ik weet niet of dat veel zegt)

en klopt het eigenlijk dat je versterker bij een lager volume opbreekt als je een speaker met een laag rendement hebt? want voor thuis is dat best wel handig met een 60 w versterker...

in ieder geval, erg bedankt voor de reacties alvast ;)

macwilliams
20 juni 2009, 19:54
Je zou een Eminence "guitar legend" speaker kunnen overwegen.

JeanPaul du Vinnie
21 juni 2009, 01:05
Want ik zou het cabinet niet echt naar een voorbeeld bouwen, maar aanpassen aan mijn top: ongeveer 650 mm breed x 500 mm hoog (om het redelijk handzaam te houden) x 250 diep
Dit zou ik dus echt niet doen in jouw plaats. De afmetingen van een kast hebben veel te veel invloed op je geluid om dat van zo iets triviaals als de afmetingen van je top te laten afhangen. Zoek anders eens naar de afmetingen van een standaard (Supersonic?) Fender-kabinet, dan heb je al een idee waar je ongeveer naartoe moet.

dreadhead
21 juni 2009, 01:26
hmm, van de super-sonic serie heeft fender geen 1x12 cabs, maar ik weet dat ze wel voor de hot rod serie dat soort cabs maken. Ik zal morgen eens kijken wat voor soort afmetingen/verhoudingen ze daar gebruiken.

en die eminence legend speaker, ik zal is even kijken wat ik daar over kan vinden op internet

JohnLord
21 juni 2009, 11:14
Als je toch niet meer hoeft te sjouwen, maak dan een 212 met dezelfde afmetingen.

dreadhead
22 juni 2009, 14:34
nouja 2x12 is wel weer stukje duurder en 1 van de 2 cabs een stukje handzamer voor thuis leek me ook wel makkelijk

maar qua afmetingen, ik heb gevonden dat de afmetingen van 1x12 stiletto en roadster cabinetten van Mesa Boogie wel mooie afmetingen zouden hebben voor mijn doel. Kleine aanpassingen aan die afmetingen (op de orde van ongeveer 3 cm) zouden toch niet zo erg zijn?