PDA

View Full Version : Ubuntu studio?



yhcmarc
20 juni 2009, 15:39
Aangezien de zoek functie niet echt veel biedt, zijn er hier mensen die ervaring hebben met ubuntu studio?

Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een alternatief op win XP (P4 2800 met 2,5GB RAM krijgt het toch zwaar). Aangezien ik ook ubuntu desktop gebruiker ben lijkt die studio me wel wat, maar werkt het ook echt goed?

Wat wil ik:
- Goed werken met 2 focusrite saffire pro's zonder dat ik uren moet gaan zitten zoeken en configgen
- Realtime multitrack recorden
- VST support (zit in Ardour meen ik)
- Veel tracks zonder problemen kunnen afspelen / opnemen (al dan niet tegelijk)

Dus kom maar op met je ervaringen.

harrie-beton
23 juni 2009, 10:50
Ubuntu is een mooi alternatief. Het is wel voor desktops en servers maar niet voor een DAW. De meeste distributies ondersteunen geen professionele geluidskaarten dus het houdt snel op dan. Voor een ac97 geluidskaart werkt het wel maar die klinken slecht en hebben latency. Ook in ubuntu. De latency is gewone consumenten geluidskaarten wordt namelijk niet veroorzaakt door Windows maar door de specifieke hardware.

Je kunt mijn draadje of pagina lezen over hoe je toch fijn en goedkoop kunt werken met een DAW onder windows.
http://www.besidesdata.nl/gitaarnet/

HaroldA
23 juni 2009, 11:14
Ubuntu is een mooi alternatief. Het is wel voor desktops en servers maar niet voor een DAW.

FUD!!! :stop:

Ik werk al een tijdje met Ardour 2 en vind het heerlijk! (maar kan niet wachten op 3 ;))

En wat geluidskaarten betreft: een hele hoop werken gewoon out-of-the-box en dat kan je bij Windows niet zeggen!

Ik zou zeggen: probeer het gewoon en als het bevalt, lekker houden!!! :rockon:


Using 2 Focusrite Saffire Pro 10's (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1002803)

harrie-beton
23 juni 2009, 11:51
Ik zeg niet dat het niet kan maar puur als daw is er weinig. Je kunt wel omgekeerd werken, als je via google kunt vinden welke professionele kaarten werken met een ubuntu versie dan kan je deze aanschaffen. Als je een bestaande kaart hebt even zoeken of deze wordt ondersteund en vooral of het stabiel werkt.

yhcmarc
24 juni 2009, 10:26
Ik hoorde van een vriend van me dat focusrite iig erg bezig is om drivers aan te leveren / maken en onderhouden voor linux support. Ik ga binnenkort even een niet gebruikte pc bij een vriend ophalen en de boel eens goed uittesten.

harrie-beton
27 juni 2009, 09:05
Ik hoop dat meer fabrikanten inderdaad drivers voor Ubuntu maken, het is tijd om Microsoft een lesje te leren. Ze moeten zich toch zorgen maken door dalende markaandelen. Aan de andere kant, als Windows 7 zo goed is als wordt beweerd dan zal het aandeel groot blijven de komende jaren.