PDA

View Full Version : bladmuziek digitaal



harrie-beton
20 juni 2009, 10:42
Als een tijdje werk ik met laptop op een muziekstander in plaats van papier. Al mijn muziek is digitaal gemaakt. Ik heb 2 scanners, een HP flatbed en een nieuwere Canon 2580c document scanner. Hiermee heb meer dan 1000 a4'tjes omgezet. Ik heb lang nagedacht over PDF of JPG maar het is toch JPG geworden om twee redenen. De eerste is dat deze makkelijk op elke computer in paint te openen zijn om er snel aantekeningen in te zetten. Ten tweede met optredens zet ik alles in powerpoint en in volgorde van de set. Ik heb een muis zonder balletje en zonder rechtermuisknop en deze bedien ik met de voet voor de volgende pagina. Ik heb de liedjes geordend op naam van het liedje en dan de artiest of uitvoering erbij.

Zijn er meer mensen die dit gebruiken en zijn er misschien mensen die e-readers gebruiken? Ik zag een video van Dreamtheater en de toetsenist had zo'n ding. Wat zijn jullie ervaringen.

Ik ben een freak natuurlijk en gebruik 2 laptops, deze zijn uitwisselbaar. De ene laptop is de backup van de andere.

Danieldg
20 juni 2009, 20:05
De winnaar van de Koningin Elisabeth Wedstrijd voor Viool (Ray Chen) gebruikt ook een laptop om zijn bladmuziek op weer te geven.

Ik zelf gebruik nooit bladmuziek (al spelend), maar ik zou zelf ook eerder voor een laptop kiezen, veel makkelijker, en al de muziek maar 1 muisklik verwijderd.

aaronstonebeat
20 juni 2009, 22:51
Eerlijk gezegd begrijp ik het gebruik van bladmuziek op het podium niet; niet bij pop- en rockmuzikanten en ook niet bij klassieke muzikanten. Ik ken honderden nummers uit m'n hoofd; akkoorden, teksten, melodieën, solo's. Het menselijk geheugen is als een harde schijf die groter wordt naarmate je er meer op zet.

Ik gebruik alleen papier om dingen in te studeren. Waarom zou je er afhankelijk van willen blijven als je dingen net zo goed (misschien nog wel beter) in je hoofd kunt opslaan?

-=JEROEN=-
21 juni 2009, 00:14
Probeer eens het .gif formaat.
Is veel scherper dan .jpg als het gaat om tekst, lijntekeningen, illustraties; dingen met scherpe hoeken, randen en lijnen.

Voorbeeld:

jpg
http://theshower.nl/~zeronine/gitaarles/jpg.jpg

gif
http://theshower.nl/~zeronine/gitaarles/gif.gif

harrie-beton
22 juni 2009, 15:07
In mijn "main" band gebruikte ik alleen muziek tijdens het oefenen en niet bij optredens maar ik speel ook met andere muzikanten en soms maar 1 repetitie voor een optreden. Vaak ook nog afwijkende toonsoorten en arrangementen of medleys.

Muzieknono
27 juni 2009, 07:13
Eerlijk gezegd begrijp ik het gebruik van bladmuziek op het podium niet; niet bij pop- en rockmuzikanten en ook niet bij klassieke muzikanten. Ik ken honderden nummers uit m'n hoofd; akkoorden, teksten, melodieën, solo's. Het menselijk geheugen is als een harde schijf die groter wordt naarmate je er meer op zet.

Ik gebruik alleen papier om dingen in te studeren. Waarom zou je er afhankelijk van willen blijven als je dingen net zo goed (misschien nog wel beter) in je hoofd kunt opslaan?

Kun je je voorstellen dat wanneer in een orkest iedereen uit zijn hoofd speelt het wel eens vreemd kan gaan klinken, er moet dan precies gespeeld worden wat er staat anders wordt het een rommeltje en daar betalen de mensen niet voor.
Voor de rest ben ik het met je eens hoor, al krijg ik wel eens de opmerking dat ik het anders speel dan wat de bedoeling is, maar ja ik houd wel van een gebbetje.
Mvgr. Dirk Jan :B

peter_heijnen
28 juni 2009, 10:46
Eerlijk gezegd begrijp ik het gebruik van bladmuziek op het podium niet; niet bij pop- en rockmuzikanten en ook niet bij klassieke muzikanten. Ik ken honderden nummers uit m'n hoofd; akkoorden, teksten, melodieën, solo's. Het menselijk geheugen is als een harde schijf die groter wordt naarmate je er meer op zet.

Ik gebruik alleen papier om dingen in te studeren. Waarom zou je er afhankelijk van willen blijven als je dingen net zo goed (misschien nog wel beter) in je hoofd kunt opslaan?
Met alle stukken die ik zo kan spelen, kom ik echt niet weg als de arrangeur in wiens opdracht ik speel wil horen wat hij bedacht heeft, nog afgezien van de 5 á 10 of zelfs meer nieuwe stukken die je net voor je neus hebt gekregen.

Ik hoorde dat de bigband van -ik meen- michael buble ook met digitale bladmuziek werkt, met als detail dat er dagelijks onaangekondigd kleine veranderingen in de -digitale- score kunnen worden aangebracht. Die veranderingen staan dan 's avonds automatisch in de betreffende partijen zodat je nooit eens lekker achterover kunt gaan hangen. :)

Harald
28 juni 2009, 12:28
Ik hoorde dat de bigband van -ik meen- michael buble ook met digitale bladmuziek werkt, met als detail dat er dagelijks onaangekondigd kleine veranderingen in de -digitale- score kunnen worden aangebracht. Die veranderingen staan dan 's avonds automatisch in de betreffende partijen zodat je nooit eens lekker achterover kunt gaan hangen. :)


Mooi systeem. Met bigband achtig werk of ander werk met uitgebreide arrangementen moet je haast wel van blad werken. Aan de andere kant, Zappa liet zijn muzikanten (behalve de blazers in 1988 alles uit hun hoofd leren, en gaf evt. wijzigingen in speelstijl met handgebaren aan. Gaf zijn 'kapelmeister' op een gegeven moment toen er even een tweedaagse pauze in het tourschema was, ook de opdracht het volledige repertoire van die tour tot reggea arrangementen om te werken. En dat omdat hij het idee had dat de aandacht van de band wat verslapte ;) Had het gezicht van de arme 'kapelmeister' (weet niet meer wie de gelukkige was) wel willen zien toen hij die opdracht kreeg :seriousf:

Maar on topic, onze zangeres werkt tegenwoordig met een E-book reader. Dat leest toch wel wat fijner dan een laptop heb ik het idee. Is bovendien heel compact. Een enorme verbetering tov de muziekstandaard met klapper die ze eerst had.

Qua contact met het publiek vind ik van blad spelen dan wel weer een ramp, net als zangers die met hun neus niet uit de tekstklapper komen. Maar goed, als begeleider van een duidelijke frontman of vrouw in een theaterachtige show moet je sowieso op de achtergrond blijven. Dan is het niet zo'n probleem.

Bluze
28 juni 2009, 13:35
Probeer eens het .gif formaat.
Is veel scherper dan .jpg als het gaat om tekst, lijntekeningen, illustraties; dingen met scherpe hoeken, randen en lijnen.

Voorbeeld:

jpg


gif

Dat is wel afhankelijk van de hoeveelheid compressie die je toepast. Wat betreft Microsoft Paint heb je wel gelijk natuurlijk, aangezien je daar de hoeveelheid compressie niet kan regelen.

Jelles
28 juni 2009, 15:06
Je bedoeld dit:

http://www.freehandsystems.com/products.html

Schunhart
29 juni 2009, 14:22
Digitale bladmuziek vind ik voor thuisstudie wel leuk, maar papier heeft toch mijn voorkeur. Maar als ik het op het podium gebruik, lijkt zo'n MusicPad Pro practischer dan een laptop.
Zo'n laptop neemt dan altijd meer ruimte in beslag, en kun je minder makkelijk bedienen als je hem omdraait...

Over de discussie over het gebruik van bladmuziek op het podium: zang mag in mijn ogen nooit een standaard gebruiken. Voor muzikanten is het afhankelijk van de muziekstijl.
Je moet jezelf eens voorstellen dat de Rolling Stone met papier voor hun neus zouden staan... heb je toch een heel wat mindere show. In een bigband/orkest daarentegen kan het weer wel... Ligt heel erg aan de band waarin je speelt, en de rol die je daarin aanneemt..