PDA

View Full Version : V30 toch niet the holy grail voor metal? Wat nu?



Noctiis
20 juni 2009, 09:04
Ik heb geen soortgelijke vraag weten te vinden, dus bij deze een nieuw topic. Wanneer er al een zelfde topic is mag deze dicht, bij voorbaat excuses in dat geval :)

Goed, ik heb zelf een Laboga top met een Harley Benton 2x12 V30 cabinet. Ik ben niet zo'n expert op speakerkasten gebied maar met V30 speakers kon je als metalgitarist niet verkeerd gaan, or so I thought.
Nu heb ik afgelopen week 2 gigs gedaan; eentje met mijn eigen cab en eentje met een Marshall 1960A cab. En die Marshall cab vond ik echt veel fijner klinken met mijn top.

De V30 speakers van mijn (goedkope) 2x12 kastje waren enorm krasserig en schel. Dus zijn V30 speakers gewoon niet heiligmakend voor mij? Of ligt het aan de bouwkwaliteit/prijs van de cab zelf? Klinken duurdere cabs met V30 minder schel?

Ik zou graag willen horen wat voor speakers voor metal goed zouden kunnen werken, liefst in een 2x12 cab. Ik zoek een mooie midrange maar ook voldoende bas. Dat schelle hoeft van mij niet, dat heeft mijn top uit zichzelf al voldoende wanneer ik dat zou willen.
En kwa constructie/merk: Kool & Elfring, Bogner, ....?

Alvast bedankt voor de reacties!

marc_o
20 juni 2009, 09:18
Dat V30's niet goed zouden zijn is natuurlijk niet waar, zo kun je het niet stellen. Het kan zijn dat jouw versterker beter klinkt met andere spakers. Mijn Rivera 212 heeft ook V30's en ik weet zeker dat ie beter klinkt dan jouw Harly Beton, dus heeft vanalles te maken met constructie en smaak natuurlijk. Er zijn zoveel speakers op dit moment, dus het wordt een lekkere testronde voor jou....wel even je eigen top meenemen, anders heb je niets aan je zoektocht...

Noctiis
20 juni 2009, 09:33
Heb je natuurlijk gelijk in, ik heb vaker bands gezien waar het geluid met V30's erg goed was. Ik ben inderdaad erg benieuwd of V30's wat minder schel klinken in een betere kast :)
Zijn er naast de Kool & Elfring en Bogner kasten nog meer 2x12 cabs die het testen waard zijn? Engl en Marshall 2x12's staan sowieso op de test lijst.

Renin
20 juni 2009, 09:50
Misschien past de G12-75 gewoon beter bij jou. Dat is zeker geen slechte speaker voor metal. Persoonlijk ben ik ook niet zo kapot van V30's.

Probeer gewoon wat verschillende kasten uit bij K&E dan hoor je de verschillen tussen de speakers het meest (de kasten zijn immers hetzelfde).

Een betere kast zal je klank wel verbeteren, maar niet het karakter van de speaker. Een 'schelle' speaker zal niet zomaar warm gaan klinken o.i.d.

Les Paul R8
20 juni 2009, 10:07
Ga zeker eens testen bij K&E. Wat je ook kan overwegen is de combinatie van een V30 en een T75. Bij K&E vond ik dat gewoon bruuut klinken. Terwijl de T75 in een 1960 behoorlijk schel klinkt.

Ik heb zelf overigens mijn 2e K&E kast besteld.....

caliban
20 juni 2009, 10:46
Classic leads kan je misschien ook eens proberen. In Keulen heb ik een keer over de combinatie van v30's en classic leads gespeeld in een mesa/boogie roadking cab, en dat klonk zeker niet mis, alhoewel ik in vergelijking toen een marshall met v30's net wat leuker vond klinken. Classic leads hebben die hoge mid piek minder, maar ergens vond ik ze ook minder krachtig.

Marc Oblivian
20 juni 2009, 10:48
Probeer ook een G12-k100's. Als we het toch over metal hebben, dan is dat naar mijn ervaring ook een goede keus.

Noctiis
20 juni 2009, 10:51
Bedankt voor alle reacties, genoeg te testen dus! Het blijft lastig, de speakerkast. Vind ik het moeilijkste onderdeel van m'n setup.

caliban
20 juni 2009, 10:52
Eminence governors misschien ook.. V30 maar een beetje minder schel (van horen zeggen weliswaar).

Geoffrey
20 juni 2009, 11:03
Ik heb hetzelfde probleem..

Cabinetten met celestions zijn er in overvloed te testen.. maar ik ben nu al even aan het uitkijken voor eminence speakers omdat die volgens mij een stuk strakker klinken.

Aikara
20 juni 2009, 11:16
Classic leads kan je misschien ook eens proberen. In Keulen heb ik een keer over de combinatie van v30's en classic leads gespeeld in een mesa/boogie roadking cab, en dat klonk zeker niet mis, alhoewel ik in vergelijking toen een marshall met v30's net wat leuker vond klinken. Classic leads hebben die hoge mid piek minder, maar ergens vond ik ze ook minder krachtig.

Deze combinatie wilde ik ook aanbevelen:
Ik heb zelf een K&E kast (4x12 weliswaar) met een combinatie van V30 en CL speakers en ik vind de sound helemaal top! Lekker smeuïge lead sound, warm clean, maar ook zeker erg heavy wanneer je dat wil (ligt natuurlijk ook aan je amp).
De reden voor mij om voor de combinatie CL/V30 te gaan was om het schelle, krasserige van de V30 te compenseren met het warme en 'romige' van de CL. Op die manier krijg je wat mij betreft de ideale combinatie van de strakke metal sound en een lekkere lead sound.
Hoe deze combinatie in een 2x12 gaat werken weet ik echter niet.

JeanPaul du Vinnie
20 juni 2009, 12:36
Een betere kast zal je klank wel verbeteren, maar niet het karakter van de speaker. Een 'schelle' speaker zal niet zomaar warm gaan klinken o.i.d.
Ik denk dat je er nog van zou schrikken hoe hard de constructie van een cab het geluid bepaalt. Een goeie amptech (die hier overigens ook op het forum post) heeft me ooit verteld dat de constructie van een cab vaak méér invloed heeft op het totaalgeluid dan de speaker. En dat kan ik me best goed voorstellen.

x.a.d
20 juni 2009, 12:43
De constructie echt zo belangrijk...

Een van de meest onderschatte dingen in gitaarland. Al de goedkope kasten met v30 klinken niet door de constructie..Zet eens een HB naast een bogner, een K&E, een Engl of een Orange met v30's Dan zul je zien dat alle cabs verschillend zijn, en beter klinken dan de HB. Dat een 160 dan beter lijkt te klinken, komt omdat die al minder slecht is , maar het kan zoooooo veel beter...En de v30s zijn zeker wel goed hoor....maar de constructie is echt super belangrijk.

Les Paul R8
20 juni 2009, 12:51
De constructie echt zo belangrijk...

Een van de meest onderschatte dingen in gitaarland. Al de goedkope kasten met v30 klinken niet door de constructie..Zet eens een HB naast een bogner, een K&E, een Engl of een Orange met v30's Dan zul je zien dat alle cabs verschillend zijn, en beter klinken dan de HB. Dat een 160 dan beter lijkt te klinken, komt omdat die al minder slecht is , maar het kan zoooooo veel beter...En de v30s zijn zeker wel goed hoor....maar de constructie is echt super belangrijk.

Ik ben het hier heel erg mee eens. Na jaren op een 1960 gespeeld te hebben (waarvan een deel van de tijd met G12H anniversary's) toch eens bij K&E gaan testen. En het verschil was echt enorm. Mijn grootste verbazing was hoe goed in zo'n kast de T75's klinken. Sowieso hoor je in zo'n kast de verschillen tussen de speakers pas goed.
De Bogner's die ik zelf gehoord heb vind ik in ieder geval duidelijk minder dan de K&E. Minder balans en snel erg bonkerig.

x.a.d
20 juni 2009, 14:37
Ik ben het hier heel erg mee eens. Na jaren op een 1960 gespeeld te hebben (waarvan een deel van de tijd met G12H anniversary's) toch eens bij K&E gaan testen. En het verschil was echt enorm. Mijn grootste verbazing was hoe goed in zo'n kast de T75's klinken. Sowieso hoor je in zo'n kast de verschillen tussen de speakers pas goed.
De Bogner's die ik zelf gehoord heb vind ik in ieder geval duidelijk minder dan de K&E. Minder balans en snel erg bonkerig.

Ligt erg aan de amp hoor......Bogner moet je niet onderschatten! Misschien is K&E voor sommige weer te recht..... Als je moet kiezen tussen k&E, Engl, bogner en Orange is dat echt een smaak verschil....er is niet iets veel slechter hoor..

Les Paul R8
20 juni 2009, 15:32
Ligt erg aan de amp hoor......Bogner moet je niet onderschatten! Misschien is K&E voor sommige weer te recht..... Als je moet kiezen tussen k&E, Engl, bogner en Orange is dat echt een smaak verschil....er is niet iets veel slechter hoor..

Hmmm...ben ook geen liefhebber van Bogner amps....misschien ligt het daar aan :)

marc_o
20 juni 2009, 15:44
Maat van me is overigens de Celestion importeur/dealer van Nederland geworden, wellicht dat je daar eens info kunt vragen.


klik in mijn onderschrift maar op musifacts

Noctiis
20 juni 2009, 16:03
Nogmaals bedankt allemaal, ik ga binnenkort eens goed vergelijken met mn eigen amp en gitaar :)

Renin
20 juni 2009, 18:58
Ik denk dat je er nog van zou schrikken hoe hard de constructie van een cab het geluid bepaalt. Een goeie amptech (die hier overigens ook op het forum post) heeft me ooit verteld dat de constructie van een cab vaak méér invloed heeft op het totaalgeluid dan de speaker. En dat kan ik me best goed voorstellen.

Het verschil tussen een HB en een MB (:)) zal kwalitatief groter zijn dan tussen Orange - Bogner, waar het meer een smaak kwestie zal zijn.

Daar is de prijs dan vaak ook naar.

Wat ik eigenlijk bedoelde: als je 500 euro te besteden hebt aan een kast, en Merk A met speaker A bevalt niet, dan is de kans groter dat je het in een ander type speaker moet zoeken dan in een ander merk kast.

In vergelijking met merk A met speaker A,
zal Merk B met speaker A een kleiner verschil opleveren
dan Merk A met speaker B

Is het te volgen?

JeanPaul du Vinnie
20 juni 2009, 19:31
Dat denk ik dus niet. Dezelfde speakers kunnen compleet verschillend klinken in verschillende kasten, zelfs rond dezelfde prijsklasse. Het kan best zijn dat je bijvoorbeeld V30's maar niks vindt in een Marshallachtige, direct projecterende 2x12 terwijl je ze in een Orange (die de hoge klanken er wat uitfilteren) plots veel beter vindt.

macwilliams
20 juni 2009, 19:58
Heb vandaag zelf ervaren dat front loaded speakerbaffles een andere nuance aan je geluid geven dan rear loaded. Heb ze nu front loaded maar ik wil echt naar rear loaded.

Marc Oblivian
20 juni 2009, 20:11
TS kan ook even mailen naar Kool en Elfring en vragen wat zij adviseren wbt speakerconfiguratie...

Noctiis
20 juni 2009, 21:57
Goed idee. Ze doen niet moeilijk over een middagje testen met je eigen top las ik? Kwa prijzen vind ik het ook vrij schappelijk moet ik zeggen, dat K&E!

Henri H
21 juni 2009, 01:48
Haal voor de gein de achterplaat er 's af.
Werkt bij mij ook prima, weliswaar geen V30's maar combi van (nieuwe) Greenback en oude G12T75.

Puerco
21 juni 2009, 06:25
Hoe oud zijn die V30's eigenlijk? Maw, zijn ze goed ingespeeld?
Die dingen kunnen nieuw echt ontzettend schel zijn maar eenmaal goed ingespeeld worden ze VEEL warmer. Ik heb ook een tijdje V30's gebruikt en vond ze ook ontzettend schel totdat ik dat cabinet een keer aan een bassist had uitgeleend die er een middagje met z'n bas over gespeeld had, dat deed het hem. Hierna klonken ze vele malen warmer en smoother.
Zware speakers als V30 of G12H30 vergen meer tijd om in te spelen dan bv M20's.
Het cabinet is ook van grote invloed maar zolang je speakers niet volledig ingespeeld zijn kun je er eigenlijk heel moeilijk over oordelen.

Noctiis
21 juni 2009, 10:13
Ze zijn anderhalf jaar oud, ingespeeld door ongeveer 40 repetities en een paar optredens. Dus dat lijkt me niet het probleem. Ik denk inderdaad dat de constructie van de cab het grootste minpunt is van een budget-cab als de mijne.

iWishmaster
21 juni 2009, 12:10
Ik heb hetzelfde probleem. Pas een heleboel cabinetten getest en ik was nog niet overtuigd. K&E en Bogner staken met kop en schouders boven de rest uit overigens. Ik denk dat V30's ook niks voor mij zijn, te schel en te 'harsh' vooral, maar als best uit de test kwam toch de Oversized Bogner 2x12" met V30's. Jammer genoeg hadden ze op het moment alleen V30's, G12-75's en greenbacks. Ik zou graag een keer een oude marshall kast met G12-65's willen horen aangezien die warmer zouden klinken, maar die zijn moeilijk(er) te vinden.

Ik vind het vooral jammer dat 95% van alle cabs in de winkels V30's of G12-75's hebben, waar ik allebei geen fan van ben ...