PDA

View Full Version : Cigarbox Guitar Amp



Jeef4h
19 juni 2009, 23:22
Ik wil graag een cigarbox gitaar amp bouwen. Nou heb ik echt de ballen verstand van het bouwen van versterkers.... Maar ik heb wel dit schema op http://www.jt30.com/jt30page/micKdiy/Cigar-Box-Amp.html gevonden:


+9Vdc
|
|\ | 10uF
3 | \| | |
Signal in-------|+ 6\| |
| 1\| +|| 220uF
| 8\_____________||___________
| / | || |
2 | / | || |
----------|- / ------ |
| | /|4 ------0.1uF Low Impedence Speaker
| |/ | |_______/\/\/\____ |(8 ohm Walkman Style)
| | 10 ohm | |
| | | |
|_____________|___________________________|___|
|
GND


Materials
1/4 " Jack for guitar signal input
Head phone jack (stereo connect left and right channel)
1 9 volt battery terminal connector and 9 volt battery
Capacitors one each: 10uF, 220uF, 0.1uF
1 10 ohm resistor
1 LM386 op amp
8 pin IC base (optional, I used one because I did not want to burn up the IC)
SPST switch (optional, I used one so that the battery would last longer)
Perfboard of choice.


...
Zou iemand me een beetje uit kunnen leggen wat dat schema en alles inhoud? Hoe dat dan in elkaar steekt?

En dit is voor een ampje te maken voor een koptelefoon in te pluggen... Maar ik wil dus eigenlijk een cigarbox met ingebouwde box erin voor bij de amp. Hoe of wat moet ik hierbij aanpassen in het schema etc?
...

Bedankt voor evt. hulp :lovelove::hippie:

Dirk_Hendrik
20 juni 2009, 09:03
Geen idee hoe dat "schema" te interpreteren. De spaties missen waardoor het een rij karakters is en geen schema.

Ik sta meer verbaasd te kijken van de referentie naar een "post" uit 1994. Da's heel pril internet maar wss nog bbs werk. Me daaronder een nog 9-cijferig telefoonnummer... Da's oud!

Wilco
20 juni 2009, 14:25
Als je een klein versterkertje wil maken, gebaseerd op die LM386, dan zou je eens kunnen googlen op Ruby amp. Op www.runoffgroove.com is ook genoeg daarover te vinden.

Jeef4h
20 juni 2009, 15:03
Als je een klein versterkertje wil maken, gebaseerd op die LM386, dan zou je eens kunnen googlen op Ruby amp. Op www.runoffgroove.com is ook genoeg daarover te vinden.

Het schema voor die LM386 fz is idd wel eens ieder voor mijn ogen gekomen. Was het alleen weer helemaal vergeten (bedankt:)). Maar dan nog vind ik het moeilijk om schema's te lezen.

Een van deze twee lijkt me wel oke om erin te gooien:
http://www.runoffgroove.com/ruby.html
http://www.runoffgroove.com/littlegem.html

Zou iemand mij misschien kunnen helpen door stap voor stap langzaam door een schema te lopen ofz? of misschien een handige link waarmee ik wat dingetjes zelf zou kunnen uitzoeken?

Thnx in advance:hippie:

aad
20 juni 2009, 15:57
Simpel: De MPF102 vormt een buffer voor je gitaarsignaal. Je gitaarsignaal is een hoogohmig signaal. Als je dat simpelweg zou aansluiten op de ingang van de LM386 (eventueel via de getekende potmeter van 10K) zou het signaal op een lelijke manier vervormd worden. Zoals je kunt zien wordt het signaal vanaf de source van de Fet (MPF102) naar de 10K potmeter geleidt. Die source heeft een weerstand van 3K9 naar Gnd. Dat is laagohmiger dan de 10K van de potmeter (en de ingangsweerstand van de LM386). Dat gaat dus goed. Verder is het aan de opamp (LM386) om het aangeboden signaal te versterken totdat het genoeg is om een speakertje/koptelefoon aan te sluiten. Daar valt niet zoveel over te vertellen. Dat is zoals het is eigenlijk. Die LM386 is volgens de datasheet (application note) aangesloten. De gain-potmeter over pin 1 en pin 8, de by-pass condensator van 100n op pin 7, en het filternetwerkje van 47n en 10ohm, het hoort er gewoon allemaal bij. Laat je bijvoorbeeld de 47n en 10ohm weg, dan krijg je een hoogfrequent oscillatie te horen uit je speaker.

De aansluiting van de LM386:

/edit: Oh ja ik heb het hier over de Ruby versterker dus. :)

|8765|
)
|1234|

Het "haakje" hier getekend is ook zichtbaar op het IC-tje. Als je het haakje dus op dezelfde manier op het IC-tje voor je ziet kun je linksonder beginnen met tellen en tegen de klok in doortellen. Zo kun je alle 8 pinnen vinden zoals ze in het schema staan.

Ik hoop dat je hier alvast wat aan hebt.

Thiez
20 juni 2009, 22:12
ik heb zelf een noisy cricket gemaakt. erg leuk versterkertje.
http://beavisaudio.com/Projects/NoisyCricket/NoisyCricket_Mark2_BuildPage.png

Jeef4h
2 juli 2009, 20:31
bedankt voor de reacties tot nu toe. Helaas ga ik over een paar dagen al op vakantie.. dus ik zal helaas moeten wachten tot na de vakantie om ermee voort te zetten. Sorry...

tot na de vakantie:hippie:

Jeef4h
5 augustus 2009, 23:20
Ben inmiddels weer terug van vakantie maar heb nog niet echt gekeken meer naar hoe je een beetje goed een versterkertje kan bouwen. In plaats van dat mensen veel werk hebben aan me vanalles uitleggen aan schema's enzo.. weet iemand misschien een boek of site waar een beetje uitgebreid in is uitgelegd hoe je een versterker kan bouwen?

Jeef4h :hippie:

Wilco
6 augustus 2009, 11:51
In het bovenste draadje hier in de werkbank: "Belangrijk: Handige links en goeie tips" staan erg veel handige links en goeie tips, ook over versterkerbouw.