PDA

View Full Version : line out/ speaker out



Raytheman
19 juni 2009, 20:58
Mijn versterker heeft een line out en een speaker out. Altijd gedacht dat ik in de line out een cabinetje kon aansluiten maar dat werkt niet. Als ik hem in de speaker out doe werkt hij wel.
Is er een manier om zowel het cabinetje als de interne speaker (die nu in de speaker out zit) te laten werken?

Raytheman
20 juni 2009, 12:34
Zou zoiets kunnen werken? Maar dan andersom. dus 2 ingangen en 1 uitgang?
http://images.maplin.co.uk/full/te17.jpg

Plant
20 juni 2009, 12:35
Een line-out is een relatief zwak signaaltje wat je kunt gebruiken om b.v je versterker aan te sluiten op een mengtafel of recorder om opnamen te maken.
Daar kan dus zeker geen speaker op.

Je hebt een speaker out waarvan je de interne speaker kunt loskoppelen om er zo een externe op aan te sluiten.

Stel: de interne speaker is 8 Ohm. En het cabinet dat je in plaats daarvan op de speaker out gaat aansluiten is dat ook. Dan is er niets aan de hand.
Blijft de interne speaker ook aangesloten, dan ziet de versterker 2 speakers van 8 Ohm parallel (= 4 Ohm) als belasting. Als de versterker hier niet tegen bestand is blaas je die op.

Als je echt héél zeker weet dat de versterker het wél aan zou moeten kunnen, kun je een y-kabeltje zoals Raytheman voorstelt proberen.

Veiliger is om een eindversterker op de line out aan te sluiten en dan hier je cabinet op aan te sluiten. De vraag is wel of de line out aansluiting achter de volumeregeling van je gitaarversterker zit, zodat het volume meeregelt. Anders heb je alleen maar een vast keihard geluidsniveau.

Raytheman
21 juni 2009, 10:10
Dankjewel voor je reactie.
De versterkeruitgang is 4 Ohm en de interne speaker ook.
De externe speaker is 8 Ohm. Is het dan zo: 4 + 8 gedeeld door 2 = 6 Ohm
En kan dat dan wel op deze versterker?

Alvast bedankt!

Puerco
21 juni 2009, 10:34
dankjewel voor je reactie.
De versterkeruitgang is 4 ohm en de interne speaker ook.
De externe speaker is 8 ohm. Is het dan zo: 4 + 8 gedeeld door 2 = 6 ohm
en kan dat dan wel op deze versterker?

Alvast bedankt!

Mischien makkelijk als je er even bij vermeld wat DEZE versterker er voor 1 is....

Raytheman
21 juni 2009, 11:02
Oeps sorry. eentje met een uitgang van 4 Ohm :-)

Een Fender Vibrolux XD

JohnLord
21 juni 2009, 11:11
Buizenamp, niet doen dus. Of je interne speaker vervangen door een 8 Ohm exemplaar.

Plant
21 juni 2009, 14:58
@Raytheman

Neen, 4 Ohm parallel aan 8 Ohm is geen 6 Ohm. Het is altijd lager dan de laagste impedantie van de speakers.

Je kunt het voor dit geval berekenen door 4*8 te delen door 4+8. Dat is dus 32 gedeeld door 12 en dat is 2.67 Ohm.

Een buizenversterker is beter bestand tegen overbelasting dan een torrenbak, maar ik zou het niet doen.

Denk je overigens echt dat de kombinatie beter gaat klinken, of doe je het alleen maar om b.v. als gitarist meer monitoring te hebben?