PDA

View Full Version : Delta Blues vs. Classic 30?



Luke-wannabe
19 juni 2009, 19:25
Wat is het verschil tussen de Peavey Delta Blues en de Classic 30?
Is dat alleen de tremolo en speaker(s)?
Heb nu al een tijdje een Delta Blues die ik erg fijn vind, maar ik denk er over om op de Classic top over te stappen.

Any thoughts?

Rinze
19 juni 2009, 19:32
Ik heb de schema's wel ergens maar die kun je ook zo van internet afhalen, ff zoeken:

http://www.blueguitar.org/ even zoeken bij schematics - Peavey.

Ik heb begrepen dat er een paar kleine verschillen in het schema zitten. Verder maakt de speaker en behuizing bij de combo's natuurlijk uit. Ik heb een Classic 30 (had er zelfs twee), ook wel over een Delta Blues gespeeld, vond de Delta op de een of andere manier wat volwassener klinken. Heb zelf het idee dat de speaker in de Classic 30 wat muffig klinkt, die in de DB leek me wat helderder. Als ik een ander cabje onder mijn Classic 30 hang dan klaart de boel meteen op.

Verder zijn het allebei voor het geld erg prettige versterkers. Er stond van de week een DB op GM voor 350 euro... Weet ook niet of de nieuwe, Chinese serie identiek is aan de oude Amerikaanse. Vind die nieuwen knap lelijk met die druiper voorop.

Luke-wannabe
19 juni 2009, 19:33
Maar dat probleem zal dus niet aan de orde zijn als je een top aan een 2x12 cab hangt?

Rinze
19 juni 2009, 19:39
Nee, dat lijkt me niet.

In beide versterkers zitten trouwens Blue Marvels, maar in de DB een 15 inch. Ik heb die schema's zelf nog niet echt bekeken, zat over een mod te denken maar nog niet aan toegekomen. Ze zijn wel allebei slecht toegankelijk voor onderhoud/modificatie doordat de printplaat een soort gevouwen driehoek is.

Ik geloof eens van een bevriende versterkertechneut gehoord te hebben dat de DB iets meer richting Fender getuned is. Maar ook dat is wat vaag... :dontgeti:

Wil je dan zo'n Chinees kopen? 't Is dat je in zo'n uithoek woont anders konden we even een keer A-B-en.

Luke-wannabe
19 juni 2009, 19:48
Wil je dan zo'n Chinees kopen? 't Is dat je in zo'n uithoek woont anders konden we even een keer A-B-en.
:seriousf:
Maar euhm.. Ja die top is geloof ik chinees. Heb nu dus die Delta Blues. Weet niet precies of -ie Chinees is..

E-J
19 juni 2009, 22:53
Hoi Leon,

Met de band repeteren wij bij de bassist, die is groot Peavey fan (heeft er 6). waaronder een Peavey Classic 50 en een Delta Blues. Ik weet niet of de 50 veel van de 30 verschilt behalve de twee versus één speaker maar de Delta Blues klinkt wat losser, wat meer Fender (achtig) ook. Beide zijn serieus goede versterkers, vooral de Classic 50 is een fantastisch ding met een super lead kanaal. Mooi ritme (clean kanaal) ook... de Classic 50 heeft een super bruikbare EQ, van vet en smooth tot wat bijtender zonder te schel te klinken. Hij klinkt een beetje als een Marshall gemixed met een Orange, niet super helder maar ook niet super donker. Met mijn Orange AD30TC krijg ik om de andere reden wel een pak meer sustain, ligt misschien aan het feit dat die een buizenrichter heeft? De Delta Blues heb ik helaas niet veel op gespeeld (ja ik prefereer de Classic 50) maar ik associeer die wel meer als een Fender achtige dan als een meer Brits gevoicede versterker als de Classic 50. Het is maar wat je wil zal ik zeggen. Als je voor de Classic 30 klank ga, kijk dan zeker naar de 50, overdreven luid is die niet (mijn 30 watt Orange lijkt een stuk harder te kunnen) en hij klinkt zacht ook nog alleraardigst. Sowieso 2 speakers... dat klinkt een stuk dikker!

Luke-wannabe
19 juni 2009, 23:04
Okee, dankje voor de uitgebreide post!
Het hele punt is eigenlijk dat ik liever een top+cab config wil en daarom dus aan de Classic 30 head zit te denken.

Rinze
19 juni 2009, 23:07
Ik heb ook wel eens op een Classic 50 gespeeld maar die ging echt loeihard :crazyhappy:

Of je DB Chinees is of niet kun je zien aan de voorkant, als er aan de bovenkant van het speakerdoek zo'n rare inham zit dan is ie Chinees :ok:

macwilliams
23 juni 2009, 06:26
@ luke,

Gebruik jij pedalen?
Welke zoal?

Die DB op gitaarmarkt die eerder vermeld was is toevallig die ik ga halen.
Maar doe je die van jou weg? Hoe oud is die en wat zou de vraagprijs zijn.

macwilliams
23 juni 2009, 06:28
Ik heb ook wel eens op een Classic 50 gespeeld maar die ging echt loeihard :crazyhappy:

Of je DB Chinees is of niet kun je zien aan de voorkant, als er aan de bovenkant van het speakerdoek zo'n rare inham zit dan is ie Chinees :ok:Vanaf welk bouwjaar zijn ze chinees?

Luke-wannabe
23 juni 2009, 13:07
@ luke,

Gebruik jij pedalen?
Welke zoal?

Die DB op gitaarmarkt die eerder vermeld was is toevallig die ik ga halen.
Maar doe je die van jou weg? Hoe oud is die en wat zou de vraagprijs zijn.
Uhm ja, ik heb die D_H mod MS10 van Ibanez. Klinkt best lekker, ik geloof niet dat -ie het op deze nou anders of minder ofzo deed. Gewoon goed zeg maar.
Hoe oud die is zou ik niet weten, ik wil er ong 450 voor hebben denk ik.

macwilliams
23 juni 2009, 16:30
Ik denk dat ik het beste de amp kan meenemen naar zwolle en daar even wat pedalen kan gaan testen. Ik heb geen idee wat ik nog aan effecten erbij wil hebben. Misschien nog een delay ofzo. Reverb zit al op de amp zelf en die klonk goed voor zover ik dat kan beoordelen.

Op het net las ik over diverse modificaties die je op de amp kan uitvoeren, ook iets waar ik me in ga verdiepen. Zo moet de boost functie ook op een voetschakelaar aangesloten kunnen worden.

Eerst het apparaat maar in huis hebben, speaker wisselen en een " nog te doen" lijst maken.

Luke-wannabe
23 juni 2009, 17:59
Ik vind de boostschakelaar nou niet echt iets dat schakelbaar moet zijn. Met de Boost aan is je geluid gewoon wat dikker. Dat wil je of dat wil je niet. Ik vind het geloof ik wel fijn, dus doe ik hem gewoon aan.

macwilliams
23 juni 2009, 19:14
Okay, iets om te overwegen. Ik heb het apparaat zelf nooit bediend. Alleen het geluid heb ik gehoord. Er zat geen effect voor de amp.