PDA

View Full Version : Irritant buzz geluid



MarkMawkie
19 juni 2009, 19:01
Beste kenners,

Als ik mijn twee dikste snaren speel komen ze tegen een fret aan en dit maakt dus een erg irritant buzz geluid, ik weet niet welke fret ze tegen aan komen.

Hoe verhelp ik dit? :makeup:

Robdop
19 juni 2009, 19:14
bij de brug de aktie aanpassen. of je trussrod aandraaien.

aaronstonebeat
19 juni 2009, 21:02
Misschien iets meer informatie geven? Waar treedt die buzz op? Alleen bij open E- en A-snaar? Ook als je ze fret? In alle posities of enkele?

MarkMawkie
19 juni 2009, 21:24
bij de brug de aktie aanpassen. of je trussrod aandraaien.

Ik heb eerlijk gezegd geen enkel idee hoe ik dit moet doen, ben een echte beginner en heb deze gitaar nog maar een week.

De buzz treed op niet alleen als ik de snaren open speel maar komt duidelijk hoorbaar voor tot tenminste de 15e fret

aaronstonebeat
19 juni 2009, 21:29
Dan moet de brug aan die kant wat omhoog; of die 2 zadels als ze apart zijn. Wat voor brug is het? Kun je niet een foto plaatsen?

Plant
19 juni 2009, 21:48
De 2 dikste snaren zijn dus E en A. Hebben we het überhaupt over een gitaar met stalen snaren, elektrisch of akoestisch?

Dan zeker niet de trussrod (halspen) aandraaien! De hals komt dan alleen maar rechter of zelfs boller te staan wat ook meer fretbuzz bij de eerste posities gaat opleveren.

Je hebt de gitaar pas een week, dus als je haar bij een handelaar gekocht hebt moet je daar gewoon even langsgaan.

Heb je er misschien dunnere snaren opgezet dan er op zaten? Dan moet de halspen waarschijnlijk een fractie losser gedraaid. En anders de aktie (brugzadel/ -s) omhoog.
Of er is een probleem met de frets (slecht gevlakt) of de hals, b.v. torsie (gedraaid in lengterichting).

MarkMawkie
19 juni 2009, 22:39
http://img150.imageshack.us/img150/863/dsc03790.jpg (http://img150.imageshack.us/i/dsc03790.jpg/)

http://img150.imageshack.us/img150/6852/dsc03791e.jpg (http://img150.imageshack.us/i/dsc03791e.jpg/)


Het betreft de Epiphone Les Paul Standard.
Ik heb er zelf geen andere snaren opgezet of mee geflikflooid.

Wat gitaren betreft heb ik twee linkerhanden dus als iemand stap bij stap waar en met welk gereedschap zou kunnen beschrijven hoe ik het oplos zou ik erg dankbaar zijn. Bedankt al voor de vele reacties!

aaronstonebeat
19 juni 2009, 22:45
Wat je nodig hebt, is een passende schroevendraaier. Draai daarmee de stud (een van de poten waarop de brug staat) aan de kant van de dikke snaren iets omhoog (tegen de klok in, kraan open) totdat de buzz naar tevredenheid is verdwenen.

MarkMawkie
19 juni 2009, 22:58
Toppie, heb precies gedaan wat je zei en de buzz is aanzienlijk verdwenen, maar nu staat die kant van de brug een enorm stuk hoger dan de andere kant, moet ik dit ook compenseren door de andere kant iets omhoog te zetten of is dit geen probleem?

Cocobolo
19 juni 2009, 23:04
...Je hebt de gitaar pas een week, dus als je haar bij een handelaar gekocht hebt moet je daar gewoon even langsgaan.


Dit is wel een goed/belangrijk punt! En zie ik daar op de kapjes van de humbuckers nog van dat protective-plastic zitten? Je hebt hem dus nieuw gekocht? Ik zou echt even teruggaan naar de winkel als dat zo is. Afstellen door de winkel hoort er toch wel een beetje bij lijkt me.

aaronstonebeat
19 juni 2009, 23:06
Als het voor jou met spelen geen probleem is niet. Het is normaal dat de dikke snaren iets hoger staan dan de dunne.

Als ik voor mezelf gitaren afstel, probeer ik de snaarhoogte boven de hoogste fret niet boven de 2 mm te laten komen (tussen bovenkant fret en onderkant snaar). Als er dan toch nog problemen zijn, ga ik kijken naar slijtage van de frets en kromming van de hals.

EDIT:

En als de gitaar idd nieuw is, zoals eerder geadviseerd even terug gaan naar de handelaar.

MarkMawkie
19 juni 2009, 23:08
Dit is wel een goed/belangrijk punt! En zie ik daar op de kapjes van de humbuckers nog van dat protective-plastic zitten? Je hebt hem dus nieuw gekocht? Ik zou echt even teruggaan naar de winkel als dat zo is. Afstellen door de winkel hoort er toch wel een beetje bij lijkt me.

Mijn vriendin vind het leuk om plastic van nieuwe dingen af te trekken *zucht* dus ik bewaar dat voor haar :-p. Ik heb de gitaar uit Engeland gekocht voor stukken goedkoper, dus teruggaan naar de winkel is geen optie maar imo ook niet nodig als ik het zelf kan oplossen (vind dit ook nodig voor mezelf, vandaar dat ik het hier vraag)

snaarplukker
20 juni 2009, 12:11
Toppie, heb precies gedaan wat je zei en de buzz is aanzienlijk verdwenen, maar nu staat die kant van de brug een enorm stuk hoger dan de andere kant, moet ik dit ook compenseren door de andere kant iets omhoog te zetten of is dit geen probleem?
Je hebt hem net een week en je hebt nooit eerder een gitaar in je handen gehad? Dan zou ik maar eerst even kijken of je gitaar goed gestemd is en dan indien er buzz aanwezig is de brug aan die kant lichtjes opdraaien tot de buzz verdwijnt. Vaak hebt je maar een paar tiende milimeter nodig om de buzz te laten verdwijnen en staat de brug niet zichtbaar enorm scheef.

Plant
20 juni 2009, 12:16
@MarkMawkie

Dat een elektrische gitaar onversterkt wat fretbuzz heeft op het moment van aanslaan is niet zo erg, zolang de tonen maar niet meteen 'doodslaan'. Als je er eenmaal uitversterkt niets van terughoorde had je het zo kunnen laten.

Aangenomen dat de gitaar verder al goed afgesteld stond - wat bij een nieuwe gitaar zo uit het schap eerder uitzondering dan regel is - had je beter de brug gelijkmatig aan twee kanten omhoog gedraaid. Dus het aantal slagen aan de baskant ook aan de hoogkant draaien. Als je onthouden hebt wat je al hebt gedaan kan dit alsnog.

Je moet ook rekening houden met je elementen. Die moeten indien nodig gelijkmatig ook mee omhoog. Anders heb je nu mogelijk verschil in volume tussen dikke en dunne snaren.

Let op dat de elementen niet te dicht bij de snaren komen, anders krijg je 'stringpull'. Dan worden tijdens het spelen hoger op de hals je snaren door het magnetische veld van de elementen er naartoe getrokken. Misschien zat hier je probleem wel.

Zorg dat bij indrukken van de snaren op de hoogste fret de elementen (hier dat rijtje schroefjes onder de snaren) niet dichter dan 2 à 2.5 mm bij de snaren zitten. Stellen doe je met de 2 schroefjes in het midden van de zijkanten van de cremekleurige ring om de elementen.