PDA

View Full Version : LP custom/ES175



gorgasm
19 juni 2009, 12:53
ja heb mezelf ook een andere gitaar beloofd.

Ik twijfel tussen de les paul custom, en de ES175
Het is voornamelijk om jazz te gaan spelen. En op de ES175 lukt dit anderen fantastischn en ik vind het ook een mooie gitaar. Helaas heb ik er nog nooit op gespeeld(misschien mensen die mij die ervaring willen geven in Belgie?)maar bijna elke jazzgrootheid heeft daar op gespeeld en heb er aal paar prachtige tonen van gehoord(pass, birelli, ..).
De custom heb ik al keer of 3 gespeeld, en vanaf de 1e keer verbaasde mij de toon enorm, verder kan ik ook alle kanten ermee uit(rock/metal) kdenk wel dat ik ze makkelijker handelbaar vind, makkelijker meezeulbaar ed. Ik speel al op de goedkopere epiphone versie ervan dus aanpassen zou denk ik nihil zijn.
Ik post dit omdat hier veel grotere kenners zitten dan ikzelf.

episua
19 juni 2009, 13:11
Je noemt nu toch wel twee hele verschillende gitaren op hoor. Moeilijk te vergelijken. Zowieso is de lp custom de meest veelzijdige van beide. Wil vooral een hele goede Jazz toon dan zullen de meesten de es-175 kiezen. Aan de andere kant, oorspronkelijk is de les paul toch ook voornamelijk als jazz gitaar bedoelt? Anyway, gewoon op spelen/testen en kopen wat jij zelf prettig vindt. Misschien vind jij de LP wel helemaal geweldig qua jazz tone.

EuroCinema
19 juni 2009, 14:23
Een les Paul voor jazz kan zeker, maar ik vind ze er niet ideaal voor qua cleane tone. (Les Paul zijn eigen sound is natuurlijk ook bepaald niet wat de meeste jazzers zoeken). Als je een LP gewend bent, kan de feel van een ES-175 trouwens wel even schrikken voor je zijn, is wat harder werken.

Als je tussen deze modellen twijfelt, lijkt het me toch ook goed om 335-modellen te testen. Misschien vind jij dat wel (zoals veel andere gitaristen) the best of both worlds.

Orpheo
19 juni 2009, 15:12
les paul gebruikt ook een les paul voor jazz, jan akkerman ook, en nog vele anderen. de LP is daar juist voor ontworpen. Je hebt alleen de juiste pickups nodig, want de standaard pickups van gibson zijn echt slecht. Voor jazz op de hals wil je een open, helder geluid wat lekker warm is, maar echt niet wollig: duncan screamin demon met een 1 meg ohm pot. die is smooth genoeg voor heavy metal leads, en gearticuleerd genoeg voor diezelfde licks en voor jazz (jazz en metal willen vaak dezelfde tonesettings hebben voor de licks, alleen de een heeft veel gain, de ander nauwelijks). voor de brug zou ik gaan voor een duncan custom, JB of distortion (oplopend in de gradatie van gain, strakheid en punch).

Met een piezo erin heb je met een LP imho zelfs een mooiere akoestische tone dan bij een es175. Ik vind die gitaar qua tone veel te boomy, te rommelig in het laag, te drukkend in het hoog en gillerig in 't laag. Ik vind 't echt geen fijne gitaar, tenzij je foo fighters speelt (die gasten bekommeren zich toch never om tone, ghehe)

gorgasm
19 juni 2009, 15:15
probleem is dat gitaren ook deels de looks moeten hebben, de 335 vind ik die niet hebben, de ES 175 en LP wel.

Ik vond wel toen ik op de lp zat te spelen, begeleiding met een walking erop die bassen ivm met mijn gitaar(startgitaar) erg goed, de hoge tonen vond ik ook enorm goed.

Dus ben ik ook benieuwd wat een ES175 geeft, al weet ik niet direct een plaats waar ik erop kan spelen.


even een telecaster in gedachten gehad maar vind ik maar nix

EuroCinema
19 juni 2009, 16:21
lk vind die gitaar qua tone veel te boomy, te rommelig in het laag, te drukkend in het hoog en gillerig in 't laag.

Toch geldt voor heel veel jazzgitaristen precies die sound (Metheny, Howard Roberts, Jimmy Raney) als de heilige graal. Die vinden het strakke laag van een solidbody bijvoorbeeld weer steriel en plastic-ig klinken. Ik vond mijn eigen LP clean ook te netjes en gedefinieerd klinken voor mijn huidige band, terwijl-ie met een fikse overdrive hemels zingt. De vraag is dus vooral welke sound je wil. De looks zouden wat mij betreft veel later komen: je bent muzikant en geen fotomodel, toch?

hezz
19 juni 2009, 16:29
Op een 175 kan je anders ook prima losgaan, heeft nsar mijn mening ook nog eens een unieke toon als je er overdrive overheen gooit.

Orpheo
19 juni 2009, 16:33
muzikant, geen fotomodel. tja, wellicht. maar ik vind sommige gitaren zo lelijk, dat ik er niet mee gezien wil worden. Bijvoorbeeld die 175, of een tele. Voor mij zijn de looks wel degelijk belangrijk, maar looks zijn ook behoorlijk verbonden met speelgemak. daarom speel ik het liefst op singlecut carved top solidbodies, omdat ik op anderen niet fijn kan spelen.

Maar kunstmatig, plastic-achtig, ik kan me daar echt niet in vinden. Ik vind het een warm, complex, grommend laag met een breed, puntig mid zeg maar met een zingend, smooth hoog dat lekker doorprikt. Ik vind dat rommelige van hollow echt niet chill qua tone :P


edit: een diepe hollow. Een ondiepe, zoals een es339, 335 vind ik veel prettiger. wel dat 'airy' van een hollow, maar niet die vervelende 'honk' in t geluid.

EuroCinema
19 juni 2009, 16:33
Ik vind die gitaar qua tone veel te boomy, te rommelig in het laag, te drukkend in het hoog en gillerig in 't laag.

En er zijn legers Metheny-fans die dat juist organisch, warm, expressief noemen en die de strakheid van een solidbody als steriel en plastic-ig ervaren. Zelf vind ik van alles mooi zolang de toon en de stijl van de gitarist goed aansluiten vormen. Dat geldt voor Metheny zowel als Akkerman. De vraag voor gorg lijkt me dus vooral: hoe wil je spelen en klinken? Looks vind ik dan secundair, je bent muzikant en geen fotomodel.

* ook edit* sorry Orph, ik vond mijn eigen postje nog een beetje kort door de bocht dus heb 'm even aangepast.

Mr.Fingers
19 juni 2009, 17:26
Dus ben ik ook benieuwd wat een ES175 geeft, al weet ik niet direct een plaats waar ik erop kan spelen.


even een telecaster in gedachten gehad maar vind ik maar nix

Muziek&Visie in Antwerpen (stijfselrui) heeft een Sunburst ES175 hangen, en een zwarte LP Custom. (nee, ik heb geen aandelen bij dat bedrijf, het is gewoon een mededeling).

Philip Cathérine speelde vroeger op een LP Custom, en nu op een afgetrapte late jaren '50 ES175

gorgasm
20 juni 2009, 21:27
http://cgi.benl.ebay.be/1976-GIBSON-ES-175T-DARK-CHERRY-ES-175-VINTAGE_W0QQitemZ190315525495QQcmdZViewItemQQptZGi tarren?hash=item2c4fb07577&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A12%7C66%3A2%7C39%3A1%7C72%3A1399%7C 240%3A1318%7C301%3A0%7C293%3A1%7C294%3A50

hoe komt dit over?

barno
20 juni 2009, 21:32
http://cgi.benl.ebay.be/1976-GIBSON-ES-175T-DARK-CHERRY-ES-175-VINTAGE_W0QQitemZ190315525495QQcmdZViewItemQQptZGi tarren?hash=item2c4fb07577&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A12%7C66%3A2%7C39%3A1%7C72%3A1399%7C 240%3A1318%7C301%3A0%7C293%3A1%7C294%3A50

hoe komt dit over?

nog 7 dagen te gaan, die gitaar gaat hoog eindigen, ik vind het een beauty.

Bolder
21 juni 2009, 15:19
ik wil echt woorden zeggen, ooh ooh ooh wat is die gitaar mooi!

terrasbeest
21 juni 2009, 15:21
Ik heb een 175.

Johannes
21 juni 2009, 15:53
Ik heb een 175.

... en je punt is?

terrasbeest
21 juni 2009, 16:32
... en je punt is?

te koop........................

2006 Natural Blonde.

vulvasonic
23 juni 2009, 01:42
De ES 175 zal voor mij altijd een natte droom blijven. Maar ondanks enkele beroemde voorbeelden van zeer gewaardeerde gitaristen die met de 175 verder gaan dan alleen maar jazz, ben ook ik van mening dat een 335 de perfecte middenweg is tussen een 175 en een Les Paul, waarbij ik er GRAAG de nadruk op wil leggen dat een 335 GEENSZINS een compromis tussen beide gitaren is. Je kunt de mooiste jazzklanken uit een 335 halen en er tegelijkertijd de vetste rocksounds uit toveren, die i.m.o. niets in kwaliteit onderdoen voor de 175 of de Les Paul.

Dat was voor mij ook exact de reden om mijn zuur verdiende geld te gebruiken voor de aanschaf van een 347 (welkome variant op de 335).

De 175 zal me echter altijd een stramme blijven bezorgen. En MOCHT ik ooit rijk zijn.........., dan zal de 175 het waarschijnlijk ook nog moeten opnemen tegen een Gibson L5 (maar dat is weer een ander verhaal). :D

terrasbeest
23 juni 2009, 09:00
Ik zou toch maar beter uitkijken met een 175.

Je mag er niet zomaar van uit gaan dat een 175 alles is wat je er van verwacht, het kan tegenvallen.Het is voor veel gitaristen een ' referentie' als het over dat soort gitaren gaat.
De ene 175 is bovendien de andere niet, en de ene gitarist is de andere niet.
Het is een ' hit or miss ' situatie, het kli(n)kt of het kli(n)kt niet.

Waarom denk je dat ik verkoop?

Ik heb veel meer plezier van m'n 2de handse koreaantje van 500 euro of van m'n D'Angelico 's al zij die laatste wel erg one trick pony, maar ik vind ze beter als het gaat waar ik de 175 voor had gekocht .

Nitefly7
23 juni 2009, 10:03
heb je de (nieuwe) ES-339 al overwogen?
dat is een semi-hollow, zelfde nek als een LP, vrijwel zelfde bodyvorm (dus ook geen 'logge 335'-grootte) en beweegt zich qua klank tussen de LP en 'hollow' gitaren; volgens Gibson zelf is het eigenlijk de 335 klank in 'n LP-vorm gegoten...!

Little Jay
23 juni 2009, 10:47
Ik heb een Japanse ES175-kloon, merk Condor, uit de 70ies. Het is echt een geweldige gitaar! Ik heb er een Burstbucker ingezet, maar de oorspronkelijke Humbucker-look-alike-enkelspoelers waren eigenlijk best goed...

Mijn punt: er zijn veel goedkopere alternatieven voor de Gibson ES175, zeker de Japanse klonen uit de jaren '70 zijn erg goed en vaak 1 op 1 gekopieerd en daardoor ook qua uiterlijk veel van de ES175 mojo! (Ibanez, Aria, Burny, Fernandes en onbekende merken als El Maya, Condor, Yamato). Ze zijn ook goed te upgraden met betere pu's en hardware (maar vaak niet nodig!).

Een echte ES175 is inderdaad een beetje hit or mis, zeker de modellen van uit en na de Norlin-periode. Heb eens op een blonde 175 uit de 70ies gespeeld die geen slechte gitaar was, maar het gewoon echt niet had. De eigenaar heeft 'm weer snel weggedaan maar er wel 3500 voor kunnen vangen.... hij heeft voor 500 euro een Ibanez teruggekocht die het dus wél had! En mijn Condor, voor 175 euro gekocht, die heeft het gewoon ook!

geert1976
23 juni 2009, 13:08
Ik heb een Japanse ES175-kloon, merk Condor, uit de 70ies. Het is echt een geweldige gitaar! Ik heb er een Burstbucker ingezet, maar de oorspronkelijke Humbucker-look-alike-enkelspoelers waren eigenlijk best goed...

Mijn punt: er zijn veel goedkopere alternatieven voor de Gibson ES175, zeker de Japanse klonen uit de jaren '70 zijn erg goed en vaak 1 op 1 gekopieerd en daardoor ook qua uiterlijk veel van de ES175 mojo! (Ibanez, Aria, Burny, Fernandes en onbekende merken als El Maya, Condor, Yamato). Ze zijn ook goed te upgraden met betere pu's en hardware (maar vaak niet nodig!).

Een echte ES175 is inderdaad een beetje hit or mis, zeker de modellen van uit en na de Norlin-periode. Heb eens op een blonde 175 uit de 70ies gespeeld die geen slechte gitaar was, maar het gewoon echt niet had. De eigenaar heeft 'm weer snel weggedaan maar er wel 3500 voor kunnen vangen.... hij heeft voor 500 euro een Ibanez teruggekocht die het dus wél had! En mijn Condor, voor 175 euro gekocht, die heeft het gewoon ook!


Mee-eens, mij Morris L6 heeft ook een lekkere Jazzy sound, maar het is wel waar wat orpheo zegt Les Pauls zijn ontwikkeld voor de Jazz en Blues muziek, en orpheo's stelling is waar, zoek de juiste pups erbij.

EuroCinema
23 juni 2009, 17:21
Heb je weleens nagedacht over de Gibson Es 135 of de Pat Martino signature? Zijn ook twee erg leuke single cutaway gitaren, en de Pat Martino heeft heel veel van een Les Paul in zich. Martino speelde overigens ook een tijd lang op een LP Custom. Ik vond dat zelf qua tone niet zijn mooiste jaren, maar soit: als het goed genoeg is voor Martino...

peter_heijnen
23 juni 2009, 17:34
En die Martino klinkt effe vet (met hem iig...)!

terrasbeest
23 juni 2009, 20:15
135 is uit productie,de 137 heeft de vorm van een 175 met centerbloc, minder dan 2000 Euro.Ik heb geen idee hoe die klinkt.


Probleem bij dit soort gitaren is dat het moeilijk zal zijn een winkel te vinden waar die in voorraad zijn. Testen en vergelijken is IMO wel een ' must'.

Jeff Hale ( USA) heeft een 175 used. Ik heb 2 keer iets besteld in die zaak, en steeds dik in orde.Verzendingskosten zijn hoog ( 275 USD vorig jaar )+ de invoerrechten en BTW ben je veel geld kwijt in vergelijking met de prijs die je hem voor de gitaar betaalt.
Hier kan evenmin testen, maar Jeff Hale is IMO zeer betrouwbaar, en heeft een uitstekende reputatie in de VS.

Geen nieuwe Gibsons : hij is geen dealer.

vulvasonic
23 juni 2009, 21:42
Op een 175 kan je anders ook prima losgaan, heeft nsar mijn mening ook nog eens een unieke toon als je er overdrive overheen gooit.

Om daar nog even op terug te komen; het KAN, het kan absoluut en het levert zeker een relatief uniek geluid op. Smaak is echter zeer persoonsgebonden, doch tegelijkertijd meet het gros van 'ons gitaristen' ieder geluid af aan een handvol basissounds. De ES 175 leent zich perfect voor 1 van die sounds (inderdaad jazz. En dan met name de meer bebop gerelateerde varianten binnen de jazz).

Een rockgeluid behoort tot de mogelijkheden, maar het zal moeilijk worden om die ene specifieke rocksound (Les Paul -> Marshall) er uit te persen.

Eén van de meer bekende gitaristen buiten de jazz, die veel gebruik hebben gemaakt van de ES 175, is Steve Howe (vooral bekend van de band "Yes"). En hoewel ik hou van de muziek van Yes en veel bewondering heb voor het unieke gitaarspel van Steve Howe, moet ik in alle eerlijkheid bekennen dat ik zijn geluid PERSOONLIJK niet al te fraai vind. Maar wie ben ik.....?


Wellicht ten overvloede; ga je voor de volle 100% voor de jazz, neem dan in vredesnaam die jaloersmakende 175. Maar mocht je de rock en zelfs de metal (zoals je schreef in je openingspost) niet los willen laten, test dan toch maar eens uitgebreid de mogelijkheden van de 335.

En om me NOG stommer uit te drukken; uit de meeste gitaren valt een heel mooi jazzgeluid te halen, maar lang niet alle gitaren zijn geschikt voor een strakke rocksound.

:speed:

gorgasm
27 juni 2009, 19:16
BUMP!
op een 175 gespeeld, 2 zelfs, ene met P90, andere humbuckers, man man man, wat een gitaren!

PM sig en de 135 moet je eerst vinden.
Een gitaar van 2000+kopen zonder gespeeld te hebben... ik weet het zo niet.
wat heb jij Euro?

EuroCinema
27 juni 2009, 22:22
Een Heritage (http://www.heritageguitar.com/home.htm) 535, een heel fijne, grotendeels handgemaakte 335-achtige uit de voormalige Gibson fabriek in Kalamazoo. Gaat mee m'n graf in, en ik ben van huis uit echt een Gibson fan. Heritage maakt ook een mooie 175-achtige : de 575 van ik geloof zo'n 2200 euries. Dijkman heeft ze en als ik jou was zou ik er 1tje testen voordat je een Gibson koopt.

gorgasm
1 juli 2009, 13:45
iemand een es kenner?
http://cgi.benl.ebay.be/Gibson-ES-175-P-90S-Electric-Archtop-Guitar_W0QQitemZ160345324692QQcmdZViewItemQQptZGui tar?hash=item2555537c94&_trksid=p3286.m63.l1177&_trkparms=240%3A1318%7C301%3A1%7C293%3A1%7C294%3A5 0

staat me wel aan.

die heritage daar weet ik er hier geen van staan. daarvoor moet ik min 2u rijden denk ik.
Zijn er in Maastricht goeie shops ofz?

Nitefly7
1 juli 2009, 14:19
iemand een es kenner?
http://cgi.benl.ebay.be/Gibson-ES-175-P-90S-Electric-Archtop-Guitar_W0QQitemZ160345324692QQcmdZViewItemQQptZGui tar?hash=item2555537c94&_trksid=p3286.m63.l1177&_trkparms=240%3A1318%7C301%3A1%7C293%3A1%7C294%3A5 0

staat me wel aan.

die heritage daar weet ik er hier geen van staan. daarvoor moet ik min 2u rijden denk ik.
Zijn er in Maastricht goeie shops ofz?

2u rijden voor een Heritage, als je het geld hebt, is niks! ik ben een keer 5u getreind voor een Ibanez JS100 ...

ik zag je post net, wilde al hartelijk lachen.. maar ik zie dat je uit Vlaanderen moet komen..
Maastricht heeft eigenlijk maar 1 muziekwinkel volgens mij, en hoewel het beste mensen zijn, en ze prima reparaties uitvoeren, is hun voorraad/assortiment niet te vergelijken met de beter gesorteerde zaken...

Maastricht is helaas gezegend met een conservatorium-zonder-muziekwinkel, wel met een aantal geweldige gitaristen, bijv. Jan Formannoy, Joep van Leeuwen en Bert Bessems; die misschien via Marktplaats eigen verzamelingen uitdunnen/verkopen..

voor een échte zaak in de buurt van Limburg/België verwijs ik je graag naar Muzikaza in Roermond, of Jukebox in Boekel..
Walkers Music in Brunssum heeft wel een (paar) 535's, maar die 575 zul je toch niet snel zien in 'de winkel' ...

is LL Music Center in Maaseik geen optie ?

Nitefly7
1 juli 2009, 14:23
Een Heritage (http://www.heritageguitar.com/home.htm) 535, een heel fijne, grotendeels handgemaakte 335-achtige uit de voormalige Gibson fabriek in Kalamazoo. Gaat mee m'n graf in, en ik ben van huis uit echt een Gibson fan. Heritage maakt ook een mooie 175-achtige : de 575 van ik geloof zo'n 2200 euries. Dijkman heeft ze en als ik jou was zou ik er 1tje testen voordat je een Gibson koopt.

heerlijke gitaren, maar ik vind die body toch te groot :dontgeti:
even duimen en wachten op een 539 of 536 ;)

ik voorzie een semi-hollow 336/339 achtige in mijn toekomst (of een hollow-achtige PRS/Warmoth-VIP) ...!

en 'natuurlijk' een 575

EuroCinema
1 juli 2009, 15:59
die heritage daar weet ik er hier geen van staan. daarvoor moet ik min 2u rijden denk ik.
Zijn er in Maastricht goeie shops ofz?

Van der Haar importeert Heritage voor de Benelux. Op zijn site staat een lijst met dealers (http://www.haarguitars.nl/import/index.php?option=com_content&view=article&id=360&Itemid=61) waar hij aan levert. Wel vooraf even bellen of die ook echt zo'n gitaar hebben staan natuurlijk!

Joost_79
1 juli 2009, 16:13
Muzikaza (http://muzikaza.com/) in roermond heeft heritage, hadden paar weken terug in iedergeval een ES335 model hangen, was inderdaad een erg fijn spelend stukje hout.