PDA

View Full Version : Tweedehands versterker kopen



Wiellem
19 juni 2009, 11:31
Ik heb het nu al twee jaar over het kopen van een nieuwe versterker maar deze vakantie wil ik er toch echt een gaan halen, het liefst koop ik tweedehands maar waar moet ik op letten wanneer ik een buizenversterker ga testen?

Bijvoorbeeld als de versterker uit 2006 komt, zijn de buizen dan toe aan vervanging? En hoe kan ik eventuele defecten opmerken? Of is het toch verstandiger om voor die €400 verschil een nieuwe met garantie te halen?

AART
19 juni 2009, 12:09
Ik heb het nu al twee jaar over het kopen van een nieuwe versterker maar deze vakantie wil ik er toch echt een gaan halen, het liefst koop ik tweedehands maar waar moet ik op letten wanneer ik een buizenversterker ga testen?

Bijvoorbeeld als de versterker uit 2006 komt, zijn de buizen dan toe aan vervanging? En hoe kan ik eventuele defecten opmerken? Of is het toch verstandiger om voor die €400 verschil een nieuwe met garantie te halen?


na 5 jaar zijn de eindbuizen misschien aan vervanging toe. Eventuele defecten merk je op door de amp te testen in alle modi en even aan alle potmeters te draaien. Luister of de amp redelijk stil is zoals het hoort op redelijk volume.

Ik zelf zou nooit een nieuwe halen, maar dat is mijn mening. Zodra je de winkel uitloopt is je amp die 400 euro aan waarde al kwijt. En de kans dat een nieuwe amp binnen de garantietermijn defecten gaat vertonen is bij een goed merk redelijk klein.

Als de 2ehands amp goed werkt, niet mishandeld is en er niks mee aan de hand is dan is de kans op defecten ook klein.

Wiellem
19 juni 2009, 12:11
na 5 jaar zijn de eindbuizen misschien aan vervanging toe. Eventuele defecten merk je op door de amp te testen in alle modi en even aan alle potmeters te draaien. Luister of de amp redelijk stil is zoals het hoort op redelijk volume.

Ik zelf zou nooit een nieuwe halen, maar dat is mijn mening. Zodra je de winkel uitloopt is je amp die 400 euro aan waarde al kwijt. En de kans dat een nieuwe amp binnen de garantietermijn defecten gaat vertonen is bij een goed merk redelijk klein.

Als de 2ehands amp goed werkt, niet mishandeld is en er niks mee aan de hand is dan is de kans op defecten ook klein.

Een amp die ik op het oog heb is weinig gebruikt en is nooit mee opgetreden dus waarschijnlijk zit dat wel goed :)

Hoe duur zou het zijn om nieuwe buizen erin te laten zetten? En hoe hoor je of de buizen hun beste tijd gehad hebben?

Arjan12
19 juni 2009, 12:17
Hoeveel het gaat kosten ligt aan het soort buizen dat je er in wil hebben. Plus de ene versterker heeft zes buizen, terwijl er ook versterkers zijn die er maar één hebben.

Als we niet weten over wat voor amp we het hebben kunnen we dus ook weinig zinnigs zeggen over de vervangingskosten van de amp.

Wiellem
19 juni 2009, 12:23
Het gaat over een Peavey 6505+ met Six 12AX7 preamp and four 6L6GC power amp tubes, sorry was ik vergeten te melden.

Wiellem
20 juni 2009, 12:43
Kan iemand alsjeblieft een prijsindicatie geven voor het eventueel vervangen van de buizen? en biassen (ofzoiets ??)

AART
20 juni 2009, 13:26
die 12ax7's zijn nog wel goed waarschijnlijk, de eindbuizen kunnen nog een hele tijd meegaan maar misschien zijn die wel op. Daarnaast kunnen buizen net als een gloeilamp op elk moment er de brui aan geven, zelfs bij nieuwe amps direct uit de winkel.

Vervangingskosten van de eindbuizen zal zo'n 80 tot 120 euro zijn, afhankelijk van het merk en de reparateur.

Voorbuizen liggen zo tussen de 7 en 15 euro per stuk.

Wiellem
20 juni 2009, 13:46
Ok bedankt, ik ga binnenkort maar eens op pad :)

caliban
20 juni 2009, 15:02
Een amp die ik op het oog heb is weinig gebruikt en is nooit mee opgetreden dus waarschijnlijk zit dat wel goed :)



Ik heb er op zich ook helemaal geen probleem mee als de amp die ik tweedehands koop mee is opgetreden. Weinig gebruikt wil ook weinig zeggen. Ik denk ook dat veel verkopers hieromtrent een beetje liegen.

EGH
20 juni 2009, 16:04
Hoeveel advertenties zie je wel niet voorbijkomen waar iets staat in de zin van: 'Weinig gebruikt', 'Gekocht omdat ik gitaar wou leren spelen, maar na drie keer er mee gespeelt te hebben ermee gestopt', 'Stond met name ter decoratie in de kamer'. En zo kan je nog wel even doorgaan. Als ik al die advertenties zou moeten geloven, koopt vrijwel iedereen een gitaar om er daarna nooit op te spelen :seriousf: Over dit soort zinnen lees ik daarom meestal heen,en dat kan je volgensmij ook maar beter doen want 9/10 keer is het gewoon een verkoperspraatje. Niet teveel van aantrekken dus.

Wiellem
20 juni 2009, 16:47
Daar zit wel wat in ja ;)

caliban
20 juni 2009, 17:12
Ik denk zelfs dat ik liever heb dat een amp +50 shows gebruikt is geworden dan dat hij nooit op een podium heeft gestaan, weet je tenminste zeker dat hij deftig werkt, zolang men er maar voorzichtig mee is geweest.