PDA

View Full Version : Pickup suggestie donker klinkende LP



Solidkick
19 juni 2009, 10:28
Ok, gasten!
Wie heeft Pickup suggesties (brug, medium output) om een donker klinkende LP ('81) wat helderder te krijgen?
De body is solid mahonie, de toets is rosewood.
Er zit nu een BKP Mule is. Veel detail maar donker, alsof er een dekentje opligt. Lekkere sound voor slow 'n heavy maar niet voor de old skool metal riffs die er nu uit moeten komen. Net niet genoeg bite en brite.
Heb zelf de SD H-12 (screamin demon) op de korrel.
Maar wellicht zijn er ervaringsdeskundigen met nog wat tips.

almarvk
19 juni 2009, 10:32
Ik vind een SD JB altijd wel lekker klinken met genoeg hoog voor die houtcombi.

Agent_Smith
19 juni 2009, 12:04
Idd met een Jeff Beck zal het zeker opknappen. De toon van de gitaar zal echter atijd naar donker blijven neigen.

Chris Winsemius
19 juni 2009, 13:01
Hoi SolidKick!

Vermoedelijk die JB, andere heldere elementen die ik zelf ken hebben minder output.

Ps nog even op Hellbike gestemd/fijn weekend!

Orpheo
19 juni 2009, 13:01
goedkoopste oplossing:

meet je volumepot eens door. als ie >350k is, is het foute boel. ik zou er minimaal 400k in willen, liefst meer. ik vind 1 megaohm het lekkerst, om eerlijk te zijn. hij geeft niet zozeer meer hoog, maar meer helderheid en transparantie.

Anders de JB, die is heel helder. de duncan distortion heeft iets meer mid en laag (zelfde draad als de JB, alleen andere magneet). duncan custom heeft weer meer mids en laag dan de D.D. maar iets midner output en minder grit.

de bareknuckle miracle man heeft ook lekker wat treble en helderheid in zich.

Orpheo
19 juni 2009, 13:03
ik zie dat je de screamin demon op 't oog hebt. ik zou die dus niet pakken in een les paul. die valt 'tegen' qua helderheid en treble. die is heel erg als de mule, tis immers gewoon een hotrodded underwound paf (dikke magneet, dikke draad, weinig windingen). hij is in de hals enorm goed, mijn favo halspup of all times. maar in de brug is ie voor old school rock en metal goed, maar heel brullend en vettig, en als je juist meer treble en helderheid wilt, is dat wat je dus niet wilt.

Solidkick
19 juni 2009, 15:44
Hey mannen!
Bedankt voor de suggesties en advies.
Zal dit weekend alvast even op speur of ik goedkoop een JB op de kop kan tikken.

@Chris: bedankt voor het stemmen & goed weekend.

E-J
20 juni 2009, 12:09
Wacht eerst met die nieuwe pickups, zet er eerst 500k (volume) potmeters in! Dat kan precies net dat beetje extra pit/bite geven.

JeanPaul du Vinnie
20 juni 2009, 12:15
Ik vind een SD JB altijd wel lekker klinken met genoeg hoog voor die houtcombi.
Was ook het eerste wat ik dacht toen ik de topictitel las. Echt een perfecte combinatie voor rock en metal, mahonie met een JB. Clean is dat wel wat minder want heel punchy (wat wel leuk is voor jazz maar niet voor psychedelische postgenres en zo).

Chris Winsemius
20 juni 2009, 13:41
Idd. (even helemaal vergeten, sorry!)

Mocht je 300k pots in je LP hebben en helderheid missen: 500k pots er in. Mocht je dan nog iets missen dan zou je de 50s LP schakeling kunnen gebruiken, subtiel ietsje helderder dan de latere schakeling.

Solidkick
20 juni 2009, 19:41
Check!
Eerst pots daarna (indien nodig) schakeling aanpassen en/of de JB proberen.

Marc Oblivian
20 juni 2009, 20:00
Hoe kan je zien wat de waarde van de potmeter is? Kan je dat aan de potm. zelf zien, of kan je dat alleen nagaan door middel van doormeten?
Hoe gaat dat meten overigens?
Ik heb een beetje hetzelfde probleem en heb er al een JB inhangen, vandaar:-)

macwilliams
20 juni 2009, 20:11
Je sluit een multi meter aan op de juiste stand en draait vervolgens aan de pot meter.

Marc Oblivian
20 juni 2009, 20:14
Ah,mulitimeter kopeuh dus...

macwilliams
20 juni 2009, 20:17
Zijn niet duur maar koop wel een redelijke goeie. Dan zijn je metingen ook betrouwbaarder. Die van mij was €36,- gekocht bij een electronika zaak.

munkie
21 juni 2009, 15:24
SD Pearly Gates. beetje "oldschool" misschien (Billy Gibbons) maar dat is Hellbike ook nietwaar :blast:

Solidkick
22 juni 2009, 09:14
SD Pearly Gates. beetje "oldschool" misschien (Billy Gibbons) maar dat is Hellbike ook nietwaar :blast:

You better believe it! :rockon:
Dank voor de tip!